
Zaklínač: Starý svět – Divoký hon
Divoký hon opět ožívá – spojte síly a postavte se přízračné hrozbě v kooperativním rozšíření plném napětí.
V temném světě Zaklínače se dobrodružství nikdy nezastaví – rozšíření hry Zaklínač: Starý svět přináší nové příběhy, mechaniky a zcela jiný pohled na herní možnosti. V předchozích recenzích jsme se věnovali novým rozšířením Balíček dobrodružství a Stezka nestvůr. Nyní se podíváme na zoubek třetímu rozšíření – Divoký hon, který uzavírá sérii rozšíření pro hru Zaklínač: Starý svět. Hlavním a zásadním rozdílem oproti jiným rozšířením a základní hře je skutečnost, že toto rozšíření mění celkové herní pojetí. Namísto kompetitivního režimu, jenž byl dosud standardem, přechází hra do plně kooperativního režimu, kde spolupráce hráčů nabývá zcela nového významu. Společnost Asmodee přinesla toto rozšíření, stejně jako všechna ostatní, do místních luhů a hájů v našem mateřském jazyce, kde si rozhodně najde své místo mezi fanoušky hry Zaklínač: Starý svět.

Co to vlastně je Divoký hon? Divoký hon je legendární jezdecká skupina z temného a mysteriozního světa Zaklínače. Tito přízrační jezdci, obávaní napříč všemi zeměmi, jsou známi jako poslové smrti a chaosu. Podle pověstí se objevují při největších pohromách, aby unášeli duše a způsobili záhubu. Jejich tajemná přítomnost a schopnost ovlivňovat osudy lidí i celých národů, je úhelným kamenem jejich děsuplné pověsti. Hra Zaklínač: Starý svět tuto hrozbu ztělesňuje ve formě hlavního protivníka.
Jak je tedy patrné, hlavním cílem rozšíření je porážka Divokého honu během závěrečného epického souboje, ke kterému dochází po posledním kole hry. Hráči se po celou dobu přípravy potýkají s úkoly, boji s ohaři Divokého honu a nebezpečnými nestvůrmami. Na rozdíl od základní hry zde trofeje nezajišťují vítězství. Plnění úkolů a správné načasování jsou klíčem k úspěchu. Ve finále se pak hráči musí spojit, aby společně čelili síle Divokého honu. Pokud selžou a všichni zaklínači padnou, hra končí porážkou celé skupiny.

Jedním z nejvýraznějších prvků rozšíření je přítomnost samotného Divokého honu na herním plánu již od začátku hry. Tento přízračný protivník se pohybuje po mapě a ovlivňuje různé aspekty hry, například posiluje nestvůry a ohaře nacházející se na stejné nebo sousední lokaci. Každý krok Divokého honu zvyšuje napětí a nutí hráče pečlivě plánovat své akce. Tím minimalizují škody a postupně oslabují jeho obranné štíty.
Rozšíření přináší několik zásadních změn v herní dynamice. Namísto klasických karet průzkumu a událostí se používají speciální balíčky, vytvořené výhradně pro tuto verzi hry. Tyto karty přinášejí nové příběhové prvky, úkoly a volby, jež hráči musí společně řešit. Hráči si také volí jednoho z ikonických představitelů Divokého honu – Nithrala, Imleritha, Caranthira nebo Eredina – jako hlavního protivníka. Každá z těchto postav má unikátní schopnosti a strategie, což zajišťuje vysokou variabilitu hry.

Mechaniky rozšíření jsou postaveny na čtyřech fázích každého kola, což přináší nový rytmus a důraz na týmovou spolupráci. V první fázi se hráči pohybují po mapě a provádějí akce. Například bojují s ohaři, nebo řeší úkoly. Ve druhé fázi se odehrávají boje s nestvůrami a případné meditace, během kterých hráči získávají důležité zdroje. Třetí fáze je věnována dobírání nových karet a čtvrtá fáze je momentem, kdy Divoký hon aktivně zasahuje do hry – přidávají se noví ohaři a nestvůry a samotný Divoký hon se pohybuje po mapě.
Ohaři Divokého honu představují další herně důležitou roli, ačkoliv jejich postavení je podřadné. Tito přízrační služebníci se objevují na mapě a mohou být poraženi pouze díky koordinovanému úsilí hráčů. Jejich eliminace oslabuje Divoký hon a poskytuje hráčům cenné odměny, avšak boj s nimi není snadný a vyžaduje pečlivé plánování. Navíc, přítomnost ohařů a Divokého honu v blízkosti nestvůr zvyšuje jejich životy, což činí boj s nimi ještě obtížnější.

Rozšíření také přináší nový prvek plánování v podobě štítů Divokého honu. Tyto štíty fungují jako jeho obrana a hráči je musí postupně eliminovat pomocí úkolů, bojů a speciálních schopností. Počet štítů ovlivňuje obtížnost závěrečného souboje, který je vrcholem celé hry. Pokud hráči vstoupí do tohoto boje nepřipraveni, jejich šance na vítězství jsou mizivé.
Během hry se však mohou objevit i problémy s rovnováhou. Fáze, ve které hráči plní úkoly a snaží se omezit sílu Divokého honu, může být někdy repetitivní, což může zpomalit dynamiku hry. Navíc, pokud hráči nevyužijí své možnosti koordinace efektivně, hra může být velmi obtížná a frustrující. Výběr správné úrovně obtížnosti je proto klíčový, aby byla hra zábavná a zároveň přiměřeně náročná.

Dalším aspektem, který zaslouží zmínku, je závislost na spolupráci. Ačkoliv to zvyšuje intenzitu a nutí hráče plánovat společně, může být problematická v případě, že některý z hráčů není ochoten nebo schopen spolupracovat. Tato vlastnost může způsobit, že hra bude méně uspokojivá v nesourodých skupinách, kde se očekávání jednotlivých hráčů liší. Naopak zkušené skupiny, které hledají výzvu, ocení, jak hra vyžaduje komplexní strategii. Tato skutečnost není výtkou autorům hry, ale spíše upozorněním, aby byli hráči připravení na vysokou obtížnost a nečekali snadné vítězství.

Rozšíření Divoký hon je zajímavě navržená expanze, která dokáže obohatit zážitek ze hry Zaklínač: Starý svět o nový rozměr napětí a týmovou spolupráci. Bohatý příběh, pečlivě vyvážené mechaniky a vysoká variabilita činí z tohoto rozšíření nezapomenutelnou součást každé herní sbírky. Nicméně ten hlavní a zásadní rozdíl oproti všem jiným rozšířením, které základní hru obohacovaly různým způsobem, je ten, že toto rozšíření ji mění kompletně. Hlavním rozdílem je tedy změna z kompetitivního režimu na kooperativní hru. Pro fanoušky světa Zaklínače i náročných kooperativních her, je to povinnost, přinášející hodiny napínavé zábavy.
Zaklínač: Starý svět – Divoký hon získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Asmodee

Hru můžete zakoupit přímo zde.