
Mass Effect na stole?
Morální dilemata legendárního Mass Effectu zažijí i milovníci deskových her.
Mass Effect je rozsáhlý sci-fi svět, který vznikl jako videoherní série od studia BioWare. Děj se odehrává v budoucnosti, kdy lidstvo objevilo cestování mezi hvězdami a vstoupilo do galaktického společenství ras. Hráči se v hlavní sérii her ujímají role velitele Sheparda, který vede posádku legendární lodi Normandy do boje proti hrozbě zvané Reapeři – starověké stroje, které pravidelně ničí veškerý život v galaxii. Univerzum Mass Effect je plné morálních dilemat, důležitých rozhodnutí a komplexních vztahů mezi různými mimozemskými rasami, přičemž každé rozhodnutí má opravdu dlouhodobé následky. Tato kombinace krásného příběhu, soubojů a bohatého univerza si získala srdce milionů fanoušků po celém světě, a právě díky tomuto jedinečnému mixu se zrodila i desková adaptace přinášející vzrušující atmosféru a klíčové prvky videoher do světa stolních her.
A právě dnes to bude o jedné takové adaptaci. Mass Effect: The Board Game – Priority Hagalaz je desková hra založená na této populární videoherní sérii, která přináší taktické herní zážitky, jenž mohou hráči prožívat buď sami nebo ve spolupráci s přáteli. Hra je navržena tak, aby umožňovala variabilní počet hráčů, přičemž je možné se do ní zapojit v jakékoli fázi hry díky systému „drop-in/drop-out“. Ale co je na tom z hlediska českého fanouška nejlepší, že nám tuto pecku přinese do místních galaktických končin v našem mateřském jazyce vydavatelství Asmodee.

Herní systém vypadá, že by měl být jednoduchý na pochopení, ale zároveň nabízí hodně možností a taktik. Každé kolo začíná hodem dvanácti kostek, přičemž tři z nich si hráč přiděluje ke svým akcím. Hráč vykoná tyto akce a následně se podle chování nepřátel, které je určeno balíčkem karet, rozvíjí další průběh kola. To vytváří napínavá rozhodnutí, kdy je nutné nejen přemýšlet o tom, co udělat, ale také o tom, kde ukončit svůj tah. Pokud se totiž hráč ocitne na konci kola pod útokem nepřátel, je vysoké riziko, že bude sražen k zemi, což způsobí další komplikace pro tým. Ostatní hráči jej budou muset oživit, což je bude stát jednu z jejich tří dostupných kostek, a jelikož je postava sražena, nepřidá do společného poolu kostek tři kostky, což může být velmi omezující.
Herní mechanismus je navržen tak, že postupně klesá počet dostupných kostek pro každého hráče. První hráč hází dvanácti kostkami, druhý devíti, třetí šesti a poslední pouze třemi kostkami. Tento rotující systém může vytvářet různorodé výzvy a hráče nutit k maximalizaci svých akcí, když mají velký počet kostek, ale i efektivně využívat menší počet, když jsou na řadě později. Každá postava ve hře má své unikátní schopnosti a dovednosti, jenž jsou jasně uvedeny na velkých charakterových listech (otázka je, zda to bude pod tímto souslovím takto přeloženo). Tyto listy poskytují hráčům snadný přístup k informacím o tom, co jejich postava umí.

Hra obsahuje kampaňový systém, kde hráči plní jednotlivé mise v rámci většího narativu. Každá herní seance může být odehrána jako samostatná mise, nebo jako část kampaně. K dispozici jsou tři startovní mise ovlivňující další vývoj kampaně, a hráči také mohou plnit dvě loajální mise, které odemykají nové schopnosti pro jejich spojence. Mise mají různé cíle, přičemž hráči mohou volit mezi Paragonovými nebo Renegadovými cíli. Paragonové cíle jsou složitější, ale odměňují hráče dalšími kostkami, zatímco Renegadové cíle jsou jednodušší a poskytují žetony, které mohou hráči použít k ovlivnění výsledků hodů kostkou. Jedna mise by se údajně měla pohybovat okolo čtyřiceti pěti minut až hodinou.
Z dostupných informací a materiálů to na mě působí, že by hra mohla nabízet vysokou znovuhratelnost, jelikož hráči nemohou během jedné mise splnit všechny možné cíle, a každý jejich výběr ovlivňuje následný vývoj příběhu. K dispozici je kompletní kniha scénářů, obsahující konkrétní pasáže, které se čtou v závislosti na tom, jaké cíle a mise hráči splnili. To by mohlo zaručovat, že každý herní průchod bude mít opravdu jiný příběh, a hráči si mohou hru opakovaně zahrát, aby objevili všechny možné variace.

Čeho se trochu obávám je řešení morálních dilemat a jejich následků, tak jak tomu bylo ve videoherní předloze. Chci uvěřit tomu, že se autorům povedlo dobře replikovat systém rozhodnutí a následků, zatímco autoři přidaly své vlastní deskoherní mechaniky. To je prozatím má jediná obava. Nicméně rozhodně chci Mass Effect: The Board Game – Priority Hagalaz dát šanci a to, že nám ji Asmodee přinese v našem mateřském jazyce je pro mě více než jen třešnička na pomyslném dortu. Nicméně vzhledem k tomu, že k oznámení došlo teprve před pár dny, je otázkou, jak dlouhé bude čekání, než se nám hra dostane do rukou. Nicméně Mass Effect patří k mým opravdu oblíbeným univerzům, protože jsem prošel celou trilogii dvakrát (jednou, jak postupně vycházely nové díly a podruhé, když vyšla remasterovaná edice) a taktéž jsem zabřednul na několik desítek hodin u pokračovaní s podtitulem Andromeda. Věřím, že se tento port povede podobně, jako tomu bylo u Skyrimu.