Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Splendor včetně rozšíření Hedvábná stezka a Kde slunce nikdy nezapadá

Nový kabát, staré drahokamy a dvě cesty do neznáma

Kdysi dávno stačilo rozložit Splendor na stůl, vzít do ruky těžké, masité žetony drahokamů a ponořit se do budování obchodního impéria. Tahle elegantní hra si získala miliony hráčů po celém světě – a teď se vrací. V roce 2025 přichází v novém vydání s kompletní českou lokalizací od vydavatelství Asmodee. Těšit se můžete nejen na vylepšenou grafiku, ale i na dvě rozšíření, která klasice vdechují nový život – Hedvábná stezka a Kde slunce nikdy nezapadá.

Na stole tak přistává znovuzrozená klasika. Karty mají modernější ilustrace, které lépe vystihují atmosféru hry. Celkový vizuální styl působí svěže, elegantně a přitom stále důvěrně známě. Žetony drahokamů zůstaly ve stejné kvalitě, pořád se s nimi manipuluje se stejnou satisfakcí jako kdysi. Mechanicky je základní hra stále stejná: sbíráte žetony, kupujete karty a snažíte se dosáhnout prestiže, ať už skrze rozvojové karty nebo přízeň šlechty. Ale tím to nekončí.

Hedvábná stezka: Z Orientu s novým cílem

První z rozšíření, Hedvábná stezka, je určeno těm, kteří mají rádi, když hra roste s nimi. Nahrazuje původní šlechtice novými městskými destičkami, které představují různé výherní podmínky. Najednou už nestačí nasbírat 15 bodů prestiže, musíte splnit konkrétní barevné kombinace karet a také odpovídající počet bodů, které diktuje právě město, o které usilujete. Hra se tím víc personalizuje a každý hráč může sledovat jinou cestu k vítězství.

Tímto rozšířením jsme v našich partiích kompletně nahradili původní destičky šlechticů, protože se nám nelíbilo náhlé, téměř náhodné ukončení hry při dosažení 15 bodů. Pořád se nic neděje a najednou: „Jé, já už mám 15 bodů – konec.“ Nové podmínky, které zahrnují i konkrétní barvy karet, hru prodlužují a činí ji náročnější a právě to nás baví.

Ještě zajímavější jsou obchodní stanice, malé destičky, které odemykáte plněním specifických podmínek. Například: máte-li tři modré karty a jednu černou, získáte při utrácení zlatého žolíkového žetonu rovnou dva žetony stejné barvy. Nebo, velmi oblíbený efektm pokud vlastníte dvě bílé karty a dobíráte si dva stejné žetony drahokamů, smíte si jako bonus vzít ještě jeden další žeton jiné barvy.

Není to přeplácané, ale elegantně vrstvené. Každý další efekt vás nutí přemýšlet jinak a plánovat víc dopředu. A to vše bez zpomalení tempa hry. Hedvábná stezka tak rozšiřuje Splendor do šířky, více možností, více přístupů, ale stále krásně intuitivní.

Kde slunce nikdy nezapadá: Pevnosti, orientální karty a hra o teritorium

Druhé rozšíření přináší do Splendoru silnější interakci a nové prvky kontroly. Každý hráč dostane tři pevnosti, dřevěné figurky, které může umisťovat na karty na stole. Jakmile karta obsahuje pevnost, smí ji koupit jen ten hráč, který ji tam umístil. Ale nebojte, soupeř vám může konkurovat vlastní figurkou. Máte tak možnost si klíčové karty rezervovat, nebo soupeře rovnou blokovat. Tato jednoduchá mechanika dokáže celou partii obrátit vzhůru nohama.

A to není vše. Pokud na jednu kartu umístíte všechny tři své pevnosti, můžete provést tzv. dobývání. To vám umožní si tuto kartu koupit ještě během téhož tahu, máte tedy akci navíc. V praxi to znamená: uděláte svůj běžný tah a pak ještě „zaútočíte“ na vyhlédnutou kartu, abyste ji uzmuli dřív, než vám ji někdo vyfoukne. Silné? Rozhodně. Neférové? Jen pokud zaspíte. Přítomnost pevností vnáší do hry napětí a nutí hráče víc sledovat soupeře, jejich záměry a pozice.

Součástí rozšíření je i sada karet Orientu, které jsou samy o sobě nabité efekty. Některé přidávají dvojité bonusy, jiné vám umožní zdarma získat další kartu, a některé vás dokonce nechají platit místo žetonů odhozením vlastních karet. To všechno dohromady tvoří z rozšíření Kde slunce nikdy nezapadá dynamický modul s většími možnostmi, silnějšími rozhodnutími a důrazem na taktické plánování.

Figurky pevností nás osobně tolik nebaví, hru lehce komplikují a hlavně zbytečně natahují, víc než je u Splendoru příjemné. Naopak karty Orientu zařazujeme do herních partií velmi rádi. Nevýhodu pak mohou mít ti hráči, kteří jsou zvyklí hrát pouze základní hru. Pokud úplně vynechají karty z rozšíření, brzy pocítí, že jim něco uniká, zatímco soupeři těží ze silných efektů.

Kombinace, modularita a herní tok

To, co se u obou rozšíření povedlo na výbornou, je jejich modularita. Můžete hrát každé zvlášť, obě dohromady nebo jen základ a pokaždé dostanete jiný zážitek. Pravidla jsou vždy doplněna o drobné úpravy, které reflektují různé kombinace modulů. Můžete si tak hru krásně přizpůsobit podle nálady: jednou budete víc plánovat, jindy víc taktizovat, a někdy jen rychle odehrajete svižný večerní duel.

Kombinace všech prvků může ale pro úplné nováčky působit lehce zahlcujícím dojmem. V takovém případě doporučuji jít cestou postupného objevování. Nejprve si užít nový vzhled základní hry, poté přidat jedno rozšíření a teprve později vše spojit dohromady. Splendor se tak z přístupné „gateway“ hry stává překvapivě modulárním strategickým titulem s více vrstvami a přesto zůstává stále vhodný i pro rodinné hraní.

Nová éra pro starého mistra

V novém Splendoru nejde jen o kosmetickou úpravu. Je to nový život jedné z nejhranějších moderních deskovek. Díky elegantnímu redesignu, výborné lokalizaci a dvěma silným rozšířením se znovu stává aktuální volbou jak pro začínající hráče, tak pro ostřílené matadory. Herní čas zůstává svižný, strategie rozmanitá a přibyla i zdravá dávka interakce. Pevnosti, obchodní stanice, nové dílky měst i možnosti, jak hru uchopit. Splendor už není jen o tom být první, kdo nasbírá patnáct bodů. Je to teď hra o cestách, které k tomu vedou. A že jich je spousta.

Splendor získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Asmodee.

Hru a rozšíření můžete zakoupit přímo zde, zde a zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: