
Zombicide – fenomén kooperativního boje se zombie
Zombicide je populární série kooperativních deskových her, která hráčům již od roku 2012 nabízí adrenalinové zážitky v boji proti hordám nemrtvých. Toto dílo je trade markovým symbolem vydavatelství CMON a její autoři Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien a Nicolas Raoult (a později i David Preti) vytvořili svět, v němž se skupina přeživších musí spojit, aby společně přežila invazi zombie. Ať už v ulicích současných velkoměst, temném středověku, na sci-fi kolonii či dokonce na Divokém západě. Hra se proslavila díky úspěšným kampaním na Kickstarteru a postupně se rozrostla o řadu samostatných edicí, rozšíření a spin-offů. Všechny hry značky Zombicide spojuje společná herní mechanika, tzn., každý hráč ovládá jednu či více postav s unikátními schopnostmi, prozkoumává modulární herní plán, sbírá vybavení a likviduje zástupy nemrtvých. Postupně za to získává zkušenosti a nové dovednosti. Jenže čím silnější přeživší jsou, tím více zombie se objevuje. Zombicide si zakládá na jednoduchých pravidlech, intenzivní spolupráci hráčů a na záplavě detailně zpracovaných plastových miniatur nemrtvých nepřátel i hrdinů. Od svého počátku se tato značka vyvinula v celé univerzum deskových her s různými tématy a prostředími. Níže se podíváme na jednotlivé edice a milníky série. Od moderní zombie apokalypsy přes fantasy odbočky až k nejnovějšímu přírůstku Zombicide: Bílá smrt, kterou nám vydavatelství Asmodee přineslo do místních luhů a hájů v našem mateřském jazyce, stejně tak jako spoustu dalších her z tohoto univerza.
Věřím, že vás tento průvodce bude bavit, a tak trochu vás „namlsá“ na to se podívat na nejnovější přírůstek Bílá smrt a zároveň se omlouvám, pakliže jsem na některý díl pozapomněl, přeci jen jde už o opravdu velké univerzum.

Zrod série: moderní apokalypsa (1. edice a pokračování)
První hra Zombicide vyšla v roce 2012 a odstartovala zombie mánii na herních stolech. Původní Zombicide (dnes někdy označované jako „1. edice“ či Zombicide: Season 1) zavedlo hráče do současného světa zasaženého zombie apokalypsou. Hráči v roli přeživších procházejí scénáře plné zombií, plní různé úkoly (např. zachránit jiné přeživší, najít benzín a utéct autem, apod.) a hlavně likvidují nemrtvé všeho druhu. První edice představila základní typy zombií – pomalé „chodce“, nebezpečně rychlé „běžce“, silné „tučňáky“ (tlusté zombie) a obávanou „ohavnost“, kterou lze zničit jen speciálními zbraněmi. Hráči se při pohybu po mapě musejí vypořádat s hlukem (čím více hluku způsobí, tím spíše přitáhnou další zombíky) a typickým prvkem je i to, že s rostoucí úrovní zkušenosti hrdinů roste obtížnost. Ve „žluté“ či „červené“ zóně už hra generuje mnohem početnější hordy nemrtvých. Původní Zombicide vyšlo pouze v angličtině (česká lokalizace tehdy neexistovala) a proslavilo se i tím, že bylo bohatě podporované fanoušky. Vznikaly neoficiální scénáře a překlady. Hra se dočkala dvou velkých samostatných pokračování: Zombicide: Prison Outbreak (2013) a Zombicide: Rue Morgue (2015), označovaných jako Season 2 a Season 3. Ty přinesly nové prostředí (vojenské vězení v Season 2 a opuštěnou nemocnici v Season 3), a také nové druhy zombií s unikátními schopnostmi. Prison Outbreak například představil tzv. berserker zombie, které byly imunní vůči střelným zbraním. Rue Morgue zase obohatilo bestiář o skinner zombie, z nichž při nesprávném zabití odpadávaly „lezoucí“ torza, jenž dál ohrožovala hráče. K těmto základním krabicím vyšla i řada rozšíření: za všechny jmenujme Toxic City Mall (2013) přidávající jedovaté zombie, Angry Neighbors (2015) s agresivními „sousedy“, a také množství menších balíčků bonusových postav či zombií. Tyto první iterace série kladly důraz na čistou akční spolupráci a z dnešního pohledu měly ještě poměrně jednodušší pravidla. Všechny však položily základ fenoménu Zombicide a získaly si velkou oblibu hráčů po celém světě. Včetně České republiky, kde se nicméně tehdy hrálo pouze s originálními anglickými verzemi (pravidla si fanoušci překládali svépomocí). Zlom v dostupnosti Zombicide u nás nastal až s příchodem fantasy variant, které se dočkaly oficiální lokalizace.

Temný středověk a fantasy odbočka: Černý mor, Zelená horda a Bílá smrt
Po moderní trilogii se autoři rozhodli zasadit Zombicide do fantasy středověku. Výsledkem byla edice Zombicide: Black Plague (Černý mor) vydaná roku 2015, která od základů přepracovala tematiku hry. Místo motorových pil a pušek přišly na řadu meče, kuše a kouzla. Černý mor přinesl několik významných novinek v herních mechanikách. Objevuje se zde například nekromant, zvláštní typ nepřítele, který na plán přidává nová spawnovací místa pro zombie a hráči ho musí rychle zneškodnit, jinak je zaplavená hrací deska přívalem posil. Přeživší také poprvé získávají možnost nacházet zbraně jako magické koule, meče či brnění, což přidává hře nový „rpg“ nádech. Pravidla Černého moru byla mírně zjednodušená a vylepšená oproti moderní edici. Hra je svižnější a intuitivnější, například už neexistuje tak přísné nebezpečí zasažení spolubojovníka při střelbě do zóny s hrdinou apod. Právě Zombicide: Černý mor se stalo prvním titulem, který vyšel oficiálně v našem mateřském jazyce. Českou lokalizaci zajistil ADC Blackfire (dnes součást Asmodee) v roce 2017 a hra se rychle zařadila mezi bestsellery. V češtině byly vydány i některé rozšiřující produkty. Například Zombicide: Wulfsburg (2016), které přidalo vlkodlačí zombie a další hrdiny..

Úspěch temného Zombicide vedl k dalšímu pokračování v této linii. V roce 2018 vychází samostatná hra Zombicide: Green Horde (Zelená horda) navazující na Černý mor a rozšiřuje ho o nové prvky. Tentokrát se hrdinové potýkají nejen s klasickými zombie, ale i s orky zombie. Zelená horda nemrtvých orků je ještě zuřivější a silnější. Zelená horda zavedla nový herní mechanismus „hromadění hordy“: mimo herní plán se postupně shromažďují orčí nemrtví a v určitých momentech se naráz valí na hráče jako obrovská masa, což výrazně zvyšuje obtížnost a tlak na přeživší. Skoro jako běsnění freekerů z videohry Days Gone. Novinkou byly i terénní prvky jako živé ploty a voda. Živé ploty brání ve výhledu, takže hráči či zombie nevidí skrz (což umožňuje skrývání), zatímco bažinatá voda zpomaluje pohyb. Hrdinové navíc mohli využít i obléhací zbraň, konkrétně vrhač kamenů, k ostřelování hordy na dálku, což bylo třeba při likvidaci velkých shluků nemrtvých. Zelená horda u nás opět vydal ADC Blackfire v kompletně lokalizované verzi. Kromě základní krabice se objevila i rozšíření jako No Rest for the Wicked (u nás neoficiálně „Neklidní mrtví“) přidávající nemrtvé krysy, spektrální duchy a nemrtvého draka spolu s obří kuší, nebo balíčkem přátel a nepřátel obsahující nové přeživší, jejich zvířecí společníky a zvrácené zombií nakažené jedem. Toto rozšíření již nebylo do češtiny lokalizována (zájemci si je ale mohli pořídit v originále, pravidla byly volně ke stažení komunitou přeložené). Zombicide ve fantasy kabátě si získalo pověst obtížnější a taktičtější hry než její moderní předchůdci. Hráči musí pečlivě plánovat, využívat terénních výhod a čelit opravdu masivním náporům nepřátel.

Pomyslným vyvrcholením této „středověké“ větve je nejnovější titul Zombicide: White Death (Bílá smrt), vydaný celosvětově v roce 2024 a v místních luzích a hájích jsme se dočkali doslova před pár týdny díky vydavatelství Asmodee CZ. Bílá smrt je samostatně hratelná velká hra, jenž se řadí po bok Černého moru a Zelené hordy jako třetí velká fantasy Zombicide. Zatímco předchozí díly čerpaly inspiraci z klasického evropského středověku, Bílá smrt přináší čerstvý vítr v podobě asijské inspirace. Odehrává se ve vzdáleném severském císařství, v zasněženém městě jménem Zimograd (v angličtině Wintergrad) obklopeném ledem a mrazem. Kromě nemilosrdného mrazu však obyvatele sužuje i temná magie: nekromanti rozpoutali invazi nemrtvých obléhající hradby města. Hráči se vžijí do rolí šesti nových hrdinů, z nichž každý má unikátní dovednosti inspirované východoasijskou kulturou. Například samurajský válečník, mongolská lučištnice či tajuplná vražedkyně přinášející nové bojové styly. Zombicide: Bílá smrt klade důraz na obranu opevněného města, čímž do hry vnáší až prvek tower defense. Hrdinové mohou využívat městské hradby a vylézt na ně po žebřících, čímž získají výškovou převahu nad zombie. Do boje byli povoláni také speciální strážci, resp. neutrální bojovníci ovládaní hrou pomáhající bránit klíčová místa, byť za cenu vlastních životů. Na nemrtvé je navíc možné lít vařící dehet nebo je dočasně zmrazit pomocí alchymistických směsí, což vše zpomaluje jejich postup. Novinkou je i systém korupce, představující šíření nekromantského zamoření městem. Hráči si musí dávat pozor, aby temnota neovládla klíčové lokace. Oproti předchozím fantasy dílům slibuje Bílá smrt také svižnější a přístupnější hratelnost. Scénáře by měly zabrat kolem 60 minut místo dřívějších dvou až tří hodin, takže hra je přímočařejší. I tak si ale zachovává vysokou obtížnost a drtivou přesilu nepřátel, která fanouškům Zombicide tolik vyhovuje. Bílá smrt je plně kompatibilní s předchozími fantasy díly. Lze kombinovat hrdiny či dokonce mapy z Černého moru či Zelené hordy, ač tematicky jde o jiný region světa. K Bílé smrti už bylo oznámeno také kampaňové rozšíření Věčné císařství, které přidává propojenou sérii deseti scénářů tvořících ucelený příběh. Toto rozšíření vyjde rovněž v našem mateřském jazyce díky vydavatelství Asmodee. Každopádně Bílou smrt mám aktuálně už nějaký ten den na stole, takže se již brzy můžete těšit na naši zevrubnou recenzi.
Další prostředí: vesmírná invaze a Divoký západ
Kromě moderní a středověké éry se Zombicide vydalo i do dalších prostředí. V roce 2019 tak vzniká Zombicide: Invader, které zasazuje boj o přežití do prostředí sci-fi hororu. Hráči se ocitají na vzdálené planetě PK-L7, kde lidstvo těží vzácný xenium. Jenže hloubková těžba probudí k životu hordy mimozemských tvorů připomínajících zombie. Invader sice zachovává základní principy Zombicide (kooperativní hra pro 1–6 hráčů, volba misí, hledání vybavení a zvyšování úrovně), ale místo nemrtvých se proti hráčům valí nekonečné zástupy xenomorfních vetřelců ovládaných hrou. Přeživší mohou být buď civilisté, nebo vojáci, každý s vlastní specializací a výhodami. Hra zavedla drobné odlišnosti v mechanikách, vycházející z futuristického prostředí. Například boj ve stísněných tunelech vesmírné základny, nutnost chránit se před toxickou atmosférou mimo základnu (skafandry a kyslíkové láhve), a také střídání osvětlených a temných zón (ve tmě mají postavy omezený dohled, což připomíná mechanismus živých plotů ze Zelené hordy). Zombicide: Invader je plně kompatibilní s dalšími sci-fi tituly série (vyšel i samostatně hratelný prequel Zombicide: Dark Side zasazený do podzemních dolů planety PK-L7). Do češtiny však Invader oficiálně lokalizován nebyl. U nás se prodává v anglické verzi, případně s fanouškovským překladem pravidel. Přesto si i tento „vetřelecký“ Zombicide získal svoje příznivce, zejména mezi fanoušky sci-fi tématiky.

Dalším výrazným počinem je Zombicide: Undead or Alive z roku 2022, které přeneslo boj se zombie do atraktivního prostředí Divokého západu. Tato edice (česky avizovaná jako Zombicide: Živí nebo nemrtví) se odehrává ve westernovém městečku zamořeném nemrtvými. Stylově tak hráči místo motorové pily berou do ruky dvouhlavňové brokovnice, kolty a dynamit, aby ubránili osadu před nájezdy zombií. Živí nebo nemrtví upravuje pravidla Zombicide tak, aby odpovídala westernu. Kupříkladu zavedlo systém povolání postav. Každý přeživší spadá do jedné ze čtyř rolí typických pro western (pistolník, rváč, věřící nebo hazardní hráč) a podle toho má speciální schopnost navíc. Pistolník tak může získat extra akci k střelbě, zatímco věřící (pastor) umí jednou za kolo odvrátit spawn zombií modlitbou apod. Další novinkou je vlak projíždějící městem v některých scénářích nebo stacionární Gatlingův kulomet, který mohou hráči využít k pokosení velkých skupin nemrtvých. Ovšem za cenu značného hluku a rizika přehřátí. Živí nebo nemrtví vyšlo nejprve v angličtině (CMON jej vydal opět díky Kickstarter kampani) a roku 2023 se začalo prodávat v běžné distribuci. Pro místní trh připravil lokalizaci opět Asmodee.

Za zmínku stojí, že původní moderní Zombicide se dočkalo v roce 2020 velké revidované edice, jednoduše nazvané Zombicide: 2nd Edition (Druhá edice). Ta přinesla aktualizovaná a vylepšená pravidla, která zohlednila zkušenosti nasbírané z předchozích verzí. Druhá edice je plynulejší, vyváženější a obsahuje například modernizované grafické zpracování, nové typy vybavení a zcela nové přeživší (mj. poprvé se objevují i dětské postavy jako přeživší, které mají jiné vlastnosti než dospělí). Druhá edice v podstatě nahrazuje původní Season 1–3. Obsahuje nové scénáře i některé ikonické postavy inspirované popkulturou. Tato hra vyšla v našem mateřském jazyce v roce 2021 u ADC Blackfire jako Zombicide: druhá edice, což potěšilo fanoušky, kteří tak po letech čekání dostali „klasický“ Zombicide v lokalizované podobě. Z rozšíření pro Druhou edici zmiňme zejména Washington Z.C., což byla kampaňová expanze odehrávající se ve zničeném Washingtonu, D.C. Ta vůbec poprvé zavedla do Zombicide příběhovou kampaň s větvením a trvalými efekty mezi misemi. Dalším rozšířením pak byl Fort Hendrix s prostředím vojenské základny. Tyto expanze už však oficiálně v češtině nevyšly (Washington Z.C. vyšel pouze anglicky – „Z.C.“ mimochodem znamená Zombie City – a obsahoval nové noční mise s omezenou viditelností atd.). Druhá edice jako taková ukázala, že značka Zombicide nadále žije a evoluce pravidel pokračuje. Neustále se ladí poměr zábavné jednoduchosti a nutné taktiky, aby hra oslovovala nové hráče i veterány.
Další rozšíření universa Zombicide (komiksy, videohry a speciální edice)
Značka Zombicide se během let nerozšiřovala jen prostřednictvím deskových her, ale pronikla i do dalších médií a spoluprací. CMON ve spolupráci s Guillotine Games například vydal sérii komiksů a grafických novel zasazených do světa Zombicide. Tyto komiksy (jako Zombicide: Day One či Zombicide: Underground) rozvíjejí příběhy přeživších nad rámec deskové hry a často byly doprovázeny exkluzivními bonusy pro hráče. Například nové promo figurky hrdinů či speciální scénáře inspirované dějem komiksu. Zombicide si našlo cestu i na obrazovky. V roce 2019 vydalo Asmodee Digital videohru Zombicide: Tactics & Shotguns, což je digitální adaptace deskovky pro mobilní zařízení a PC. Hra převádí tahovou akci Zombicide do podoby taktické videohry, kde hráč ovládá tým přeživších v kampani proti nemrtvým. Ačkoli nezískala takovou popularitu jako fyzická verze, ukázala potenciál spojení deskové a digitální hry.

Zombicide také navázalo spolupráci s populárními popkulturními licencemi. V roce 2020 vznikla hra Night of the Living Dead: A Zombicide Game, která adaptuje kultovní film Noc oživlých mrtvol (1968) do podoby deskové hry na bázi Zombicide. Tato samostatná hra kopíruje děj legendárního filmu George A. Romera. Hráči se brání v opuštěném domě proti zástupům ghúlů a prožívají ikonické scény známé z filmu. Night of the Living Dead má jednodušší pravidla a menší měřítko (hra se odehrává jen v domě a jeho okolí), čímž představuje jakýsi „intro“ Zombicide vhodný i pro nové hráče nebo fanoušky filmu. V češtině tato edice oficiálně nevyšla, ale díky minimální závislosti na jazyce si ji tuzemští hráči oblíbili. Ještě ambicióznějším crossoverem je Marvel Zombies, což je série her vzniklá ve spolupráci se společností Marvel (2022). V ní se spojily mechanismy Zombicide s komiksovým světem Marvelu. Hráči ovládají superhrdiny (Iron Man, Captain America aj.), kteří buď bojují proti zombifikovaným protivníkům, anebo sami byli proměněni v zombie a snaží se sníst co nejvíce civilistů. Marvel Zombies vyšlo v obrovské Kickstarter kampani v několika variantách (včetně luxusní verze s velkými sochami superhrdinů-zombíků). Z této řady se dostala na trh i dostupnější samostatná hra Marvel Zombies: Heroes’ Resistance. Ta vyšla dokonce česky pod názvem Marvel Zombies: Odboj superhrdinů, a představuje zjednodušenou verzi, kde hrdinové bojují proti zombifikovaným hordám v New Yorku. Ačkoli Marvel Zombies nese v názvu Zombicide, jedná se spíše o licenční odbočku. Tematicky nesouvisí s „univerzem“ původního Zombicide, ale ukazuje variabilitu herního systému.
Nakonec nelze opomenout ani další formy rozšíření. Pro fanoušky příběhu a roleplaye vzniklo Zombicide: Chronicles – The Roleplaying Game, což je stolní RPG zasazené do světa Zombicide. Umožňuje hráčům vytvořit si vlastní postavy a zažít zombie apokalypsu v rámci vyprávěných kampaní, s využitím jednoduššího RPG systému založeného na šestistěnných kostkách. A i do budoucna Zombicide nejeví známky únavy. Chystají se další crossovery (např. samostatná hra inspirovaná filmem Army of the Dead od Zacka Snydera) a samozřejmě nové fanouškovské scenáře a modifikace.

Zombicide urazilo za více než dekádu dlouhou cestu. Od relativně jednoduché „hack & slash” hry, kde šlo hlavně o zábavné vyvražďování zombií, se vyvinulo v bohaté portfolio titulů s různými pravidly, taktickými výzvami a zasazením. Co však zůstává společné, je důraz na kooperativní akci, atmosférický zážitek a pocit nezastavitelné hordy, proti níž stojí hrstka statečných. Nejnovější Zombicide: Bílá smrt tuto tradici dále rozvíjí a přináší svěží nápady, aniž by zradilo to, co mají hráči na sérii nejraději. Tedy možnost spolupracovat s přáteli při zběsilé obraně proti přesile nemrtvých a užít si přitom spoustu zábavy a napětí. Pokud tedy hledáte akční kooperativní hru, která se nebere úplně vážně a zároveň nabízí stále nové variace zážitků, univerzum Zombicide má dnes co nabídnout opravdu každému milovníkovi zombie žánru. Stačí si jen vybrat epochu podle chuti, nabít brokovnice (nebo nachystat kouzla či katany) a hurá vstříc další zombie řežbě!