Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Mesos – Klany mezolitu

Nová dobrodružství v době kamenné.

Mesos – Klany mezolitu je hra z dávnověku. Ne, že by byla vytvořena tak dávno, ale je zasazena do dob, kdy byl pro lidstvo vrchol technologie oheň, kamenné nástroje a chov zvěře v chýších. Dva až pět hráčů se tedy v rolích vůdců budou snažit rozvíjet své kmeny a rozšiřovat je o další členy a potažmo schopnosti. Ve hře, která se pohodlně vejde do hodiny, často i do její půle, hrají prim karty a relativně jednoduchá strategie. Za tím vším stojí autoři Simone Luciani (Darwinovy cesty, Přehrada, Golem, Marco Polo, Nukleum, Newton & Velké objevy) a Yaniv Kahana (Moře draků). O grafickou podobu se postarala Kerri Aitken, jejíž tvorba je na českém trhu poměrně neznámá, ačkoli má za sebou už více než pár her. Tuto novinku na náš trh přináší Tlama Games.

Před tisíci lety nastala nová éra lidstva. Lovci a sběrači přestali bloudit krajinou a začali se usazovat, budovat první osady a hledat nové způsoby, jak přežít. Jejich svět se měnil a kmeny soupeřily o zdroje, prestiž a možnost vládnout novému pořádku.

Ve hře jde primárně o body prestiže, jež mohou hráče posunout k vítězství. Ti je budou získávat nabíráním nových členů do svých kmenů a správným „kombením“ jejich schopností, stejně jako budováním staveb a správnou taktikou, s níž zvládnou ze všech výzev vytěžit maximum a ztrácet minimum. Hra se hraje vždy na deset vcelku rychlých kol. Dle počtu hráčů je počet herního materiálu omezen, aby vše vyšlo tak akorát a hráči měli vždy stejný herní prostor pro budování vlastních kmenů.

Destičky nabídky, žetony jídla a bodů prestiže, destičky pořadí hry a hráčské totemy.

Každý hráč dostane figurku totemu ve své barvě a žetony jídla dle pořadí. Další žetony jídla a bodů prestiže se připraví poblíž herní plochy. Tu zastanou destičky nabídky (až do počtu sedmi), opět na základě počtu hráčů. K destičkám nabídky se připojí jedna ze dvou destiček pořadí hry.

Základem hry, jak již bylo řečeno, jsou karty. Pro začátek celkem devadesát čtyři karet kmene, z nichž některé budou použity pouze v určitém počtu hráčů. Tyto karty kmene jsou rozděleny do tří epoch, v nichž jsou jednotlivé postavy postupně silnější a účinnější. Z těchto karet se připraví nabídka karet v horní a spodní řadě (tedy nad a pod destičkami nabídky). Pro danou epochu jsou v horní řadě vyloženy též všechny dostupné budovy (celkem dvacet jedna). Ty se budou posouvat do spodní řady, jakmile hra přejde do další epochy. Součástí balíčku karet kmene jsou též karty událostí a naspod balíčku patří dvojice závěrečných událostí.

Rubová strana destiček nabídky a pořadí hry, nápovědní karty a žetony jídla, karty kmene.

Jak hrát?

Hráči v jednotlivých kolech odehrají své akce dle pořadí ve hře, tedy dle pořadí totemů na destičce pořadí hry. Vždy si vezmou svůj totem a umístí jej na jednu z dostupných pozic na destičkách nabídky. Poté se dostáváme do druhé fáze kola, která je vyhodnocována dle pořadí totemů na destičkách nabídky – hráči si dle svých pozic mohou vybrat karty z vrchní či spodní řady karet v nabídce, a to včetně karet budov, za něž však ještě musí zaplatit cenu v žetonech jídla.

Vybrané karty si vyloží před sebe na stůl do formací – postavy stejných rolí se vykládají nad sebe tak, aby byl vidět horní řádek karet. Zároveň se vyhodnotí i efekty jednotlivých druhů karet – viz dále. Jakmile si hráči vyberou kartu/y z nabídky, přesunou svůj totem zpět na destičku pořadí na nejvyšší dostupnou pozici. Dle pořadí mohou získat vyobrazený bonus, nebo naopak zaplatit postih.

Pravidla hry a zaplněný insert v krabici hry.

Různé druhy karet postav mají své vlastní schopnosti:

  • Lovci – běžně slouží k opatřování potravy, zde tomu není jinak. Při příchodu do kmene mohou přinést potravu (pokud na sobě mají symbol jídla) a to za každého vlastněného lovce. Pokud lovec daný symbol nemá, při příchodu nic negeneruje. Druhá funkce lovců je během vyhodnocení události Lov, kdy každý lovec generuje jídlo a body dle karty události.
  • Sběrači – mohou pomoci s nasycením kmene. Během události Obživa poskytují slevu tří žetonů jídel na celý kmen, tedy nakrmí tři postavy. Kořínky a další plodiny mohou pomoci se zahnáním hladu, ale nejsou všemocné.
  • Stavitelé – jejich funkce je obsažena už v titulu. Pokud chce hráč stavět budovu, za niž je vždy třeba zaplatit určité množství potravy, Stavitelé přinášejí slevu dle vyobrazených detailů na kartě. Na konci hry poté přinášejí body uvedené na kartě.
  • Šamani – jejich důležitost pro kmen není radno podceňovat. Na jejich kartách se nachází jeden až tři symboly hvězdy (či pentagramu). Během události Šamanský rituál získá majitel nejvíce těchto symbolů porci bodů dle karty, naopak majitel nejmenšího počtu o porci bodů přijde.
  • Umělci – v každodenních činnostech zdánlivě nepotřební. Během událostí Jeskynní malby však hráči získávají či ztrácejí body prestiže dle počtu Umělců v kmeni. Na konci hry přináší každý pár umělců extra body.
  • Vynálezci – jejich přínos není znát ihned, ale až po nějaké době. Na konci hry hráč dostane tolik bodů prestiže, kolik má karet Vynálezců, vynásobeno počtem různých symbolů vynálezů, kterých je na kartách celkem deset.
Karty kmene, všechny různé postavy/tipy.

Karty budov je možné pořídit během získávaní karet v druhé fázi kola. Budovy na sobě mají uvedené ceny v množství jídla, každá přináší bodový příděl svému majiteli na konci hry a navíc i nějaký bonus, vyobrazený na kartě. Zde se může jednat o širokou škálu výhod od okamžitých efektů navázaných na různé události, přes zisky během hráčského kola (za určitých podmínek), až po vítězné body na konci hry za splnění určitých kritérií.

Karty budov všech tří epoch.

Posledním druhem karet jsou události zamíchané do balíčku karet kmene, z něhož se vykládají karty do nabídky. Každá událost je zde zastoupena třikrát – jednou v každé epoše:

  • Lov – zisk jídla ze svých karet Lovců.
  • Jeskynní malby – zisk jídla a bodů prestiže dle počtu karet Umělců.
  • Šamanský rituál – zisk či ztráta bodů dle počtu pentagramů na hráči držených kartách Šamanů.
  • Obživa – je potřeba nakrmit své kmeny, tedy zaplatit žeton jídla za každou postavu. Chybějící jídlo je možné doplatit svými body prestiže, a to dle kurzu na kartě.
Karty událostí pro každou epochu, plus rubová strana karet budov.

Během hry jsou odebírány karty z nabídky, na konci každého kola se poté zbývající karty z dolní nabídky odloží na odhazovací balíček a z horní nabídky se posunou dolů, následně jsou dovyložené karty do horní nabídky z balíčku karet. Jakékoli karty událostí přicházejí do horní řady, teprve v dalším kole se posouvají do spodní řady a na konci takového kola budou vyhodnoceny. Výjimkou je závěr hry, kdy jsou vyhodnoceny všechny zbývající karty událostí, pokud již nejde absolvovat další kolo počínající vyložením nových karet.

Počátek partie dvou hráčů.

Na konci epochy je třeba posunout aktivní budovy do nižšího řádku a vyložit budovy pro aktuální věk do horní nabídky. Karty tak necestují v nabídkách tak často jako karty postav, ale pouze na konci éry. Díky tomu je více času promyslet stavbu té správné budovy.

Na konci hry si hráči dopočítají body za vlastněné karty Umělců, Stavitelů a Vynálezců, stejně jako za vlastněné budovy. Vyhrává ten, kdo získal nejvíce bodů prestiže.

Partie dvou hráčů během konečného bodování.

Verdikt

Hra vyniká velice jednoduchými pravidly, stejně jako rychlými hráčskými akcemi. Chytře vymyšlené mechaniky zbytečně nezdržují, stejně jako grafika hry, která je adekvátní žánru a zasazení do prostředí. Ikonografie je celkem přehledná, nekomplikovaná a rychle osvojitelná. Hra vyžaduje určitou dávku strategického myšlení, ale věřím, že si ji lze užít i v partii se školáky.

Hráčský prostor na konci hry.

Po produkční stránce je hra dobře zvládnutá, dokonce je uvnitř krabice i vcelku obstojný insert. Jediné, co se dá vyloženě vytknout, je neodpovídající počet žetonů (bodů a jídla) v porovnání s hodnotami uvedenými v pravidlech. Nejedná se o žádnou chybu či opomenutí, většiny žetonů bylo naopak mnohem více, než bylo inzerováno v pravidlech.

Mesos – Klany mezolitu je nápaditá a zábavná hra pro nenáročné hráče, kteří se ji mohou naučit i odehrát do hodiny, a to i s dětmi školního věku. Hra je vyrovnaná a vcelku nečitelná až do samého konce. Zároveň je zábavnější a napínavější, než by se dalo očekávat. Trochu ztrácí ve dvou hráčích, protože předvídatelnost je vyšší. Naopak, ve čtyřech či v pěti je hra napínavá a má spád. Každopádně se jedná o jednoduchou karetku, která má smysl klidně v kruhu rodinném, stejně jako s kamarády v pokročilejším věku.

Mesos: Klany mezolitu získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je TlamaGames.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: