Kingdom Rush – Trhlina v čase

Věžovka z šestipalcových displejů na herním stole.

Kingdom Rush – Tower Defense je velice známá a oblíbená gameska od studia Ironhide, která je ve velké míře instalována do našich chytrých zařízení. V Google obchodě je ohodnocena známkou čtyři a osm desetin z celkových pěti hvězdiček a to na základě hodnocení více jak šest set padesáti tisíc uživatelů. To je slušné hodnocení. Navíc si můžete připočíst více jak deset milionů stažení. Opravdu velká čísla, která nejspíše rozhodla o vytvoření deskové verze hry. V roce 2020 k tomuto rozhodnutí dospělo vydavatelství Lucky Duck Games a vyrazilo s kůží na trh. Přesnější by bylo napsat, že vyrazilo na Kickstarter. O dva roky později dospělo české vydavatelství REXhry k tomu, že by stálo za to, lokalizovat tuto kooperativní hru do češtiny. Tahle věžovka věrně kopíruje svou elektronickou předlohu a tak se hráči ocitnou v rolích obránců království. Jejich úkol je prostý. Musí své království ubránit před nájezdy nepřátelských hord a to jen za pomoci pár hrdinů a několika věží. Podařilo se přesunout videohru na deskoherní stoly? Byl to dobrý nápad, anebo šlápnutí vedle? To zjistíme v následujících řádcích.

Obsah krabice a jeho kvalita

V krabici opravdu velkých rozměrů (300x300x165) najdeme hromadu kartonu a druhou hromadu plastu, zasypanou kartami všemožných rozměrů. Vše je uloženo v černém plastovém insertu. Ten je sice docela pevný, ale ne úplně dobře řešený. Je v něm jedna gigantická přihrádka na všechny žetony. Ty tam ale nemůžete sesypat, protože byste se utřídili k smrti. Vše je tedy třeba napytlíčkovat. Pak se to ale do přihrádky nevejde. Samotné žetony, potažmo tetrisové dílky, jsou standardní kvality, hezky ilustrované a vypadají moc dobře. S obalováním karet insert nepočítá. Obalil jsem jen lamakarty a větší karty postav, karty hrdinů a karty věží. Karty hord jsem neobaloval, nevešly by se do plastových nosičů hnědé barvy. Mimochodem to je naprosto perfektní vychytávka, díky které se dá hordami skvěle pohybovat, aniž by se všechno rozsypalo. V insertu mají svou padnoucí přihrádku, takže s nimi problém nebude.

Problém byl ale třeba s deskami hrdinů. Nakonec jsem to udělal tak, že desky hrdinů mám rozložené a skladuji je nad insertem spolu s velkými deskami tvořícími mapu. Nejprve jsem si říkal, proč se musí desky hrdinů tak hloupě a zbytečně skládat, ale po chvilce pátrání jsem přišel na to, proč tomu tak je. Součástí KS kampaně byly totiž jakési pořadače pro jednotlivé hrdiny, kam se deska vložila včetně veškerého herního materiálu hrdiny. Pohodlíčko v insertu patří i všem figurkám, které jsou opravdu famózní. Vypadají skvěle a přesně podle předlohy z videohry. Nedalo mi to a musel jsem si je nabarvit.

Kromě herního materiálu najdeme v krabici i samolepky a mapu království. Jedná se o moc hezký prvek, díky kterému si zase o trochu víc připadáte jako v digitální předloze. Pokud dokážete projít mapu třeba na dvouhvězdičkovou úroveň, můžete si do mapy nalepit dvě hvězdičky jako trofej. Je to úplně stejné jako mapa ve videohře. Samozřejmě nesmíme zapomenout na pravidla. Ta jsou na tak jednoduchou hratelnost poměrně složitá a u rodinné hry jsem čekal něco lehčího. Nejde však o nic nezdolného. Lehce pokročilý deskohráč si s nimi poradí raz dva a na konci první hry bude chápat vše co je třeba. Žádnou chybu či slepé místo jsem v nich nenašel. Sešit se scénáři je fajn. Je stylový a zároveň věcný. Vše vysvětluje pochopitelně a skvěle přidává nová a nová pravidla, což je opět velice tematické. Však ve videohře se také pořád objevovaly nové věže a noví nepřátelé. Abych to tedy shrnul, produkčně je hra Kingdom Rush – Trhlina v čase na víc než slušné úrovni. Chybí snad jen ony pořadače z KS kampaně, které by užitečně zaplnily jinak poloprázdnou krabici a usnadnily setup hry.

Nakonec jsem tetrisové dílky nasypal do těchto krabiček. Při výšce šest centimetrů se stále pohodlně vejdou do krabice.

Příprava hry

Během setupu hráči připraví herní mapu, po které se budou pohybovat hordy ve snaze zničit vaše království. Budou se po ní také pohybovat figurky hrdinů, které ovládají hráči. Ke každému hrdinovi náleží jeho deska, karta, figurka a speciální dílky poškození. Podle počtu hráčů si také doberou předepsané karty věží ze společné zásoby, kterou tvoří všechny druhy věží vyložené vedle mapy. Měli by si také připravit zásobu všech dílků poškození, které patří k jednotlivým věžím. Nesmí také zapomenout na dva velice důležité kroky. Tím prvním je vytvoření balíčku hord, které se seřadí přesně podle popisu ve scénáři. Druhým je rozmístění barevných stavenišť dle počtu hráčů. Tyto barvy následně určují, kde smí který hrdina stavět. Nakonec hráči položí počáteční hordy na cesty a mohou se pustit do lítého boje, respektive obrany svého království před bídáky.

Jak se to hraje

Kingdom Rush – Trhlina v čase se hraje kooperativně a na kola. Ta jsou rozdělena do šesti fází.:

  1. Příchod nových hord – hráči otočí kartu z balíčku hord, umístí ji do plastového nosiče a tento set následně umístí na volné pole cesty. Pokud volné není, horda prošla až do království a hráči s největší pravděpodobností prohráli.
  2. Hraní karet věží a hrdinů – nyní budou hráči aktivovat své hrdiny a umisťovat věže. Polopaticky to znamená, že budou umisťovat figurky a tetrisové dílky tak, aby zakryli všechny nepřátele vyobrazené na kartách hord. Dílky umisťují i na portály, což jsou v podstatě karty hord, akorát na ně žádným způsobem nemohou útočit hrdinové a jakmile se dostanou až do království, hráči okamžitě prohrávají. Hráči si také budou vyměňovat nepoužité věže, čímž zvyšují jejich úroveň a tím pádem i útočnou sílu.
  3. Poražení karet hord – ty karty, na kterých jsou zakrytí všichni nepřátelé, jsou poraženy a odstraněny z mapy.
  4. Pohyb karet hord – každá karta hordy, která na sobě nemá figurku se pohne. Pokud je na kartě viditelná příšera s dvěma šipkami, pohne se dvakrát.
  5. Odebrání karet věží a hrdinů – nyní si hráči vezmou zpět do ruky zahrané karty věží a směněné věže. Stejně tak odstraní kartu hrdiny ze své desky.
  6. Utracení krystalů – poražená horda má na rubové straně nakreslené diamanty. Ty představují odměnu pro hráče. Za získané diamanty mohou nakupovat nové věže.

Takto hráči prochází jednotlivými koly, dokud nezničí všechny portály, popřípadě nesplní specifickou podmínku uvedenou ve scénáři. Konec může ale přijít i v okamžik, kdy zdraví království klesne na nulu.

Sólo varianta

Tento způsob hraní je ve hře Kingdom Rush – Trhlina v čase velice povedený. Úpravy pravidel jsou nepatrné a tak se bude hodit i pro naučení se pravidel. Ty úpravy jsou tři. První je, že sólo hráč hraje pouze za jednoho hrdinu a může si zvolit až tři další, kteří budou na hrdinské střídačce. Takového hrdinu může hráč použít jen jednou a pak už se partie nesmí zúčastnit. Navíc je tato možnost omezena pouze na jedno kolo. Tudíž to je pomoc velice omezená, ale mnohdy rozhodující. Druhé pravidlo se věnuje umisťování věží. V solitérním módu jsou na mapě tři barvy. Hráč každé kolo zvolí jednu z nich a na tu pak NEMŮŽE stavět své věže. Mnohdy velice protivné pravidlo také říká, že si hráč nemůže vybrat stejnou barvu dvakrát po sobě. Zní to jako maličkost, ale mnohdy výběr barvy rozhoduje partii. Zkrátka není kam postavit věž a horda proklouzne. Třetí pravidlo se věnuje vylepšování věží. Ty se nepředávají spoluhráčům, ale hráč si je rovnou vylepší a položí na místo pro předané věže.

Připravená mapa čtvrtého scénáře pro hru jednoho hráče.

Sólo variantu jsem dopodrobna rozepsal především proto, že je to za mě nejzáživnější forma hraní Kingdom Rush – Trhliny v čase. V plném počtu jsme hráli několik her a nepodařilo se mi spoluhráče nalákat na další sezení. Herní systém si takřka vynucuje alfahráče a zbytek hráčů pak jen dělá to, co dostane za úkol. Navíc třeba takový Magnus nemůže dělat skoro nic. Má málo životů a bídné schopnosti, takže se pořád jen léčí – někam si stoupne a odpočine. Oproti tomu hra ve dvou hráčích si zachovává strategický potenciál sólo varianty a zároveň atraktivnost hry ve více hráčích. V sólu jsem kompletně odehrál celou kampaň, což mi podle herního deníku zabralo šestnáct hodin a patnáct minut. Některé mapy jsem zkoušel vícekrát, některé jenom jednou. Vyhrát se mi ale podařilo jen první tři. U čtvrté jsem cítil, že bych mohl zvládnout vyhrát, ale ani na pátý pokus se mi to nepodařilo. Hrát striktně podle pravidel pro sólo hru je opravdový oříšek. Až takový, že mě mnohdy odradil. Setup zabere bez problému i patnáct minut a hra se nepřipravuje lépe s vědomím, že budu hodinu hrát proto, abych prohrál a pak to zase čvrt hodiny uklízel. Vždy jsem ale po nějakém čase zase dostal chuť si zahrát. Dobrým řešením se zdá hrát sólo, ale za dva hrdiny. Podle pravidel pro dva hráče, kdy jeden hráč hraje za oba. Tím roste šance na poražení nepřátel a stále to působí jako sólovka.

Obaly na karty a herní doplňky

Ve hře jsou tři velikosti karet a nutno podotknout, že nejsou úplně sleeves-friendly. Největší jsou lamakarty a karty pro některé z postav, které jsou rozměrů „Dixit“ tedy 80×120 a k obalení jsem použil ty od Sapphire. Jdou do nich ztuha, ale karty nemačkají a hezky drží. Střední velikost patří kartám portálů, hord a dalším speciálním kartám. Ty jsem neobaloval. V ruce se moc nedrží a hlavně by se v obalech nevešly do hnědých nosičů. Nejmenší karty věží jsem obalil většími obaly Diamond o rozměrech 61×112 a jednoduše je zastřihl nůžkami. Vypadá to dobře a karty v nich sedí obstojně. Myslím si, že karty věží obalit opravdu chtějí. Dost často se zvedají z herního plánu a to jde bez obalů dost blbě. Navíc se i docela žmoulají v rukou, takže obaly jsou za mě zkrátka namístě.

Doplňků ke hře také pár najdeme. Jedná se ale především o rozšíření, která byla součástí KS kampaně. V ČR můžeme zakoupit Sir Gerald Lightseeker vs J.T. a Veznan vs. Moloch. Ze zahraničí se dá objednat například sada s kartonovými 3D věžemi, které dost podstatně zaplní krabici a konečně vyřeší nepořádek v nedostačujícím insertu. Navíc setup hry bude o dost rychlejší a jednodušší.

Plusy

  • Úžasná produkce věrně kopírující předlohu.
  • V rámci možností skvěle převedená videohra do deskoherní podoby.
  • Zábavný, postupně se rozvíjející scénář.
  • Samolepky s mapou království.
  • Perfektní sólo.
  • Vylepšování věží.

Mínusy

  • Insert, který bez doplňků z KS nefunguje.
  • Hra v plném počtu hráčů.
  • Desky hrdinů.
  • V posledních misích při sólo hraní jsem neviděl ani náznak možného úspěchu.
  • Dlouhý setup.
  • Frustrace ze ztráty vylepšené věže při útocích na portály.

Hodnocení

Nejprve bych měl zodpovědět otázku z úvodního odstavce. Ano! Kingdom Rush se povedlo přenést z obrazovek telefonů na deskoherní stůl a rozhodně stojí za to! Nicméně je třeba ke hře přistupovat jako k videohře a hrát ji pouze sólo, maximálně ve dvou hráčích. Samozřejmě se nějaké ty mouchy najdou, ale ve finále jde o zábavnou deskovku, která navíc naprosto skvěle vypadá. Na stole jistě zaujme každého, kdo zrovna půjde kolem. Radost pohledět. Navíc likvidování nepřátel je zábavný hlavolam, díky kterému hru budete milovat i nenávidět a díky kterému u ní vydržíte spousty hodin.

Kingdom Rush – Trhlina v čase získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Kingdom Rush – Trhlina v čase”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: