
Krotitelé živlů
Duel mezi živly pradávného lesa.
Krotitelé živlů jesou karetní „duelová“ hra, kterou na náš trh přináší Asmodee. V menší krabičce čeká fantasy počin pro celou rodinu z hlavy Ramy Badieho, který se postaral i o grafickou stránku hry. Jedná se o ideální alternativu klasických fantasy duelů, kdy proti sobě nastupují nestvůry nebo rovnou jejich hordy. Zde se jedná o přívětivější tvory, kteří chrání legendární prales. Sice mezi sebou bojují, ale vše vychází z magie a jednotlivých příkazů. Cílem souboje je ovládnutí pradávných magických sil pralesa. I díky této tématice je hra přístupnější dětem už od deseti let. Klasickou duelovou hru lze rozšířit i na hru čtyř hráčů, kteří budou hrát v týmech.

Co čeká v balení?
Základem hry jsou čtyři frakce, za něž budou hráči hrát – jedná se o kmeny Lístku, Větvičky, Kapky a Oblázku. Každá frakce zde má rozkládací herní desku a počáteční balíček karet, který je veskrze stejný u každého kmene – obsahuje mudrce (předáka a vůdce kmene, bez něhož hra není možná), dále trojici válečníků (ti mají unikátní hodnoty i schopnosti) a čtveřici základních postav, zvaných elementálové/živly. Z těchto postav si hráči připraví svou počáteční „armádu“ – ve tvaru pyramidy budou na hrotu v prvních dvou řadách základní elementálové (štíty pyramid obou soupeřů budou čelem k sobě), ve třetí řadě vybraná (či vylosovaná) dvojice válečníků s mudrcem ve svém středu. Zbývající karty balíčku, tedy jeden základní elementál a jeden válečník, doplnění pěticí karet příkazů (viz níže), budou tvořit dobírací balíček hráče. Na hráčskou desku do příslušných polí si hráči vyskládají (skrytě) zbylé tři karty mistrů dle svých úrovní. Na stupnici na desce si položí svůj ukazatel úrovně na hodnotu jedna.

Do společné zásoby se připraví žetony zlaťáků, zranění, posílení a štítů. Všechny žetony jsou kartonové a oboustranné – na straně jedné s hodnotou jedna, na druhé s hodnotou tři. Zároveň se připraví „tržiště“ – balíčky karet živlů a rozkazů se připraví doprostřed a z každé se odhalí horní tři karty, které budou k dispozici k nákupu a budou postupně doplňovány.

V balení nechybí zcela obligátní sešit pravidel, který je po grafické stránce krásně provedený, strukturovaný je však spíše tematicky než herně, takže v první partii mohou hráči trochu tápat po detailech, pokud se dostanou do nejasné situace. Na druhou stranu ale nejsou pravidla hry nijak zvlášť komplikovaná, takže nejpozději od druhé partie už vlastně pravidla ani potřeba nebudou. Poslední položkou hry je insert, který celkem pohodlně uskladní jednotlivé komponenty a zajistí jejich bezpečí i v případě divočejší přepravy hry. Snad jen otvory na žetony jsou trochu těsné, a vytáhnout je ven může být složitější.

Po grafické stránce hra působí kompaktně, kartonové desky hráčů jsou pěkně zpracované, obsahují velkou ilustraci, doplněnou o pole na zlaťáky i karty mistrů, pod nimiž se schovávají kmenové vlastnosti. Na desce nechybí ani výčet základních dostupných akcí, což je vždy dobrý nápad mít po ruce. Ilustrace jednotlivých postaviček na jejich kartách jsou vyvedené vtipně a ve stejném duchu jako na hráčských deskách. Co je zde třeba vypíchnout, jsou názvy jednotlivých postav, které jsou rozhodně zábavné a hlavně přeložené do češtiny, aniž by ztratily svůj komický ráz. To hře hodně dodává na atraktivnosti (ne že by jí měla nedostatek, vzhledem k povedenému vizuálu). Karty příkazů nesou především popis svých efektů, doplněný pouze o menší ilustraci, které zřetelně odlišují útočné, obranné a speciální příkazy svou podkladovou barvou (fialová, červená a modrá).

Nechť duel započne
Ve dvou vystupují hráči za dvě frakce, které spolu soupeří. Hráči se střídají v tazích, kdy každý tah má čtyři fáze. Hra trvá tak dlouho, než je jeden z mudrců poražen, čímž se stává vítězem druhý tým. Hru lze hrát též ve čtyřech hráčích, kdy proti sobě nastupují týmy dvou frakcí – tedy každý hráč má vlastní frakci a vlastní balíček karet, ale v rámci týmu mají jednu souhrnnou (dvojnásobnou) armádu, stejně tak mají společnou pokladnu a akce i tahy hrají společně. My se však budeme věnovat primárně hře jednoho proti jednomu, protože to je hlavní idea hry. K týmové hře se poté vrátíme v závěru textu.

Jakmile je hráč na tahu, začne fází rozbřesku – na kartách v armádě mohou být ikony rozbřesku, a pokud postava splňuje podmínku ohledně svého umístění v patře armády, tak může aktivovat danou vlastnost. Mudrc bude svou vlastnost aktivovat pokaždé a každý přináší příjem tří zlaťáků, což je prvotní a hlavní příjem. Dalšími efekty jsou poté unikátní vlastnosti válečníků či dalších elementálů, jež mohou přinést další zisky nebo nějakou formu posílení či další výhody.

Druhá je fáze akcí, a ta je hlavní příběhovou částí hry. Hráč má ve svém tahu k dispozici čtyři „akční body“, které může spotřebovat na hraní akcí, kdy každá akce stojí jeden akční bod a tyto body jsou nepřenosné do dalších kol. Základními akcemi jsou čtyři popsané na hráčské desce, tedy zahrání karty akčního rozkazu z ruky – toto je jediná možnost, jak mohou postavy bojovat, tedy užitím bojového příkazu. Následně si vyberou kterou postavou útočí na jakou postavu soupeře a určí svou bojovou sílu – ta je uvedena na kartě postavy, může být změněna dodatečnými žetony posílení nebo dalšími dostupnými efekty. Od této útočné síly se odečtou případné žetony štítů obránce, ten může taktéž zahrát některé karty příkazů, které mu mohou pomoct s obranou. Zbývající rozdíl hodnot je zranění, které obránce utrpí – to zaznačí žetony zranění, či (dosáhl či přesáhl-li jeho počtu životů) odstraní postavu z armády i ze hry. Případné uvolněné místo ve formaci se zaplní z nižších řad armády, čímž vznikne volné místo ve spodních patrech armády.

Další standardní akcí je možnost vyložit (povolat) kartu elementála z ruky do své armády, a to na volnou pozici způsobenou ztrátou v boji. Třetí akcí je možnost prohodit pozici dvou sousedících postav v armádě, což může být výhodné ať už kvůli jejich schopnostem, nebo kvůli útočným či obranným strategiím. Poslední základní akcí je možnost dobrat si extra kartu z balíčku do ruky. Každou z těchto akcí je možné využít i vícekrát ve svém tahu.
Jakmile hráč odstraní (v boji či jinými efekty) nějakou soupeřovu postavu ze hry, posune svůj žeton na stupnici úrovně na své desce. Na úrovních čtyři, šest a osm hráč ihned získá danou kartu mistra – odloží ji na odhazovací hromádku, čímž rozšíří svůj balíček. Zároveň se mu tím odhalí kmenová akce na jeho desce. Kmenové akce stojí též jeden akční bod, ale za kolo lze použít pouze jednu kmenovou akci (z až tří dostupných). Tyto akce jsou celkem silné, v případě té na úrovni osm, se jedná vyloženě o game-changer. Cílem hráčů by mělo být dostat se na úroveň osm dříve než soupeř, protože tato akce je opravdu silná a přiblíží hráče k vítězství.

Třetí fází hráčova tahu je možnost nákupu a prodeje – za vlastněné zlaťáky si může dokoupit jakékoli množství karet z nabídek příkazů a elementálů. Zároveň může za jeden zlaťák obměnit nabídku jedné z těchto hromádek. Pro zisk dodatečných zlaťáků je možné karty i prodávat; jedná se o méně výhodnou akci, ale občas je prostě potřeba více zlaťáků na kvalitnější karty, a to i za cenu nižších ztrát. Poté následuje čtvrtá fáze úklidu – hráč může zahodit (žádné, některé či všechny) zbývající karty z ruky a následně si dobrat do pěti karet.

Dojmy
O grafické podobě hry jsme se zmínili, je to (spoiler-alert?) nejpovedenější aspekt hry, kterému není co vyčíst a naláká vás na hru. Jednoduchost pravidel činí hru přístupnou i méně zkušeným hráčům. Téma hry, ač se jedná o duelovku, může být pro mnohé hráče též výhodou – není nutné bojovat s hordou nevzhledných příšer či skřetů, boj za tyto sympatické a vtipně pojmenované postavičky vlastně jako by ani bojem nebyl. Hra navíc opravdu stojí na formátu jeden proti jednomu. Ačkoli existují pravidla pro čtyři hráče v rámci týmové hry, tak samotná pravidla jsou spíše nástřelem a budete si muset velkou část domyslet a dotvořit, hra však ani tak prostě není takovým zážitkem, jako právě ten duel.

Princip jednoduchého deck-buildingu zde funguje dobře. Hráči postupně doplňují své balíčky nákupem z nabídek. Důležité je odhadnout správný poměr mezi kartami příkazů a kartami elementálů, aby se armáda hráče nezredukovala na příliš malou a slabou, ale aby stále bylo možné útočit. To je totiž možné pouze zahráním karet útočného rozkazu, bez nich budou postavy bezzubé. Balíček se sice bude rozšiřovat, ale zároveň bude třeba nahrazovat ztracené postavy v armádě, čímž se ten stejný balíček zase redukuje. I k tomu je třeba přihlédnout ve fázi nákupu.

Jednotlivé frakce se zdají ne úplně vyvážené. Kmen Oblázku se zaměřuje na obranu a vytváření štítů, které mohou hru prodloužit na ne úplně příjemnou půldruhou hodinu, někdy i více. To u hry takovéhoto rozsahu a formátu je už opravdu dost a hraní proti této frakci může být zkouškou trpělivosti. Ale vše záleží na tom, jak moc „odvážně“ hráči ke své strategii přistupují. Ve finále není žádný kmen neporazitelný.
S čím mám větší problém je, že hra se hraje do chvíle, než je poražen mudrc jednoho z hráčů. Mudrcové jsou od začátku ve třetí řadě a jsou tedy nedotknutelní v rámci útoků. Pokud si hráč dokáže doplňovat své řady a bránit se soupeřovým útokům, je též nemožné zasadit zranění mudrcovi. Obzvláště při častém používání štítů může být toto zdlouhavou, ale účinnou strategií. Jakmile si však hráči odhalí svou kmenovou schopnost na úrovni osm, tato schopnost je rázem velice silná a může zasáhnout mudrce, i pokud je stále v bezpečí ve třetí řadě. Čímž se rázem dostáváme z poklidné hry do momentu, kdy některým kmenům stačí tři kola k odstranění do té doby neposkvrněného mudrce ze hry a ukončení celé partie. Osobně mi to přijde strašně nevyrovnané, a může to být občas i frustrující.

Z mého pohledu se jedná o nápaditou a zábavnou hru s opravdu pěknou obálkou, která však nebude konkurovat duelovým karetním hrám na principu deck-buildingu, protože zůstane slabším odvarem daného žánru. Své příznivce si jistě najde, ale po pravdě si myslím, že pravidla si zasloužila trošku více práce, protože hra má nakročeno k tomu, být více, než ve finále je.
Krotitelé živlů získávají od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Asmodee.

Hru můžete zakoupit přímo zde.