
Sniper Elite – Odstřelovač: Desková hra
Pod rouškou tmy – umění nepozorovaného pohybu.
Věčný klid noční krajiny přerušuje jen tlumený zvuk bot, odrážejících se od šedivých betonových chodeb. Vojenský areál dosud netuší, že hluboko v temnotě se skrývá tichá hrozba. Každý krok je pečlivě promyšlený, nepatrný záblesk světla by mohl vyvolat okamžitou střelbu. Když se adrenalin mísí s naprostým tichem, stává se každé nadechnutí zásadní součástí přežití. Rozhoduje jediný úder, jediný nádech a jediná rána, jenž určí, kdo odejde jako vítěz a kdo zůstane v zajetí stínů.

Sniper Elite – Odstřelovač: Desková hra vychází z populární videoherní série, která se proslavila především záběry zpomalených střel a důrazem na plíživý postup za nepřátelskou linií. V deskové adaptaci se však vše odehrává na herním plánu, kde jeden hráč ovládá neviditelného odstřelovače a jeden až tři další hráči se ujímají rolí obránců. Hlavním cílem odstřelovače je splnit dva tajně vylosované úkoly na mapě, zatímco obránci se snaží jeho postup narušit, zranit ho dvakrát nebo ho zdržet, aby vypršela doba určená počítadlem kol. Tak nějak v kostce by se tento titul, který do místních luhů a hájů přinese v našem mateřském jazyce společnosti REXhry, dal popsat. A vzhledem k faktu, že se datum vydání nezadržitelně blíží, pojďme si o Odstřelovači říct něco málo víc.
Během přípravy hry si odstřelovač vezme dvě karty cílů, z nichž každá odkazuje na konkrétní prostor na herním plánu. Tyto karty se vždy losují tak, aby každý cíl ležel v jiné části mapy. Odstřelovač poté zaznamenává své pohyby na menší skrytou mapu fixem a na herním plánu se jeho miniatura většinu času neobjevuje. Může se přesouvat o nula až jedno pole téměř bez rizika odhalení, ovšem pokud zvolí pohyb o dvě až tři pole, musí oznámit, zda svým postupem prošel vedle obránce a tím mu prozradil, že ve své blízkosti zaznamenal pohyb. Při střelbě používá odstřelovač netradiční metodu s žetony. Z pytlíku tahá žetony zásahu, ale zároveň hrozí, že vytáhne žetony zpětného rázu či hluku. Pokud vytáhne hlukové žetony dvakrát, musí svou pozici ihned odhalit. Velkou roli hraje vzdálenost k cíli, jelikož musí padnout tolik zásahových žetonů, kolik polí dělí odstřelovače od jeho protivníka. Každý velitel či voják, kterého se odstřelovači podaří vyřadit, následně obohacuje pytlík o žeton, který může odstřelovači usnadnit další střelbu nebo naopak přidává prvek odhalení, pokud je úroveň poplachu zvýšená.

Obránci mají rozdělené figurky do tří čet, přičemž každá četa se skládá ze dvou běžných vojáků a jednoho velitele se speciální schopností. Tyto schopnosti lze využít dvakrát za hru a mohou zásadně ovlivnit průběh partie – například velitel vybavený psy dokáže vycítit přítomnost odstřelovače, medik umí zachránit zasaženého vojáka a radiotelegrafista dokáže velice rychle posílit obranu dalších částí mapy nasazením vojáků. Obránci mohou v každém tahu provést několik druhů akcí, jako je pohyb, pročesání vybraných prostor, pokus o okamžitý útok na případně přítomného odstřelovače, vyslání vojáků zpět do hry, či stažení těch, kteří již nejsou potřeba. Mohou se také pokusit získat klíčovou informaci, zda se odstřelovač nachází v dané barevně vyznačené části mapy.
Zajímavým prvkem jsou také karty výbavy odstřelovače, které mohou mít podobu min nastražených na nečekaných místech nebo dalších užitečných pomůcek. Obránci zase mohou využít karty svých důstojníků a specializací, mezi nimiž se objevuje i odstřelovač na německé straně, jenž může zasáhnout pomocí stejného střeleckého mechanismu, jaký využívá hráč v roli amerického ostřelovače. Taková rozmanitost dává hře velkou míru variability a znovuhratelnosti, protože kombinací různých schopností a výbav se jednotlivé partie mohou značně lišit. Tedy takto to alespoň vypadá na papíře. Na to, jak tomu bude v realitě, si musíme ještě chvíli počkat.

Hra přichází s oboustranným herním plánem, přičemž na jedné straně se nachází ponorková základna a na straně druhé odpalovací zařízení. Vzhledem k odlišnému terénu a rozložení zdí či dveří je průchod mapou i odhad pohybu odstřelovače pokaždé jiný. Součástí balení jsou miniatury vyvedené s ink-wash efektem, které reprezentují jednak obránce a jejich velitele a jednak samostatnou figurku odstřelovače, která se na mapě objeví jen tehdy, když dojde k prozrazení její pozice. Pro záznam kroků odstřelovače slouží dvě menší kopie plánu, určené právě pro skrytý pohyb. Ke hře patří i suchostíratelný fix, jímž si odstřelovač značí svou tajnou cestu.
Délka partie se udává v rozmezí čtyřiceti až sedmdesáti minut, což bude dle mého názoru ovlivňovat především počet hráčů, jejich zkušenosti a míra diskutování během plánování. K dispozici je také sólový režim, v němž se hráč ujme role odstřelovače a obránci jsou řízeni systémem karet a kostkami.
Stylizace hry je zasazená do druhé světové války, odstřelovač je americký voják a obránci zjevně vycházejí z německé armády, nicméně herní texty používají převážně neutrální označení „obránci“. Z hlediska historických souvislostí se titul nevyjadřuje příliš explicitně a záměrně vynechává detaily známé z videoherní série, jako jsou zpomalené záběry průstřelů nebo silné zobrazení násilí. Figurky vojáků pouze mizí z mapy, dokud nejsou znovu povolány, a namísto otevřených prostranství zůstává na plánu spousta chodeb, úzkých uliček a prostorů, které skýtají odstřelovači možnost se skrýt a nepřátele překvapit.

Sniper Elite – Odstřelovač: Desková hra tak nabízí zjednodušenou, ale zároveň dynamickou formu stealth akce a skrytého pohybu. Díky variabilnímu výběru schopností velitelů, karet výbavy, použitým mapám a kombinacím cílů, může každá partie proběhnout odlišným způsobem. Pro ty, kdo ocení napětí z odhalování polohy protivníka, taktické debaty nad rozestavěním jednotek a neustálý souboj s časem, jde o zajímavou možnost, jak se přenést do atmosféry tajných operací za nepřátelskou linií. Pokud vás tato hra zaujala, je možné si ji předobjednat, abyste si ji mohli užít již od prvního dne po vydání. Nicméně čekání již nebude tak dlouhé, vzhledem k faktu, že by REXíci měli hru mít na skladě již během pár týdnů.