
Základna
Potemnělá rychlá dvojkovka.
Ve stínu neznámého pohoří, kde mapy ztrácejí svoji platnost, se nachází místo, které se vzdalo své existence v záznamech lidstva. Základna, ukrytá v hlubinách země, se stala domovem tajemství, jenž mohla změnit osud světa. Průzkumná jednotka, poslaná do této zapomenuté pevnosti, kráčí chodbami oživlých po dlouhých letech ticha. Každý krok je doprovázen zvukem srdce bijícího v rytmu času tikajícího neúprosně směrem k neodvratnému konci. V hloubi těchto chodeb se nachází odpovědi, které mohou odhalit pravdu o experimentech, jenž zde kdysi probíhaly.
V srdci Základny, kde světlo denního svitu nemá šanci proniknout, průzkumníci nacházejí stopy po neznámé rudě, která se zdá být zdrojem neuvěřitelných vědeckých pokroků. Genetické manipulace, naznačují snahu o vytvoření nového druhu – syntézu lidské a zvířecí DNA. Ale s každou novou informací, na niž průzkumná jednotka narazí, roste i nebezpečí. Základna se probouzí k životu, a s ní i něco mnohem temnějšího. Něco, co bylo dlouho pohřbeno, nyní hrozí, že se probudí a unikne do světa. A čas, který jim zbývá, je stále kratší a kratší.
Skoro jako z hollywoodského traileru na nový hororový zážitek přicházející, co nevidět na stříbrná plátna, že? Ale opak je pravdou. Asi je vám všem jasné, že jde o deskovou hru, kde se hráči ocitnou v hlubinách tajemné základny. Právě na tomto místě se rozhoří bitva mezi dvěma průzkumnými jednotkami. Každá ovládající trojici odvážných kamenů, reprezentujících jejich nejlepší vojáky. Tato taktická desková hra pro dva hráče vás zavede do srdce nebezpečné mise, kde je cílem překonat nepřátelskou jednotku a dosáhnout druhé strany hrací plochy před uplynutím dvaceti kol. Každý hráč má k dispozici různé strategie a taktiky, které lze využít k dosažení svého cíle, ať už je to rychlý útok nebo opatrný postup zahrnující manipulaci s dlaždicemi herního plánu.

Hra vás vtáhne do světa plného strategie a nečekaných zvratů, kde každé rozhodnutí může mít zásadní dopad na konečný výsledek. Hráči se musí nejen snažit překonat svého soupeře, ale také závodit s časem, který neúprosně tiká na dvoudílné desce odpočtu času. Tuto zajímavě vypadající deskovou hru, za níž stojí český autor Petr Czerný lze najít na pultech obchodů (nebo v katalozích e-shopů) pod názvem Základna, a to díky společnosti Dino Toys.
Pro úplnost zmíním, že jedna partie zabere okolo dvaceti minut (včetně přípravy) s doporučeným věkem od osmi let. Nicméně, jak tomu bývá, tak si troufám říct, že hru zvládnou určitě i mladší hráči. Třeba má šestiletá pomocnice se nebála vstoupit do Základny nejednou se mnou nebo se svým o dva roky starším bráškou a vedla si více než obstojně. Jediné, co ji na tom trošku odrazovalo, bylo zvolené téma. Ponuré chodby, strach z nepřátel a mutantů… Přeci jen ve svých šesti letech není úplně fanoušek sci-fi nebo hororů, ale aktuálně u nás frčí duhový jednorožci, panenky, česací pejsci a trochu je to celé „ředěné“ fotbalem. Nicméně osmiletý syn se zvoleným tématem neměl žádný problém.

Každý hráč ovládá trojici kamenů symbolizující buď průzkumníky snažící se zachránit si život, nebo geneticky modifikované humanoidy, kteří se instinktivně pokouší dostat na svobodu. Tyto kameny jsou základními prvky, s nimiž hráči manévrují po hrací ploše ve snaze dosáhnout druhé strany Základny. V praxi jde o šest bílých žetonů o průměru dva centimetry na něž se nalepí samolepka jedné či druhé strany barikády s číslovkou od jedné do tří. Toto nalepení si musí hráči udělat sami, zas na druhou stranu nejde o nic závažného, co by zkazilo dojem. A nalepit samolepku zvládne snad každý ne? Nemusíme mít vše nachystané z „fabriky“. Navíc bylo fajn, že děti se na lepení vrhly samy a pomalu se tak s titulem sžívaly.

Herní plán je tvořen dvaceti pěti dlaždicemi, které spolu s deseti startovními poli tvořící bojiště, kde se odehrává tato strategická bitva. Dlaždice mohou být odkrývány a manipulovány, což přináší další rozměr nečekaných zvratů, a hlavně rozličných partií. Tyto dlaždice jsou zhruba o velikosti šesti centimetrů z pevného kartonu a určitě bych se nebál brzkého opotřebení při hraní. Co musím vyzdvihnout je moc hezké grafické ztvárnění připomínající uvěřitelné, zatuchlé prostory základny pamatující kde co. Startovní políčka jsou o něco málo menší, ale taktéž ze stejně kvalitního kartonu.
Kromě toho je pod víkem krabice k nalezení dvoudílná kartonová deska odpočtu času s žetonem znázorňujícím hráčům kolik kol zbývá do neodvratného výbuchu Základny. Hráči také mají k dispozici čtyři bonusové žetony, jež mohou využít k získání strategické výhody v průběhu hry. Ty si ale musí zasloužit, ale o tom o pár řádků níže. Pochopitelně součástí jsou i česká a slovenská pravidla popisující veškeré herní mechanismy na více jak dvaceti stránkách. Ve své podstatě vše je nesmírně intuitivní a lehce pochopitelné. Navíc je fajn, že Dino Toys připravilo i videonávod na Youtube, po jehož shlédnutí za necelých sedm minut se lze pustit do hraní a sešit s pravidly tak využít jen ve svízelných situacích.

Nechci, aby tato recenze suplovala tato pravidla, tak jen v pár odstavcích si pojďme říci o tom, jak se hra připravuje a hraje. Herní plocha se skládá z dlaždic, které jsou umístěny náhodně, vytvářejíc tak dynamické a proměnlivé bojiště plné nečekaných překážek a možností. Ve své podstatě se před dvojicí utvoří herní pole o velikosti 5×5 dlaždic otočených lícem dolů s tím, že uprostřed je dlaždice odhalená. Navíc je to jediná dlaždice (místnost základny) z níž se dá pohybovat do jakékoliv jiné místnosti vedle ní. Každý hráč si připraví své kameny na startovních polích, přičemž strategické umístění může mít klíčový vliv na průběh hry. Jde o to, že hráči otočí lícem vzhůru dlaždice náležející přímo před startovními dlaždicemi, na niž jsou jejich jednotky.
Asi by bylo nasnadě říci si o dlaždicích něco více než jen to, že tvoří herní mapu a že jsou hezky graficky ilustrované. Asi jste pochopili, že co dlaždice, to jedna místnost nebo chodba. Vtip je v tom, že některé místnosti mají možnost jen dvou vstupů a jiné tří, tzn., ne vždy se dostanete hned tam kam potřebujete. Pochopitelně, tato Základna je tajuplná, protože jedna z vašich akcí je, že můžete tyto dlaždice přeskládat tak, abyste se dostalitam, kam potřebujete.

Jakmile je vše připraveno, hra začíná a hráči se střídají v tazích, přičemž každý má k dispozici tři akce na tah. Tyto akce mohou zahrnovat pohyb kamenů, odkrývání dlaždic nebo manipulaci s herním prostředím (jak jsem zmiňoval otáčením místnosti tak, abyste do ní mohli vstoupit a pokračovat směrem k cíli). Strategické plánování je klíčové, protože hráči musí pečlivě zvážit každý svůj krok, aby maximalizovali své šance na úspěch a minimalizovali rizika.
V průběhu hry se hráči snaží překonat překážky a využít terén ve svůj prospěch. Dlaždice mohou skrývat nebezpečí ale také příležitosti v podobě toho, jak jsou k hráčům natočeny. Hráči mohou odkrývat dlaždice, aby zjistili, co se skrývá pod nimi a mohou je také manipulovat, aby vytvořili nové cesty, nebo zablokovali cesty soupeři. Taktické myšlení je nezbytné, protože každá akce může mít dalekosáhlé důsledky.

Cílem hry, jak jsem zmínil, je dostat všechny tři kameny na druhou stranu hrací plochy před soupeřem, nebo mít nejvíce kamenů na konci dvacátého kola. Hráči musí nejen bojovat s časem, ale také s nepředvídatelností herního prostředí. Bonusové žetony hráči získají vždy, když se jim povede některého svého avatara dostat do cíle. Mohou je uplatnit na jednu bonusovou akci navíc, nebo na oddálení konce základny o jedno kolo.
Jak se blíží konec hry, napětí stoupá. Každý tah může být rozhodující a každá chyba může být osudná. Hráči musí být neustále ve střehu a připraveni přizpůsobit svou strategii v reakci na dynamické a neustále se měnící herní prostředí. Asi stojí taktéž za zmínku, že když potkáte soupeřovu jednotku při potulování po Základně, tak ji vyhodíte. Podobně jako v Člověče, nezlob se, jak poznamenal můj syn. Jde tedy na startovací pole a může své putování začít od znovu. Jasně, naštve to, ale je třeba si uvědomit, že k úspěšnému cíli se dá dojít nejrychleji během dvou tahů, takže bych to jako úplnou katastrofu neviděl. Během pár partií se nám povedlo dostat do situace, kdy jsme oba dva měli v cíli dvě své jednotky a téměř celé herní pole bylo odkryté a naše poslední jednotky se postupně vyhazovali navzájem, aniž by došly úspěšně do cíle. Pokud bychom takto jeli neustále dokola, Základna by dosáhla svého konce. Bylo zapotřebí vymýšlet něco nového a manipulovat s místnostmi tak, aby došlo k zamezení druhému hráči se k vám dostat.
Musím říct, že jsem od Dino Toys už hrál několik her, ale v některých jejich titulech spatřuji jednu společnou věc. Ať už jde o hry jako Diamantový les, Farao: Tajemství prastaré hrobky, Gump apod., mají herní mapu povětšinou navrženou tak, že díky herním dílkům, které se náhodně rozmístí, je hra pokaždé jiná. Někdy náhoda v tom jaký dílek máte před sebou, hraje větší roli, jindy zase menší. Ale v Základně mi to zas tak nahodilé nepřijde. Ona odhalená cesta jednomu hráči může sice pomoct, ale de facto pro druhého hráče je dostupná i opačným směrem a navíc díky možností otáčení chodeb tak, aby vyhovovali vašim potřebám, je vskutku fajn.

Stihli jsme to, než základna dosáhla svého konce
Desková hra Základna je rychlá dvojkovka pro hráče od osmi let, ale herně ji zvládnou určitě i mladší děti. Co je však může trochu odrazovat je hororové, potemnělé, a přitom moc hezky graficky ztvárněné ponuré, pachem zatuchlé místnosti tajemné Základny, v níž se snaží průzkumné jednotky přechytračit zmutované humanoidy a naopak. Možná, kdyby na jedné straně stáli růžoví jednorožci a na straně druhé fialoví a herní plocha by znázorňovala duhový most přes který se snaží jedna sorta jednorožců dostat na tu druhou, bylo by to pro holčičí mladší publikum lákavější. Ale vše se netočí jen kolem růžové nebo blyštivé barvy. Tím ale nechci říct, že je špatně zvolené téma vzhledem k doporučenému věku. To určitě ne. Osmiletý syn si hru náležitě užil a troufám si říci, že i jako rychlý doplněk na cesty se může Základna hodit. Navíc díky tomu, že herní mapa je pokaždé jiná, tak i každá partie bude odlišná. Jestli hledáte něco rychlého pro dva, tak Základna je dobrou volbou.
Základna získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Dino.

Hru můžete zakoupit přímo zde.