
Teserakt
Kostkový puzzle v podobě sci-fi hry.

Úvod
Dnes se podíváme na jarní novinku od Mindoku, jejímž českým propagátorem je mindokářský grafik Meysha. Americký designér James Firnhaber stvořil hru o manipulaci s čtyřrozměrnou krychlí, kterou na naši planetu seslali mimozemšťané, aby jí překonfigurovali zdejší život v souladu se svými emzáckými záměry. Brazilský grafik Denis Freitas dodal nádech sci-fi filmů 80. a dětských komiksovek 90. let. A nám nezbývá, než se poprat s paradoxy, zhmotňováním či anihilací.
Teserakt je hrou kooperační a pokud vás zajímá sólová varianta, o níž se v pravidlech nedočtete, koukněte se na recenzi Lucky Maškové ze SÓLOázy. Ve hře potkáte 64 kostek – čtyři barvy po šestnácti kostkách. Zatímco se kostky ztrácí či je spotřebováváte na jiné účely, snažíte se zaplnit panel stabilizace, kam musíte umístit od každé barvy a hodnoty po jedné kostce. Ony symboly na kostkách jsou totiž jen originálním ztvárněním čísel 1 až 6. Dokážete zachránit těch správných 24 kostek dříve, než se teserakt rozpadne, či svým neumětelstvím dosáhnete sedmé časoprostorové trhliny, což skončí dimenzionálním kolapsem?


Pravidla
Hráči se střídají na tahu, komunikují spolupracují, rozhodnutí je však na aktivním hráči. Tah se skládá z fáze akcí a fáze kolapsu. Během fáze akcí hráč provede 3 libovolné akce (klidně shodné) a zahraje libovolné množství karet výzkumu. Ty vám poskytují zdarma další konkrétní akce. A jelikož karta vyšší úrovně bývá podle autora hry dvakrát tak dobrá než úrovně nižší, vyplatí se je neopomíjet. Karty výzkumu nejvyšší úrovně vám navíc mohou pomoci významně ovlivnit celou hru.
Hráč má k dispozici šest akcí. Vytěžením kostky odebere hrací kostku z teseraktu, u níž jsou vidět alespoň tři stěny, a umístí ji do své laboratoře. Úpravou kostky změní hodnotu kostky o jeden bod, ať již ve své laboratoři či v oblasti zhroucení. Přenosem kostky hráč přemístí zvolenou kostku ze své laboratoře do jiné či obráceně. Analýza poslouží k výměně karty výzkumu za jinou vyšší úrovně. Jako akci může hráč využít též specialitu, tedy jedinečnou akci své postavy vědce.

Gró hry se opírá o akci stabilizace kostky. Při ní hráč přemístí jednu kostku ze své stabilizační sady v laboratoři na odpovídající místo na desce stabilizace (sadu tvoří minimálně tři kostky, které jsou shodné či každá odlišné barvy, kdy všechny nesou shodnou hodnotu či jejich hodnoty tvoří postupku). Odpovídá-li právě stabilizované kostce barvou i hodnotou jiná v oblasti zhroucení, je tato hroutící se potížistka anihilována (odhozena do krabice). V závěru akce hráč může přehodit zbylé kostky právě využité stabilizační sady a podle jejich počtu si poté vzít kartu výzkumu odpovídající úrovně. (Pokud se chcete dostat rychle ke kartám třetí úrovně, stačí dát dohromady sadu alespoň o čtyřech kostkách, jednu stabilizovat a ostatní tři přehodit.)


Během kolapsu je identifikována dostupná kostka teseraktu nejnižší hodnoty na nejnižším patře. Ta je odebrána, přehozena a s novou hodnotou umístěna do oblasti zhroucení. Kdykoliv se zde nacházejí tři kostky (či jejich násobky) stejné hodnoty, je za každou takovou trojici posunut ukazatel trhlin. Právě snižování rizika trhlin, tedy vypořádávání se s kostkami v oblasti zhroucení, tvoří druhou podstatnou část hry a všeho vědeckého snažení. Lze to dělat anihilací při stabilizaci kostky, úpravou kostky o hodnotě 1 o jeden bod na 0, tedy opět jejím anihilováním, či úpravou kostky netvořící ještě trojici tak, aby byla posunuta k hodnotě, kde zatím trhlina nehrozí.
To jsme si stále ale řekli jen hlavní aspekty tohoto herního hlavolamu. Během hry můžete podle efektů karet kostky různě převracet, přemisťovat, nastavovat jejich hodnotu či je anihilovat. Někdy se však i taková vyřazená kostka může vrátit zpět. A když dojde na horší efekty základny, tedy je-li její část odhalena postupným hroucením teseraktu dříve, než hru úspěšně ukončíte, prohra bude na dosah. Jsou tu ale i silné pomocné nástroje. Když hráči zaplní na panelu stabilizace sloupeček dané hodnoty kostkami čtyř barev, dostanou k dispozici silnou kartu objevu a tak jim může výrazně pomoci.


Zhodnocení komponentů
Po stránce komponentů je skvěle vyřešeno celé fungování ústřední krychle. Na počátku partie kostičky postupně vsypete do papírového návleku, čímž krychli vytvoříte. Ta stojí na stabilní plexisklové točně a navíc je vše posazeno na kartonovém podstavci, takže veškeré symboly a možnosti máte v úrovni očí (hrajete-li na stole).
Pravidla jsou skvěle sepsána a hru do hodiny od rozbalení určitě rozjedete. Chybí však cokoliv k solitérnímu módu a je to nutno dohledávat na BGG. Partii si lze ztížit nejen vybráním tácku základny teseraktu, ale též započnutím partie bez úvodních karet výzkumu, zhroucením vícero kostek během přípravy hry. Nejzajímavější je závodní varianta, kdy hodnota kostky, která způsobí trhlinu, způsobí vyřazení karty objevu přiřazené dané hodnotě u panelu stabilizace.
V neposlední řadě nechybí ani funkční insert. Díky designu hry partii připravíte za pět minut a můžete se v mžiku pustit do boje s hranatou legendou.


Zhodnocení hry
Hra mě před dvěma roky zaujala svým názvem, ústřední komponentou i svým starým vizuálem, u které jsem si říkal, že je nepravděpodobné, že se do takové hry některý český vydavatel pustí, neboť to v jeho vidění trhu bude bořit vizuálně portfolio často splývavých moderních ilustrací. Nutno říci, že vizuál mě osobně odrazoval a šanci jsem hře dal právě díky názvu a po stručném seznámení s mechanikami. Koho by nezajímalo, jak autor vtělil čtyřdimenzionální objekt do třídimenzionální sféry a ještě kolem toho postavil hru, která se zdá být jen plná plastových kostek nevábného vzhledu. Nakonec se však takový vydavatel našel. A já tak po několika partiích s odstupem času mohu říci, že jsem za to rád.
Hra totiž pojmenováním některých akcí působí složitě, po pozdějším vstřebání informací herně zcela repetitivně. Ovšem to je jen vnější pohled. Ve skutečnosti nabízí mnoho rozhodování a kombinací k promýšlení. Především si však drží stále napětí a to i přesto, že herní doba může dosáhnout dvou hodin a přitom se jen sem tam šachuje s kostkami. Mohu říci, že Teserakt nám zpříjemnil několik večerů s přáteli chytráky a že se ke hře určitě vrátíme, až budou venku padat trakaře.
Co se týká věku, hra je doporučena od 14 let, ale věřím, že ji rozumně dokáží zahrát i děti od 10 let, pokud mají rády hlavolamy a nevadí jim abstrakce a logické konstrukce. Díky nim totiž uděluji Teseraktu ocenění Vzdělávací hry. A že je hra originální a pro postavení na spolupráci žádný multiplayer-solitér, to už jsme si řekli též. Tak nezbývá, než si vyhrnout rukávy, nažhavit závity a pustit se do boje s kostkou o mnoha kostkách.


Teserakt získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.
Hru můžete zakoupit přímo zde.