Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Pán prstenů: karetní hra – Návrat krále

Zakončení celé trilogie
v rozšíření ságy Pán prstenů.

Návrat krále je třetím z rozšíření ságy Pána prstenů pro stejnojmennou karetní hru, která nám dělá radost už od roku 2010, respektive pro její revidovanou verzi starou tři roky. Rok co rok od vydání revidované verze vychází i jeden z dílů trilogie, který hráče provází příběhem celé knižní trilogie Pána prstenů od J.R.R. Tolkiena. Nové rozšíření přináší dalších šest scénářů, které uzavřou celý příběhový oblouk, který rozepsalo nejdříve šest scénářů Společenstva prstenu a první tucet scénářů zakončily Dvě věže.

Návrat krále příběhově navazuje tam, kde poslední scénář Dvou věží končil. Pokud jste obeznámeni primárně s filmovou verzí, tak některé signifikantní scény z druhého dílu se zde teprve odehrají, a vy si je tak budete moci vychutnat na vlastní kůži. Po pravdě jsem byl celkem zvědav, jak se tvůrci popasují s finálními scénami na půdorysu původních pravidel. Přece jen poslední scény nejsou vyloženě týmovou prací, když si vzpomenete na putování Froda a Samvěda k Hoře osudu s cílem zničení Jednoho prstenu. Je to principiálně odlišný příběh od bitev se skřety a dalšími „padouchy“ tohoto univerza.

Pravidla hry a šest balíčků karet úkolů pro jednotlivé scénáře.

Prozatím každé rozšíření, které jsem vyzkoušel, tak výborně stavělo na základních pravidlech a dokázalo přenést diametrálně odlišné příběhové linie v relativně omezeném formátu karetní hry s pouze pár žetony a počítadly, a chytře pracovalo s omezenými možnostmi předem dané struktury herních kol a fází. Co mě ovšem na této karetce vždycky bavilo, je kreativní přístup tvůrců a využití karet pár předem daných kategorií ke zcela odlišným efektům a cílům.

Nastohované krabice všech tří rozšíření ságy.

Návrat krále

Nové rozšíření přináší vlastně jen porci karet. V první řadě přináší nové hráčské karty, o které si hráči mohou rozšířit balíčky a využít je k sestavení vlastních vytuněných sestav pro samotnou hru. V první řadě přichází sedm nových hrdinů (Éowyn, Éomer, Beregond, Tom Chaloupka + 2x Aragorn a Frodo Pytlík) a dalších padesát sedm karet spojenců (Růža Chaloupková, Grimbold, …), doplňků (Zlatý štít, Stejnokroj věže, …) a událostí (Nejlepší kamarád, Přestrojení za skřeta, …). Naproti tomu se nachází karty, které budou tvořit celý půltucet scénářů, od osmnácti karet úkolů přes dvě stě dvacet devět karet setkání až po devatenáct karet kampaní. Rozšíření kromě těchto karet obsahuje ještě pravidla. Zbytek herních komponent hráči využijí ze zdrojů, které mají ze základní hry – žetony postupu, zdrojů a zranění, počítadla a žeton prvního hráče.

Jelikož se jedná o rozšíření, je podmínkou vlastnění alespoň základní hry, ať už revidované verze, nebo té původní. Pokud hráči vlastní kterákoli další rozšíření, je možné použít víceméně jakékoli karty z jakéhokoli rozšíření. Každý balíček, který si hráči sestaví, je vlastně originál. A pokud se nechcete vrhnout do vytváření vlastních balíčků od základů, na internetu najdete nemalou porci přednastavených balíčků. Dvě takové varianty najdete i v pravidlech tohoto rozšíření, a pro začátek doporučuju použít tyto dvě varianty jako základ svých balíčků, doplněné o oblíbené karty z dřívějších verzí hry.

Hráčské karty tohoto rozšíření.

Scénář I.: Pouť Šedé družiny

Celé dobrodružství Návratu krále začíná tímto scénářem. Aragorn nahlédne do Vidoucího kamene Palantíru a jeho vidění ho navede na cestu k vyhledání Armády mrtvých. Hráči spolu s Aragornem musí Armádu vyhledat a porazit, aby ji přesvědčili na svou stranu. Novým aspektem hry je klíčové slovo Přízrak, označující členy Armády mrtvých, kteří namísto zranění postihují hráče navýšením hodnoty ohrožení. Jakmile hráči projdou scénářem, potkají Armádu mrtvých a utkají se s ní. Pokud ji zdolají, získají ji jako podporu do dalšího scénáře. Armáda mrtvých je oboustranná karta, nejprve představuje Nepřítele, aby se posléze stala Spojencem. Ačkoli tento efekt není úplně nový, stejně se jedná o chytrou fintu, jak věrně zapojit Armádu do příběhu.

Karty prvního scénáře – Pouť Šedé družiny.

Scénář II.: Obléhání Gondoru

Spolu s Aragornem a Armádou mrtvých, tentokrát v roli Spojence, se hráči postaví flotile korzárských lodí, které obléhají Gondor. Mezi lokacemi se střídají přístavy s loděmi, které bude potřeba „prozkoumat“. Zajímavostí je, že v tomto scénáři existuje jediná karta úkolu, to ovšem neznamená, že by byl kdovíjak jednoduchý. Naopak dá celkem zabrat. Ačkoli obléhání už jsme v rámci celé trilogie potkali, zde funguje opět odlišně a díky faktu, že celé probíhá z vody, jedná se o zajímavě upravený prvek. Cílem hry je Flotila korzárů, která bude následně provádět hráče i dalším scénářem. Na Flotile se budou množit žetony zdrojů, které budou hráče oslabovat skrze poškození.

Karty druhého scénáře – Obléhání Gondoru.

Scénář III.: Bitva na Pelennorských polích

S Aragornem budou hráči pokračovat i ve třetí kapitole, jen si na něj budou muset počkat. Flotila korzárů získá tolik zdrojů, kolik měla na konci minulé partie, a ty budou odměřovat čas do momentu, kdy se Aragorn vrátí ke svým společníkům a pomůže hráčům dokončit tento scénář. Pokud v předchozí epizodě byla karta úkolu jediná, tak tentokrát jich je dokonce pět. Ta první je však spíše přípravná a slouží k posílení hráčů do začátku. Hráči se snaží dostat k Minas Tirith, Bílému městu v obležení dříve, než bude poraženo. Minas Tirith je Cíl, který má stanovený počet životů, které budou kvapně ubývat. Některé fáze hry mají nové klíčové slovo Napadení, které mění způsob vedení hry – není možné přidávat žetony postupu na úkol standardní cestou, pouze porážením nepřátel, naopak při neúspěšném plnění úkolu hráči nezvyšují své ohrožení, ale ubírají životy Minas Tirith. V další fázi naopak při splnění úkolu místo žetonů postupu hráči rozdávají poškození nepřátelům. V tomto scénáři se objeví i starý známý Černokněžný král, tentokrát jako oboustranná karta se specifickými efekty a schopnostmi. Hráči se musí setkat s Aragornem a zničit Černokněžného krále, aby tuto epizodu vyhráli.

Karty třetího scénáře – Bitva na Pelennorských polích.

Scénář IV.: Věž v Cirith Ungolu

V tomto scénáři se podíváme na druhou příběhovou linii. Frodo stále nese Jeden prsten a Glum jeho (a Sama) lstí zavede do Odulina doupěte, kde je Frodo otráven. Zatímco je Frodo indisponován, tak se břímě Jednoho prstenu ujme jiný z Hrdinů. Hráči musí nejprve proklouznout kolem Dvou Bdících (oboustranná karta Lokace s Nepřítelem na rubu), dostat se do Nejvyšší komory věže, kde zachrání Froda a získají ho zpět pod svou kontrolu. Na cestě z věže se musí hráči střetnout se Skřety a opět i s Dvěma Bdícími, kteří stráží průchod ven.

Karty čtvrtého scénáře – Věž v Cirith Ungolu.

Až do této fáze hra probíhá tak, jak jsme u Pána prstenů LCG zvyklí – hráči čelí výzvám a hrozbám spolu, a to v počtu jednoho či dvou (tak jako v původní verzi hry), nebo až čtyř hráčů (dle revidované verze). Poslední dva scénáře je možné hrát v Režimu pro velkou skupinu hráčů, a to v až osmi hráčích. Hráči se rozdělí do dvou skupin a každá skupina hraje jeden ze scénářů za přísných pravidel – každé kolo v jedné partii trvá stejně dlouho jako v té druhé, do dalšího kola hráči postupují zároveň v obou partiích. Jinak však partie probíhají odděleně, hry mají samostatné oblasti odhalení. Tím se tento režim snaží vykreslit situaci z původního příběhu, kdy Aragorn se společníky čelí bezvýchodné a beznadějné přesile Sauronovy armády a snaží se k sobě přilákat Sauronovo Oko, aby mohl Frodo proklouznout k Hoře osudu bez toho, že by byl obtěžován hordami nemrtvých nepřátel. A v druhé partii sledujeme Frodovo snažení o zničení Jednoho prstenu.

Oba scénáře se dají hrát i postupně, jen je potřeba co nejdéle hrát první partii, která poté stanoví limit kol pro finální epizodu. Zde pravidla předpokládají souběžnou hru ve velké skupině a příliš se nevěnují klasické hře. Je to vlastně trochu zvláštní, že se ze hry pro maximálně dva hráče, kterou však lze hrát i sólo, v tuto chvíli stává hra až pro osm hráčů. To může být značně matoucí a překvapivé, ale v zájmu zachování autenticity příběhu je to nutné.

Karty pátého scénáře – Černá Brána se otevírá.

Scénář V.: Černá Brána se otevírá

Hráči v čele s Aragornem (druhá karta stejné postavy v tomto rozšíření) čelí hordám nepřátel. Zde jsou použity zajímavé mechanismy párování spojenců s nepřáteli, následně přibývá více karet do oblasti odhalení s každým dalším kolem partie. Karty lokací slouží pouze ke zdržení hráčů a postupně jsou odkládány, takže se hráči nemusí tolik soustředit na vysílání postav na plnění úkolů. Naproti tomu musí čelit stále rostoucímu počtu nepřátel. Pouhé dvě karty úkolu měří čas, který však končí pouze jediným způsobem. A výhra to není. Jediný výsledek této kapitoly je likvidace Společenstva. Cílem je pouze vydržet co nejdéle, aby měl Frodo dostatek času dorazit k Hoře osudu a zničit Jeden prsten.

Karty šestého scénáře – Hora Osudu.

Scénář VI.: Hora Osudu

Finální kapitola celého příběhu, který se dá spojit do osmnácti navazujících scénářů. Hráči se s Frodem snaží doklopýtat k Hoře osudu. Cestou potkají opět Gluma, který se jim bude snažit cestu znepříjemnit, ne-li překazit. Sauronovo Oko je další element, který se v příběhu objevuje. V případě hry ve velké skupině bude Oko spolu s Nazgúly putovat z jednoho scénáře do druhého, budou tedy přecházet z jedné oblasti odhalení do druhé. Tentokrát hráči čelí čtyřem kartám úkolů, teprve po zdolání třetí mohou putovat na Horu osudu. Po zdolání Hory osudu se hráči dostanou do finální fáze hry. Posledním elementem této epizody jsou Zkoušky odolnosti, ke kterým mohou být hráči vyzvání různými efekty na kartách. V takovém případě musí postižený hráč vyslat postavy na tuto Zkoušku a následně otočit karty z balíčku setkání v počtu určeném jeho úrovní ohrožení. Následně se porovnají body vyslaných postav hráče s ikonami Sauronova Oka na vyložených kartách a vyhodnotí se Zkouška odolnosti. Jakýkoli výsledek je vždy popsán na dané kartě. Na konci hry musí první hráč absolvovat Zkoušku odolnosti, která určí, zda se podaří Jeden prsten zničit v útrobách Hory osudu, nebo hráči tuto snahu podcenili a nezvládli ji dotáhnout do konce.

Rozšiřující karty Režimu pro velkou skupinu hráčů.

Verdikt

Návrat krále si udržuje vysokou kvalitu herního zážitku, na kterou jsme u LCG Pána prstenů zvyklí. Jednotlivé scénáře vcelku věrně vykreslují jednotlivé scény i celkové emoce příběhu. Tvůrci opět velice chytře a kreativně pracují se stávajícími pravidly a druhy karet, a vytvářejí stále nové varianty, které hráče udržují ve střehu a neztrácejí jejich pozornost. Scénáře tohoto rozšíření velice dobře navazují na ty předchozí, nové karty vhodně doplňují hráčské balíčky, ačkoli se nejedná nutně o nejsilnější karty. Ale sestavení balíčků ze všech tří rozšíření ságy vytvoří neskutečně silná komba, se kterými se dá zvládnout (téměř) cokoli. Z pohledu kvality a hráčských dojmů není hře co vyčíst.

Rozehraná partie hry.

Poněkud zvláštní je organizace posledních dvou partií. Zvláště pokud jste dosud hráli hru pouze sólo nebo ve dvou, jak byla původně zamýšlena. Pustit se ve dvou hráčích do posledních dvou scénářů souběžně se rovná téměř rituální sebevraždě. Musím však uznat, že pro naprostý zážitek je taková organizace nutná. Je sice možné oba scénáře odehrát postupně, ale první z nich je naprosto beznadějný a projít jím bez možnosti sledování souběžné partie je martyriem. Pokud se k tomu však odhodláte, můžu potvrdit, že vydrží-li hráči alespoň šest až osm kol, mělo by být schůdné dokončit poslední partii úspěšně. Čistě teoreticky by měly stačit i čtyři kola, ale to jsme na opravdu teoretické úrovni.

Krabice všech tří rozšíření ságy.

Úskalím celé živé karetní hry Pán prstenů je překlad, respektive jeho kvalita. Vzhledem k době, po kterou hra vychází, je asi nereálné, aby hru překládal stejný člověk a udržel úroveň i terminologii naprosto konzistentní. Ale zde by měla zafungovat kontrola nad celým materiálem, udržování základní terminologie, pojmů a definic jednotlivých fází a kroků. To se bohužel v minulosti nedělo, každé rozšíření bylo překládáno bez jasné návaznosti, čímž se herní zážitek značně zhoršoval, protože některé formulace byly přinejmenším zavádějící. Někdy dokonce hráčům přímo házely klády pod nohy. U nového rozšíření to není úplně nejhorší (tam asi vedoucí pozici Dvou věží jen tak něco nepřekoná), ale i tak jsou momenty, kdy je hraní značně náročné a vyloženě si vynucuje hledání na internetu jednotlivých popisů na kartách v angličtině, aby byly správně vyhodnoceny. Další variantou je samozřejmě hráčská kreativita, obzvláště pokud se na ní všichni účastníci shodnou. Je to však nemalá šmouha na jinak výborném obrazu této karetní hry.

Pán prstenů: karetní hra ‒ Návrat krále získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Asmodee.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: