
Mordred otevírá nový svět intrik a magie
Když se Kamelot ponoří do temnot
Král Artuš záhadně zmizel a v Británii se rozprostřela tíživá atmosféra nejistoty. Syn Mordred, zoufalý a prahnoucí po slávě, riskl mocný rituál, který však nepřinesl vytoužené spojence, ale vyvolal temnou vlnu chaosu z fae světa. Merlin zmizel v mlze tajemství, Morgana rozplétá své intriky a svět, jak jej dosud známe, se začíná hroutit. Vznikají nová aliance, rodí se nové hrozby a hranice mezi člověkem a kouzelnou bytostí se vytrácejí. Uprostřed všeho tohoto víru se rodí legendy, které mohou zpečetit osud celé země.
Přesně tak by se dala popsat startovní premisa chystané deskové hry Mordred, která přináší, jak jsem v úvodu naznačil, temnou variaci na artušovský mýtus a ukazuje svět Británie, ve kterém záhadně zmizel král Artuš. Místo něj se o mocenské vakuum uchází další významné postavy: jeho syn Mordred, čarodějka Morgana a také všemocný kouzelník Merlin. V tomto neklidném období dochází ke střetu mezi říší smrtelníků a světem fae. Mordred se pokusil získat mocné spojence díky zaklínadlu, které se však vymklo kontrole a zapříčinilo splynutí obou sfér. Tím je vytvořeno prostředí, v němž se bojuje o nadvládu nad celou Británií i takzvanými Ztracenými zeměmi. Tohle vše budou moci hráči zažít v této hře a díky vydavatelství Asmodee se hry dočkáme v našem mateřském jazyce. Hra by se měla na pulty obchodů naskladnit až během podzimu, ale určitě stojí za to se jí podívat na zoubek, abychom věděli, co od ní můžeme čekat.

Tak pojďme tedy nesměle na to. Hráči se chopí vedení jedné ze čtyř frakcí, které se vynořily z chaosu a usilují o kontrolu nad územími i přízeň trojice vůdců. Každá frakce má k dispozici vlastního velitele, mystiky a bojovníky a je koncipována asymetricky. V praxi to bude znamenat, že schopnosti, kouzla i styl hraní se u každé frakce budou lišit a dávat tak hráčům možnost objevovat stále nové možnosti. Ve hře je možné přesouvat jednotky mezi územími, magicky kouzlit, využívat vyvolaných nestvůr a rovněž najímat vzácné šampiony, jež přinášejí do bitev nečekané zvraty.
Středobodem pravidel je mechanismus soukolí chaosu, který reguluje na střídání hráčů, vyhodnocování zvláštních událostí a také určuje, kdy hra přechází do fáze takzvaného vypuknutí chaosu. V průběhu hry každý hráč provádí akce, jež stojí určitý čas, a posouvá tak svůj žeton na soukolí. Ve chvíli, kdy žetony času poprvé překročí vyznačenou hranici a dojde k odhalení všech karet osudu, začínají se dít mnohem dramatičtější věci: otevírá se celá deska Ztracených zemí a k dosud dostupné magii a vojenské taktice se přidávají nové interakce a efekty chaosu. Vzniká tak dynamický zvrat, jež hře dodává vrcholnou fázi a napětí může růst, protože se odhalují skryté karty, rozšiřuje se mapa a dochází k přeskupování sil. Prostě takové fantasy plné intriky v praxi. Tedy zatím pouze na papíře, jak to bude v praxi se dozvíme o několik měsíců později.

Samotný boj probíhá pomocí karet, které každá frakce drží v ruce a které odpovídají různým jednotkám. Bojovníci a velitelé využívají u karty boje sekci pro boj zblízka, zatímco mystici mají vlastní kouzelnickou část. Tím se v bitvách projevuje i složení vaší armády, protože počet bojovníků na území ovlivňuje počet karet, jež můžete zahrát, a mystikové vám umožňují používat zcela jiné efekty. Kromě obrany a útoku se na kartách objevují zvláštní schopnosti vázané na frakční specializaci nebo na úroveň kontroly území. Boj je krátký, ale intenzivní a snadno pochopitelný.
Výrazným prvkem je také přítomnost ikonických postav jako Merlin, Morgana a samozřejmě Mordred. Na mapě se pohybují jako vůdci s vlastními pevnostmi a zaručují odlišné možnosti pro taktiku, když se vám podaří získat jejich přízeň. To se odehrává třeba tak, že obsadíte klíčová území, nasbíráte dostatek příslušných žetonů nebo splníte určité podmínky z karet osudu. Každý z trojice hlavních hrdinů nabízí jiné výhody a na konci hry může poskytnout dodatečné body přízně, takže je třeba neustále zvažovat, kterou cestou se vydat, protože Morgana se zaměřuje více na zákulisní intriky, Merlin na moudrost a kontrolu nad kouzly a Mordred přidává mocenský tlak a otevřenou agresi. Rozšíření mapy do Ztracených zemí zároveň otevírá cestu k většímu množství bonusových zdrojů a míst, odkud lze snáze přenášet posily do Británie skrze kouzelné bašty.

Ke hraní přispívá i na první pohled krásné zpracování miniatur, za jejichž vzhledem stojí slavný umělec Adrian Smith, jehož rukopis můžete znát třeba z her jako Blood Rage, Ankh, Rising Sun nebo Cthulhu: Death May Die. Hru navrhli Alexio Schneeberger a Andrea Chiarvesio, resp., pochází z dílny studia CMON od nichž jsme se již dočkali řady zajímavých her.
Hra obsahuje detailní modely nejrůznějších jednotek, šampionů a nestvůr, takže představivost má bohatý prostor. Šampioni jsou na mapě výjimečné jednotky, které může každá frakce naverbovat jen jednou. Přinášejí unikátní schopnosti a pokud vám je nepřítel dokáže zabít, musíte je vrátit do rezervy, ale můžete se pokusit je znovu naverbovat, abyste nepřišli o jejich silný efekt. Díky těmto herním prvkům to vypadá, že by Mordred mohlo být po taktické stránce dostatečně variabilní. Frakce navíc používají i individuální kouzla pomáhající narušit plány soupeře, a nutí tak všechny hráče reagovat na neustále se měnící prostředí.

Kromě všech zmíněných mechanismů ještě přidali dvě hlavní varianty soukolí chaosu, které určují tempo hry. Jedna varianta je více o dlouhodobém plánování, druhá je zase agresivnější a svižnější. Díky tomu je možné zvolit délku a intenzitu partie podle vlastních preferencí. Zážitek dokresluje propracovaný lore, v němž Artušova nepřítomnost vytváří dramatické napětí a umožňuje hráčům prožít známé postavy v nezvyklém, temnějším světle. Tím Mordred staví na starých legendách, ale přidává do nich notnou dávku syrovosti a intrik, kterou mohou uvítat všichni milovníci temnějších fantasy témat.
Mordred je určen pro dva až čtyři hráče a jeho síla tkví v kombinaci přístupného souboje s komplexnějším systémem oblastní kontroly a řízením času. V jedné partii hráči ocení epické střety, přetahování se o klíčová území, možnosti využití nestvůr i šampionů, variabilitu a hlavně neustálý pocit napětí z toho, co se stane, až dojde k vypuknutí chaosu a otevřený konflikt se rozšíří do neprobádaných končin. Hráči mohou experimentovat s frakčními strategiemi, hledat příležitosti k efektivním kombům pomocí kouzel a snažit se vyvážit risk s odměnou. Mordred tak nabízí příznivcům strategických deskových her silný příběh, krásné zpracování a pestré možnosti, jak vybojovat své místo na trůnu v temném a zlověstném světě padlého Kamelotu.

Tedy tak to alespoň vypadá z dostupných materiálů a pokud máte tento temný fantasy svět rádi, určitě si tuto hru poznačte do svých wish listů a vyčkejte, než nám Asmodee tuto hru na podzim přinese v našem mateřském jazyce. Pochopitelně se pokusíme udělat maximum pro to, abychom vám z této hry přinesli naše zevrubné pocity a dojmy v naší recenzi.