
V zajetí Všehostroje
Brána do industriálního světa plného tajemství a odboje za lepší zítřky
Nad tmavými oblaky se rozprostírá město, kde syčící pára roztáčí ozubená kola a šlehá z obřích komínů, zatímco masivní mechanické konstrukce hladově pohlcují všechny živoucí síly. Tady se pokrok snoubí s neustálým tikotem strojů, které neznají slitování, ale nabízejí slibný přísun nových vynálezů a zdánlivý pořádek. Lidé se proplétají úzkými uličkami, vydaní napospas zástupu chladných mechanických očí a ocelových paží, které z pozadí neúnavně tahají za skryté nitky každodenního života. Tak nějak by se dala popsat hutná atmosféra nově příchozí deskové hry V zajetí Všehostroje do místních luhů a hájů, kterou v našem mateřském jazyce přineslo vydavatelství MindOK. Pojďme tedy bez dlouhého otálen nakouknout pod víko krabice a řekněme si více o této nevšední hře.

V zajetí Všehostroje je steampunková desková hra zasazená do alternativního 19. století, v němž se lidstvo nechalo zlákat pokrokem a postupně přenechalo veškerou práci a dohled nad městem všemocnému Všehostroji. Toto město, vznášející se vysoko v oblacích, bylo nejprve po technické stránce vylepšováno, aby se objevilo méně úmorných úkonů pro obyvatele. Jenže ve chvíli, kdy Všehostroj převzal kontrolu nad bezpečností, uměním a všedním životem, stal se z laskavého pomocníka panovačný diktátor, který hodlá dovést svůj Velký plán k dokonalosti a upevnit svou moc. Hráči se tak ocitají v příběhu boje lidské svobody a vynalézavosti proti nelidské, avšak neúnavné mašinerii.

Jeden hráč se ujme role Všehostroje, zatímco jeden až tři další hráči představují skupinu rebelů snažících se vyvolat sérii povstání. Každý tábor má odlišný cíl i přístup: hrdinové se pohybují po městských čtvrtích, získávají důvěru obyvatel a zvyšují celkovou nespokojenost s vládou strojů, zatímco Všehostroj používá své nohsledy a stráže k potlačení nepokojů a zatýkání těch, kteří se odváží vzdorovat. Hra se odehrává na modulární mapě sestavené z devíti destiček, jež představují jednotlivé čtvrti města. Tato volba rozložení ovlivňuje náročnost a taktiku, neboť hráči mohou během hry čtvrti i přesouvat a vytvářet tak pro soupeře nečekané komplikace.

Než samotná partie začne, je třeba připravit herní plán, zamíchat balíčky událostí a nařízení pro Všehostroj i karty pro hrdiny. Každá strana má jinou sadu specifických akcí, platidel a dalších mnoha komponent. Pravidla na první pohled mohou vypadat obsáhle, ale jsou psána s velkým důrazem na srozumitelnost a přehlednost. Velká kruhová deska slouží jako ciferník odpočítávající čas, během něhož se město posouvá buď ke svému osvobození, nebo k úplnému podrobení lidstva. Vizuální stránka hry je pozoruhodně povedená: ilustrace, symboly na kartách i plastové miniatury přispívají k autentické atmosféře parou poháněného impéria, které se propadá do stále většího útlaku.

Zásadním prvkem je skrytý pohyb a předvídání soupeřových záměrů. Hrdinové se na začátku kola tajně rozhodnou, do kterých čtvrtí se pohnou, a Všehostroj se zároveň snaží odhadnout, kam by rebelové mohli zamířit, aby na vhodná místa umístil zátah. Pokud se dokáže správně dovtípit, zadrží postavy hrdinů a tím zpomalí jejich postup. Další možností, jak jsem již zmínil, je přesouvat destičky čtvrtí a budovat si tak lepší obranné či útočné pozice. Ve hře jsou důležití i anonymní občané, jejichž loajalita může být nejasná a teprve postupným odhalováním se zjistí, kteří obyvatelé jsou pro odboj a kteří raději zůstávají loajální. Někteří se dokonce mohou ukázat jako zrádci. Hrdinové musí zajistit, aby v okamžiku vyhlášení vzpoury měli na své straně dostatek rebelujících občanů, jinak se pokus o nepokoje zhroutí.

Všehostroj kromě toho má na starosti stráže, jež mohou obsazovat čtvrti a zvyšovat dohled, případně se nechají rozkazem vyslat i k opravě zničených jednotek. Dalšími prostředky Všehostroje jsou tři mocní nohsledové, tedy kybernetičtí služebníci, kteří umí hrdiny zatýkat nebo blokovat důležité cesty, a balíček karet nařízení a městských událostí. Tyto karty pokaždé vnášejí do hry neočekávané zvraty a úkoly, jenž mohou jedné straně významně pomoci, nebo naopak přidat starosti. Získávání vlivu v podobě důvěry je pro hrdiny zásadní, jelikož jim umožňuje platit za pohyb, speciální akce a hlavně podněcování nepokojů. Vtip je v tom, že čím více hrdinové rozdmýchají rebelii a zvyšují nespokojenost obyvatel, tím více zdrojů získává paradoxně i Všehostroj. Tato provázanost neustále nutí k taktizování, aby každý tah byl maximálně efektivní a nepřímo nepomáhal soupeři.

Hra nabízí celou řadu režimů. Sólová varianta umožňuje hráči postavit se Všehostroji řízenému automou, která podle předem daných vzorců ovládá nohsledy a stráže. Přestože automa nejedná zcela jako člověk, dokáže často dostatečně zamotat plány a udržet napětí, zejména díky speciálním kartám událostí. Kooperativní verze staví hráče společně do role hrdinů, kteří se snaží překazit záměry Všehostroje, ovládaného umělou inteligencí. Tyto varianty zvyšují znovuhratelnost a dělají ze hry V zajetí Všehostroje univerzální hru jak pro sólovou zábavu, tak pro partu přátel hledajících poutavý společenský zážitek. Velká výhoda tkví ve škálovatelné obtížnosti: od lehčího režimu dovolující spíše prozkoumávat herní svět a užívat si téma, až po náročnější výzvy pro ostřílené stratégy.

Téma je jedním z hlavních lákadel hry. Příběh boje za lidskou svobodu proti centralizované moci rezonuje s moderními obavami o roli automatizace a umělé inteligence, přičemž steampunkové kulisy nabízejí okouzlující, a přitom ponurou atmosféru. Autorům se povedlo docílit toho, že hra dokáže silným způsobem vtáhnout do děje, a to nejen díky příběhu v pravidlech, ale především skrze samotné mechaniky. Napětí při honbě a skrývání, pocit uspokojení z úspěšně vyvolaného povstání či naopak radost z toho, že se Všehostroji podařilo hráče obelstít, jsou momenty, na něž se nezapomíná. Jistou kontroverzí může být odlišný herní pocit, který může zažít hráč v roli Všehostroje, protože jeho možnosti bývají omezené finančními zdroji a trochu chaotickými úkoly z karet událostí. Osobně jsem si tuto odlišnou asymetrii velmi užíval, protože dává partii výrazný spád a nutí každého k jinému způsobu uvažování.

V zajetí Všehostroje dokáže i po více odehraných partiích překvapit novými situacemi, díky různé kombinaci schopností postav a proměnlivému rozložení města či náhodnému rozmístění občanů, jenž se mohou stát buď vašimi spojenci, nebo nečekanými škůdci. Míra náhody je přítomna, ale zpravidla jí nelze dát za vinu prohranou partii, protože většina klíčových akcí je založena na správném odhadu soupeře nebo chytrém využití zdrojů. Právě tato kombinace dedukce, strategie a silného příběhu zaručuje, že si hra najde místo ve sbírce všech, kdo rádi prožívají deskovou hru jako ucelený příběhový zážitek.

Hra je tak ideální pro milovníky silně tematických titulů, kteří ocení detailní zpracování a příběh organicky prolnutý s herními mechanikami. Nabízí širokou škálu módů od kompetitivních až po kooperativní či sólové a díky dobře navržené asymetrii se k ní budete určitě rádi vracet. Atmosféra industriálního města, v němž se pára mísí s pokročilou mechanizací a kybernetickými služebníky, spolu s pocitem, že tu probíhá skutečný zápas o lidskou důstojnost, dělá ze hry V zajetí Všehostroje jedinečný kousek ve světě moderních deskových her. Tak je jediná otázka, proč ji nemáte ve své sbírce?
V zajetí Všehostroje získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK
Hru můžete zakoupit přímo zde.