
Rytíři a raubíři
Vydejte se do fantastického světa plného dřevěných mečů a kartonových štítů.
Vzpomínáte na časy, kdy stačily pouhé dvě židle a deka, abyste se ocitli v majestátní síni středověkého hradu? Kdy pomačkaný karton fungoval jako ten nejpevnější štít a dřevěná laťka se proměnila v meč, který dokázal zkrotit i neexistující draky? Dětská představivost umí kouzla a starý dvorek může být stejně vzrušující jako rytířský turnaj. Stačí k tomu jen chuť hrát si a pár dobrých přátel ochotných přistoupit na cokoli, co fantazie vykouzlí.

A přesně s touto myšlenkou přichází desková hra Rytíři a raubíři. Tato hra je český soubojový karetní titul pro dva až čtyři hráče, který si pod svá křídla vzali kluci z brněnského vydavatelství REXhry. Na první pohled působí ilustrovanými kartami a dětsky laděným tématem, ale zdání klame. Přestože grafika a humor vychází ze zábavné a hravé fantazie, hra samotná vyžaduje promyšlené taktické kroky a místy i dovedné blafování. Autorem hry je Robin Remeš, jenž se postaral nejen o herní mechaniky, ale také o ilustrace, a jedná se o povedený kousek, který může zaujmout fanoušky milující rodinné hry.
Každý hráč představuje jednu z dvanácti postav s unikátními schopnostmi a energiemi ve třech barvách, které využívá k zahrání bojových karet. Hráči se snaží svým soupeřům či soupeřkám srazit ukazatel rovnováhy na nulu, čímž získávají takzvaný zářez. Vítězí ten, komu se to podaří dvakrát. Hráč, jenž je sražen, z bitvy nevypadává, ale v dalším tahu se vrací zpět s plně obnovenými žetony energie a má možnost pokračovat v soupeření. Tato mechanika zajišťuje, že si po celou dobu udržíte napětí a zábavu, aniž by kdokoliv trávil zbytek hry jako pouhý divák.

Základem každého hráčského kola je volba mezi bojem a odpočinkem. Pokud se hráč rozhodne bojovat, zahraje z ruky jednu kartu a vyčerpá příslušný žeton energie téže barvy, čímž se spustí efekt samotného žetonu i zahrané karty. Karta se následně zařadí do takzvané série, představující historii dosud zahraných karet. Podaří-li se vám v sérii vytvořit správné barevné kombinace, získáte extra silné efekty, jež mohou zajistit výrazné posílení, nebo naopak znamenat osudný zásah pro soupeře. Vyčerpání žetonů energie dává hře nádech reálného souboje, kdy bojovník postupně ztrácí síly. Pokud tedy dojdou energii barvy, jejíž karty nutně potřebujete, nezbývá než zvolit druhou možnost, a to odpočinek. Během odpočinku hráč odkládá celou sérii karet, všechny žetony se znovu nabijí a lze opět hrát dané karty v plné síle. I takto jednoduchý princip boje a odpočinku nabízí překvapivou strategickou náročnost, protože správné načasování odpočinku, či naopak prudký útok, rozhoduje o vítězství. Ve své podstatě hrozně jednoduché herní mechanismy dokáží vymyslet nespočet možností.

Zajímavým prvkem jsou blokovací karty, díky nimž hráč tajně určí barvu, jíž se protivník chystá použít, a pokud se soupeř při svém dalším útoku skutečně rozhodne pro tuto barvu, je zablokován a karta se zahazuje. Tímto způsobem mohou hráči odhadovat, co soupeř plánuje, a využít moment překvapení. Kombinace blokovacích karet, bonusových efektů ze série a chytrého využití postojů, jež pozastavují nebo posilují akce, dává hře nečekanou taktickou šťávu. Na stole tak vzniká svižný a zároveň promyšlený souboj, v němž se hráči snaží co nejlépe využít svých dovedností, ať už bojují jeden proti jednomu, každý sám za sebe ve třech hráčích, nebo ve dvoučlenných týmech při hře ve čtyřech.
Týmovou variantu ve čtyřech hráčích musím označit jednoznačně za nejdynamičtější. Spoluhráči mohou navzájem kombinovat své schopnosti a energii, pomáhat si ve chvíli, kdy je jeden z nich na pokraji zhroucení, nebo společně plánovat rozhodující útok v pravou chvíli. Tato kooperace je vzrušujícím oživením oproti klasickému duelu. V týmové hře se projeví důležitost správné komunikace a vzájemné podpory, protože spolupracujícím hráčům stačí získat dva společné zářezy, aby dosáhli vítězství svého týmu.

Po vizuální stránce jsou Rytíři a raubíři výsledkem autorského stylu, který věrně zachycuje zábavnou atmosféru dětské fantazie. Hra staví na motivu improvizovaných soubojů s dřevěnými meči, hrnci místo přileb a kouzly vytvořenými v představách malých hrdinů. Z ilustrací vyzařuje hravost a humor, který ocení především děti. Nenechte se však mýlit, herní mechaniky dokážou zaujmout i zkušenější publikum. Tato dvojakost je jedním z důvodů, proč se Rytíři a raubíři hodí pro herní seance rodin s odrostlejšími dětmi nebo party, kde se mísí různé úrovně hráčských zkušeností. Doporučený věk deset let je opodstatněný – menší děti si sice užijí samotné téma, ale příprava komb a správné vyhodnocení karet už vyžadují o něco vyzrálejší myšlení.
Kvalita komponent je další výrazné plus. Hráčské desky a desky postav jsou vyrobeny z pevného kartonu s krásným potiskem a chytře řešenými výřezy, kam zapadnou karty. Žetony energie jsou dřevěné, takže se s nimi příjemně manipuluje a eliminuje se zbytečný plast. Karty jsou opatřené odolným povrchem a líbí se mi i zařazení lama karty, která slouží jako pomůcka s přehledným shrnutím základních pravidel a ikonek. Přestože ji po několika partiích nebudete tolik potřebovat, je užitečná pro nové hráče, kteří se teprve s herními principy seznamují.

Velký důraz je kladen i na variabilitu postav. Každá z dvanácti možných rolí má jiné rozložení počátečních žetonů energie a vlastní schopnosti, jenž se mohou projevit v klíčových momentech. Některé postavy jsou vhodnější pro nováčky, jiné zase nabízejí větší možnosti pro pokročilé hráče, kteří rádi promýšlejí své tahy do detailu. Tato pestrost podporuje znovuhratelnost a dodává hře šmrnc, protože se pokaždé můžete ujmout jiné role a vyzkoušet rozdílné strategie.
Samotná herní doba se pohybuje přibližně od dvaceti až třiceti minut v duelu, až po hodinu ve čtyřech. Záleží i na tom, jak často se hráči uchylují k obraně, obnovují energii a zda dokážou rychle nalézt vhodný moment k finálnímu úderu. V partii s více hráči je obvykle větší prostor pro různorodé taktiky, které dokážou hru protáhnout, aniž by ztratila na zábavnosti. Jakmile hráčům přijdou pravidla do krve, je průběh kola plynulý a i začínající hráči se po pár tazích cítí jistěji.

Rytíři a raubíři lze doporučit všem, kdo hledají svižnou karetní hru s vyváženým mixem taktiky a humoru. Jako rodinná hra je ideální pro starší děti, jež se rády ponoří do mírně složitějších pravidel, přitom však nepotřebují nikterak rozsáhlé herní zkušenosti. Zkušení hráči zase ocení prostor pro strategii, nápadité využívání blokovacích karet a tvorbu komb, jež jsou klíčem k překvapivým zvratům. Týmová varianta navíc poskytuje parádní společenský rozměr, kdy koordinace a spolupráce s partnerem rozhodují o vítězství a prohlubují napětí ve hře. V místních luzích a hájích jde o pozoruhodný přírůstek, který svou kombinací hravého tématu, pestrých postav a dovedné soubojové mechaniky slibuje skvělý zážitek na nejedno herní odpoledne. Ve své podstatě se vám může jednoduše stát, že vám tato hra unikne takzvaně „pod radarem“ a přitom by to byla obrovská škoda, protože Rytíři a raubíři si rozhodně zaslouží místo ve vaší sbírce.
Rytíři a raubíři získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry

Hru můžete zakoupit přímo zde.