
Zaklínač – Cesta osudu
Osud v rukou zaklínačů. Hrdinská pouť do temného světa, který brzy promluví česky.
Svět zaklínačů je plný temnoty, nebezpečí a osudových rozhodnutí. V krajinách zmítaných válečnými konflikty a politickými intrikami se toulají ti, kteří se zrodili v bolesti, prošli tvrdým výcvikem a přijali svůj úděl lovců příšer. Jejich meče proříznou ticho noci stejně jako těla netvorů, jenž děsí vesnice a města. Ale i zaklínači jsou jen lidé – zmítaní svědomím, vábení touhou a věrní vlastním principům. Každý jejich krok je provázen nejistotou a každý boj může být tím posledním. V tomto světě neexistují jednoduchá rozhodnutí a zlo má mnoho podob. Je to svět, kde se čest střetává s bezohledností a kde přežijí jen ti nejsilnější a nejodhodlanější.
A do tohoto světa nás už nejednou vtáhli tvůrci deskových her. Konec konců doma již mám solidní sbírku her z tohoto univerza a nutno pochválit vydavatelství Asmodee, které již řadu her přineslo v češtině. A právě jedna velká nálož dobrodružství se na nás pomalu ale jistě valí.
Zaklínač – Cesta osudu je chystaná karetní hra odehrávající se ve známém, avšak temně kouzelném světě Bílého vlka, který tentokrát ožije i na vašem stole. Už v průběhu několika příštích měsíců se do místních luhů a hájů dostane v našem mateřském jazyce díky společnosti Asmodee tato hra, takže se fanoušci Zaklínače dočkají plnohodnotného překladu a mohou se těšit na to, že se ponoří do dramatického vyprávění plného osudových rozhodnutí, svérázných hrdinů a nebezpečných střetů s temnými hrozbami. Přestože je hráčským základem kooperativní snaha čelit nástrahám tohoto ponurého univerza, největší slávu si odnese jen ten, kdo se během událostí vyznamená nejvíce. A vzhledem k faktu, že jde o jednu z velmi očekávaných her, která si získala velkou slávu i v kampani na Gamefoundu před několika měsíci, určitě stojí se podívat hře na zoubek, abyste věděli, co od hry lze očekávat.

Hra pracuje se třemi ústředními příběhy, z nichž si každý nese vlastní atmosféru i specifická pravidla, a tak se výprava za dobrodružstvím pokaždé může vyvíjet jinak. Všechny příběhy se dělí do tří kapitol a v každé kapitole se odehrávají tři tahy, přičemž každý tah vtahuje hráče hlouběji do kánonu povídek o Geraltovi z Rivie. Už tak silné zasazení doplňuje rozhodující prvek hry, kterým jsou symboly. V těchto symbolech se zračí klíčové prvky světa Zaklínače – boj, magie, průzkum a diplomacie. Vždy jsou přítomny dva aktivní symboly, jenž si hráči bedlivě hlídají, neboť za ně získávají nejdůležitější odměny. Ten symbol, který se v dané kapitole stane častější, se vyhlásí za dominantní a jeho držitelé pak obdrží vítězné body. Druhý symbol se naopak stává nedominantním, ale i za něj se sbírají důležité body zkušeností, které odemykají vzácné schopnosti postav a na závěr mohou přinést i další výhodné skóre.

Podstata hraní spočívá v nabírání akčních karet během takzvaného draftu a následném rozmisťování těchto karet na osobní časovou osu. Draft karet se odehrává podle pořadí iniciativy, jež určuje, kdo má přednost v pořadí, a každý hráč si z nabídky vybírá dvojice karet. Právě toto vybírání bude nejspíše zásadní, protože karty obsahují nejen symboly, ale i speciální efekty. Jakmile si všichni karty rozdělí, rovnou je zahrají na svou časovou osu tak, že je položí vedle sebe v určeném pořadí. To pořadí je klíčové, protože mnoho efektů reaguje na aktuálně přítomné symboly a může se lišit, když se karta zahraje jako první nebo jako druhá v daném tahu. Někdy je třeba obětovat jeden symbol, abyste mohli získat více symbolů jiného druhu. Existují také karty, které vám umožní procházet balíček, zahazovat soupeřům symboly, přetvářet barvy karet na jiné nebo dokonce manipulovat s vlastní rukou tak, abyste zabránili ztrátě důležitých žetonů. Zajímavostí je, že symboly se shromažďují jak na vyložených kartách, tak prostřednictvím žetonů ve vaší osobní zásobě. Stačí, aby nějaká akce vyžadovala ztrátu určitého symbolu, a můžete se rozhodnout, jestli obětujete žeton ve své zásobě, nebo raději vyznačíte ztrátu přímo na kartě pomocí speciálního žetonku, který zakrývá daný symbol a snižuje tak vaši zásobu.

Silným prvkem, který by mohl hru posouvat na další úroveň, je i mechanismus nazvaný žetony cesty. Ty se udělují hráčům, kteří v právě ukončené kapitole nejvíce ovlivnili vývoj vyprávění, a předznamenávají, jakou cestou se daný příběh dál ubírá. Hráč, jež nasbírá například více symbolů diplomacie, může udržet situaci v příběhu klidnější, než kdyby dominoval v boji, jenž v ději způsobí napětí a eskalaci konfliktů. Díky tomu může dojít k tomu, že jeden a tentýž příběh skončí úplně jiným závěrem, než si čtenář povídek o Geraltovi pamatuje. Když se totiž na cestu příběhu nalepí dostatek symbolů pravé či levé cesty, příběh se přesměruje na předepsanou kartu, která nabídne odlišné události i nové alternativy.
Neméně zajímavý je systém zlaté zkušenosti, poskytující hráčům další dlouhodobý cíl. Body zkušenosti se sbírají průběžně, avšak jakmile překročíte určitou mez, získáte ukazatel zlaté zkušenosti. Ten už vám nezajistí žádnou novou schopnost, ale každá jeho posunutá pozice vynáší v závěrečném hodnocení body navíc. Pokud se vám podaří včas rozvinout své zkušenosti a přejít na zlatou škálu, máte velkou šanci obdržet v koncovém bodování výraznou výhodu. Vzhledem k tomu, že o úspěchu často rozhodují i drobné náskoky, představuje zlatá zkušenost další napínavý prvek, který nutí plánovat, kdy s aktivními symboly získat co nejvíce nedominantních bodů zkušenosti, a kdy se raději soustředit na krátkodobý zisk vítězných bodů.

Každá ze ztvárněných postav, mezi nimiž najdete například Geralta, moji milovanou Yennefer, Ciri, Marigolda či Vesemira, navíc postupně získává vylepšení a nové dovednosti, které mohou být hráči k dispozici pouze jednou za celou hru, a je na každém, aby je ve správnou chvíli využil. Geralt se typicky zaměřuje na neústupnost v boji, zatímco Yennefer dokáže manipulovat s magií a přeskupovat si karty nebo symboly. Marigold má talent pro diplomatické nátlaky a prohrabávání balíčku, Ciri se vyznačuje pohotovostí a flexibilitou a Vesemir představuje nečekanou kombinaci mnoha schopností. Každá postava tak nese jiný rytmus a herní styl, ovšem v důsledku se vždy snaží uspět ve stejném cíli: získat co nejvíce bodů na konci třetí kapitoly. Ta se zakončuje epilogem, který vyplyne z toho, kolik žetonů putovalo na pravou či levou cestu. Vedle toho zde mají hráči šanci uplatnit i vedlejší úkoly, jež jim byly přiděleny na začátku hry. Mohou to být například karty, které si musí nechat do závěru, symboly určité barvy jež se jim podařilo nashromáždit, nebo sbírka různobarevných karet, kterou dokážou předložit jako důkaz svých rozmanitých zážitků. Vedlejší úkoly tak slouží jako další způsob, jak se odlišit od soupeřů a nasbírat klíčové body navíc.

Asmodee přinese krom základní hry ve standardní nebo de-luxe edici i několik rozšíření. Expanze Legendární nestvůry vás postaví proti nejobávanějším tvorům Kontinentu v plně kooperativním režimu, kdy společně s ostatními hráči musíte zvolit tu správnou taktiku, abyste jediné monstrum skutečně porazili – a zároveň nikdo z vás nesmí padnout, jinak končíte všichni. Na pomoc vám přijdou dva noví zaklínači, Lambert a Eskel, spolu s pravidlovou mechanikou pro společníky. Druhé rozšíření, Divoký hon, přináší nový příběh, v němž se jeden z hráčů chopí vedení přízračných jednotek v čele s Eredinem a stojí proti zbylým dobrodruhům. Klíčová je pak spolupráce těchto „obránců“, neboť jedině koordinovaný útok proti Divokému honu přináší naději na zastavení neúprosného pronásledování. Třetí rozšíření Triss a Zrnko pravdy pak rozšiřuje hru o novou postavu – mocnou čarodějku Triss Merigold, jejíž teleportační schopnosti i talent pro alchymii dokáží zásadně zvrátit průběh partie, a přidává další příběhovou linii spojenou s tajemstvím, které ukrývá Nivellen ve svém magickém sídle.
Všechny tyto prvky dohromady vytvářejí hru, jež by mohla vyprávět nezapomenutelný příběh a přitom zůstat strategicky bohatá. Určitě nebudou chybět situace, kdy každý hráč touží získat rozhodující žeton osudu, aby se přiklonil k symbolu, který potřebuje. Zaklínač – Cesta osudu tak bude díky českému vydání od Asmodee přístupný i těm, kteří preferují hru v rodném jazyce, a přitom si chtějí užít plně atmosférické vyznění příběhů ze světa, jenž proslavil slavného Bílého vlka. Pomalu, ale jistě přichází hra, v níž není nouze o krvavé souboje s monstry, kouzelnické intriky ani nečekané dějové zvraty, a právě proto je mezi fanoušky už teď tolik očekávaná.
Co je určitě velmi příjemná zpráva, že standardní edice je i na velmi příznivé cenové hranici, vzhledem k tomu, co hra nabízí. Je možné si ji pochopitelně předobjednat, abyste si mohli hru užít od prvního dne vydání. Stejně tak i rozšíření nebo i de-luxe edici. Nevím, jak vy, ale já osobně se moc těším a už teď připravuji poličku v kalaxu, tak aby tato hra měla své místo vedle hry s řadou rozšíření Zaklínače – Starý svět a stařičkého Zaklínače – Dobrodružná desková hra. Jakmile to bude jen možné, rádi vám z nově příchozího Zaklínače přineseme naše zevrubné pocity a dojmy v naší recenzi.