Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Království Valerie: Přívrženci temnoty

Přívrženci temnoty chrání Valerii

Večer se pomalu snáší na krajinu a vítr rozechvívá plameny pochodní na hradbách. V dálce se ozývají temné údery bubnů, zatímco ze země stoupají stíny a přinášejí s sebou šepoty zkázy. Lidé se modlí o ochranu a každé hod kostkami může znamenat záblesk naděje nebo začátek pohromy. Ve tmě se ozývá zvuk tasených mečů, štíty narážejí jeden o druhý a zaznívá křik těch, kdo přísahali, že říši před temnotou ubrání. V srdci země se rodí odhodlání, protože jen společné úsilí a vzájemná pomoc mohou zabránit, aby se svět ponořil do stínů.

Království Valerie: Přívrženci temnoty jsou rozsáhlým rozšířením pro karetní hru Království Valerie, jež zcela mění kompetetivní podstatu původního titulu. Je nutné zmínit, že k hraní tohoto rozšíření je zapotřebí mít základní hru Království Valerie: Karetní hra. Hrdinové už nebojují o korunu v samostatných vévodstvích, ale vrhají se bok po boku do kooperativní kampaně složené ze šesti na sebe navazujících dobrodružství. Každá kapitola přináší nový úkol, nová pravidla a společně vytvářejí souvislý příběh, jež je možné znovu prožít i po završení celé kampaně. Zásah do známých mechanismů je opravdu výrazný, přesto však zachovává podmanivě svižné házení kostkami, řetězení schopností karet a příjemnou správu zdrojů, jimiž je Království Valerie proslulé. A opět i toto rozšíření přineslo do místních luhů a hájů v našem mateřském jazyce vydavatelství REXhry.

Rozšíření obsahuje různé typy karet a žetonů, které hru výrazně obohacují. Nad každou kartou nestvůry je umístěna jedna z pěti číselných destiček, které určují, při jaké hodnotě na kostkách se konkrétní příšera aktivuje. Přímo pod nimi jsou postaveny zdi, jež vydrží dvě poškození, než budou zničeny. Mezi nepřátelské karty se navíc míchá devět speciálních stínových nestvůr s jednorázovými nebo opakovanými efekty, které zvyšují napětí a nepředvídatelnost soubojů. Na samostatné desce pak leží tři karty požehnání, jež umožňují hráčům utratit vítězné body výměnou za okamžité výhody. Zcela novým prvkem jsou takzvané karty knihy. Ty na jedné straně obsahují vyprávění a nová pravidla, která se v průběhu hry aktivují, zatímco na druhé straně představují úkoly, jež musí hráči společně splnit pomocí nasbíraných zdrojů. Teprve po úspěšném splnění daného úkolu a položením žetonu úspěchu se příběh posune na další stránku a pokračuje dál.

Příprava každé partie vychází ze scénáře uvedeného v knize. Do středu stolu vstumístí deska příběhu s žetony úspěchu, pod ni obyvatelé ve sloupcích a deska bohyně Aquily s požehnáními. Řada monster se seřadí pod čísla jedna až pět, stíny se tajně vmísí do zbytku balíčku a pod každého nepřítele se zvedne jedna hradba. Hrdinové začínají s rytířem, sedlákem a průzkumníkem, několika zlatými a drobnou zásobou magie i slávy. Vše je připraveno ke střetu s přízraky z temnoty.

Samotné kolo zachovává tempo původní hry, avšak každý krok získal nový význam. Po hodu kostkami se aktivují obyvatelé a ve stejném okamžiku mohou zaútočit i monstra sdílející hozená čísla (nebo jejich součet, jak je to známé i z původní hry). Hradby se bortí pod tlakem útoků a pokud podlehnou, jeden z obyvatel je zajat nepřátelskými silami. V akční fázi už hrdinové nekupují panství, ale mohou mezi sebou vyměňovat suroviny, zapojit se do příběhových úkolů prostřednictvím karty knihy nebo využít požehnání bohyně Aquily, za což obětují vítězné body. Mohou je využít například na opravu zničené hradby či získání jednorázového posílení. Zabitá nestvůra hráči nezůstává, ale ihned přináší odpovídající počet vítězných bodů jako platidlo a je odložena stranou, odkud se může později znovu objevit mezi aktivními nepřáteli.

Nová fáze nestvůr dramaticky oživuje každé kolo. Útoky nepřátel jsou srozumitelně spjaty s číslem nad kartou, takže i jeden riskantní hod dokáže spustit kaskádu zkázy. Speciální síly stínových příšer otřásají plány vyčerpáním postav, ničením zdrojů či nečekávanými posuny v řadě nepřátel. Napětí postupně roste a je cítit, že každý nákup nového obyvatelstva posílí jejich produkci, ale zároveň ztenčí živou hradbu proti stínům.

Na konci každého kola hráči zkontrolují, zda se jim podařilo splnit aktuální úkol. Pokud je na dané stránce knihy potřebný počet žetonů úspěchu, děj se posune dál a odkryjí se nová pravidla, překážky nebo dočasné efekty, které ovlivní další průběh hry. V tuto chvíli se doplní požehnání, prázdná místa v řadě bestií i chybějící hradby a kostky putují k dalšímu hrdinovi. Prohra přichází ve chvíli, kdy temnota unese příliš mnoho obyvatel resp., nezbývá žádný obyvatel, kterého by bylo možné obětovat. Hráči zvítězí tehdy, když se jim podaří projít všemi stránkami dané kapitoly až k jejímu závěru. Za úspěšné dokončení kapitoly získají hráči drobné trvalé výhody a odemkne se jim nová, náročnější část příběhu.

Kooperativní kampaň působí jako odlehčená varianta legacy her a i přes svůj příběhový charakter ji lze opakovaně hrát bez ztráty zábavnosti. Dobrodružství lze absolvovat znovu s jinou sestavou monster, odlišnými obyvateli nebo náročnějšími podmínkami. Autoři dokonce přiložili variaci průzkumu podzemí, která stojí mimo hlavní děj, ale využívá stejné komponenty k náhodně generovaným partiím s prakticky neomezenou znovuhratelností. Což je za mě super.

Zpracování komponent je opět pastvou pro oči. Ilustrátor Mico vytvořil vizuálně poutavé karty plné sytých barev svým typickým výtvarným stylem, takže každá karta působí živě a přehledně. Nakladatelství REXhry zabalilo vše do podlouhlé krabice, ale obsah bez potíží vejde do základní, aby se usnadnilo skladování. Přehledná ikonografie a jasně psaná pravidla usnadňují vstup, přesto je potřeba počítat s poněkud delší přípravou. Vybalení hradeb, sestavení karet občanů a seřazení knihy scénáře zabere dobrou čtvrthodinu, což je nejspíš horní limit trpělivosti rodinného publika, pro které je Království Valarie primárně určena.

Je vidět, že se autorům podařilo převést podstatu původní hry do zcela nové podoby. Zůstává svižné házení kostkami i budování efektivního herního plánu pomocí karet, ale tentokrát jde o společné řešení zapeklitých situací. Hráči se musí rozhodovat, kdy investovat vítězné body do opravy obrany, kdy posílit řady obyvatel a kdy raději pokračovat v plnění úkolů v příběhové knize. Každý útok přináší napětí, protože prolomení hradeb má okamžité a trvalé následky.

Obtížnost hry je dobře nastavená tak, aby vyhovovala jak rodinám, tak i zkušenějším hráčům. Pomocí úpravy počtu stínových karet nebo změn v balíčcích lze navíc snadno přidat na náročnosti. Herní kola jsou navržena tak, že každý hráč má prostor se zapojit, což pomáhá omezit vliv tzv. alfa hráče. Hraní sólo varianty je rovněž pohodlné. Hráč zvládá ovládat svou sadu karet svižně a požadavky na obranu i plnění úkolů se přizpůsobí počtu postav.

Přívrženci temnoty dokazují, že dobrá karetní hra může s jediným rozšířením nabrat zcela nový směr, a přesto si uchovat vše, co na ní hráči od začátku milovali. Tato expanze představuje výjimečnou ukázku toho, jak přetavit původní soutěživou mechaniku do kooperativního režimu bez ztráty tempa, atmosféry a herní přístupnosti. Nabízí silný příběhový zážitek, který se neomezuje pouze na jediné zahrání, ale láká k opakovanému prozkoumávání a překonávání výzev s různými týmy a přístupy. Pokud hledáte rodinnou zábavu, která vás vtáhne do napínavého děje, nabídne příjemné rozhodování a zároveň zůstane srozumitelná a přístupná. Obrana Království Valerie je tím pravým dobrodružstvím. Stačí jen vzít kostky do ruky, přivolat požehnání bohyně Aquily a postavit se silám temnoty. Tahle výprava za záchranou říše stojí opravdu za to.

Království Valerie: Přívrženci temnoty získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti  REXhry

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: