
Mass Effect: Priorita Hagalaz – Desková hra
Návrat do světa Mass Effect
Galaktický rok 2186. Civilizace soustředěné kolem Citadely čelí napadení nelítostnými Smrťáky, inteligentními stroji, které cyklicky vyhlazují veškerý pokročilý organický život. Lidstvo i další mimozemské rasy stojí na pokraji zkázy pod náporem téměř neporazitelného nepřítele. Jediný, kdo před invazí varoval, byl velitel Shepard, hrdina spojený s elitní lodí Normandy. Nyní, když Smrťáci zaútočili plnou silou, stává se Shepard symbolem naděje, sjednocuje rozdrobené síly galaxie a zoufale se snaží zastavit totální vyhlazení. V troskách civilizací zároveň operuje organizace Cerberus vedená Záhadným, fanatickým zastáncem nadřazenosti lidstva. Cerberus neváhá využít chaosu k prosazení vlastních cílů, často v přímém rozporu s tím, oč usiluje Aliance a galaktická rada. Právě konflikt vizí mezi spoluprací napříč druhy a lidským egoismem je jedním z ústředních motivů ságy Mass Effect, stejně jako volba mezi hrdinským přístupem a nemilosrdným stylem při rozhodování. Prostě videoherní univerzum, které do světa přivedla společnost Bioware, do nějž se nyní lze ponořit i v nově chystané deskové hře, kterou do místních luhů a hájů přinese v našem mateřském jazyce během pár měsíců vydavatelství Asmodee.

Mass Effect: Priorita Hagalaz – Desková hra přenáší tuto epickou sci-fi vizi v podobě kooperativní deskové hry. Až čtyři hráči se v ní společně ujímají role legendárního velitele Sheparda a jeho týmu při nebezpečné operaci na planetě Hagalaz. Hra nabízí kompletní příběhovou kampaň sestávající ze tří hlavních misí a dvou volitelných vedlejších „věrnostních“ misí. Každá mise představuje jeden dramatický scénář trvající zhruba 45 až 60 minut, takže celou kampaň lze odehrát během několika večerů nebo ji rozdělit do více sezení podle potřeby. Kampaň sleduje originální příběh zasazený do období invaze Smrťáků, tedy v období, kdy posádka Normandie se vydává infiltrovat havarovaný křižník organizace Cerberus, ukrytý uprostřed nelítostné bouře na odlehlém světě Hagalaz. Prvotní záměr je zjistit, jaké tajné projekty tam Cerberus prováděl, a zabránit nepříteli v získání cenných dat z trosek. Shepard tak dostává rozkaz „za každou cenu“ nedopustit, aby Cerberus z havárie něco zachránil. Ideálně získat jejich data pro alianci, a pokud to nebude možné, alespoň je zničit. Do akce se navíc mohou zapojit i vedlejší cíle, jako snaha zachránit případné přeživší nebo držet pozice, dokud nedorazí posily. Vše se odehrává ve stínu blížící se katastrofy, tzn., čas je omezen zuřící bouří, jež hrozí definitivně rozmetat trosky lodi.
Příběhová kampaň Priorita Hagalaz klade důraz na rozhodování hráčů a nabízí nelineární postup. Každá mise má jasně daný hlavní úkol, ale často existují dvě různé cesty k vítězství. Hráči mohou volit mezi paragonním vítězstvím (modrá varianta) a renegátským vítězstvím (červená varianta) podle toho, jakým způsobem mise splní. Paragonová řešení obvykle vyžadují více námahy či odvahy – často například zahrnují záchranu dalších životů nebo větší riziko – ale odměnou za ně bývá vyšší zisk bodů Válečné připravenosti. Naopak renegátská rozhodnutí bývají přímočařejší, rychlejší cestou k cíli za cenu určité bezohlednosti; jejich splněním sice hráči dosáhnou vítězství snadněji, ale získají méně bodů válečné připravenosti. Tyto body představují míru celkové úspěšnosti tažení a na konci kampaně určují, jak dobře si aliance ve válce vede. Vyšší skóre znamená lépe připravené flotily a silnější jednotnou frontu proti Smrťákům. Kromě hlavních cílů mívají mise i volitelné vedlejší úkoly, například nalezení cenných zdrojů nebo zmíněná evakuace zajatců, jenž mohou týmu přinést bonusové odměny, aniž by ovlivnily primární výsledek.

Po skončení mise, ať už úspěšné či neúspěšné, kampaň pokračuje dál, takže i pokud se operace úplně nezdaří, příběh postupuje do další kapitoly. Hráči tak nemusí jednu misi opakovat, i nezdar je součástí jejich unikátního průchodu příběhem. Výjimkou je pouze situace, kdy by tým katastrofálně selhal ve dvou prvních hlavních misích za sebou. V takovém případě celá kampaň končí předčasně neúspěchem. Jinak se však počítá, že posádka Normandie vždy nakonec dosáhne závěrečného scénáře, přičemž průběh předchozích misí ovlivní jeho podobu. Díky tomuto větvení a bodům připravenosti může hra nabídnout značnou znovuhratelnost. Časné volby a (ne)splněné úkoly se mohou promítnout do pozdějších situací a závěrečného vyznění příběhu. Kampaň také obsahuje dva speciální scénáře označované jako věrnostní mise, které se zaměřují na osobní příběhy členů Shepardova týmu. Tyto mise jsou volitelné. Hráči se mohou rozhodnout je v průběhu kampaně splnit pro získání odměn navíc, nebo je vynechat, pokud chtějí rychlejší postup hlavní dějovou linií.

Do každé mise vyráží čtveřice hrdinů. Samotný velitel Shepard a tři jeho společníci zvolení ze čtyř známých členů posádky: Garruse, Liary, Tali a Wrexe. Tato ikonická sestava pokrývá pestrou škálu schopností a herních stylů. Shepard je univerzální bojovník a vůdce, který dokáže tým stmelit a podpořit svými příkazy. Garrus Vakarian jako elitní turianský ostrostřelec exceluje v přesné palbě na dálku, zatímco Urdnot Wrex představuje neúnavného kroganského bojovníka, jenž vyniká v boji zblízka a vydrží zásah, který by jiné složil. Liara T’Soni oplývá mocnými biotickými silami. Dokáže telekineticky manipulovat s nepřáteli, narušovat jejich akce a oslabovat je ještě předtím, než stačí zaútočit. Naproti tomu Tali’Zorah nar Rayya se spoléhá na kombinaci technologických triků a podpory svého věrného bojového drona. Umí nabourávat systémy, sabotovat nepřátelské zařízení či odemykat zamčené cesty. Před každou misí si hráči mohou svobodně vybrat sestavu týmu a případně zaměnit, za které postavy budou hrát. Není tedy nutné držet stále stejnou trojici společníků. Mezi jednotlivými misemi lze členy týmu prohodit a vyzkoušet jiné kombinace schopností. Ve čtyřech hráčích každý ovládá jednoho hrdinu, při menším počtu hráčů na některé hráče připadne kontrola více postav, aby na misi vždy vyrazila plná čtyřčlenná skupina.

Každý hrdina je ve hře reprezentován detailní plastovou figurkou a vlastní velkou deskou postavy, na níž jsou přehledně uvedeny všechny jeho charakteristiky a unikátní schopnosti. Zpočátku má postava k dispozici jen svůj základní výzbroj a talent, ale v průběhu kampaně se může dále zlepšovat. Hra využívá jednoduchý systém zkušeností. Kdykoli hrdina během mise zabije nepřítele, získává bod zkušenosti. U každé mise lze na kartě postavy vyznačit až tři získané zkušenost, tzn., jakmile hrdina naplní zkušenostní limit dané mise, ihned si odemkne jednu novou schopnost podle vlastního výběru. Tímto způsobem se postupně rozšiřuje arzenál dovedností daného hrdiny. Některé pokročilé schopnosti jsou podmíněny odemčením jiné schopnosti předem (tvoří tak malý „strom“ navazujících dovedností), což odráží specializaci postavy. Například Wrex si může nejprve odemknout talent „V čem jsou krogani nejlepší“, který mu umožní vyprovokovat vzdáleného nepřítele a přilákat ho blíž, a teprve poté získat pokročilou schopnost „Kroganský vojevůdce“, jež mu dává možnost vrhnout se vpřed do boje díky zuřivosti.
Specifickou kategorií vylepšení jsou věrnostní schopnosti Jeden ultimátní talent pro každého společníka, který se zpřístupní pouze v případě, že hrdina absolvuje svou věrnostní misi. Tyto mise jsou zaměřené na osobní zkoušku dané postavy; pokud ji tým úspěšně splní, získá dotyčný člen posádky trvalý bonus nebo unikátní schopnost navíc jako výraz své absolutní loajality. Například po dokončení Taliiny věrnostní mise může její robotický pomocník získat novou funkci, Liara si může osvojit ničivou biotickou kombinaci a podobně. Důležité je, že věrnostní úkoly obohacují příběh i herní možnosti týmu, ale jejich vynechání nebrání dohrání kampaně. Osobně jsem třeba na tento prvek opravdu zvědav, jak v praxi může a bude fungovat.

Hratelnost Mass Effect: Priorita Hagalaz kombinuje tahovou strategii s napínavými momenty překvapení a spolupráce. Každá mise se odehrává na mapě představující prostředí havarovaného plavidla. Plán lodi je rozdělen na hexagonální pole, po nichž se postavy pohybují. Na mapě jsou vyznačeny důležité prvky terénu: uzavřené přepážky a zdi blokující výhled, krytá stanoviště poskytující ochranu, interaktivní objekty jako terminály či zásoby, ale i nebezpečné oblasti a vstupní body nepřátel. Hráči začínají misi rozmístěním svých hrdinů na startovní pozice podle scénáře a poté se střídají s nepřáteli ve splnění cílů mise.
Každé herní kolo se skládá z tahu všech hráčů a následné aktivace nepřátelských sil. Na začátku kola je vždy určen vedoucí hrdina, který jde do akce první. V prvním kole mise je vůdčí postavou automaticky Shepard, poté se titul leadra střídá mezi ostatními v pořadí. Unikátní mechanikou hry je sdílená strategická zásoba kostek. Místo aby každý hráč házel svými kostkami zvlášť, celá skupina disponuje společnou sadou 12 speciálních různorodých kostek, které představují týmové zdroje a možnosti v daném kole. Vůdčí hráč vezme všech 12 kostek a hodí jimi. Padnou mu různé symboly představující dostupné akce a bonusy. Z těchto hodů si tento první hráč smí vybrat libovolné tři kostky, jejichž výsledky využije ve svém tahu. Zbylých 9 kostek pak předá dalšímu hráči. Ten má možnost jednu z nevyužitých kostek ponechat na původní hozené hodnotě, a zbytek opětovně hodí. Poté si opět zvolí tři kostky pro sebe. Stejným způsobem pokračují i zbývající členové týmu. Každému se však zmenšuje nabídka, protože kostek v zásobě ubývá (poslední čtvrtý hráč už hází jen třemi kostkami, které na něj zbydou). Tato dynamika vytváří zajímavé dilema: hráči, kteří jdou na řadu dříve, mají větší výběr, ale pokud spotřebují všechny „dobré“ kostky, jejich spolubojovníkům mohou nechat těžkou pozici. Skupina tak musí přemýšlet dopředu a rozvažovat, jaké kostky si ponechat, a které přenechat ostatním.

Symboly na těchto kostkách zahrnují nejčastěji body pohybu (umožňují popojít o určitý počet hexů) a akce různé síly. Výsledek může dovolit provést standardní akci (typicky útok základní zbraní) nebo posílenou akci, což představuje silnější nebo dodatečný účinek. Některé strany kostek nabízejí kombinaci (například 2 body pohybu nebo standardní akci v jednom hodu), jiné umožní použití schopnosti postavy místo běžné akce. Hráč tak ve svém tahu zpravidla využije tři vybrané kostky – jejich prostřednictvím se pohybuje po mapě, útočí na nepřátele střelbou či v boji muže, případně aktivuje speciální dovednosti své postavy. Například Tali může využít jednu kostku k přesunu blíž k zamčeným dveřím, druhou k hacknutí panelu (což je její schopnost) a třetí třeba k výstřelu z pistole na nejbližšího strážce.

Po tazích všech hrdinů přichází ke slovu druhá část kola – fáze hrozby. Z balíčku hrozeb se otočí vrchní karta, která určí, jak nepřátelé reagují. Tyto karty mohou například způsobit, že se na určitých místech objeví posily Cerberu, nebo že všichni dosud neaktivní nepřátelé podniknou postup a zaútočí. Nepřátelé jsou ve hře reprezentováni žetony – běžné pěchotní jednotky Cerberu a další „pěšáci“ mají své žetony, stejně tak se můžeme setkat s nebezpečnějšími protivníky označovanými jako šampioni, kteří představují bossy nebo elitní jednotky. Každý typ nepřítele má své charakteristiky. Některý je rychlý a útočí zblízka, jiný střílí z dálky nebo má štíty. Při zásahu dostávají nepřátelé zranění formou žetonů poškození; slabší jednotky vydrží méně a lze je vyřadit jedním dobře mířeným útokem, zatímco bossové potřebují koordinovanou palbu více hrdinů. Samotný útok se vyhodnocuje pomocí akčních kostek zvolených hráčem. Standardní akce většinou znamená provedení útoku osobní zbraní. Úspěch útoku je dán pravidly konkrétní zbraně a situace (například brokovnice má velký účinek nablízko, ale na dálku je neefektivní). Některé schopnosti mohou také útoky automaticky posilovat nebo naopak nepřátele oslabovat, takže taktické využití dovedností výrazně zvyšuje šance na rychlé eliminování protivníků. Alespoň takto to vypadá na papíře, resp. v pravidlech.

Veškeré dění na mapě je svázáno s časem. Každá otočená karta hrozby představuje uběhnutí jednoho kola času a blížící se nebezpečí. Pokud se vyčerpá balíček hrozeb nebo nastane jiná podmínka odpočtu času, mise může skončit neúspěchem kvůli vypršení časového limitu. Hráči proto musí plnit úkoly efektivně a nenechat se zbytečně zdržovat nekonečným bojem. Ztráty jsou také vážné. Pokud je některý hrdina zasažen příliš mnoha zraněními, může být dočasně vyřazen z boje. Ostatní ho sice mohou později oživit, ale pokud padne Shepard, mise okamžitě končí nezdarem bez ohledu na stav ostatních. Tým tak musí spolupracovat nejen v útoku, ale i v obraně klíčových členů.
Desková adaptace Mass Effectu se snaží navodit stejnou atmosféru napínavých misí jako slavná videoherní předloha. Od první chvíle kampaně, kdy z rádia zaznívá hlas admirála Hackettа udílející rozkazy Shepardovi, je zřejmé, že důraz na příběh a tematické detaily bude silnou stránkou hry. Každou misi doprovází úvodní a závěrečné texty v Příběhové knize, které popisují postup týmu, objevované skutečnosti a důsledky hráčských rozhodnutí. Díky tomu mají hráči pocit, jako by skutečně prožívali další kapitolu ságy Mass Effect. Se svými rozhodnutími, následky a hrdinskými momenty. Herní systém zároveň vytváří intenzivní taktické situace: omezený čas, neustálý tlak posil nepřítele a potřeba chránit velitele Sheparda může udržovat vysokou míru napětí.

Na první pohled, resp., přečtení pravidel a zhlédnutí dostupných informací to na mě působí, že téma Mass Effectu proniká do všech aspektů hry. Od unikátních schopností postav věrně odvozených z jejich videoherních předloh, až po morální volby s paragonskými a renegátskými následky ovlivňujícími celkové vyznění příběhu. Hráči se mohou těšit na setkání s oblíbenými postavami, zbraněmi i technologiemi budoucnosti; zároveň je čeká střet s nepřáteli, které znají (vojáci Cerberu, možná i mohutný mecha Atlas či jiné hrozby ukryté v troskách). To vše v kulisách zuřící bouře na Hagalazu, jež dodává misím dramatický časový tlak. Z pohledu hratelnosti jde o svižnou „dungeon-crawl“ akci, kde skupina hrdinů postupuje modulární mapou, eliminuje protivníky a plní úkoly podobně jako v legendárních hrách typu Gloomhaven, ale s důrazem na příběhové zvraty a jedinečné mechanismy inspirované digitálním Mass Effectem.

Mass Effect: Priorita Hagalaz tak nabídne fanouškům možnost znovu se ponořit do milovaného sci-fi univerza, tentokrát v deskoherní podobě. Lze konstatovat, že hra věrně převádí řadu prvků z originální předlohy, od strategického plánování boje až po budování vztahů v týmu a kombinuje je do kooperativního zážitku plného rozhodování. Pokud patříte mezi příznivce taktických her a zároveň vás okouzlil příběh komandéra Sheparda, čeká vás s touto deskovou hrou napínavá výprava plná dramatických momentů, těžkých voleb a heroických vítězství i obětí, které k Mass Effectu neodmyslitelně patří. No a jk jsem již zmínil, díky společnosti Asmodee se hry dočkáme již za pár měsíců v našem mateřském jazyce.