
Pekelná jízda: Vendeta – Maximální chrom
Divoká jízda na hranici chaosu a slávy
Když se řekne závodní desková hra, většina z nás si představí poklidnou jízdu na stole s kostkami, kartami, řadou žetonů a pečlivým plánováním každého tahu. Pekelná jízda: Vendeta Maximální chrom, která již během několika týdnů vyjde v místních luzích a hájích v našem mateřském jazyce vydavatelství Old Dawg, však slibuje pravý opak – zběsilou akci, chaos na závodní dráze a boj na život a na smrt, jaký známe z filmových klasik typu Mad Max apod. Hra totiž není žádným úplným nováčkem, jedná se o kompletní české vydání titulu Thunder Road: Vendetta včetně všech rozšíření, které hru výrazně obohacují. Noa vzheldem k faktu,ž e vydání se pomalu, ale nezadržitelně blíží, pojďme si o hře něco málo řicí, abychom věděli na co se můžeme těšit.

Základní myšlenka Pekelné jízdy je poměrně jednoduchá – hráči se ocitají ve světě po apokalypse, kde se silnice proměnily v arény smrti. Cílem je buď projet cílovou páskou jako první, nebo zůstat posledním přeživším týmem na dráze. Obě strategie se zdají být na první pohled rovnocenné, ale jaká se ukáže jako efektivnější, záleží nejspíš hodně na konkrétním herním stylu hráčů u stolu. Zejména zvědavost vzbuzuje avizovaná vysoká míra interakce a neustálé kolize mezi hráči, která hru činí více akční a méně taktickou, než bývá zvykem u jiných závodních titulů.

Hráči na začátku partie obdrží tým tvořený třemi různě velkými vozy a jedním vrtulníkem, jež sice přímo nezávodí, ale plní roli drsného žolíka na bitevním poli. Každé kolo se hráči střídají v aktivaci svých vozidel, a to za pomoci kostek pohybu. Právě kostky jsou dle dostupných informací se zdá být kostkový systém klíčovým prvkem, který dodává hře její nevyzpytatelnou atmosféru. Hráči totiž před každým kolem hodí čtyřmi kostkami, jejichž hodnoty přidělují vozům nebo používají pro aktivaci speciálních příkazů. Právě tyto příkazy, jako třeba opravy vozidel nebo ničivé nálety helikoptér, mohou výrazně zamíchat děním na herním plánu.
Co na papíře působí obzvláště zajímavě, je systém žetonů nebezpečí rozmístěných náhodně po závodní dráze. Hráči se musí rozhodnout, zda zariskují a vjedou na neznámé pole, které může skrývat past, nebo raději zvolí delší, ale jistější cestu. Efekty těchto polí jsou přitom různorodé – od obyčejné olejové skvrny až po minu nebo dokonce vrak předchozího nešťastníka, který může jejich vůz doslova roztrhat na kusy. Tato mechanika by měla zajistit nejen neustálé napětí, ale i pocit nepředvídatelnosti, který hře podle všeho bede velmi sluší.

V rámci hry je navíc implementována zajímavá mechanika posouvání dráhy. Jakmile první vůz přejede poslední políčko přední desky tratě, přidá se další díl silnice, zatímco poslední kus trati v řadě se odstraní – a všechny vozy, které na něm uvíznou, budou nemilosrdně odstraněny ze závodu. Tato dynamika by mohla znamenat neustálý tlak na hráče, aby nejen útočili, ale také se udržovali v popředí, což by mohlo předejít obávanému scénáři, kdy závod upadne do pasivity.
Speciální vydání Maximální chrom navíc zahrnuje řadu rozšíření, která citelně rozšiřují variabilitu a tematickou hloubku hry. Rozšíření Drobeček a Poslední 5 zavádí dva zcela odlišné herní týmy. Příhodně nazvaný Drobeček představuje obří tahač složený ze tří segmentů, který se pohybuje jako celek a díky své mohutnosti ignoruje některé překážky a v případě kolizí má vždy navrch. Jeho řízení je ale omezené, protože každý manévr spotřebovává pohybové body z předem určené zásoby. Naproti tomu tým Poslední 5 je tvořen pěti drobnými motorkami, které jsou extrémně hbité, ale zároveň velmi křehké – jakékoli poškození je pro ně fatální. Tento kontrast vytváří výraznou asymetrii, která by měla silně ovlivňovat strategii hráčů.

Rozšíření Masakr v Ďáblově rokli přináší pět oboustranných nových dílů tratě s exotickým terénem – například jedovatý sliz, který okamžitě ukončuje pohyb, nebo skleněné pláně, které způsobí nečekaný skluz. Velmi zajímavě zní také zavedení ramp a efektu ohně – vozy, které vjedou do ohnivých polí, vzplanou a následně v každém kole hází speciální kostkou ohně, což může vést k bonusovému pohybu nebo rovnou ke zničení. Novinkou jsou také trvalá poškození vozidel reprezentovaná kartami, které negativně ovlivňují jejich schopnosti do té doby, než dojde k opravě.

Rozšíření Sígři & Bazmeky přidává možnost hrát s unikátními veliteli týmů, z nichž každý má vlastní speciální schopnost i upravené příkazy. To podle všeho podporuje větší diverzitu a personalizaci stylu hry. Ve hře se navíc objevují i karty vylepšení vozidel – hráči si na začátku partie draftují tři vylepšení, která poté přiřadí jednotlivým vozům. Tato vylepšení mohou přinést například větší dostřel, možnost nastražit minu nebo ignorovat určité žetony nebezpečí.

Součástí opulentní edice Pekelná jízda: Vendeta – MAXIMÁLNÍ CHRÓM je i menší modul Extra střelivo, původně exkluzivní pro podporovatele kampaně na Kickstarteru, pak podle dostupných informací obsahuje pět minirozšíření, která ještě více obohacují možnosti hry. Jde například o měnící se podmínky na trati, vylepšené schopnosti vrtulníků, tajné úkoly, jednorázové taktické akce a bonusové příkazy. Součástí této obří edice jsou i výše popsaná tři rozšíření a insert. Druhou možností je koupit si samostatný základ hry a případně dokoupit jednotlivá rozšíření samsotatně.
Jedním z nejvíce fascinujících aspektů Pekelné jízdy: Maximální chrom je její vizuální a produkční stránka. Už jen z prvních obrázků je zřejmé, že vydavatel Old Dawg si dal velmi záležet na kvalitě komponentů – od detailních miniatur vozů, přes speciální kostky, až po odolné desky trati. Toto provedení slibuje nejen atraktivní zážitek, ale také dlouhou životnost komponentů, což by mohlo být velkým lákadlem pro náročnější hráče a sběratele.

Pekelná jízda: Maximální chrom na papíře působí jako výbušný koktejl zábavy, chaosu a adrenalinu. Jestli se ale podaří tento dojem úspěšně přenést i na herní stoly a jak si všechny tyto slibované mechaniky a rozšíření povedou v reálné praxi, budeme moci zjistit již velmi brzy. Zatím však nezbývá, než se na tuto divokou jízdu maximálně těšit.