Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Moře draků

Když draci loví piráty…

Nakladatelství MindOK přináší na český trh nedávnou hru Moře draků od trojice tvůrců, v čele s věhlasným Simone Lucianim (Přehrada, Darwinovy cesty, Golem, Marco Polo, Mesos: Klany mezolitu, Newton & Velké objevy, Nukleum); spoluautoři jsou Pini Shekhter (Dopravní impérium) a Yaniv Kahana (Mesos: Klany mezolitu). O výtvarnou podobu hry, hrající sytými barvami, se postaral Weberson Santiago. Jedná se spíše o rodinnou hru, která pobaví, ale též potrápí mozkové závity.

Představení hry

Hra obsahuje řekněme modulární herní plochu – čtyři oboustranné čtvercové desky s políčky moře s výřezy v jednom rohu, a centrální ostrov – středový „klín“, kterým se desky spojí do jedné plochy. Tím je zaručena variabilita herní plochy – celkem osm ploch (čtyři oboustranné) lze pokaždé spojit v jiném pořadí. Na pole s pirátským znakem se náhodně rozloží žetony lodí – kruhové kartonové díly, na nichž je vyobrazena loď v jedné ze čtyř barev – červená, zelená, modrá a fialová.

Čtyři díly herní plochy s výřezem ve středové části.

Hráči si připraví svůj herní materiál – primárně jde o dřevěné figurky hlav a těl draků. Při nižším než plném počtu hráčů jsou k dispozici vždy jen některé barvy, protože počet hlav jednotlivých barev se liší. Ve dvou hráčích jsou například k dispozici pouze dvě – zelená a oranžová, zatímco v plném počtu hráčů přibudou ještě růžová, fialová a žlutá. To je drobná nevýhoda pro hráče, kteří bazírují na svých oblíbených barvách. Nejedná se o nedostatek nebo problém, ale nepřijde mi, že by bylo tak nákladově rozdílné, kdyby byl ve všech barvách plný počet hlav, aby si hráči mohli svobodně vybrat z plné palety herních barev.

Figurky draků pěti barev (hlavy a těla), karty úkolů a korálů.

Krom vlastních figurek dostane každý hráč nějaké zlaťáky a počáteční karty draků (viz dále). Zbylé zlaťáky zůstanou v zásobě a hráči je mohou získávat různými herními efekty a důsledky. Rovněž se bokem připraví karty korálových útesů a karty úkolů, z nichž se čtyři vyloží do aktuální nabídky. Karty úkolů mohou hráči získávat ve chvíli, kdy splní na nich uvedené podmínky, jimiž je držení (a zaplacení) určitého počtu žetonů lodí ve vyznačených barvách. Každá takto získaná karta hráči přinese určitou porci bodů do finálního zúčtování; některé navíc obsahují i symbol korálových útesů. Buď tím, nebo zabráním políčka na ploše se stejným symbolem hráči získávají karty korálů. Ty přináší buď zlaťáky, nahrazují žetony lodí určitých barev, nebo mohou zastávat roli dodatečného „ponořeného“ draka v jedné z mořských oblastí (o tom více níže).

Karty draků tří kategorií, žetony lodí, centrální ostrov a zápisník pro finální bodování.

Posledním druhem karet jsou karty draků ve třech barvách – růžové (malí draci), modré (střední) a zelené (velcí). Na kartách jsou tetrisové obrazce, v nichž hráči mohou vykládat své draky, a to v délce tří (malý), čtyř (střední) nebo pěti (velký drak) dílků, vždy sestávající z jedné hlavy, doplněné o dílky těla. Dílky hlavy udržují přehled o zbývajících tazích do konce hry – jakmile všem dojdou, hra končí.

Rozložení přípravy hry pro dva hráče.

Průběh hry

Hráči ve svých tazích mohou vyložit jednu ze svých dvou karet draků, následně vyloží své dílky draka na plochu ve vyobrazeném obrazci. Vyložení je ovlivněno několika jednoduchými pravidly – draci musí začínat buď od centrálního ostrova, nebo navazovat na existující draky jiných hráčů – nesmí však přímo sousedit hranou s žádným drakem daného hráče. Orientaci draka v rámci obrazce je možné přetáčet či obracet, ale je třeba ji vyložit plně do existujících a neobsazených políček moří.

Detailní rozložení herní plochy na počátku partie.

Jakmile má hráč překrýt některý z žetonů lodí, bere si dané žetony k sobě; překryje-li ikonu peněz, získá zlaťák z banku, a ikona korálů přinese danou kartu. Na ploše jsou další elementy – vodní víry a mořské proudy – při obsazení daných oblastí musí hráč zaplatit dva zlaťáky za každou takovou. A hráči navíc získávají zlaťák za každého svého existujícího draka, který přímo sousedí s nově vyloženým drakem – tyto zdroje získávají opět z banku, ne od jiného hráče. Po dokončení svého tahu hráč může získat jednu kartu úkolu, splnil-li její podmínku, a taktéž si dobere kartu draka, ovšem v jiné barvě, než měla ta právě zahraná.

Konec herní partie dvou hráčů.

Na konci hry si hráči posčítají body získané z karet úkolů, za nevyužité žetony mincí a pirátských lodí, a za přítomnost v jednotlivých mořských oblastech. Do posledního kritéria vstupují ještě karty ponořených draků z korálových útesů. Závěrečné vyhodnocení má trochu odlišná kritéria ve hře dvou hráčů, než v ostatním počtu, což vybalancovává přímočařejší hru v duelu. Vítězem se klasicky stává hráč, který dosáhne nejvyššího souhrnu bodů.

Vnitřní strana víka hry slouží jako „hřbitov lodí“ – odhazovací prostor pro žetony a klidně i karty v průběhu partie.

Dojmy ze hry

Z herního hlediska je Moře draků zdánlivě kooperativní – hráči v rolích dračích klanů potápějí pirátské lodě a kradou jejich poklady, zatímco jejich primárním cílem je vyhnání pirátů a ochrana rodných mořských oblastí. Hra je však ve finále kompetitivní, protože se dračí klany předhánějí, kdo potopí více pirátských lodí, získá více pokladů a dosáhne největší úrovně přítomnosti v jednotlivých mořských oblastech. Jedná se o klasickou rodinnou euro hru s nepřímým vlivem interakce, kdy si hráči mohou „krást“ karty cílů nebo výhodnější pozice na mořském plánu, aniž by si vyloženě kradli či škodili napřímo.

Po grafické stránce se jedná o pohlednou rodinnou hru s veselými barvami, pěknými ilustracemi jak na herní ploše, tak na všech kartičkách. Dřevěné dílky draků jsou kvalitní, jen se mi snad poprvé stalo, že po otevření celkem lepily k sobě, přestože v sáčcích byly protivlhnoucí pytlíčky. Celkově hra tématicky, graficky i produkčně připomíná Lovce pokladů, jen je pravidlově i herně mírně pokročilejší a zajímavější. Zároveň však cílí na malinko starší věkovou skupinu dětí, díky vyšším nárokům na strategické myšlení. Příjemným bonusem je praktický insert i „lodní hřbitov“ na vnitřní straně víka krabice.

Materiál hry umístěný v insertu, který je součástí balení hry.

Moře draků je přímočará rodinná desková hra o prozkoumávání mořských oblastí, kde hráči bojují s piráty, ale zároveň hrají za dračí klany. Kompetitivní hra na kooperativním půdorysu je zábavnější verzí hry Lovci pokladů, která má vyšší nároky na strategii a nižší podíl náhody. Celkově se jedná o zábavnou a nenáročnou hru s minimem nedostatků, která sice není určena pro náročné hráče, ale dokáže prověřit nejen rodiny s dětmi. Hra je celkem dobře vybalancovaná, s celkem evidentním strategickým rázem – v první polovině hry je výhodnější mířit na střední a dlouhé draky pro zvýšení bodového zisku, zatímco blíže ke konci partie dává větší smysl cílit na krátké a střední draky, aby se nově nasazení obránci mořských oblastí do daných sfér vešli.

Moře draků získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: