
SG Gwint
Všichni milovníci Zaklínače zpozorněte!
Deskohraní je koníček, který se v poslední době těší stále větší popularitě. A mezi těmi nejzajímavějšími kousky na scéně se nyní objevuje SG Gwint 2.0, karetní hra vycházející z legendárního světa Zaklínače, jenž byl stvořen perem Andrzeje Sapkowského a proslul zejména díky sérii videoher od studia CD Projekt Red. SG Gwint je ale něco úplně jiného než jeho digitální předchůdci. Pojďme se podívat na tuto unikátní hru, za níž stojí navíc i práce komunitního spolku, což je o to vzácnější, když prvořadým cílem není monetizace, ale především nadšení pro věc.

Historie karetní hry Gwint, známé také pod anglickým názvem Gwent, začíná ve fiktivním světě slavné série Zaklínač od polského autora Andrzeje Sapkowského. Původně byla hra Gwint vytvořena jako vedlejší minihra pro videohru Zaklínač 3: Divoký hon, vydanou v roce 2015 společností CD Projekt Red. Ano, i já patřím k těm, co v této videohře „utopili“ více jak stovku hodin a hodně času jsem strávil po krčmách při partiích Gwintu. Tato videohra, jenž je třetím dílem populární série Zaklínač, představila Gwint jako zábavnou činnost pro hráče během prozkoumávání rozsáhlého herního světa. V Zaklínači 3 se Gwint rychle stal oblíbeným mezi hráči, díky své jednoduchosti, ale zároveň strategické hloubce. Hráči v roli Geralta z Rivie mohli sbírat karty po celém herním světě, vyzývat různé postavy na partičku Gwintu a postupně si tak budovat silný balíček. Popularita minihry byla tak velká, že se CD Projekt Red rozhodl vydat fyzické verze Gwintových karet, jako součást speciálních edicí rozšíření pro Zaklínač 3.
Vzhledem k vysoké poptávce a popularitě Gwintu, se CD Projekt Red rozhodl rozšířit koncept minihry do samostatné, plnohodnotné digitální karetní hry. V roce 2016 byla tedy oznámena a následně vydána hra Gwent: The Witcher Card Game. Tato hra přenesla základní principy Gwintu do online prostředí, kde proti sobě mohou soupeřit hráči z celého světa, sbírat karty, budovat různorodé balíčky a účastnit se turnajů. Gwent: The Witcher Card Game přinesl rozšíření pravidel, nové karty a frakce, které nebyly součástí původní minihry. CD Projekt Red pravidelně aktualizoval hru novým obsahem, což udržovalo komunitu hráčů aktivní a angažovanou. Prostě takové klasické digitální CCG. Nicméně co je důležité, je udržovat hru neustále vybalancovanou a také udržování stálosti hráčů. Vlivem různých negativních okolností se vývojáři rozhodli v loňském roce pozastavit vývoj, resp., jakoukoliv péči o hru a přenechali ji komunitě.

A je velmi příjemné, že lze vyzdvihnout komunitní iniciativu, která se rozvinula i v České republice. Skupina nadšenců zde vytvořila vlastní verzi této karetní hry, SG Gwint, jenž adaptuje digitální hru do fyzické formy. Tato iniciativa je důkazem silné komunitní podpory, kterou hra Gwint má, a ukazuje, jak může hráčská základna aktivně přispívat k rozvoji a proměně hry. Obvykle to nedělám, ale určitě se mrkněte na webové stránky Společenství Gwintu, z.s. případně na jejich facebookovské stránky, kde lze najít hromadu aktuálních novinek a informací o této hře. členství ve spolku je zdarma a přináší jisté výhody, jako je možnost zisku karet přes tiskárnu za nákladovou cenu. Navíc se lze zúčastnit i speciálních turnajů a komunitních setkání, kde se mohou milovníci Zaklínačského univerza scházet.
SG Gwint představuje další vývoj této komunitní verze hry, odrážející zpětnou vazbu a nápady hráčů, a přináší další úpravy a vylepšení pro ještě lepší herní zážitek. Tato evoluce Gwintu z minihry ve videohře přes digitální karetní hru, až po komunitní fyzickou hru je fascinujícím příběhem o tom, jak může jednoduchý koncept inspirovat a spojovat lidi napříč různými platformami a zeměmi.

Hra SG Gwint je karetní hra, v níž se dva hráči utkávají s cílem porazit soupeře v duelu, který se skládá z maximálně tří kol. Každý hráč si na začátku hry vybírá balíček karet, reprezentující jednu z frakcí ze světa Zaklínače. Tyto frakce mají své unikátní schopnosti a speciální karty, které mohou v průběhu hry ovlivnit strategii duelu. Na počátku každé hry si hráči líznou deset karet ze svého balíčku (dvě karty je možné přelíznout) a v každém dalším kole si hráči líznou další dvě karty, Suma sumárum, každá karta má svoji hodnotu a je potřeba ji zahrát opravdu v ten správný okamžik. Karty v ruce představují různé jednotky a kouzla, které hráči mohou využít k získání výhody nad soupeřem.
Během každého kola hráči střídavě vynášejí karty na stůl, přičemž každá karta má určenou hodnotu síly, která přispívá k celkové síle hráčovy formace na bojišti. Cílem je mít na konci kola vyšší souhrnnou sílu, než soupeř. Karty mohou být vynášeny do různých řad na herním plánu, představující různé typy bojových jednotek, jako jsou pěchota, lukostřelci nebo obléhací jednotky.

Strategickým aspektem hry je rozhodování o tom, kdy a jaké karty hrát. Některé karty mají speciální schopnosti, jež mohou ovlivnit průběh hry, například zničit soupeřovu kartu, změnit hodnotu síly karet, nebo ovlivnit počasí na herním plánu, což může oslabit určité typy jednotek. Hráči musí pečlivě zvažovat, kdy tyto karty použít, aby maximalizovali svůj strategický efekt. Síla Gwintu je opravdu v její jednoduchosti. Mohu říct, že jde o naprosto klasický příklad karetní hry a jako takovým pořádným bonusem je fakt, že je inspirovaná veleúspěšným univerzem Zaklínače.
Klíčovým rozhodnutím v každém kole je také to, kdy se hráč rozhodne pasovat, tedy přestat hrát další karty a ukončit svou účast v daném kole. Pasování znamená, že hráč už nebude v tomto kole hrát další karty, což dává soupeři možnost pokračovat v hraní karet a potenciálně zvrátit situaci ve svůj prospěch. Strategie pasování je zásadní, protože hráči musí uvažovat o tom, zda ušetřit karty pro další kola, nebo zda se pokusit vyhrát aktuální kolo za každou cenu.

V SG Gwint 2.0 je také důležitá schopnost předvídat tahy soupeře a adaptovat na ně svou strategii. Hra vyžaduje nejen dobrou znalost vlastního balíčku karet, ale také schopnost odhadnout, jaké karty a možnosti může soupeř použít. Vítězství v této hře tedy není jen otázkou štěstí, ale především strategického myšlení, plánování a adaptace na neustále se měnící situaci na herním plánu.
Karty SG Gwint jsou tisknuty s vysokou kvalitou a detailními ilustracemi, umožňujícími hráčům ponořit se do bohatého světa Zaklínače. Každá karta je malým uměleckým dílem, které odráží charakter frakce, ke které patří. Tato pozornost k detailu a kvalitě tisku činí SG Gwint nejen zábavnou hrou, ale i krásným sběratelským předmětem.
Co dělá SG Gwint opravdu speciálním, je jeho komunitní aspekt. Společenstvo Gwintu nepřestává ve vývoji hry a pravidelně přichází s aktualizacemi, novými kartami a pravidly. To zajišťuje, že hra je neustále dynamická a rozvíjející se, což přináší hráčům stále nové výzvy. I navzdory tomu, že jsme obdrželi těchto pět balíčků frakci jako dar za účelem reklamy, resp., napsání recenze (ostatně, tak jako tomu bývá i u jiných distributorů), tak v tomto případě regulérně uvažuji o tom, že se stanu členem Společenstva Gwintu, abych měl možnost čerpat všechny výhody, pravidelné aktualizace dotisku karet, triček a vlastně všech těch věcí, které jako milovník univerza rozhodně chcete mít.

Pojďte do toho!
SG Gwint je výjimečným přírůstkem do světa deskových, resp., karetních her. Díky své jednoduchosti, komunitnímu aspektu a kvalitnímu zpracování, si rozhodně zaslouží, aby všichni milovníci Zaklínače věnovali této hře chvíli pozornost a případně se podívali přímo na stránky komunitního Společenstvo Gwintu. Je to hra spojující lidi, podněcující jejich kreativitu a strategické myšlení a přináší nekonečné hodiny zábavy. SG Gwint dokazuje, že deskové hry mohou být nejen zdrojem zábavy, ale také platformou pro komunitní setkávání a společný rozvoj. Pokud hledáte hru, jenž vás intelektuálně prověří, zároveň vás vtáhne do fascinujícího světa a nabídne vám možnost být součástí živé a aktivní komunity, SG Gwint je pro vás tou pravou volbou.
SG Gwint získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme Společenství Gwintu.
Hru je možné získat přímo ve Společenstvo Gwintu.