
Nova Era
Vzestup civilizací a překonávání pohrom.
Od skromných počátků a kmenových společenství až po rozsáhlá globální impéria prošla lidská civilizace mnoha změnami, každý krok vpřed byl vykoupen velkým úspěchem, ale i nevyhnutelnými neúspěchy. Vyvíjení nových technologií, objevování nových území a setkávání se se slavnými osobnostmi formovalo lidské dějiny. Zároveň bylo nezbytné vypořádat se s přírodními katastrofami, společenskými konflikty a obdobími temna, jenž mohly přivodit zhroucení celých společenských struktur. Každá civilizace, která chtěla přežít a rozvinout se, musela překonat nejen výzvy času, ale také umět využít dostupné zdroje co nejlépe a chytře.
A do podobně nelehké doby se hráči dostanou v nově chystané hře Nova Era, kterou do místních luhů a hájů přinese v brzké době vydavatelství Asmodee, tak si pojďme o ní říci něco málo, abychom věděli, jak moc se na ni můžeme těšit a co od ní očekávat. Titul je určen pro dva až čtyři hráče, s doporučeným věkem dvanáct let a jedna partie by měla zabrat okolo šedesáti až devadesáti minut.

V této hře hráči rozvíjejí vlastní civilizace prostřednictvím důležitých rozhodnutí a řízení omezených zdrojů. Každý hráč vede svou civilizaci skrze různé éry, aby vytvořil tu nejrozvinutější a nejúspěšnější civilizaci. Vypadá to tak, že klíčovými prvky budou expanze území, najímání slavných osobností a vývoj nových technologií. Hráči se musí vypořádat s různými pohromami a riziky, včetně společenských nepokojů a potenciálního pádu do temného věku. Jen ten, kdo se správně rozhoduje a dokáže zvládnout různé výzvy, se může stát nejmoudřejším vládcem a dosáhnout vrcholu civilizačního rozvoje. Tak to bychom měli v kostce o co půjde. Prostě další civilizační hra, kterých dle mého názoru, není nikdy dost. Pojďme ale, krok po kroku.
Hra se odehrává ve třech érách, z nichž každá zahrnuje tři kola, po nichž následuje bodovací fáze. Hráči během jednotlivých kol postupně provádějí různé akce odvíjející se od hodu kostkami. Na začátku každého kola první hráč losuje tři kostky ze sáčku a umístí je na jednu z dostupných oblastí, určených pro tyto kostky. Tyto oblasti slouží jako základ pro provádění akcí hráčů, a každý hráč si postupně vybere jednu oblast, aby získal příslušné kostky.
Jak jsem zmínil, každé kolo je zahájeno hodem kostkami, po němž hráči postupně vybírají z dostupných oblastí s kostkami. Každý hráč si vezme kostky z vybrané oblasti a následně je použije k provedení akcí. Poté přichází fáze pohrom, kdy se posouvají ukazatele pohrom na základě hodnot kostek, které zůstaly na nepoužitých oblastech. Pohromy jsou zásadním prvkem hry, ovlivňujících hráčovy civilizace a mohou vést k různým negativním událostem. Určitě bude potřeba pečlivě sledovat a plánovat, aby hráči minimalizovali riziko spuštění pohromy, což může mít vážné následky pro jejich rozvoj a pokrok.

Jedním z důležitých aspektů hry je správa zdrojů a technologický pokrok. Hráči mohou během svého tahu využít jednu z kostek a provést akci, jako je vývoj technologie, najmutí osobnosti, získání zdrojů, nebo rozšíření území. Každá z těchto akcí má své vlastní požadavky a důsledky, které hráči musí zvažovat při plánování svého tahu. Například pro vývoj technologie je třeba použít kostku určité barvy a případně zaplatit zdroji odpovídající barvy, pokud hodnota kostky nepostačuje k pokrytí ceny technologie. Některé technologie navíc mohou způsobit zastarání jiných technologií, což vyžaduje pečlivé zvažování, jaké karty si hráč ponechá a jaké technologie vyvine. Přesně na toto zvažování jednotlivých možností jsem opravdu zvědav.
Hra nabízí několik možností interakce mezi hráči. Kromě přímé soutěže o omezené zdroje a technologie hrají důležitou roli i pohromy a stav nepokoje, který se může v jednotlivých civilizacích rozvinout. Pokud hráč hromadí kostky s vysokými hodnotami, jeho nepokoj se zvyšuje, což může vést až k občanské válce, kdy musí poškodit své technologie a území. Nepokoj má vliv i na hodnoty kostek, které hráč používá, což znamená, že pokud se civilizace nachází ve stavu nepokoje, všechny hodnoty kostek se dočasně sníží.
Temné věky představují jednu z největších hrozeb pro rozvoj hráčových civilizací. Pokud ukazatel temného věku dosáhne posledního pole své stupnice, všechny civilizace vstoupí do temného věku, což znamená, že každý hráč musí vrátit jednu ze svých kostek a snížit hodnotu všech zbývajících kostek. Tato mechanika ztěžuje plánování a rozvoj civilizací, zejména pokud hráči musí čelit dalším pohromám a zhoršení situace způsobeným vysokým nepokojem.
Každá éra končí bodovací fází, v níž hráči získávají vítězné body za různé úspěchy, jako je množství technologií a území mající ve hře, nebo za splnění bodovacích kritérií uvedených na kartách osobností a technologií. Po každé bodovací fázi následuje přechod do nové éry, jenž přináší změny, jako je odstraňování starých karet a přidávání nových karet technologií a osobností.

Konec hry nastává po závěrečné bodovací fázi ve třetí éře. Hráči mohou získat dodatečné vítězné body za každý desítkový násobek zdrojů, které mají k dispozici. Vítězem se stává hráč s nejvyšším počtem vítězných bodů, a pokud dojde ke shodě, rozhodujícím faktorem je hodnota nepokoje – hráč s nejnižším nepokojem vítězí.
Nova Era vypadá tak, že bude vyžadovat pečlivé plánování, dobrou správu zdrojů a schopnost reagovat na neočekávané události, jako jsou pohromy a temné věky. Hra nabízí vysokou míru variability díky různým technologiím, osobnostem a územím, jenž hráči mohou získat. Tento aspekt spolu s komplexními strategickými možnostmi a možnostmi interakce mezi hráči, činí hru Nova Era komplexní deskovou hrou. Zas na druhou stranu jsem osobně zvědav, jak moc velkou míru náhody přinesou kostky, které budou celý tento civilizační kolos pohánět. Taktéž se mi trochu honí hlavou přirovnání k sci-fi Marťan, kde se hlavní protagonista snažil řešit jednu pohromu za druhou. A tato myšlenka se mi líbí, že to nebude jen čistokrevné budování, ale možná spíše o tom, že budeme řešit jeden problém za druhým. Osobně jsem opravdu zvědav, jak to celé bude vypadat, až se nám hra dostane do rukou.