
Přehrada
Cesty vody jsou nevyzpytatelné.
Vydavatelství Tlama Games se rozhodlo dohnat jeden z restů – po dlouhém čekání přineslo českou lokalizaci hry Přehrada (v originále Barrage), která ve světě vyšla již v roce 2019. Hra se však stále těší oblibě a často se objevuje i v různých žebříčcích nejlepších deskoherních počinů. Tvůrci hry jsou Simone Luciani (Marco Polo, Newton, Golem, Tiletum, Nukleum) a Tommaso Battista, po grafické stránce se o hru postarali Mauro Alocci, Antonio De Luca (Válka o prsten: Karetní hra) a Roman Roland Kuteynikov.

V rozložité krabici nezvyklých rozměrů, s absencí jakéhokoli byť i jen náznaku insertu (což je obrovská škoda), dlí velká porce herních komponent pro tuto částečně asymetrickou těžkou eurohru, která bývá často zmiňována jako inspirace nebo předchůdce her jako Nukleum nebo Brass: Birmingham. Toto přirovnání na jednu stranu dává smysl, jedná se o žánrově podobné počiny, na stranu druhou si však hry příliš podobné nejsou. Alespoň ne natolik, aby si konkurovaly a pozbyly relevance.

Doplněno o dvojici rondelů (konstrukčních kol) s žetony zdrojů – vody (modré kapky), hydroelektrických kreditů (zlaté osmiúhelníky), míchačkami (šedé dřevěné) a kopáči (hnědé dřevěné), plus výsečové destičky technologií pro stavbu.
Hra Přehrada je zasazena do alternativní reality stejného období, jako třeba Scythe – konkrétně do roku 1922. Další spojitost se Scythe je v inspiraci Nikolou Teslou. V samém středu tehdejší Evropy je hornaté Švýcarsko, kde se rodí síť monumentálních vodních děl (přehrad), které přinášejí energetickou revoluci. Hráči se v rolích průmyslových magnátů a mezinárodních společností střetnou o nadvládu právě v tomto rodícím se odvětví.

Představení hry a jejích komponent
Pro Přehradu bude potřeba hodně prostoru. Hře dominuje herní plán zobrazující sestavu vodních toků a nádrží, na nichž je prostor pro jednotlivé části hydroelektrické mašinérie (přehrady, turbíny a elektrárny). Nechybí zde ani počítadlo bodů po jeho obvodu. Plán je oboustranný; druhá strana je však spíše na efekt, jedná se o očištěnou verzi stejné sestavy vodních děl, jen bez vyznačených polí pro jednotlivé části. Poslouží tedy pouze hráčům, kteří plochu znají jako své boty. Pěkný nápad, jen se obávám, že nebude mít tato strana přílišnou rotaci. Vedle plánu patří deska managementu s různými akčními poli, na něž budou hráči vysílat své figurky (techniky), a s nabídkou smluv. Uprostřed stolu bude ještě stupnice energie, sloužící k indikaci pořadí hráčů a dostupných cílů pro jednotlivá kola. Hráči na ni budou navíc v jednotlivých kolech zaznamenávat vyprodukovanou energii. V pokročilém herním režimu přibude ještě deska patentového úřadu, na níž budou moci hráči nakupovat další akční destičky pokročilých technologií.

Každý z až čtyř hráčů dostane do začátku svou desku společnosti, na kterou si do výřezů vyskládá pět dílků základů a pět pater přehrad, pětici turbín a čtyři elektrárny. Tyto stavby budou hráči moci budovat v konstrukčním kole (též rondel), jež pěkně zapadne do výřezu desky společnosti. Ke společnostem dostanou hráči i desky výkonných ředitelů, na nichž budou skladovat své základní zdroje – hydroelektrické kredity (obdoba peněz) a kopáče a míchačky, jež budou využity k budování staveb na rondelu. Dále hráči využijí dvanáct figurek techniků (hráči je budou vysílat na akční pole v rámci worker-placement elementu hry), trojici ukazatelů (pro pořadí hry, na stupnice energie a vítězných bodů) a pětici destiček základních technologií. K dispozici jsou samozřejmě i karty s nápovědou pro hráče. Posledním komponentem hráčů bude jedna z počátečních smluv.

Během přípravy hry promluví do variabilního počátečního stavu destičky přípravy hry, které definují, kde vznikne trojice neutrálních přehrad, jež budou do začátku zadržovat každá jednu kapku vody. Zbylé kapky vody zůstanou vedle herních ploch, ale budou přicházet do hry v jednotlivých kolech buď na základě destiček přítoků na každém vodním toku, nebo využitím akcí a dalších herních efektů. Právě kapky vody budou nejdůležitějším elementem hry, protože bez jejich vlastnění hráči žádnou elektřinu nevyrobí. Bokem zůstane pro začátek i zbytek dalších zdrojů (kredity, kopáči a míchačky). Na stupnici energie budou stanoveny cíle pro jednotlivá kola (skrze bonusové destičky), stejně jako pro celou partii (skrze destičky cílů). Na desce managementu budou vyloženy smlouvy soukromé (v barvách zelená, žlutá a červená) a vládní (fialové).

Přehradu je možné hrát i jako sólovou variantu s již zažitým názvem Automa. V rámci Automy může jeden hráč bojovat proti jednomu až třem automatickým protivníkům, kteří budou vedeni balíčkem destiček Automy. Automu je však možné zařadit i do hry dvou či tří hráčů jako dodatečné(ho) hráče do hry. Samotný systém Automy je docela složitý a do začátku bych ho hráčům nedoporučoval. Je potřeba si nejdříve osvojit jednotlivé mechanismy a výrobní procesy během hry, než přidají Automu, za niž budou muset v každém kole vyhodnocovat poměrně složité rozhodovací procesy. Pro zkušenější hráče je ale Automa přínosným zpestřením hry, Automa hraje s určitým cílem i strategií, a hráčům boří jejich dlouhodobé plány a nutí je měnit svou strategii. Pravidla pro Automu jsou samostatná od pravidel pro hlavní hru, oba sešity jsou dobře strukturované a přehledně popsané. I tak bych ale doporučil pustit si video s návodem, které odstraní případné nejasnosti ve výkladu psaných pravidel.

Průběh hry
Hra probíhá v celkem pěti kolech. V každém kole hráči sbírají produkovanou energii, vysílají své techniky na různá akční pole a budují své produkční sítě. Každé kolo sestává z pěti fází, ve čtyřech z nich hráči provádějí akce souběžně, pouze v druhé fázi je rozhodující pořadí hráčů. V první fázi hráči získávají příjmy z uvolněných polí na své desce společnosti, tudíž v prvním kole tato část odpadá. Následně se připraví kapky vody na jednotlivé pozice přítoků dle naznačených hodnot, tato část odpadá naopak v posledním, pátém kole.

Hlavní fází hry je druhá, akční fáze – všechno podstatné ve hře, budování a vylepšování, probíhá zde a je založené na worker-placementu. Hráči se střídají po tazích, kdy vždy provedou jednu akci. Pro každou akci musí umístit uvedené množství figurek techniků na dostupné akční pole. První variantou akce je stavba – to jsou pole na deskách společností hráčů. Zde je možné stavět přehrady (základy a patra), elektrárny a turbíny, které jsou umístěny na mapu a budou postupně tvořit produkční síť elektřiny. Na jednotlivé stavby je potřeba využít vlastní zdroje – výsečové žetony technologií, dále kopáče či míchačky, krásné a drobné dřevěné komponenty – na konstrukční kolo, neboť stavba není krátkodobá záležitost. Zdroje budou tudíž hráči po nějakou dobu nedostupné.
V pokročilé verzi je možné vyslat techniky i na desku patentového úřadu pro zisk dalších destiček (pokročilých) technologií.

Zbývající akční pole jsou na desce managementu a jsou dostupné všem hráčům, jde tedy o princip kdo-dřív-přijde… Deska managementu sestává z několika polí:
- Ve strojovně turbín mohou hráči produkovat elektřinu. K tomu potřebují vlastní elektrárnu, propojenou přes turbíny (vlastní či cizí) s přehradní nádrží (vlastní či neutrální), která obsahuje alespoň jednu kapku vody. Dle zvolené akce hráč vyprodukuje energii, kterou zaznamená na stupnici a u toho smí splnit jednu smlouvu.
- Ve správě vody může hráč přidat žeton vody na některý z přítoků, nebo rovnou pustit do jednoho vodního toku.
- V bance každý vyslaný technik vydělá svému majiteli jeden kredit. Banka je jediné pole, kde je neomezené množství techniků.
- Dílna slouží k urychlení konstrukčního kola – je možné si zaplatit za další otočení rondelu, čímž hráč přiblíží návrat svých zdrojů z konstrukce.
- Továrna na stroje slouží k získávání dodatečných kopáčů či míchaček do vlastní zásoby.
- Ve smluvní kanceláři může hráč získat jeden z kontraktů v červené, žluté či zelené barvě.
(Fialové vládní smlouvy jsou zde též, ale ty hráči nezískávají do své zásoby, ale jakmile někdo danou smlouvu splní, rovnou ji získá.

Jakmile všichni hráči využili všechny své techniky a pasovali v akční fázi, nastává fáze třetí – proudění vody: tedy kapky vody na destičkách přítoků se spustí po vodních tocích a putují tak dlouho, než dorazí do postavených přehradních nádrží, které jsou schopné je zadržet. Pokud žádné takové nepotkají, protečou plánem a odtečou ze hry pryč bez toho, že by byly využity. Čtvrtou fází je bodování – tedy na základě ukazatelů na stupnici energie hráči získají body a kredity, vyhodnotí se aktuální bonusová destička, která může hráčům přinést další body. Tato destička bude následně odstraněna. V pátém kole po této fázi nastává konec hry. V prvních čtyřech kolech přichází poslední fáze, konec kola, která slouží k upravení pořadí hráčů a k údržbovým krokům – resetování stupnice energie a posbírání techniků zpět do zásob hráčů.

Samotný konec hry přináší vyhodnocení destičky cíle na stupnici energie. Hráči získají body i za zdroje v zásobě, ne však na konstrukčním kole. Jeden bod získají též za každou zadrženou kapku vody ve vlastních přehradách. Vítězem je samozřejmě hráč s nejvyšším dosaženým počtem bodů.

Dojmy a zážitky
Přehrada je zajímavá hra, založená na zdánlivě rychlých a přímočarých akcích. Je to těžká eurohra o zdrojích a produkci, kterou není složité se naučit. Základní spojitosti, jako je vytváření produkčních mašinérií, jsou celkem srozumitelné. Následná produkce energie a plnění smluv je též standardní záležitost. Do hry se tedy není nijak náročné dostat. Vyžaduje velký smysl pro plánování a strategii, ale díky omezenému množství akčních polí je nutné být flexibilní a umět změnit svou strategii a své plány podle aktuálního vývoje situace.

Co je centrálním bodem celé hry, je mapa se soustavou vodních nádrží, na nichž hráči budují vlastní stavby. Nápaditým a zábavným je celý koloběh vody po herní desce – od přítoku, po jednotlivých vodních tocích a nádržích až po přehrady, které vodu zadrží až do vlastní kapacity. Následné využití vody v produkčním procesu, kdy se voda z přehrady skrze turbíny dostane k elektrárnám a od nich pokračuje v (často novém) vodním toku. Správným využitím těchto cest a naplánováním si staveb je možné dosáhnout maximálního využití vody v celém oběhu tak, aby každá kapka byla využita opakovaně, a žádná neprošla skrze mapu bez využití. Tento vodní management je výkladní skříní celé hry. Při správném použití může být zdrojem obrovského užitku a může se také stát též zdrojem bolehlavu, hlavně ve více hráčích, kdy je plocha plná a pochody vody nejsou zrovna přímočaré.

Přehrada je velice povedená a chytrá hra, která si vás získá a přinese mnoho hodin napínavé zábavy. Velice povedená grafická stránka hry, včetně dřevěných komponent, rychle vtáhne do hry. U drobných komponent si tvůrci vyhráli s každým detailem – kopáči a míchačky jsou krásně řemeslně vypracované. Jednotlivé stavby hráčů jsou taktéž uměleckými díly, kdy stavby každé barvy mají vlastní podobu a tvary. Jedinou vadou na kráse je absence insertu v krabici a konstrukční kola, která působí trochu prvoplánově a zasloužily by si přepracování. To jsou však jen drobné nedostatky na jinak vynikající hře, kterou prostě musíte mít doma, pokud jsou pokročilé eurohry dle vašeho gusta. I přes podobnost s Nukleem nebo Brassem si Přehrada zaslouží místo ve vaší sbírce a na vašem stole. To proto, že je to chytrá a povedená hra.
Přehrada získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Hru můžete zakoupit přímo zde.