Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.

Život mezi viktoriánskou šlechtou

Pokud vám při vyslovení jmen jako Pýcha a předsudek, Na větrné hůrce či Panství Downton naskočí obrazy honosných sídel, plesů a spletitých vztahů mezi aristokraty, pak vás bezpochyby zaujme desková hra Posedlost. Ta hráče přenáší do viktoriánské Anglie devatenáctého století, kde se šlechtické rody snaží navrátit svůj zašlý lesk a znovu získat pevné postavení mezi elitou. Do místních luhů a hájů ji přinesla v našem mateřském jazyce společnost TTGames a nabídne možnost prožít jedinečnou atmosféru prostřednictvím originálního herního systému. Autorem i ilustrátorem hry je debutující Dan Hallagan, jenž ji v roce 2018 vydal pod názvem Obsession ve svém vlastním studiu Kayenta Games. Posedlost vyniká tím, jak přesvědčivě dokáže propojit historické kulisy s herními prvky, a hráče doslova vtahuje do života venkovské šlechty.

Každý účastník se ujme role hlavy jednoho z rodů, které kdysi patřily k ozdobám hrabství Derbyshire, ale v posledních dekádách upadly do zapomnění. Cílem je povznést rodinné jméno, zkrášlit panství a obnovit společenské vazby. Herní partie se odehrává v šestnácti až dvaceti kolech, během nichž hráči pořádají honosné události, zvou vybrané hosty a rozšiřují své sídlo o nové místnosti či zahrady. Nezbytnou roli hraje služebnictvo. Bez komorníka, komorné, majordoma či lokaje se žádná akce neobejde a správné hospodaření s lidskými zdroji se stává základním stavebním kamenem celé partie. Každá postava z řad služebnictva má svůj význam a často rozhoduje o tom, zda dokážete uspořádat vytouženou společenskou událost.

Samotný průběh partie je rozdělen do osmi kroků, které jsou přehledně vyznačeny na hráčských tabulkách. Hráči střídavě volí, jakou událost jejich rodina uspořádá, které hosty přizvou a jaké odměny za to získají. Může jít o peníze, nové kontakty nebo vzestup na stupnici prestiže, jež určuje, s kým se ještě můžete stýkat a kdo už považuje váš rod za nedůstojný. Na rozdíl od mnoha jiných her tohoto typu nepůsobí téma jako pouhá kulisa. Naopak, veškeré mechanické postupy mají jasnou logiku a vytvářejí dojem, že skutečně spravujete panství a staráte se o rodinné jméno. Významnou roli sehrávají i karty osobností. Ty představují nejen příbuzné a přátele, ale také náhodné známosti či prestižní hosty, jejichž přízeň může rozhodnout o dalším postupu rodiny. Každá z těchto karet má vlastní příběh a často i pikantní detaily, které dokreslují barvitý obraz viktoriánské společnosti. Objevují se tu postavy okouzlující i problematické, některé přinášejí bonusy, jiné dokonce reputaci poškozují, a je tedy nutné přemýšlet, zda je skutečně zvát.

Hra se dělí na několik období, která vrcholí událostí zvanou námluvy. V těchto okamžicích se rodiny snaží zaujmout bohaté dědice Charlese a Elizabeth Fairchildovy. Ti přihlížejí, kdo dokázal nejlépe rozvinout konkrétní oblast svého panství, a odměňují úspěšné hráče svou přízní. Tyto chvíle přinášejí napětí a mohou výrazně ovlivnit celkový výsledek. Závěr partie pak patří sečtení získaného vlivu, prestiže, hodnoty sídla i splněných cílů. Vítězem se stává ten, kdo dokázal svou rodinu nejlépe vrátit do společenského povědomí a kdo přesvědčil okolí, že jeho rod znovu patří mezi elitu. Existuje možnost zvolit kratší standardní verzi hry či delší rozšířenou variantu, jež přináší více prostoru pro rozvoj i pro využití těch nejprestižnějších prvků hry.

Po stránce zpracování působí Posedlost mimořádně důkladně. Herní desky, množství kartonových dílků i figurky služebnictva tvoří dohromady působivý celek, který nejen dobře vypadá, ale také přispívá k pohodlnému průběhu partie. Zejména však musím ocenit organizéry rodových komponent, které usnadňují přípravu hry a přehledně uchovávají jednotlivé části. Přesto je třeba počítat s tím, že samotné rozložení herního materiálu zabere určitou dobu a hra vyžaduje dostatek prostoru. Odměnou je ovšem bohatý zážitek, který v sobě spojuje noblesu, humor i intriky. Estetické ztvárnění karet hostů navíc obsahuje množství textů, které nenápadně rozvíjejí příběhy jednotlivých postav a posilují atmosféru.

Sólo hraní mi přišlo překvapivě propracované. Hra nabízí speciální pravidla a komponenty, které umožňují postavit se protivníkovi řízenému umělou inteligencí. Překvapilo mě, jak hladce systém funguje. Protivník je snadno ovladatelný a přitom dokáže vytvářet dostatečný tlak, aby partie působila napínavě. Zároveň jsem měl možnost plně si vychutnat atmosféru viktoriánské Anglie a soustředit se na rozvoj svého panství, aniž bych musel brát ohled na rozhodnutí ostatních hráčů. Pro chvíle, kdy nemám parťáky na hraní, je to velmi příjemná volba.

Pokud jde o počet hráčů a vzájemnou interakci, moje dojmy jsou takové, že Posedlost funguje výborně ve dvou i ve více účastnících. Ve dvojici vynikne souboj o jednotlivé hosty a plány, partie je svižnější a přehlednější. Ve třech či čtyřech hráčích už se více projeví konkurence o stavební dílky a prestižní karty, přibývá i napětí při námluvách o přízeň Fairchildových. Přímé zásahy do soupeřových plánů nejsou časté, ale nepřímo se ovlivňujeme neustále, ať už nákupem na trhu, výběrem hostů nebo omezeným počtem služebnictva. Každý počet hráčů tak nabízí trochu jiný zážitek, ale žádný mi nepřipadal slabý.

Moje zkušenost s Posedlostí je taková, že dokáže nabídnout opravdu jedinečný zážitek. Atmosféra mě okamžitě vtáhla a často jsem si při hraní vytvářel vlastní příběhy o tom, jak se můj rod snaží získat zpět respekt. Samozřejmě nechybí prvek náhody, ať už v podobě líznutých karet hostů, nabídky stavebních dílků či odhalených cílů, ale právě tyto momenty dodávají partii neopakovatelnost. Někdy mě dokázaly potrápit, jindy mi otevřely cestu k nečekanému obratu. Pokud by někdo očekával naprostou předvídatelnost, mohl by být zaskočen. Já osobně ale vnímám tyto prvky jako něco, co posiluje autentický dojem a podporuje atmosféru společnosti, kde náhoda i štěstí hrály důležitou roli.

Zcela otevřeně musím přiznat, že mě hra mile překvapila nejen svým nápadem, ale i zpracováním. Zpočátku jsem se obával složitosti a množství komponent, ale po prvních tazích se vše ukázalo jako přirozené a jasně strukturované. Velkou radost mi dělalo sledovat, jak se mé panství postupně proměňuje, jak přibývají místnosti a jak roste okruh mých známých. Pocit, že každý krok má svůj význam a že se postavy i služebnictvo stávají součástí příběhu, je velmi silný. Samozřejmě, občas dokáže hra potrápit nevyzpytatelností nabídky nebo kartami hostů, které nepřijdou vhod. Ale právě to jí dodává kouzlo a pocit, že nejde jen o mechanické plnění úkolů, nýbrž o živý obraz společnosti, kde štěstí a nečekané okolnosti hrály důležitou roli. Oceňuji také, že hra nabízí různé varianty délky i rozšíření, takže se k ní rád vracím znovu a znovu. Pro mě osobně je Posedlost jednou z těch her, které dokážou spojit zábavu, atmosféru i určitou dávku nadhledu. Pokud máte rádi období viktoriánské Anglie nebo jen hledáte nevšední herní zážitek, doporučil bych ji bez váhání. Je to titul, který se v mé sbírce pevně usadil a vím, že se k němu budu často vracet.

Posedlost získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TTGames

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: