
Včelín
Vesmírné včely na misi
Po vymizení lidstva nezůstal ve vesmíru jen chlad a ticho. Někdo přece jen převzal štafetu lidské civilizace. Včely. Ne ledajaké včely, ale vysoce inteligentní, technologicky pokročilí zástupci druhu Mellifera, kteří po pádu člověka nalezli trosky jeho světů a znovu je uvedly do provozu. Včely se zvětšily, vyvinuly a vydaly se zkoumat vesmír. V roli jednoho z včelích velitelů se ujmete budování vlastního úlu, který se pod vedením královny z paluby mateřské lodě vydá na cestu mezi hvězdy. Vaším úkolem bude vytvořit co nejefektivnější a nejprestižnější včelí kolonii dříve, než nastane nedostatek nektaru a přijde čas uložit se k hibernaci.

Desková hra Včelín, prvotina autorky Connie Vogelmann, kterou v našem mateřském jazyce vydala společnost Albi, přináší na stůl unikátní mix tematické fikce a klasického euro stylu. Ačkoliv včelí tematika není v deskovkách vzácná, zde dostává nečekaně futuristický rozměr. Včelí kolonie už nejsou jen pokojnou společností na louce, ale hvězdnými civilizacemi soupeřícími o vliv, produkci a objevitelský přínos.

Mechanicky jde o hru s umisťováním dělníků a chytrým zvratem. Každá dělnice je reprezentována čtyřstěnnou kostkou, jejíž horní hodnota určuje aktuální sílu. Ta ovlivňuje nejen efekty akcí, ale také možnosti interakce s ostatními hráči a moment, kdy musí odejít do hibernace. Hra nemá pevně daná kola, hráči se střídají ve svých tazích, dokud někdo neuloží všechny své dělnice ke spánku, nebo dokud se nezaplní všechna pole v hibernační plástvi.

Ve svém tahu můžete dělnici umístit na jedno ze šesti hlavních akčních polí, nebo si všechny dělnice z plánu a přistávací plochy stáhnout zpět. Umístění dělnice aktivuje příslušnou akci, jejíž efekt se odvíjí od síly. Pokud je pole obsazené, včela na něm je vykopnuta k majiteli. Ten ji může buď stáhnout do přistávací zóny, nebo ji rovnou posílit o jedna a znovu použít. Včely se silou čtyři se ale ihned ukládají do hibernace.

Akce Průzkum umožňuje pohyb lodě královny po mapě a objevování planet, které produkováním zdrojů rozšiřují vaše možnosti. Akce Pokrok přidává do úlu destičky: farmy zvyšují sklad a produkci, specialisté přinášejí trvalé efekty, projekty pak jednorázové bonusy. Růst přináší nové dělnice a rámy, které rozšiřují herní plochu.
Bádání vám dává karty, jež lze zahrát pro efekt, odhodit za surovinu nebo zasadit pod desku pro bodování. Každá karta má tři možné využití, což z ní činí velmi flexibilní herní prvek. Při výběru karet si hráč ponechá pouze jednu a ostatní odhodí, což nutí k pečlivé volbě a přemýšlení nad budoucím vývojem úlu. Pokud hráč aktivuje akci Bádání včelou o síle čtyři, může navíc jednu kartu rovnou uložit pod desku a tím si připravit výhodu do závěrečného bodování.

Proměna slouží k výměně surovin a učení tanců, které představují zvláštní formu obchodní choreografie. Tance umožňují výměnu zdrojů podle předem stanoveného vzoru, který může hráč s čtyřkovou včelou upravit a „naučit“ ostatní. Pokaždé, když jiný hráč daný tanec použije, jeho tvůrce získá bod přízně královny. To vytváří zajímavou ekonomickou dynamiku mezi hráči a přináší nepřímou interakci.
Vyřezávání je dostupné jen pro silné včely. Přináší do hry bodovací dílky s různými podmínkami a bonusy. Tyto dílky nejsou během hry doplňovány, a tak kdo dřív přijde, ten získá nejlepší příležitosti k navýšení skóre. Správné načasování této akce může být klíčové pro vítězství.

Suroviny jsou rozděleny na základní (pyl, voda, vlákno) a pokročilé (vosk, med). Každá z nich má své využití při rozšiřování úlu, produkci a plnění efektů na destičkách či kartách. Jejich skladování je však přísně omezeno – každou jednotku musíte uložit na volné místo ve skladišti na svém úlu. Pokud se vám suroviny hromadí a nemáte pro ně místo, musíte je odevzdat, což ale není vždy ztráta. Přebytek je odevzdán královně, která za každý takový dar poskytuje přízeň, bodovanou na speciální stupnici, jež může přinést výrazné bodové zisky zejména při jejím dosažení či ovládnutí majoritními prvky.
Na konci hry se boduje za umístěné dílky, umístěné karty bádání, splněné podmínky jednotlivých frakcí, míru získané královniny přízně a za rozšíření úlu prostřednictvím rámů. Díky rozličným frakcím, variabilnímu složení úlu a různým cestám k bodování má každá partie odlišný charakter a hráče vede k odlišným strategiím. To zajišťuje výraznou znovuhratelnost, která je jedním z hlavních pilířů dlouhodobé obliby této hry.

Produkčně hra odpovídá vysokému standardu Stonemaier Games. Komponenty jsou robustní, přesně zpracované a příjemné na manipulaci. Styl ilustrací od Kwanchai Moriya výrazně podtrhuje futuristické včelí téma a pomáhá hráčům ponořit se do atmosféry hry. Přestože vizuální stránka desky a dílků je funkční a přehledná, některé karty by mohly mít vyšší rozlišení nebo detailnější grafiku pro lepší estetický zážitek. Herní doba v rozmezí 60 až 90 minut odpovídá uvedeným parametrům a díky plynulé struktuře tahů hra dobře odsýpá i při vyšším počtu hráčů. Oboustranný hlavní plán umožňuje flexibilně přizpůsobit rozložení akcí podle počtu účastníků, což přispívá k udržení tempa a napětí ve hře bez ohledu na velikost herní skupiny.

Včelín nenabízí revoluci, ale umně propojuje známé systémy s několika svěžími nápady, které hru odlišují od konkurence. Nejvýrazněji se to projevuje v práci s dělnicemi – jejich síla se dynamicky mění, postupně narůstá a nakonec dochází k jejich nezvratné hibernaci. Tento mechanismus dodává hře napětí a nutí hráče dobře plánovat nejen akce, ale i jejich časování. Samotné akce jsou přitom dostatečně pestré, aby podporovaly různé strategické přístupy. Ať už sázíte na efektivní produkci, maximalizaci bodovacích dílků nebo interakci skrze tance, hra nabízí možnosti, jak zvolit vlastní cestu. Interakce mezi hráči je spíše nepřímá, odehrává se především přes blokování akcí, sběr destiček a využívání společných zdrojů. Frakce jsou sice jen lehce asymetrické, ale každá má svůj osobitý styl a přináší menší twist, který ovlivní způsob hraní. Včelín je díky tomu přístupný i méně zkušeným hráčům, ale zároveň dostatečně náročný pro ty, kteří hledají netradiční zážitek. Zaujme nejen originálním tématem a povedeným zpracováním, ale i plynulou strukturou, která dává každému kolu smysl. Výsledkem je moderní eurohra, která potěší rodiny i pokročilejší hráče a která si díky své variabilitě a elegantnímu designu zaslouží opakovaná hraní.
Včelín získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi

Hru můžete zakoupit přímo zde.