
Údolí věčnosti
Kombinační karetka s bájnými zvířaty pěti živlů.

Úvod
Dnes se podíváme na karetní hru Údolí věčnosti, kterou do češtiny přineslo vydavatelství Mindok. Mohlo by se zdát, že se pro svůj název a grafiku ztratí v přehršli fantasy her střelených estetikou podobnou anime, ovšem to by byla škoda. Údolí věčnosti dokáže s několika málo pravidly vykouzlit plynulou hru s hráčskými dilematy a pěknými kombinacemi. Na triviálním mechanickém základě nabízí chytrou, odsýpající a neprimitivní hru. Ale dost slov chvály úvodem, nechme si něco i na konec.
Autorem je Eric Hong z Jižní Koreje a ilustrace tvorů pěti druhů má na svědomí čtveřice autorů Jiahui Eva Gao, Gautier Maia, Stefano Martinuz a Erica Tormen. Ve hře je cílem nashromáždit co nejvíce bodů skrze machinace s drahokamy a kombinováním efektů karet. Partie končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů dosáhne šedesáti bodů, či když je dohráno desáté kolo hry.

Pravidla
Ve středu herní plochy leží deska údolí, které obývá pět druhů bytostí. Na každé hraně je vyobrazena korespondující cena v drahokamech, kterých jsou tři druhy. Kolo je složeno ze tří fází – lov, akce a efekty.
Podle počtu hráčů je vyložen dvojnásobek bytostí ze smíchaného balíčku bytostí. Během lovu si hráči po směru a následně protisměru ručiček rezervují karty těchto bytostí svými dvěma ukazateli. Pokud tedy hrají tři hráči, hráč, který se dostane na řadu jako třetí, si zabere třetí a čtvrtou bytost.

Během fáze akcí je třeba se rozhodnout, jak s rezervovanými kartami naložit. Buď kartu odhodíte a získáte za ni drahokamy příslušné sekce, nebo si ji doberete na ruku, či zaplatíte její cenu a kartu vyložíte. Možná je i čtvrtá akce, tedy odhození bytosti ze své řady již vyložených tvorů pro uvolnění místa, přičemž náklady na toto odhození jsou drahokamy v hodnotě pořadového čísla kola. Drahokamy a číslo kola jsou zásadní ve vícero směrech. Ono číslo kola totiž určuje též množství bytostí, které smíte mít vyložené před sebou. Tedy v prvním kole je to pouze jedna bytost, v kole pátém klidně až pět bytostí. Drahokamy se nerozměňují. Pokud tedy musíte zaplatit náklady v hodnotě čtyři a k dispozici máte pouze dva trojkové safíry či jeden šestkový ametyst, o dva nevyužité body přijdete, ať již zaplatíte dvěma modrými kameny či jedním fialovým. Avšak jedničkové rubíny také nejsou žádná výhra, protože smíte vždy vlastnit maximálně čtyři drahokamy.

Poslední fází jsou efekty. Ve hře jsou tři druhy, ale fáze efektů patří těm pravidelným. Pokud jste vyložili bytost s okamžitým efektem, byl již proveden v předchozí fázi a víckrát se již neuplatní. Trvalé efekty vám dávají stálé zvýhodnění, například zvyšují hodnotu konkrétního druhu drahokamu o jeden bod. Fáze pravidelných efektů nabízí směňování karet, drahokamů a bodů. Vyhodnocení těchto pravidelných efektů je povinné a hráči se při něm střídají na tahu. Jakmile je vše provedeno a nespustil-li někdo konec hry, posune se ukazatel začínajícího hráče a ukazatel kola. A voilá, další kolo začíná!


Zhodnocení hry
Jak jsem již nepokrytě naznačil v úvodu, hra mě mile překvapila a kdykoliv si ji rád zahraji, neboť efekty jsou neotřelé. Kdo by hledal milionkrát známé koukni na kartu, zahoď, vylož, znič a zkopíruj, ten by se přepočítal. Některé z nich nalezneme i zde, ale povětšina akcí karet odpovídá neotřelému pravidlovému rámci. Je tak možné obdržet nové drahokamy, směnit je a získat kartu z odhazovací hromádky. Ničení karty určitého živlu lze vztáhnout na sebe pro uvolnění prostoru, i na soupeře a možná ho tím poškodit, možná mu i pomoci. Efekt může hráči přihrát body za vyložené druhy bytostí, a jiný zase hráči umožní drahokamy směnit za body.

Co mě nepotěšilo a nepotěší mnoho lidí se slabým zrakem, to je design herního plánu, který svou podstatou vede ke kruhovité či paprskovité orientaci karet. Jednoduše řečeno, přečtete si text karet z té sekce, u které sedíte, ale texty ostatních karet vidíte šikmo či vzhůru nohama. Při začátku kola tak všichni neustále pootáčejí karty a studují jejich efekty pro následný lov. Herní plán připomínající pavouka pěti živlů v Tradiční čínské medicíně je hezký, ale nepraktický. U většiny stolů by toto nudná rovná deska údolí vyřešila.

Na desce navíc může stát kartonová figurka Věčnosti. Je sice úplně k ničemu, ale je tam, těžko říci, z jakého důvodu. Oceňuji však, že je tato nadbytečnost, vhodná maximálně pro efektnost fotek, v sešitu pravidel zmíněná. Pravidla jsou mimochodem dobře sepsaná, a tak byste měli být schopni hru rozjet už deset minut po vybalení z krabice. Vhodný věk pro ochočování bájných zvířat původní vydavatel stanovil na více jak čtrnáct let. Podle mého názoru to však již desetiletí zvládnou. A v Mindoku si to myslí též, soudě podle jejich doporučení v návodu hry.
Co dodat závěrem?
Kdo hledá triviální chytrou hru, kterou kohokoliv vmžiku naučí a která díky svým pravidlům a efektům karet nabízí dobrou znovuhratelnost a radost z objevování nových kombinací, ten s Údolím věčnosti neudělá chybu.

Údolí věčnosti získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.
Hru můžete zakoupit přímo zde.