
RONE: Invaze
Postapokalyptická bitva kostek a karet.
Představte si svět, který byl zcela zničen válkami a zoufalým bojem o přežití. V troskách lidské civilizace se každý musí spolehnout na svou odvahu a důvtip, aby čelil novým výzvám a nepředvídatelným nepřátelům. Atmosféra postapokalyptického chaosu vytváří prostředí plné napětí, kde správná strategie může rozhodnout o osudu posledních přeživších.
RONE: Invaze je dílem českého herního designéra Štěpána Štefaníka, který je známý také díky své předchozí hře RONE: Races of New Era, jež si získala uznání za poutavé zasazení do postapokalyptického světa. Tento projekt vydává společnost GREIFERISTO, jež se zaměřuje na originální a tematicky propracované tituly. Tento titul přineslo v našem mateřském jazyce brněnské vydavatelství REXhry.

Tento titul je působivou kombinací deck-buildingu a takzvaného dice-craftingu, kdy si během hry upravujete nejen svoji sadu karet, ale také samotné kostky. Hráči se ocitají v bezútěšné postapokalyptické budoucnosti, kde jsou lidé na pokraji vyhubení. Každý se snaží získat rozhodující výhodu nad ostatními přeživšími i nad umělou inteligencí jménem Celesta, která se po návratu z Marsu snaží opanovat svět a zotročit veškeré přeživší. Už na první pohled hra zaujme svým provedením, kdy na stole leží malé pestrobarevné šroubky, šroubovák a kostky s vyměnitelnými plochami, jež lze osadit novými symboly podle potřeb a strategie hráče. Tyto inovativní kostky evokují dojem, že se člověk ocitl ve světě sešroubovaných zbytků civilizace, a posilují tak tematické zasazení do zničené krajiny plné prachu a trosek. A po stránce herních komponent jsem nic podobného ještě neviděl.

Hra je určena primárně pro jednoho až dva hráče a nabízí jak kooperativní, tak kompetitivní režim. V soubojovém módu se oba protivníci snaží vzájemnými útoky snížit soupeřovy životy na nulu, v kooperaci společně čelí takzvané Invazi, kde se s pomocí speciálních scénářů snaží zastavit nepřátelské síly, které řídí umělá inteligence. Autoři přinesli opravdu velké množství scénářů, v nichž se střetnete s různými situacemi a výzvami. Prostor k opakovanému hraní tak rozhodně nechybí. Navíc lze hru rozšířit, takže umožní zapojit až čtyři hráče, ať už do soubojů, nebo při společném bránění planety.
Základem všeho je váš balíček karet a čtyři kostky, které na začátku partie nabízejí jen nejzákladnější symboly. Každý hráč začíná se svým vůdcem frakce, k němuž je přidána úvodní sada karet tak, aby reprezentovala skromné počáteční možnosti. Unikátním prvkem je, že před vyhodnocením tahu si můžete dobrat libovolný počet karet z dobíracího balíčku. O to pečlivěji je však třeba rozmyslet, kolik karet si skutečně chcete vzít, protože pokaždé když zamícháte balíček, přicházíte o část vlastních životů. Kromě toho se nevyužité karty, jež jste vytáhli, ale nemohli kvůli chybějícím symbolům na kostkách zahrát, odkládají do další speciální hromádky, jež vás rovněž může při promíchání připravit o životy. Tento systém funguje jako svébytný zdroj napětí, neboť nadměrné dobírání karet s sebou nese riziko, že se vám partie rychle vymkne z rukou a sami se vyčerpáte dřív, než stihnete nahromadit patřičné síly. Na druhou stranu, karty, které nakonec nevyužijete, přináší možnost uložit si je jako trvalejší zdroj, což přidává další strategickou vrstvu, kdy je třeba zvažovat, zda je lepší omezit se na pár silných karet, nebo se vrhnout do většího množství levnějších, ale riskovat ztrátu životů.

Významnou roli hraje přizpůsobování kostek za pomoci šroubků. Po každém hodu se symboly na kostkách přetvářejí ve zdroje potřebné k aktivaci karet nebo k dalším podpůrným akcím. Použitím náhradních dílů, jichž je na kartách dostatek, můžete během partie vyměnit neutrální šroubek za šroubek specifického typu, a tak si do kostek doplnit právě ty symboly, které nejvíce vyhovují vaší strategii. Díky tomu lze postupně omezit dopad náhody, neboť je snazší si přichystat kombinaci karet a kostek, jenž bude fungovat spolehlivě. I přesto tu náhoda existuje a dokáže občasně zhatit plány, avšak díky možnosti skladovat nevyužité zdroje a díky promyšlené úpravě kostek lze nepříznivý hod často proměnit alespoň v dílčí výhodu.

Po zvládnutí základních pravidel a několika úvodních kolech se hráči rychle dostanou do tempa a odkrývají širokou škálu taktických možností, jak zaplnit svůj herní plán. Silnou stránkou je plynulost, s jakou se i komplikované mechaniky stávají intuitivními, a zejména v pozdější fázi hry se dají vyvíjet velkolepé kombinace. Někdy se vyplácí agresivní přístup, kdy soupeře atakujete co nejrychleji a nutíte ho k předčasnému promíchání balíčku. Jindy je lepší nechat si více času, zlepšovat si kostky i karty pomocí náhradních dílů a cíleně připravit drtivý útok ve chvíli, kdy už máte takřka neomezené zdroje na každém tahu. V kooperativním módu se tento systém proměňuje v nutnost pečlivé domluvy obou hráčů, kteří musejí společně čelit mocnému protivníkovi.

Výbornou volbou bylo zakomponovat vysoce tematický příběh o Cynexu, který kdysi vyslal flotilu na Mars v zoufalé snaze zajistit pro Zemi nové zdroje. Umělá inteligence Celesta se ale vymkla kontrole a vrátila se s touhou podmanit si zbytky lidstva. Atmosféru podporuje i vysoká kvalita komponent, kde možnost šroubovat pestrobarevné dílky do kostek, je nejen vysoce funkční, ale zároveň zábavná a naprosto zapadá do postapokalyptické nálady. Přestože by neustálé vyměňování šroubků mohlo působit zdlouhavě, ve skutečnosti se dá snadno provádět v průběhu partie a nepřerušuje plynulost hry. Jedná se o netradiční prvek, který mnohé zaujme už jen svojí originalitou.

Hra volně čerpá z konceptu předchozího titulu RONE, avšak je plně samostatná. Není třeba nic dalšího dokupovat či vlastnit. Díky bohaté paletě karet a možnostem jejich kombinací, RONE: Invaze nabízí vysokou znovuhratelnost, neboť žádné dvě partie nebudou stejné. Tvůrce do vývoje zapojuje i komunitu a věnuje velkou pozornost vyvážení scénářů pro kooperativní variantu. Kompetitivní režim zase nabízí ostrou přestřelku dvou hráčů, jenž se pokoušejí navzájem co nejrychleji udolat, a přitom si musí hlídat správné tempo dobírání karet, aby se nevyčerpali dřív, než svého soupeře stačí dostatečně oslabit.

Napětí až do posledního hodu
RONE: Invaze je z mého pohledu velmi unikátní hrou. Přestože hra dokáže být v první chvíli matoucí, kvůli množství možností, brzy vám ukáže, že je postavena na chytře propojených systémech, jež poskytují velký prostor pro taktiku a těží maximum z originálního prvku úpravy kostek. Rozhodnutí ohledně počtu dobraných karet, volby a použití náhradních dílů, ale i načasování klíčových útoků a občasné taktické ustoupení dělají z každého kola napínavé dobrodružství. Pozoruhodná je také práce s balíčkem, který se může rychle ztenčit a promíchat, což hráče vede k neustálému uvažování nad tím, zda se vyplatí riskovat. Pro milovníky postapokalyptických témat, deck-buildingu s netradičními prvky, silného příběhového pozadí a inovativních herních mechanismů je RONE: Invaze titulem, který stojí za pozornost a rozhodně nesmí chybět ve vaší sbírce. Pokud tedy uvažujete, zda si jej koupit, rozhodně neváhejte.
RONE: Invaze získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Hru můžete zakoupit přímo zde.