Rozhovor: Martin Herman
Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.
Když se sny změní ve skutečnou hru
Martin Herman je zakladatel a jednatel mladého vydavatelství Old Dawg, které od roku 2023 2024 přináší do místních luhů a hájů jednu deskoherní pecku za druhou. Během krátké doby vydal Old Dawg české verze několika výrazných her, jako Nukleum, Nakrmte Krakena nebo Pekelná jízda: Vendeta. V našem rozhovoru jsme si s Martinem popovídali o tom, jak Old Dawg vzniklo, co ho motivuje, podle čeho vybírá hry a proč se vždy snaží vydat i jejich rozšíření. A samozřejmě jsme na závěr neodolali zvědavé otázce, zda nám prozradí nějakou chystanou novinku, která ještě nebyla oficiálně oznámena!
Založil jsi Old Dawg teprve nedávno, v roce 2023. Mohl bys nám na úvod povědět, jak se zrodil tenhle nápad a co tě motivovalo pustit se do vlastního vydavatelství deskových her? Co byla ta hlavní pohnutka, která tě přiměla skočit do světa vydávání her?
Ano, Old Dawg oficiálně vznikl v srpnu 2023, přesto já osobně vnímám, že „Starej pes“ opravdově skočil do českého deskoherního rybníčku až s první naskladněnou hrou v dubnu 2024. Předchůdce Old Dawgu a vůbec počátky mého podnikání jsou však o krapet starší – v roce 2020 jsme spolu s dvěma kamarády založili firmu, která se tři roky starala o areál koupaliště a přilehlých sportovišť. Když jsme se po třech letech (z nichž dvě byly covidové 😀 ) rozhodli, že už dál pokračovat nechceme, vyvstala otázka, kam již zaběhnuté „eseróčko“ směřovat dál. Deskovky byly vždycky mojí vášní, tak jsem si říkal, že si udělám trochu průzkum trhu, no a potom, co jsem od všech slyšel, že trh je přehlcený, jsem si řekl – tak toto je výzva 😀
Takže jsem firmu od společníků odkoupil, změnil název a obor činnosti – a tak prozaicky vznikl Old Dawg.

Ve tvé „veselé smečce“ nechybí ani dva chlupatí parťáci – psi Tom a Chase. Odkud se vzal název Old Dawg? Pojí se nějak právě s tvými čtyřnohými kamarády, nebo má tenhle název jiný příběh či význam?
Název má vlastně takové dvě linky, které se nakonec spojily právě v nápadu Old Dawg. Ta první je, že přes deskovky se utužují a také znovuobjevují stará přátelství. Ta druhá, jak zmiňuješ, je, že máme dva ohaře. No a Dawg je vlastně zkomolenina slova dog, která však má význam dobrého přítele, kámoše. Takže Old Dawg mi přišel jako ideální kombinace 😊
Old Dawg je rodinné vydavatelství. Zapojila se do něj aktivně celá tvoje rodina? Hrajete spolu doma prototypy a radíte se společně, co vydat? Jak vlastně vypadá u Hermanů taková rodinná deskoherní atmosféra?
Ano, co jde, to s dětmi a ženou testujeme. Vždy se jich ptám na jejich názor a zohledním ho při rozhodování. U nás doma rádi hrajeme rychlé kompetitivní hry – třeba momentálně neskutečně frčí Permoníci, ve kterých dostávám pravidelně na budku 😊
Jinak s nejstarším (10 let) hráváme rádi kooperativní hry.
Na webu Old Dawg stojí, že vaší misí je poskládat „opravdu delikátní výběr her napříč rozmanitými kategoriemi a spektrem komplexity“. Podle čeho si vybíráš hry, které zařadíte do svého menu? Co tě přesvědčí, že zrovna tahle hra nesmí ve vašem portfoliu chybět?
Snažím se co nejméně trefovat do stejných kategorií, mechanik a témat tak, aby portfolio bylo co nejkompletnější, a člověk, který s deskovkami začíná, si mohl svoji sbírku poskládat pouze z našich titulů. Hra mě musí něčím zaujmout, měla by mít něco neotřelého – drobný twist, který ji odliší od zbytku podobných her.
První hrou Old Dawg bylo ambiciózní strategické euro Nucleum od uznávaných autorů. Nebál ses začínat hned takhle zhurta – s tak komplexní novinkou? Jaké to pro tebe bylo, pustit se jako nový vydavatel rovnou do lokalizace tak náročné hry?
Dává mi smysl vkročit na trh trochu netradičním titulem – horko těžko bych značku ustálil nějakou nevýraznou hrou. Měl jsem štěstí, že Nukleum bylo stále k dispozici, že jsem po svém boku měl zkušenou překladatelku i grafika i podporu u Board&Dice, a tak to nakonec nebyl až tak obtížný projekt. Nukleum mi ve spoustě směrech potom otevřelo dveře u dalších titulů.

Dosavadní portfolio Old Dawg je hodně pestré – od těžší strategické hry Nucleum přes dedukční párty hru Nakrmte Krakena až po akční závodní řežbu Pekelná jízda: Vendetta. Bylo vaším záměrem pokrýt tak širokou škálu žánrů a typů her? Vnímáš tu rozmanitost jako výhodu malého vydavatelství, že se nemusíte držet jen jednoho stylu?
Taková byla vize od samého začátku – nabídnout co nejširší paletu. Jestli je to výhoda nebo ne, to ukáže čas, ale já jsem zatím hrdý na tu rozmanitost portfolia, kterou přinášíme.
Je o tobě známo, že se snažíš vydat ke svým hrám všechna dostupná rozšíření. Proč je pro tebe důležité dopřát fanouškům kompletní zážitek včetně expanzí? Nepřináší to i větší riziko – například pokud základní hra nesplní prodejní očekávání?
Riziko to s sebou určitě nese, ale já těm titulům věřím natolik, že chci, aby jim byla dopřána kompletní péče.
V jednom podcastu jsi přiznal, že rozjetí Old Dawg tě stálo hodně peněz a úsilí. Neměl jsi obavy, jestli se ti tahle investice vůbec vrátí? A co bylo zatím na celé téhle cestě vybudování nového vydavatelství pro tebe osobně největší výzvou?
Obecně se považuju za člověka, co riskuje rád, ale také se vždy snažím pracovat s kalkulovaným rizikem. Drobné obavy byly, ale když něčemu věřím, udělám vždy vše pro to, aby to fungovalo. Největší výzvou bylo vyhnout se chybám v překladu a samozřejmě cash-flow, protože veškeré hry se musí profinancovávat dlouho dopředu.
Jak reagovala česká deskoherní komunita, když jste se objevili na scéně jako nový vydavatel? Setkal ses spíše s podporou a nadšením od hráčů (případně i s pomocnou rukou od ostatních vydavatelů), nebo byla cítit i určitá nedůvěra vůči nováčkovi?
Řekl bych, že velmi pozitivní, zvláště od hráčů. Řekl bych, že ze začátku zde určitě byla jistá nedůvěra, když nováček oznámil takto komplexní euro, ale s jejím doručením se obavy rozplynuly a od té doby je podpora komunity skvělá. Z vydavatelů mi pomocnou ruku na úplném začátku podaly REXhry a Board bros.
Co jsi vlastně dělal předtím, než jsi založil Old Dawg? Měl jsi už předtím něco společného s herním průmyslem, nebo pro tebe šlo o úplně novou oblast? Pomohly ti nějak zkušenosti z tvé předchozí kariéry v roli vydavatele deskovek?
Téměř celou svoji „kariéru“ jsem v korporátním prostředí, primárně jsem měl celosvětově na starosti jistý segment výrobního materiálu v různých oborech – např. automotive nebo letecký průmysl. Jak jsem říkal – od roku 2020 k tomu začal ještě podnikat a v roce 2023 pak vznikl Old Dawg, ale herní průmysl byl pro mě úplně nový, byť jsem již dlouho nadšeným hráčem, za oponu jsem předtím vůbec neviděl. A byl jsem (a stále jsem) překvapený, jak na punk se spousta věcí v tomto odvětví řeší 😊 Zkušenosti z práce mi pomáhají na počátku celého procesu při navazování obchodních vztahů a vyjednávání podmínek.

Co tě na práci vydavatele nejvíc baví a naopak co tě vůbec nebaví? Je něco, co tě při přechodu od „pouhého” hráče k vydavateli vyloženě překvapilo nebo zaskočilo?
Nejvíc mě baví samotný začátek a konec procesu – scouting her a vyjednávání a na závěr prezentace a vysvětlování na akcích.
Nejmíň mě baví rutina – účetnictví, korektury atd.
Máš nějaký vysněný titul, který bys jednou rád vydal, kdyby to bylo možné? Třeba hru, ke které zatím nemáš licenci, ale je to tvoje srdcovka, kterou bys chtěl českým hráčům přinést?
Spoustu snů jsem si už splnil za poslední rok. Ale třeba takové hry s tématikou D&D (Tyrants of the Underdark) nebo nějakou Warhammer hru by bylo skvělé oživit, ale tam je to velmi komplikované.
Najdeš si při tom všem ještě čas zahrát si hry jen tak pro radost? Které deskovky patří mezi tvoje osobní favority, ke kterým se rád vracíš? Případně co tě v poslední době jako hráče nejvíc zaujalo?
Výhodou je, že dost titulů, které testujeme, jsou už předvybrané s potenciálem, že mě budou bavit. Ale občas se dostaneme ke starším titulům – mezi moje oblíbené patří např. Přehrada, Duchové ostrova nebo Šerif z Nottinghamu. V poslední době mě třeba velmi příjemně překvapily Jedeme bomby.
Jaké máš s Old Dawg plány do budoucna? Chtěl bys třeba časem vydat i původní českou hru od domácích autorů, nebo se chceš dál soustředit hlavně na lokalizace zahraničních titulů? Kde bys rád viděl Old Dawg za pět let – jak vypadá tvoje vize do budoucna?
Autorské hry určitě máme v plánu, příští rok se na tom chystáme velmi zapracovat 😊
Za 5 let bych chtěl, aby Old Dawg byl love brand – že lidé budou mít důvěru v nás, ve hry, které přinášíme, že se budou pravidelně hrávat a hlavně, že budeme mít tým skvělých lidí.
Chtěl bych, abychom byli kreativní, rozvířili deskoherní vody, přinášeli lidem přidanou hodnotu, ne jen krabici.
Na druhou stranu rozhodně nemám ambice přerůst ve velkou firmu a budeme se chtít ustálit počtem zaměstnanců i lokalizovaných titulů.
A na závěr se nemůžu nezeptat: prozradíš nám nějakou hru, kterou chystáte a ještě jste ji oficiálně neoznámili? Jinými slovy – máš pro naše čtenáře nějaké tajné lákadlo, na které se můžeme těšit? (pokud nechceš, nemusíš odpovídat, otázku bych smazal, ale nedalo mě to nezeptat se) 🙂
Dobře, mohu prozradit, že se můžete těšit na hru Azure – novou abstraktní dvojkovku od Bitewing games od autorů Odhodlaných nebo Co tě žere a grafikou od mého oblíbeného ilustrátora Kwanchai Moriyi.

Waaaaau, tak to moc děkuji za krásné oznámení. Na tuto hru se opravdu moc těším, konec konců, jsme o ní nedávno psali i informativní novinku, v níž najdete i podrobnější informace o tom, co hráčům přináší a nabízí.
Martine, děkujeme ti za tvůj čas, otevřenost a nahlédnutí do zákulisí vydavatelství Old Dawg. Přejeme ti spoustu energie, odvahy i štěstí při plnění dalších vydavatelských snů. Ať se „Starej pes“ dál zakusuje do těch nejlepších herních titulů a přináší českým hráčům radost z objevování nových deskovek.















