
Opuštěná tvrz
Brutální dobrodružná a velká hra hlásí příchod na český trh.
V temných koutech starých knihoven a mezi vybledlými svitky se od nepaměti šeptá o místech, kde se realita setkává s neznámem. Tyto tajemné lokality přitahují dobrodruhy i blázny odvažující se proniknout do zakázaných míst v honbě za slávou a bohatstvím, ale ne všichni se vracejí. Člověk se v těchto nebezpečných místech nestřetává jen se smrtí, ale také se svými vlastními obavami a stíny minulosti. Výpravy do takových míst, kde mýtus přechází v realitu, nabízejí nekonečné možnosti, ale také nesčetná nebezpečí. Málokdo se odváží vstoupit, a ještě méně z nich se vrátí, aby vyprávěli svůj příběh. V takových výpravách se spojuje odvaha a zoufalství, a každý krok může být poslední.
Mnohdy právě tyto dobrodružství jsou těmi nejepičtějšími hrdinskými činy, které mohou hrdinové následně vyprávět. A tím se pomalu ale jistě dostávám k tomu, že jedním takovým opulentním veledílem je nově oznámená hra, kterou v našem mateřském jazyce přinese společnost Asmodee. Řeč je o deskové hře The Dead Keep. No a vzhledem k faktu, že jde o opravdu velkou hru, pojďme si o ní něco málo říci, abychom věděli na co se můžeme v nadcházejících měsících těšit.

The Dead Keep je kooperativní desková hra určená pro jednoho až šest hráčů, která hráče vtáhne do tajemného světa, plného nebezpečí a neustále se měnících výzev. Hráči se zde ocitnou v roli dobrodruhů vydávajících se do prokleté tvrze, ve snaze získat bohatství a odhalit tajemství, která se v ní skrývají. Hra je postavena na velkolepém výtvarném stylu uznávaného umělce Paula Bonnera. Nevím jak na vás, ale na mě z dostupných obrázků dýchá opravdu netradiční hrdinská atmosféra.
Jedním z nejvýraznějších herních mechanik v The Dead Keep je systém zvaný Doom. Doom tokeny se hromadí během hry, kdy hráči otevírají dveře. Mají-li smůlu, na herním plánu se objeví příliš mnoho nepřátel. Když Doom dosáhne určitého počtu, spustí se zvláštní herní efekt posilující bosse, finálního protivníka na konci každé mise. Boss získává nové schopnosti a extra životy, což před hráče bude klást jistou míru beznaděje a možná je i nutit, aby rychle jednali, než Doom neúměrně naroste, resp., síla finálního bosse bude neúměrná. Další důležitou mechanikou hry je magická mlha Mist, procházející celou tvrzí. Mist představuje nejen nebezpečí, ale také zdroj moci v podobě Many, kterou hráči mohou využít k aktivaci různých efektů a schopností.
Kromě výše uvedených mechanik hra nabízí širokou škálu vybavení a artefaktů. V základní krabici lze nalézt více než sto padesát unikátních předmětů, z nichž každý má vlastní ilustraci a herní efekt. Hráči mohou najít předměty zvyšující jejich šance na úspěch, a zároveň mohou používat nekromantické artefakty, které získávají sílu prostřednictvím many. Tento systém odměňuje hráče za správné řízení zdrojů a přidává další úroveň strategie do každého rozhodnutí. Během cesty mohou hráči nacházet různé talismany, které jsou klíčovým prvkem, jenž si mohou ponechat mezi jednotlivými hrami a vylepšovat tak své postavy během celé kampaně. Tyto předměty jsou nejen tematicky zakomponovány do světa hry, ale také dávají hráčům pocit trvalého pokroku.
Design hry je postaven na myšlence, že každé rozhodnutí musí nést riziko a odměnu. Hráči se neustále pohybují na hraně nebezpečí, ať už jde o sběr talismanů, střet s nepřáteli nebo rozhodnutí, zda riskovat a vstoupit do další části tvrze. Tento prvek napětí je přítomen údajně v každé části hry a přispívá k tomu, že tento titul může být zážitek plný adrenalinu.
The Dead Keep je hra, která se inspiruje úspěchy předchozích titulů od CMON, zejména pak Zombicide, ale posouvá tyto mechaniky dál, aby vytvořila zajímavý a inovativní zážitek. Díky rozsáhlé kampani, variabilitě misí a široké škále hratelných postav, nabízí hra opravdu velké možnosti pro ty, kdo se chtějí ponořit do světa dobrodružství a nebezpečí.

Asmodee tomuto titulu věří natolik, že oznámili lokalizaci nejenom základní hry, ale i velkého rozšíření Goblin Chaos. Toto rozšíření přináší nové dobrodruhy i nepřátele a zároveň nabízí možnost vytvářet vlastní mise. V rámci tohoto rozšíření mohou hráči pomocí karet náhodně vytvářet nové příběhy a kampaně, což rozhodně zvýší znovuhratelnost. Jedním z nejzajímavějších prvků Goblin Chaos jsou samotní goblini, kteří se objevují jako hrdinové i nepřátelé. Goblini na straně hráčů mají speciální schopnost Boing!, jenž jim umožňuje vyhnout se zraněním a okamžitě se přesunout mimo dosah nepřátel. Jinými slovy goblini mohou díky své hbitosti uniknout nebezpečným situacím, což může mít na průběh hry zásadní vliv.

Nepřátelé v Goblin Chaos zahrnují gobliní pěšáky a mocného Goblin Lorda, který jezdí na černém vlkovi. Gobliní nepřátelé nejsou silní individuálně, ale jejich počet a schopnost rychle se přesouvat po mapě, je asi opravdu velmi nebezpečná. Goblin Lord je schopen rychle zplodit velké množství goblinů, jenž mohou hráče obklíčit a uvěznit je na místě, čímž je vystaví útokům silnějších nepřátel.
Ono to už padlo i u oznámení lokalizace této hry. Ale jen abyste si dokázali představit, o jak velkou hru se jedná, můžeme vzít v potaz jiný a ověřený opulentní titul. Když přemýšlíme o komplexních kooperativních dobrodružstvích, nelze se vyhnout srovnání s titulem jako je Gloomhaven, který si získal renomé svou propracovaností a hloubkou. The Dead Keep však přináší zcela jiný typ zážitku. Zatímco Gloomhaven klade důraz na strategii a dlouhodobé plánování s pevně stanovenými výzvami, The Dead Keep staví hráče do světa neustálých překvapení a nevyzpytatelnosti. Systém Doom, který sílí s každým nerozvážným krokem, vytváří tlak na rychlá rozhodnutí a přizpůsobení se nepředvídatelným zvratům. Tam, kde Gloomhaven nabízí propracovanou kampaň s plánovanou cestou, The Dead Keep může vynikat intenzivní dynamikou a možností, že se hra může během okamžiku obrátit vzhůru nohama.

Pro ty, kdo hledají hru s prvky chaosu a okamžitých reakcí, může být tento přístup osvěžující alternativou k těžkopádnějšímu tempu Gloomhavenu. Tedy tak to na mě z dostupných informací působí, že by to takhle mohlo v praxi působit. Nechci, aby to znělo tak, že The Dead Keep bude přehlídka luck festu v té nejčistší podobě, to rozhodně ne, ale bude určitě do jisté míry ovlivněná náhodou. A to dle mého názoru k těmto dobrodružným hrám patří. Nastavme si tedy radary na tento titul a vězte, že se hře rozhodně rádi podíváme na zoubek, jakmile se dostane na pulty obchodů, abychom vám přinesli podrobnější informace, ale hlavně naše zevrubné pocity a dojmy z hraní.