Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Teror z temnot

Objevte v sobě svého vnitřního doktora Frankensteina.

Albi nám přináší karetní hru Teror z temnot. V této svižné a zábavné záležitosti si můžete zahrát na šílené vědce v duchu doktora Frankensteina a vyhledávat oběti pro své experimenty. Pomáhat vám k tomu budou vaši pomocníci, ochočené příšery. Tvůrcem hry je Mattox Shuler, který se podílel třeba na hře Parky. Teror z temnot je rychlá (partii většinou stihnete pod půlhodinku) hra pro dva až pět hráčů od deseti let. Věk je takto nastaven hlavně kvůli textům na kartách a hororovějšímu prostředí, ačkoli je hra prezentována tak, že nevyobrazuje smrt ani krev, že se jedná pouze o chytání lidí v příběhu hry. Od toho se dá ovšem částečně i oprostit.

Příšery na startovní čáru připravit…

V této karetní hře čeká celkem devadesát šest karet, rozdělených do podbalíčků. Pro každého z až pěti hráčů je zde balíček deseti karet ‒ jedná se o příšery, které mají hráči k dispozici a jsou identické ve všech pěti balíčcích. Tyto příšery budou hráčům pomáhat v chytání lidí. Každý hráč použije vždy devět karet, které značí určitou příšeru s nějakou bodovou hodnotou a případně i schopností. Desátá karta funguje jako malé rozšíření a lze ji použít namísto karty stejné hodnoty ze základního balíčku. Tyto příšery se zúčastní lovu:

  • Sliz ‒ hodnota 0, dovoluje hráči po odtajnění karet vyložit dodatečnou příšeru a použít její hodnotu (ne však schopnost).
  • Bažináč ‒ hodnota 1, hráč právě získaného smrtelníka předá někomu ze soupeřů (ideální u těch se zápornou hodnotou).
  • Neviditelný muž ‒ hodnota 2, dovoluje majiteli vyhodit jednoho z chycených smrtelníků, což se opět hodí u těch se zápornou bodovou hodnotou.
  • Mumie ‒ hodnota 3, pokud některý soupeř zahrál Kaiju, tak majitel mumie vybírá jako první (jako by měl kartu s hodnotou 9).
  • Mimozemšťan ‒ hodnota 4, hráč musí vybrat z nabídky dva smrtelníky, jsou-li k dispozici.
  • Vlkodlak ‒ hodnota 5, hráč vpravo musí odhodit z ruky kartu příšery;
  • Upír ‒ hodnota 6, ruší schopnosti příšery hráče vlevo.
  • Zvíře ‒ hodnota 7, nevyloží-li ji hráč v průběhu, přinese mu 3 body během bodování konce kola.
  • Kaiju ‒ hodnota 8, žádná schopnost.
  • Demogorgon ‒ hodnota 2, rozšíření ‒ nahrazuje Neviditelného muže, získaný smrtelník putuje na spodek balíčku smrtelníků a hráč si vezme horní kartu z balíčku smrtelníků a položí na svou hromádku skrytě (jen on ví, o jakou kartu se jedná).
Příšery šíleného vědce.

Dalšími kartami jsou poté smrtelníci, rozdělení opět na několik balíčků. Ti Základní jsou použiti pro každou partii; následně existující tři další kategorie, z nichž budou použity karty na základě počtu hráčů; poslední kategorií jsou Pomocníci, jejichž počet ve hře je opět definován počtem hráčů, mají však odlišnou funkci. Výsledný balíček lidských obětí je tedy sestaven z některých z těchto karet:

  • Základní smrtelníci ‒ jsou použiti v každé partii, bodová hodnota se pohybuje mezi 6 a -3-
  • Obyčejní smrtelníci ‒ bodová hodnota se pohybuje mezi 6 a -3.
  • Teenageři ‒ na každé kartě jsou jeden až tři, jsou bodováni dle počtu získaných teenagerů v jednom kole ‒ nejvyšší počet = 7 bodů, druhý nejvyšší počet = 4 body.
  • Technici ‒ pokud hráč uloví sudý počet, každý technik přinese tři body, pokud je však počet lichý, každý znamená ztrátu 2 bodů.
  • Pomocníci ‒ bodují se dle počtu získaných karet, zůstávají do konce hry, tudíž přináší bodový zisk opakovaně.
Lovení smrtelníci rozličných druhů.

Posledními kartami ve hře jsou Lokace ‒ šest základních a tři finální, z nichž se v partii použijí dvě plus jedna. Existují tedy tři sady, které při správném kombinování zajistí jistou variabilitu a znovuhratelnost. Každá lokace navíc přinese určité výhody tomu, kdo ji v daném kole získá. Z toho vlastně vyplývá i fakt, že se hraje na celkem tři kola tohoto honu na smrtelníky.

Ve hře nechybí malá (opravdu malá) herní deska, na niž se připraví balíček pro hru složený z lokací a pomocníků (ten bude odměřovat čas partie), dále je po jejím obvodu stupnice bodů, na nichž se budou hráči pohybovat svými malými žetonky ve tvaru a barvě příšeřích očních bulv. O jakékoli patové situace či remízy se postará poslední část herní desky ‒ Střetoměr. Na něm mají hráči seřazeny své markery a jejich pořadí rozhoduje o výsledku těchto vyrovnaných situací, následně se vždy výherce takové patové situace odsune na konec této stupnice, čímž je celkem slušně zajištěna rovnováha hry. Samozřejmě hra obsahuje též sešítek pravidel ‒ v češtině a slovenštině, příhodně nazvaný Příručka šíleného vědce: Jak chytit smrtelníky.

Herní deska, pravidla a komponenty všech šílených vědců.

Nechť hon započne!

Jakmile je na desce připraven balíček lokací a pomocníků, je nastaveno pořadí na Střetoměru a všichni hráči mají připraveny své karty, je třeba sestavit balíček smrtelníků dle pravidel a počtu hráčů. Zamíchaný balíček bude sloužit pro dané kolo ‒ vždy se z něj odhalí tolik karet, kolik je hráčů, doprostřed stolu. V tu chvíli všichni hráči vybírají ze svých příšer tu, kterou vyšlou do boje o nabízené lidské trofeje. Jakmile všichni vybrali, odtajní svůj výběr a vyhodnotí tah lovu ‒ od nejvyšší hodnoty příšery si hráči berou z nabídky lidské karty, je však třeba přikládat pozornost jednotlivým schopnostem příšer, jelikož mohou značně zamíchat pořadím, nebo mít i jiný efekt (jak bylo zběžně popsáno výše).

Lokace ve hře.

Hráči si získané karty úlovků dávají na svůj balíček lícem nahoru, na další odhazovací hromádku odkládají použité (či vyřazené) příšery. Kolo pokračuje dalším tahem úplně stejně, až do chvíle, kdy není možné vyložit tolik karet, kolik je hráčů. Tehdy dojde k vyhodnocení kola a sečtení bodových úhrnů hráčů. Jednotlivé úlovky přináší bodový zisk či ztrátu dle výše uvedených pravidel, zároveň hráč, který má nejvíce karet se symbolem lokace, získá lokaci pro dané kolo, včetně její výhody. Všechny karty ‒ krom pomocníků, kteří zůstávají svým věznitelům ‒ jsou znovu zamíchány, z balíčku na hrací desce jsou přidáni další pomocníci a balíček je připraven pro další kolo. Po druhém kole následuje to stejné, včetně přípravy na třetí kolo. Po třetím kole dojde opět na vyhodnocení kola. Následně se vítězem hry stává ten z hráčů, který má nejvíce bodů na stupnici na herní desce.

Partie čtyř šílenců.

Po honu ‒ dojmy a zážitky

Teror z temnot je vcelku dobře fungující a zábavná hra, která může fungovat jako filler, nebo se může stát ideálním zkrácením kratochvíle během letního zevlování u vody, nebo při popoledním klidu. Bude určitě bavit rodiny, ale své si na ní najdou i zkušení hráči, pro které se bude jednat o takovou oddechovku. Hra je dobře vyvážená a nestává se, že by někdo z hráčů vyloženě zaostával. Svou roli zde má náhoda, nebo spíše štěstí na výběr karty v konfrontaci se soupeři. Hra je slabší ve dvou hráčích, obzvláště pokud se hráči více znají a dokážou více odhadovat, co který z nich použije za kartu. Ve více hráčích s tím již tolik plánovat a počítat nelze. Hra se stává více nečitelnou, což je ale kýžený efekt. Tehdy je hra nejzábavnější, protože vyniknou škodící efekty jednotlivých karet příšer. Za mě se jedná o povedenou záležitost, která čerpá z obliby hororového žánru a populární kultury, což je vidět u některých elementů hry (zejména lokace či příšery).

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: