Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Pán prstenů: Osud společenstva

Pandemická výprava do nitra Středozemě

Už několik měsíců se v komunitě fanoušků kooperativních deskovek šeptá o novince, která propojí napínavou dramaturgii Pána prstenů s precizními mechanismy Pandemicu. Pán prstenů: Osud společenstva, připravovaný titul Matta Leacocka, vzniká pod taktovkou Z-Man Games a už z prvních ukázek a po přečtení pravidel je patrné, že půjde o nejambicióznější „pandemickou“ variaci na hrdiny Středozemě, jakou jsme doposud viděli. Určitě stojí za zmínku, že do místních luhů a hájů nám tento titul přinese již velmi brzy vydavatelství Asmodee, tak je asi na čase, abychom si o této hře řekli více informací, co od ní můžeme čekat.

Děj hry se odehrává v době, kdy Temný pán Sauron znovu získává moc a jeho stín se plíživě rozprostírá napříč Středozemí. Frodo Pytlík a jeho společníci se vydávají na nebezpečnou výpravu s jediným cílem – zničit Jeden prsten, symbol absolutní moci a zkázy. Hráči se v této hře ocitnou přímo uprostřed této epické výpravy, stanou se součástí Společenstva a budou čelit všem nástrahám, které putování skrz Středozem přináší. Čeká je krajina hemžící se nepřáteli, neustálé pronásledování Sauronovým Okem a potřeba překonat temné úklady Mordoru, aby nakonec dorazili až k Hoře osudu. Každý tah, každé rozhodnutí a každé hrdinské gesto nejspíš přispěje k velkému příběhu odvahy, obětí a naděje tváří v tvář temnotě. Dá se očekávat, že tematická linka nebude jen kulisou, ale skutečným hybatelem mechanik, které se promítnou do všech aspektů hry – od pohybu po mapě až po neustálé hrozby ze strany Sauronova Oka.

Vše, co hráči začnou prožívat, se odehrává přímo na mapě Středozemě, která slouží jako kulisa i bitevní pole jejich výpravy. Je rozkreslena do ikonických území jako Rohan či Mordor a přehledně barevně odlišuje bezpečná útočiště, Temné pevnosti a lokality ovládané Sauronovými silami. Okraje mapy lemují dvě klíčové stupnice – naděje a ohrožení – jejichž posuvné ukazatele neustále připomínají, že příběh postupuje kupředu a čas neúprosně běží proti vám.

Hráči povedou vždy dvojici hrdinů a každá karta postavy nabídne unikátní schopnosti, které vycházejí z jejich literární předlohy. Frodo se Samem například zvyšují riziko pátrání při každém přesunu, ovšem Sam dokáže některé kostky ignorovat a Elrond může ve správný moment doplnit potřebný žeton naděje. Pravidla dokonce pracují s tím, že Frodo + Sam či Smíšek + Pipin se počítají jako jediná figura, což elegantně řeší tematiku věrných společníků.

Tah každého hráče se skládá ze šesti akcí rozdělených mezi oba hrdiny – jeden z nich smí vykonat čtyři úkony, druhý pouze jediný. K dispozici je pohyb po mapě, výměna znalostí ve společném společenstvu, příprava symbolových žetonů v útočištích, svolávání spřátelených vojsk, útok na služebníky Stínu a dobývání Temných pevností. Vše funguje na známém principu využívání karet se symboly přátelství, udatnosti, nenápadnosti a vzdoru, proto je důležité promýšlet každý použitý žeton i každou zahranou kartu.

Pohyb po běžných a speciálních stezkách je okořeněn pátracími hody, které simulují Nazgûly číhající v dané oblasti a případné červené minibossy přímo v lokalitě. Výsledky kostek mohou zvyšovat tlak na stupnici naděje, odhalit Froda nebo naopak nabídnout dramatickou možnost sáhnout po symbolu osudu a kostku přehodit. Sedm kostek symbolizuje ty nejnapjatější okamžiky, kdy se nad hrdiny stahuje temnota a Sauronovo Oko je jim doslova v patách.

Jakmile v lokalitě stojí bok po boku spojenecké jednotky a služebníci Stínu, může vypuknout bitva. O výsledku rozhodují tři bojové kostky a každý hod zároveň poutá pozornost Sauronova Oka, které se ihned přesune do příslušné oblasti. Při vítězství je odstraněna figurka nepřítele, v případě remízy ztrácejí obě strany jednu jednotku a porážka znamená dvojnásobné ztráty pro spojence. Zvláštní výsledek s Nazgûlem může dokonce způsobit, že padnou celé oddíly. Právě během těchto střetů mohou hráči využít symboly udatnosti nebo osudu, aby přehodili kostky, případně odstranili další nepřátele z bojiště.

Svolávání jednotek do čtyř důležitých regionů Gondoru, Rohanu, Temného hvozdu a trpasličích zemí pomáhá udržet mapu pod kontrolou. Pokud se hráčům podaří dobýt Temnou pevnost, mohou tím nejen získat dva body naděje, ale také přeměnit místo ovládané Stínem zpět na bezpečné útočiště. Dá se očekávat, že tato taktika ukáže, jak herní design chytře propojuje principy známé z Pandemicu s tematikou války o klíčové pevnosti Středozemě.

Druhá fáze tahu připomíná dobírání hráčských karet v Pandemicu, jenže zde může kdykoli vyvstat karta temných mračen. Tato událost zvyšuje rychlost ohrožení, přesouvá Oko ke Frodovi a vrhá do určené lokality tři nové služebníky, načež se odhazovací balíček Stínu promíchá zpět na vrchol a sílící nepřítel se může vrátit do hry. V okamžiku, kdy se balíček hráčských karet vyprázdní a naděje klesne na dno, svět se noří do zoufalství a partie končí fiaskem.

Klíčem k vítězství by mělo být plnění příběhových úkolů. Dá se očekávat, že základní scénář nabídne trojici tematicky laděných misí, například Požehnání elfů nebo Střetnutí se Sauronem, a k nim závěrečný úkol v Hoře osudu. Legendární režim by měl přidat ještě tři další úkoly navíc, čímž se výzva rozšíří na celkem šest úkolů a osloví ty nejodhodlanější hráče. Každá karta úkolu obsahuje vlastní přípravu, často vyžaduje konkrétní hrdiny a po splnění přináší vítané odměny. Teprve poté, co jsou všechny ostatní úkoly otočeny lícem dolů, může Frodo zaplatit pět žetonů nenápadnosti, čelit poslednímu pátrání s přidanými kostkami za ztracenou naději a poslat Prsten do lávy, aby všichni slavili společné vítězství.

Pravidla pamatují na samotáře. V sólovém režimu ovládáte Froda se Samem a další čtyři postavy, přičemž žeton tahu putuje zleva doprava přes vystavené karty hrdinů a každé kolo tak hrajete za jiného hrdinu, zatímco Frodo se Samem mají bonusový akční bod navíc. Dá se očekávat, že celý systém zůstane elegantní a svižný, aniž by bylo potřeba spravovat umělou inteligenci protivníka.

Vizuálně hra podle dostupných materiálů těží z bohatých ilustrací Coryho Godbeye, mapy Jareda Blanda a trojrozměrného ztvárnění od Luigiho Terziho. Kombinace pastelových barev útočišť, temně rudých služebníků a průsvitných Nazgûlů zřejmě vytvoří nad stolem rozpoznatelnou atmosféru, kterou mají podtrhnout jemně zdobené kostky i ikonické citáty na kartách událostí. Už při listování pravidly se dá vycítit snaha vývojářů zachytit poetiku Tolkienova světa – ať už jde o Samovu věrnost, Éowyninu odvahu či možnost v zoufalé chvíli nasadit Jediný prsten se všemi riziky, která z toho plynou.

Pán prstenů: Osud společenstva působí jako pocta všem, kdo vyrostli na silném příběhu přátelství a oběti. Z Pandemicu si bere napínavé tempo a rostoucí tlak, přidává bohatou tematickou hloubku, zbavuje karty epidemie a nahrazuje ji Okem, Nazgûly a pochodem skřetích armád. Výsledkem je hra, která slibuje epickou kampaň na jeden večer a přesto zůstává přístupná díky srozumitelným herním mechanismům.

Pokud se vše podaří, stane se z Pána prstenů: Osudu společenstva vstupní branou k moderním kooperativním hrám pro fanoušky Středozemě a současně čerstvým zážitkem i pro veterány Pandemicu. Zjednodušeně řečeno: silný příběh, známé postavy, promyšlená hratelnost, atraktivní vizuál a postupně rostoucí napětí, protože Sauronovo Oko je stále blíž. A blíž je i datum vydání, tzn., pokud vás tato hra alespoň trochu zajala, je možné si ji nyní předobjednat, abyste byli mezi prvními, kteří se do této nelehké cesty pustí hned v den vydání.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: