Railroad Tiles
Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.
Když se železnice staví z destiček
Tvůrci populární série Railroad Ink přicházejí s novou deskovou hrou, která vyměnila kostky a fixy za hromádku čtvercových destiček. Railroad Tiles navazuje na svého předchůdce originálním způsobem: nabízí rychlou, interaktivní stavbu dopravní sítě pomocí pokládání dílků s cestami a kolejemi, podobně jako ve hře Carcassone. Ve hře určené pro 1 až 4 hráče s doporučeným věkem od 8 let na nás čeká osm kol, během nichž se snažíme vybudovat co nejefektivnější síť silnic a železnic, po kterých se mohou vlaky, auta a turisté snadno pohybovat. Pro úplnost důležitých informací zmíním, že tento titul do místních luhů a hájů přineslo v našem mateřském jazyce vydavatelství Albi. Dokázal tento duchovní nástupce Railroad Ink udržet kvalitu původní hry a zároveň přinést svěží zážitek?

Railroad Tiles je rodinná hra s pokládáním destiček, v níž si každý hráč postupně vytváří vlastní plán města protkaný silnicemi a železniční tratí. Základní princip je elegantní. V každém kole se z nabídky náhodně vytažených destiček cest vybírá hráč 2 až 4 dílky z příslušného sloupce. Tato volba je přitom napínavá, protože hráč, který se spokojí s menším počtem dílků, získá výhodu, protože v příštím kole bude volit jako první. Destičky mají na svých okrajích úseky dálnic, železnic nebo prázdné konce, a při přikládání musí vše navazovat dle jasných pravidel (kolej na kolej, silnice na silnici, jinak spoj nenavazuje). Díky možnosti dílky libovolně otáčet a překlápet (na rubové straně je zrcadlově převrácená varianta cesty) je však vždy k dispozici dostatek kombinací, jak nové úseky do rozrůstající se sítě začlenit. Postupně tak před hráčem vzniká provázaná dopravní síť. Jde o propletenec asfaltových silnic a železničních kolejí, které se snaží co nejlépe propojit všechny kouty rozvíjejícího se města.
Každý hráč začíná s jednou startovní destičkou, na niž navazuje dalšími získanými dílky. Důžitou roli hrají také speciální destičky měst (metropole) a destičky úkolů (cíle): ty první představují významná města a přinášejí bodové bonusy při propojení více metropolí, zatímco úkolové destičky slouží jako volitelná varianta pro pokročilé. Pokud jsou ve hře, zadávají hráčům dlouhodobé cíle (např. propojit určitý počet nádraží, vytvořit rozsáhlou zalesněnou oblast apod.) a obohacují tak průběh partie. Pravidla doporučují poprvé hrát bez nich, avšak po několika partiích mohu potvrdit, že tyto úkoly hru příjemně obzvláštňují a byla by škoda je vynechávat. Samotná základní hra má ovšem variability dostatek i bez rozšíření. Různých kombinací cest, měst a strategických rozhodnutí je v ní přehršel, takže většině hráčů bohatě vystačí na dlouhou dobu. Kdo by chtěl více, může sáhnout po některém z osmi rozšíření, které nám Albi přineslo taktéž, ale o tom si řekneme v navazující recenzi.

Každé kolo se skládá ze dvou hlavních částí: nejprve proběhne draft destiček (výběr a položení získaných dílků do vlastní oblasti) a poté od druhého kola následuje umisťování figurek. Právě druhá fáze přináší do Railroad Tiles zajímavý prvek odlišný od původního Railroad Ink. Na některých dílcích jsou totiž vyobrazeny malé barevné značky (symboly). Modré pro auta, černé pro vlaky a červené pro turisty. A v každém kole je předem určeno, který typ figurky (autíčka, vláčku či turisty) mohou hráči na své nově přiložené destičky umístit. K určení slouží žetony dopravního ruchu na společné stanici, resp., herní desce. Ty náhodně určují, zda se v daném kole budou pokládat modré, černé nebo červené figurky. Pokud má hráč na právě položených dílcích odpovídající značky, může tam umístit 1–2 figurky daného druhu. To okamžitě přináší body prestiže. Každá takto umístěná figurka je sama o sobě za 1 bod, ale hlavní kouzlo spočívá ve vytváření propojených sítí. Nový vláček či auto získá bonusové body za každý další vláček nebo auto stejného druhu, který už je s ním propojen v jedné souvislé železniční či silniční síti. Hráči jsou tak motivováni stavět dlouhé tratě a silnice s více zastávkami, protože čím více stejných dopravních prostředků se podaří propojit, tím vyšší skóre to v průběhu hry přinese. Zajímavé je, že tento mechanismus je zcela nepovinný, kdo chce, může se na pokládání figurek klidně vykašlat a soustředit se čistě na budování mapy. Nicméně připravil by se o značnou část průběžných bodů, což se ve výsledku nemusí vyplatit. Optimální je tedy vyvažovat obojí, jak chytré rozšiřování své sítě, tak efektivní umisťování vláčků, aut i pěších turistů tam, kde to dává smysl.

Na konci partie, po osmém kole, následuje závěrečné bodování. Během hry už hráči získávali body za rozmístěné figurky, nyní se přičítají další za dokončené stavby. Každý hráč si najde na své mapě největší obdélníkovou oblast bez mezer (např. 4×4 destičky) a za každé políčko v tomto největším obdélníku získá bod. Dále obdrží body za každou vybudovanou metropoli (propojení městských destiček). Naopak jako v Railroad Ink čeká menší postih za nenavazující cesty. Každá dálnice či železnice, která ústí do prázdna mimo okraj vybudované mapy, znamená bodovou srážku, byť tentokrát poměrně mírnou oproti přísným trestům v kreslicím Railroad Ink. Pokud jste hráli s destičkami úkolů, vyhodnotí se ještě splnění těchto veřejných zadání.

Jedním z největších přínosů Railroad Tiles oproti svému předchůdci je vyšší míra interakce a odlišnosti průběhu hry pro každého hráče. Zatímco v Railroad Ink všichni kreslili tratě podle stejných hozených kostek, a partie tak byly do značné míry paralelní, v Railroad Tiles si hráči dílečky draftují a často soupeří o atraktivní kombinace. Každé kolo vzniká drobné dilema, zda si vzít víc destiček, které by se mi hodily, ale nechat soupeře hrát příště přednostně? Nebo raději sebrat jen dvojici dílků a zajistit si výhodu prvního tahu v následujícím kole? Tyto volby udržují napětí a přinášejí příjemný konflikt při soupeření o destičky, kdy občas někdo vyfoukne sousedovi vytoužený díl cest dříve, než na něj přijde řada. Hráči si zároveň budují své unikátní mapy. Díky rozdílným nabídkám dílků se nestane, že by na konci měly všechny plány měst stejné rozložení jako přes kopírák. I po několika partiích mě sledování rozvoje vlastního města i rozhodování ostatních hráčů nepřestává bavit. Je fascinující, jak odlišnými cestami se naše strategie mohou ubírat, přestože všichni vycházíme ze stejných startovních podmínek.

Hra si zároveň zachovala přístupnost pro širší publikum. Pravidla jsou poměrně jednoduchá na vysvětlení (zvláště pokud už znáte Railroad Ink) a jedna partie ve čtyřech nezabere víc než necelou hodinku (obvyklem kolem 45 minut). Ve dvou hráčích stlačíte herní čas klidně pod půl hodiny, což z Railroad Tiles dělá vhodný filler i pohodovou hru na rodinný večer. Oproti kreslicímu předchůdci je hra o něco delší, ale stále příjemně svižná. Jakmile všichni pochopí systém vybírání destiček a ukládání figurek, kola odsýpají rychle a prodlevy mezi tahy jsou minimální. Zpracování komponent je na vysoké úrovni: pevné destičky s detailní grafikou terénu, roztomilé dřevěné figurky autíček, vláčků a turistů i přehledná centrální deska stanice. Ke konci partie je radost pohlédnout na vzniklou mozaiku silnic, tratí a měst. Rozložená hra prostě vypadá skvěle a láká okolí, aby se zeptalo, co že to hrajete. Kladně musím hodnotit i sólový režim, který autoři připravili pro samostatné hráče. Pravidla obsahují 15 různých misí, v nichž hra klade jednotlivci specifické cíle a omezení (například postavit čtyři oddělené skupiny měst nebo dosáhnout určitého skóre s využitím jen jedné barvy figurek). Splnit náročné bodové limity v těchto scénářích dá pořádně zabrat a donutí to hráče přemýšlet nad stavbou sítě zase trochu jinak . Solo hra tak příjemně prodlužuje životnost titulu.

Railroad Tiles je zdařilá a velmi zábavná hra, která se ctí převádí koncept Railroad Ink do nového formátu. Zachovává atraktivní téma budování dopravní sítě a logické propojení cest, ale přidává více interakce mezi hráči a hmatatelnou radost z pokládání krásně zpracovaných dílků. Autoři Hjalmar Hach a Lorenzo Silva odvedli výbornou práci. Novinka působí povědomě, ale zároveň svěže, a dokáže oslovit jak fanoušky původní hry, tak úplné nováčky. Z mého pohledu se jedná o jednu z nejpříjemnějších rodinných her roku a na stole se u nás ocitá velmi často.
Na závěr dodejme, že ke hře již vznikla celá řada rozšíření, která přidávají nové modulární prvky a ještě více variability. K základní krabici je dostupných osm malých expanzí s různou tematikou, například Kanály přidávají vodní cesty s gondolami, Pouštní modul obsahuje oázy a monumenty v písku, Energetika zavádí elektrické vedení propojující města, a tak podobně. V této recenzi jsme se však záměrně věnovali pouze základní verzi Railroad Tiles. Jednotlivým rozšířením a jejich přínosu pro hru se budeme detailně věnovat v samostatné recenzi, která bude následovat během několika dnů.
Railroad Tiles získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi

Hru můžete zakoupit přímo zde.






















