MARVEL X-MEN: Povstání mutantů

Mutanti, profesor Xavier potřebuje vaši pomoc. Bojujte za budoucnost!

Trochu to teď může působit dojmem, že se s Marveláckými hrami roztrhl nějaký velký pytel, ale víte jak, když už ta licence je, tak je prostě potřeba ji pořádně využít. Navíc věříme, že kromě věrných deskoholiků to ke stolům přiláká i příznivce těchto známých komiksů, které nám představily Avengery, Strážce galaxie, nestárnoucího Spidermana a další. Nu a tentokrát se vsadilo na oblíbené X-MENy. Nám se navíc dostalo toho potěšení se s hrou mezi prvními seznámit a mít tak možnost sdělit vám naše dojmy.

Za hrou X-MEN: Povstání mutantů stojí v první řadě Fantasy Flight Games a pánové Richard Launius a Brandon Perdue. Na našem území s plnou českou lokalizací si ji pak vzali do parády v ADC Blackfire. Hru si můžete vyzkoušet sami a nebo k sobě přizvat až 5 dalších mutantů. Doporučený věk je od 14ti let a jedna partie vám zabere přibližně 1-2 hodiny.

Pojďme kouknout pod víko

V krabici na vás čeká kromě 24 stránkových pravidel (je tam spousta obrázků, takže nemějte obavy ze zdlouhavého čtení) také 16 hrdinů, 20 mutantů, 8 dějových linek a zúčtování, 30 karet hrozby, 1 loď Blackbird (skládá se ze 3 kartonových kousků), 53 misí, 12 speciálních kostek (v červené, modré a žluté barvě, lišící se množstvím jednotlivých znaků), stupnice hrozby a 99 různých žetonů. Co se komponentů týká, žetony jsou klasicky vyloupnuté z kartonových desek, stejně tak jsou na tom postavičky X-Menů, které mají plastové stojánky. Karty jsou pevné a vypadají dobře, jen jak už to u karet bývá, na hladkém stole kloužou, ale není to nic, co by nás odradilo.

Nachystejte se, odlétáme

Abychom se mohli pustit do záchrany světa, je třeba se na to připravit. Každý hráč si vybere svého hrdinu, k němu odpovídající karty schopností a asistence, a jeho postavičku položí do Blackbirdu, který je součástí herní plochy, protože se na něj budou hrdinové po každém kole vracet. Dále je třeba nachystat Xavierovu školu. Tvoří ji uprostřed stolu vyložené lícem vzhůru tři karty školy. Vedle položte i zamíchané balíčky karet mutantů a pout.

Připravte mise tím, že je rozdělíte do pěti kontinentálních balíčků a zvolíte potřebný počet (při hře dvou hrdinů 3 balíčky, 3-4 hrdinové 4 balíčky, a 5-6 hrdinů všech 5 balíčků). Dalším krokem je přichystání stupnice hrozby, nad kterou vyložíte promíchané balíčky hrozeb dle příslušné barvy na stupnici a poblíž ještě zamíchaný balíček karet padouchů. U této hry si můžete také vybrat úroveň obtížnosti a to tím, kam na začátku položíte ukazatel hrozby (snadná: 2, běžná: 4, těžká: 6 a extrémní: 8). Nachystejte si společnou zásobu žetonů a kostek, otočte lícem mise podle počtu hráčů a pak už jen zvolte dějovou linku, která vás hrou provede.

X-MENi, jdeme do akce

Průběh herního kola se skládá celkem ze 4 fází.

  1. Fáze nasazení – v této chvíli se rozhodnete, co bude který z hrdinů dělat. V první řadě je zpravidla rozmístíte na mise kontinentů nebo případně na misi z hlavního příběhu (pokud taková možnost v danou chvíli je), v dalších kolech můžete ještě využít školu pro vyléčení zranění.
  2. Fáze mise – nyní je třeba se pokusit splnit úkoly misí a to pomocí hodů kostek. Každý hrdina si vytváří svoji zásobu kostek. 4 kostky má dané na své kartě schopností a další dvě může využít dle své karty asistence nebo některého jiného hrdiny ve hře. Hází se všemi kostkami a až 2x je může přehodit pro potřebnou kombinaci. Další přehození kostek navíc může dovolit karta asistence nebo přímo schopnost hrdiny. Každá mise má dole uvedeno, co se stane, když splníte podmínky a co se stane v případě neúspěchu. Je tedy potřeba tuto část pokaždé vyhodnotit.
  3. Fáze hrozby – v této části se vyhodnocují vykřičníky v pravém horním rohu na kartách misí. O každý vykřičník, který na nich je, se ukazatel hrozby posunuje. Pak se otáčí další mise a karta hrozby. Na kartách hrozeb se můžete setkat se Sentinely, kteří se přidají ke kartě misí a ztěžují vám tak podmínky pro splnění mise. Je nutné ho odstranit, jinak nelze misi dokončit.
  4. Fáze přeskupení – v tomto kroku se všichni X-MENi vrací do Blackbirdu a pokračuje se dalším herním kolem.

Pro výhru je nutno dokončit zúčtování, ke kterému se dopracujete plněním úkolů hlavního příběhu. Vyložené zúčtování vám ukazuje, jaké znaky na kostkách musíte hodit a kolikrát tyto podmínky musíte splnit pro to, abyste závěrečný boj vyhráli. Pokud se vám ho splnit nepodaří, tak jste všichni společně prohráli, naopak pokud zúčtování zvládnete, můžete hromadně oslavit úspěch. V případě, že v průběhu partie ukazatel hrozby dosáhne hodnoty více než 15, pokus o záchranu světa končí a hrdinové okamžitě prohrávají.

Ve hře se samozřejmě objevují i další prvky, jako možnost získat na pomoc mutanta nebo s některým z hrdinů vytvořit pouto. Ty vám následně přidávají další bonusy a pomáhají lépe zvládnout mise. Při plnění misí je dobré, aby byli hrdinové spojení poutem na stejném místě nebo pouto přímo udává kde být mají, aby jej mohli využít. Pouto se dá samozřejmě i rozbít a to efektem karty hrozeb nebo neúspěchem při plnění mise, oba vás potom naopak nějak poškozuje.

Tím, že máte možnost až 2x přehodit hodnoty na kostkách, se podíl náhody trochu snižuje, i když to, co hodíte, potom taktéž nemáte možnost ovlivnit. Naštěstí pouta a mutanti, které získáváte za splnění misí, vám pomáhají a opět díky tomu lze průběh lehce ovlivnit. Navíc pokud by se vám stalo, že váš hrdina nepřežije, prostě ho ze hry odstraníte, vezmete si někoho jiného a pokračujete dál. Tuhle možnost však již nemáte v poslední části hry, když se vyloží zúčtování. V tuto chvíli jde o konec hrdiny a ostatní to musí zvládnout bez vás.

X-MENi se nám hráli dobře. Vyzkoušeli jsme pro vás mnoho kombinací a nejvíce se nám osvědčila hra s více hrdiny. Pouze ve dvou hráčích byla partie poměrně náročná a nudná. Efekty pout se nedaly pořádně využít, protože v danou chvíli můžete mít jen jedno pouto se stejným hrdinou. Karty asistence jsme měli stále vyměněné, abychom alespoň nějaký efekt mohli využít, protože efekt z asistence vašeho hrdiny použít nelze. Ve dvou hrdinech se nám nepodařilo vyhrát ani počáteční snadný scénář. Těžko říct, zda to bylo špatnou kombinací mutantů, nepříznivými hody kostek či strmým nárůstem na stupnici hrozeb. Když už jsme hráli jen ve dvou, tak každý alespoň se dvěma X-MENama, aby se daly podpůrné mechanismy využít naplno. Nejvíce nás to bavilo ve 4 účastnících, kdy jsme se významy pout (jako třeba uzavřením pouta “Lásky” mezi dvěma ne úplně ochotně spolupracujícími osobami) hodně pobavili.

Nenáročná kooperativní hra, u které dočasná nepřítomnost nevadí.

X-MEN: Povstání mutantů je vcelku svižná kooperativní hra, kde není prostor pro žádné sólo akce. Prostě máte společný cíl a na tom je třeba pracovat, abyste uspěli. Jednotlivé fáze a kroky při hře se snadno zažijí, takže není nutno dlouho koukat do pravidel. Tato deskovka je hodně srovnávána s Temným znamením, se kterým jsme se u nás v redakci ještě nepotkali, takže nejsme touto okolností nijak ovlivňováni. Někdo by mohl namítnout, že by X-MENům slušely propracované plastové figurky, ale zůstaňme stát nohama na zemi vzhledem k tomu, jak sama Marvelovská licence ovlivňuje cenu hry, s lepšími herními komponenty bychom byli zase s cenou úplně někde jinde.

Tuto deskoherní záležitost si určitě užijí tací, kdo s hrami nemají moc zkušeností. Není totiž nijak náročná a pravidla vám veškeré kroky usnadňují (na poslední straně je rychlý přehled obsahující průběh každého kola, rozložení symbolů na kostkách apod.). Navíc je výhodou to, že pokud potřebujete na chvíli odběhnout, doba vaší nepřítomnosti vás nijak neohrozí, protože kolegové jsou díky kooperativnímu režimu hry schopni vás plně nahradit. Pokud jste fanouškem komiksů Marvelu, tak vás zajisté vizuálně zaujme, bohužel však pro milovníky filmů, Wolverine tady jako Hugh Jackman prostě nevypadá, ale to hře na atraktivitě vůbec neubírá.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tags:

One Reply to “MARVEL X-MEN: Povstání mutantů”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: