Krysy z Wistaru

KRYSY NEBO POTKANI?

Lidé z Institutu Wistaru obdařili krysy nadkrysími schopnostmi. Postupem času krysy byly tak inteligentní, že našly způsob, jak uprchnout. Kolonie se pomalu rozmnožuje, krysy musí prohlubovat noru, všichni se mají krásně. Nic ale nemůže trvat věčně. Původní čtyři krysí přátelé se dostávají do křížku a je jim jasné, že je nutné pro správné fungování kolonie zvolit jen jednoho vůdce. Za ty budete hrát vy. Musíte se stát tím nejlepším vůdcem potkanů.

Počkat, cože?!!! Pardon! Největší kolonii krys. V originále se hra totiž jmenuje Rats of Wistar, což můžeme přeložit jako Krysy z Wistaru, nebo i jako Potkani z Wistaru. Na český trh nám ji přináší vydavatelství TLAMA Games.

Toto roztomilé euro nám možná může svým velmi přitažlivým vzhledem připomínat rodinnou hru, ale nenechte se zmást. Nabízí nám tolik různých možností kombinací, že se nám začalo pěkně kouřit z hlavičky.

Vysílejte své krysí náčelníky na otočný rondel. Dávejte je na výseče akcí, ale pozor, rozmyslete si velmi dobře, kam si stoupnete dříve. Na stejné místo se možná chystá i někdo další. Pošlete své krysí průzkumníky do místností statku a hledejte ten voňavoučký sýr, jehož vůně se line ze sklepních prostor. Hrabejte a prohlubujte své nory, ať mají krysičky kde ulehnout. Pokud našetříte nějaké suroviny, neváhejte a nakupte si nějaké projekty či vynálezy. Nebudete litovat, přinesou vám různé výhody.

Příprava

Rozložte herní plán a doneste šroubovák. Ano, slyšíte správně. Doneste si šroubovák, abyste si připevnili rotující disk na plánek. Na něj náhodně naskládejte šest sekcí správnou stranou nahoru (dle počtu hráčů). Nachystejte si karty společných cílů.

Vyskládejte karty úkolů do domu i do sklepa a nezapomeňte zavřít všechny dveře v domě, aby vám neutekly krysí obyvatelé jednotlivých místností, které čekají na to, až je naverbujete do své kolonie.

Každý hráč bude mít svou vlastní desku. K tomu dostane veškerý materiál ve své barvě (figurky i žetony) a rozmístí ho na příslušná místa. Hru začínáte se dvěma žetony kovu a dřeva, jedním žetonem pohybu a dvěma kartami pokroku (základním a pokročilým).

Do blízkosti herního plánu si přiložte společnou zásobu žetonů kovu, dřeva, použití (černé žetonky), pohybu, všeumětelství, elektrického proudu a dovedností. Dále přidejte zbylé karty cílů a hrdinů. Místa tato hra potřebuje opravdu hodně, a tak neváhejte a obsaďte s ní doma ten největší stůl.

Pravidla

Celá hra se hraje na dvě fáze. Po prvním kole se vždy začíná fází přípravy kola. Hráči dostanou zpět své figurky velitelů. Otočný disk se pootočí o šedesát stupňů. Upraví se pořadí hráčů, pokud někdo navštívil chaloupku alchymyšky. Hráči získají příjmy ze svých karet a destiček. Na závěr se odstraní poslední dvě karty z nabídky základních i pokročilých projektů.

První kolo začíná fází druhou, tedy fází akcí. Hráči se střídají na tahu v určeném pořadí. Během svého tahu má každý hráč možnost provádět jednu i více rychlých akcí (ty má uvedeny na destičce nápovědy). Jakmile všichni hráči umístí všechny své tři velitele, kolo končí a následuje fáze přípravy.

Na hracím plánu je celkem šest hlavních akcí rozdělených do tří oblastí (les, statek a nora). Síla hlavní akce je určena počtem přiřazených krys hráče. Nad touto oblastí je připevněný pohyblivý rondel, na který se pokládají sekce disku s bonusovými akcemi. Tento disk se otáčí po každém kole. Tudíž každé kolo má hlavní akce odlišné bonusové akce a zároveň i odlišný počet volných míst na přiřazení velitelů hráčů. Jednotlivé akce a symboly nemá cenu zde zdlouhavě popisovat, protože bez grafického podkladu by vám to asi nic moc neřeklo.

Řekneme si naopak, za co všechno je možné získat vítězné body. Body je možné získat za schopnosti na hráčské desce, ze kterých jste v průběhu hry dokázali odebrat kostičky. Dále se přičítá nejhodnotnější vyobrazené pole, ze kterého byla odstraněna destička postele. To stejné platí i pro nejhodnotnější vyhloubenou komoru. Další vítězné body je možné získat na destičkách myší umístěných na hráčské desce (případně i destička sýra).

Každá karta projektu má v pravém horním rohu vyobrazenou bodovou hodnotu. Kromě toho některé karty mají na sobě efekt při závěrečném bodování, který umožňuje na závěr hry získat další vytoužené bodíky.

Pokud někdo v průběhu hry získá žeton silného elektrického proudu, utrží další dva body. Jeden bod je možné získat za libovolnou kombinaci pěti kusů žetonů dřeva, kovu, pohybu, či karet v ruce. Za dva přebytečné žetony všeumětelství další jeden vítězný bod. Jak jste si sami všimli, cest, jak v této hře získávat body, je velká spousta a je jen na vás, jakou strategii si zvolíte. Vítěz může být jen jeden. Ten s největším počtem získaných bodů.

Hodnocení

Začneme pozitivní stránkou, poté přejdeme ke kritice a na závěr to zakončíme opět pozitivně. Grafika této hry mě totálně odpálila. Jakmile se mi něco líbí, tak to má hnedka do začátku plusové body. Navíc se jedná o euro, na kterých jsem začínala. Bylo pro mě zábavné vyzkoušet si, kam se tato tématika posunula. I když eura stále hrajeme, tak tohle pro nás byla opravdu pěkná překombená euro nálož.

Co nás na začátku hodně potrápilo, byla pravidla. Hromada textu, relativně zmatečně seskupeného do odstavců. V okamžiku, kdy něco hledáte, tak budete text číst pořád a pořád dokola. Ne, a ne najít to, po čem toužíte.

A co nás trápilo ještě prvních pár herních partií? Ikonografie! No, kdo tohle vymýšlel, to teda nevím. Některé základní a stále se opakující symboly se člověk naučí velmi rychle. Potom si vezme do ruky novou kartu projektu a hnedka se sápe po pravidlech a hledá v seznamu všech symbolů, co zrovna tohle znamená. V tomto momentě bychom určitě všichni ocenili nějakou pěknou lama kartu, aby pravidla mohla ležet v krabici a nehádali jsme se o ně.

A nejhorší komponentu vyhrává? Šroubovací rondel akcí! No jako pardon, ale tohle je pro mě první hra, kde se rondel musí před každou partií sešroubovat a při sklízení zase odstranit. Tuto velkou kritiku směřuji na původní vydavatelství Cranio Creations. Dovedu si představit jiné provedení pohyblivého plánku, tak aby rozklad nebyl nutný.

Co naopak oceňuji, jsou dřevěné komponenty. Miluji hry, které na místo plastu a kartonu, se pyšní dřevem. Sice žetonů dřeva a kovu by mohlo být o něco málo více, protože při hře v plném počtu je to absolutně nedostatečné. Ale vše je kulišácky vymyšleno a doplněno kartonovými násobiči.

A co teprve ta znovuhratelnost? To je něco neuvěřitelného. Celkově sto osmdesát unikátních karet projektů, které se liší nejen svými efekty, druhem, ale i grafikou.

Pokud nemáte rádi ve hře náhodu, je nutné si uvědomit, že v této hře jí je spousta. Nikdy nevíte, jakou kartu si vytáhnete z balíčku, nebo která na vás zbude, jaký bonus získáte za dveřmi, jaké odhalíte krysy v místnosti, jaké na vás čekají úkoly atd. Zároveň je nutné se připravit, že tahy hráči musí promýšlet. Nejde si v podstatě nic dopředu naplánovat, protože než se dostanete opět na řadu, tak bude situace na hracím plánu úplně jiná. To samozřejmě prodlužuje herní čas.

I přes všechny tato (pro někoho) negativa bych tuto hru s čistým svědomím vřele doporučila. Hra nás bavila, hra nás potrápila, má prostě všechno, co by měla mít. Neváhejte a hru vyzkoušejte i vy.

KRYSY Z WISTARU získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je TlamaGames.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: