Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Střet měst

Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.

Hamburk proti Altoně – příběh rivality převedený do podoby deskové hry

V severním Německu 16. století žila dvě města téměř bok po boku. Hamburk byl po staletí významným centrem námořního obchodu, kultury a řemesel. Jeho přístav přivážel zboží z mnoha koutů Evropy a jeho městská rada měla široký vliv. Nedaleká Altona začínala jako malé rybářské sídlo na území s odlišným právním a daňovým zázemím. To přitahovalo nejen řemeslníky a obchodníky, ale také významné financování. Její růst byl rychlý a zanedlouho se z ní stalo město, které se dokázalo Hamburku přiblížit nejen rozlohou, ale také ambicemi. Tato blízkost a rozdílné výhody vyústily v soupeření, které se otisklo do historie obou měst.

Právě z tohoto historického podkladu vychází desková hra Rival Cities, která u nás ponese název Střet měst, a do místních luhů a hájů přinese v našem mateřském jazyce společnost asmodee. Hra tematizuje soupeření dvou geograficky blízkých, avšak odlišně založených měst, jejichž obyvatelé usilují o prosazení vlastní převahy prostřednictvím rozvoje, obchodních vazeb, vlivu a námořní síly. Hráč tak nevstupuje do anonymního konfliktního prostředí, ale přímo do historicky zasazeného vztahu mezi dvěma komunitami, které se postupně formovaly, rostly a ovlivňovaly jedna druhou. Hra tak nezkoumává pouze jednotlivé kroky hráčů, ale také širší souvislosti mezi budováním pozice, získáváním prostředků a vyjednáváním podpory, které nadčasově odrážejí skutečné procesy, jež v minulosti formovaly tvář obou měst.

Střet měst je určena pro dva hráče, přičemž jeden z nich se ujímá role Hamburku a druhý představuje Altonu. Obě strany zde vystupují jako samostatné městské celky, které se snaží upevňovat své postavení, rozšiřovat svůj vliv a získávat klíčové výhody v různých oblastech, jež jsou znázorněny na herní desce a souvisejících kartách. Hráči mají možnost postupně přistupovat k novým možnostem, rozvíjet dříve zahájené aktivity a pružně reagovat na kroky soupeře podle aktuální situace. Činnost obou měst je tedy chápána nejen jako přímé soupeření o převahu, ale rovněž jako dlouhodobé vzájemné ovlivňování, které připomíná vývoj dvou blízkých, avšak rozdílných komunit sdílejících společný prostor a obdobné ambice. Tento vztah vytváří herní prostředí, v němž se oba hráči soustředí nejen na vlastní rozvoj, ale také na pozorné sledování a vyhodnocování postupů druhé strany.

Centrem dění je společná herní deska, která slouží jako ústřední prostor pro veškeré činnosti obou měst. Je rozdělena do několika částí, které svým uspořádáním připomínají skutečné oblasti, jež byly pro rozvoj měst důležité. Produkční zóny poskytují suroviny, které jsou základním zdrojem pro další kroky a umožňují hráčům získávat materiál potřebný například k výstavbě lodí nebo podpoře spojenectví. Na desce se také nachází vyhrazené místo pro karty lodí, které představují rozšiřující se námořní flotilu a ukazují postavení města v oblasti obchodu a dopravy. Karty spojenectví odkazují na vazby mezi městy a obchodními centry, které mohly přinášet výhody, podporu nebo vliv na širší region. Součástí herního prostoru je rovněž sekce pro soudní spory, kde se odráží soutěžení o přízeň rozhodujících autorit a právní potvrzení postavení. Hráči zde mohou postupně uplatňovat svůj vliv a snažit se ovlivnit, jak jednotlivé procesy dopadnou.

Po obvodu herní desky jsou rozmístěny akční karty, které tvoří souvislý okruh kolem centrálního prostoru. Jejich uspořádání může být před začátkem partie určeno dopředu pro přehlednější orientaci, nebo lze využít variabilního rozmístění, jež mění podmínky jednotlivých herních situací a přináší rozdílný průběh každé hry. Tento prvek ovlivňuje rozsah možností, které se hráčům v konkrétním okamžiku nabízejí, a dovoluje jim reagovat na měnící se možnosti na herní desce. Hráči ve svém tahu posunou kalamář po obvodu plánu o určitou vzdálenost a podle místa, kde se kalamář zastaví, zvolí činnost, kterou provedou. Tato volba může sloužit k získání nových surovin, které jsou následně využitelné pro další kroky, k možnosti postavit loď jako symbol rozvoje námořní flotily, k uplatnění vlivu v rámci soudního sporu nebo k získání spojenectví, pokud to podmínky aktuálně umožňují.

Karty spojenectví představují jednotlivá města nebo významné obchodní partnery. Jejich získání přináší stálý užitek, například příjem určité suroviny nebo výhodu při některých činnostech. Spojenectví však není trvalé, protože hráč může o kartu přijít, pokud nedokáže splnit podmínky pro její udržení. Podobně je tomu u lodí, které mohou přinést okamžitý efekt, ale také dlouhodobou výhodu.

Další významnou oblastí jsou soudní spory. Každý z nich představuje samostatný proces, který se vyvíjí v průběhu hry a jehož výsledek může mít zásadní význam pro celkovou pozici hráče. Hráči mohou vkládat suroviny či vliv, aby posunuli vývoj sporu ve svůj prospěch, přičemž jednotlivé kroky se mohou odehrávat postupně v různých fázích hry. Zisk sporu nepřináší pouze samotnou kartu, ale i možnost ovlivnit další oblasti herního plánu, protože soudní rozhodnutí může sloužit jako trvalý symbol autority a uznání. Vítězství v soudním sporu tak může výrazně změnit rozložení sil mezi oběma městy a posílit hráče nejen v krátkodobém, ale i dlouhodobějším měřítku.

Ve hře se nachází okamžité podmínky vítězství, které mohou partii ukončit dříve než vyčerpání zásob. K nim patří získání všech čtyř spojenectví, převaha tří lodí oproti soupeři, získání tří soudních sporů, nebo dosažení konce stupnice vlivu na své straně. Pokud však k žádnému z těchto ukončení nedojde, hra pokračuje do chvíle, kdy se vyčerpá určitý typ prostředků, jako jsou karty soudních sporů nebo stavební žetony. Poté se přistoupí k závěrečnému vyhodnocení podle počtu získaných hvězd, které se nacházejí na kartách, žetonech a dalších prvcích.

Významnou součástí je i zpracování hry. Komponenty zahrnují dřevěné suroviny, karty s jasnými symboly a žetony, které vyjadřují získané výhody. Součástí balení jsou kartonové zásobníky, díky nimž lze obsah bezpečně uložit a přenášet. Výtvarné pojetí od Anniky Heller zdůrazňuje rozdíly mezi oběma městy, přičemž každé má vlastní barevné ladění. Autorem herního systému je Andreas Steding.

Celková doba jedné partie se obvykle pohybuje kolem 30 až 45 pěti minut a hra je určena pro dva hráče přibližně od deseti let. Hráči se zde setkají s několika navzájem propojenými oblastmi, které mohou během partie získávat na významu podle toho, jak se jednotlivé prvky hry vyvíjejí. Jednotlivé možnosti, které se hráčům nabízejí, se mohou měnit v závislosti na dostupných kartách, rozložení prvků na herní desce nebo na průběhu soudních sporů. Mně osobně tato hra velmi zaujala a můžeme se těšit za pár měsíců na českou verzi, kterou nám do místních luhů a hájů přinese v našem mateřském jazyce společnost asmodee. A pochopitelně se následně můžete těšit na naše dojmy a pocity v naší zevrubné recenzi.

Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: