
Kolem světa
Kooperativní rozšíření vinařského zážitku přichází do místních luhů a hájů.
Víno a vinařství mají v různých částech světa jedinečné kulturní a společenské kořeny, ovlivňující nejen samotnou produkci vína, ale i způsoby jeho konzumace a význam, který pro místní obyvatele má. Spojuje je však jedno – vášeň pro tento ušlechtilý mok, jehož výroba vyžaduje pečlivé plánování, dlouhodobé úsilí a spolupráci. Tato vášeň vytváří silné spojení mezi lidmi, jenž se podílejí na jeho produkci, a také těmi, kteří si ho užívají při společných oslavách a událostech. Různorodost vinařských tradic a jedinečný přístup jednotlivých kultur k vínu tvoří fascinující mozaiku příběhů, která překlenuje hranice a spojuje lidi napříč kontinenty. Každá kultura přináší své vlastní nuance a specifické tradice, utvářející rozmanité způsoby, jak se víno vyrábí, konzumuje a oslavuje. Víno tedy není pouze nápoj, ale i významný společenský symbol, ztělesňující tradice, zvyky a vazby mezi lidmi po celém světě.
Ale tak to už nějak znáte z vlastních zkušeností anebo z moc hezké deskové hry Vinohrad, kterou do místních luhů a hájů přineslo v našem mateřském jazyce vydavatelství Albi. Netrvalo to tak dlouho a dočkali jsme se i v češtině rozšíření Toskánsko. A před pár dny Albi oznámilo, že nám z kraje příštího roku přinese další expanzi nesoucí název Kolem světa. A tak si pojďme něco málo o tomto velkém přídavku říct.

Vinohrad – Kolem světa je rozšíření, které přináší zcela nový kooperativní herní zážitek. Původní hra byla založena na konkurenci mezi vinaři, kteří se snažili vytvořit co nejúspěšnější vinici a produkovat vína vysoké kvality. Vinohrad – Kolem světa však mění tuto dynamiku na společnou snahu o dosažení stanovených cílů. Hra se zaměřuje na různorodé kultury po celém světě a jejich vztah k vínu, což přidává do hry nejen tematickou hloubku, ale i širokou škálu nových mechanik obohacujících herní zážitek.
Hra zůstává věrná worker-placementu, ale představuje značně pozměněný herní rámec. V původní hře šlo o jemný závod v budování vlastní vinice, ale v tomto rozšíření se hraje na pevně určených šest kol, během nichž musí všichni hráči získat dvacet pět vítězných bodů a dosáhnout dostatečného počtu bodů vlivu. Mechaniky hry se opírají o to, že nikdo nesmí být ponechán pozadu – buď všichni uspějí, nebo společně selžou. Spolupráce mezi hráči se stává naprostou nezbytností, což znamená, že každý tah musí být promyšlen nejen s ohledem na vlastní prospěch, ale také s ohledem na potřeby a cíle celého týmu. Za mě osobně to takto na papíře vypadá jako zajímavý koncept a určitě režim, kterým si hru rád obzvláštním.
Rozšíření přináší řadu nových prvků, jako jsou gumové kloboučky pro pracovníky, které určují, ve které sezóně mohou pracovníci být umístěni. Každý hráč začíná s dvěma pracovníky na léto a dvěma na zimu, ale může je trénovat, aby se stali univerzálními a mohli být použiti v kterékoli sezóně. Tento prvek dodává do hry zajímavou strategickou volbu, kdy hráči musí volit mezi rychlým získáváním bodů a dlouhodobým zlepšováním efektivity svých akcí. Trénování pracovníků je nákladné a časově náročné, ale zároveň klíčové pro úspěch celého týmu, protože umožňuje větší flexibilitu a rozšiřuje možnosti v pozdějších fázích hry.
Další důležitou novinkou jsou inovativní místa zlepšující možnosti akcí na herním plánu. Tato vylepšení jsou drahá a jejich pořízení stojí šest lir. Poskytují ale celému týmu dlouhodobé výhody. Některé inovace dokonce otevírají nové cesty k vítězství. Tento prvek přináší do hry důležitá strategická rozhodnutí, kdy hráči musí zvážit, zda je pro ně výhodnější investovat do zlepšení pro tým, nebo se soustředit na individuální získávání bodů. Inovace představují velké finanční výdaje a mohou hráče na chvíli zpomalit, ale pokud se provedou včas, mohou přinést zásadní výhody, které pomohou týmu dosáhnout potřebného pokroku.

Vinohrad – Kolem světa obsahuje sedm unikátních scénářů. Každý je založený na jednom z kontinentů (kromě Antarktidy), a jeden teritoriální scénář propojený s hrou Charterstone. Každý scénář přináší specifické herní mechaniky, odrážející kulturní rozdíly daného regionu. Například Austrálie zahrnuje mechaniku sdílení znalostí mezi hráči, zatímco Asie mění základní herní mechaniky, jako je pořadí kol a kroky na konci kola. Tyto scénáře dodávají do hry tématičnost a rozmanitost, která je klíčová pro vysokou znovuhratelnost. Celé to na mě působí tak, že scénáře by mohly vytvářet unikátní atmosféru a každé kolo přináší nové výzvy, které testují schopnosti hráčů přizpůsobit se a spolupracovat v různých podmínkách. Tímto způsobem hra nejen nabízí nový obsah, ale také podporuje kreativitu a týmovou práci, což je klíčové pro úspěšné zvládnutí jednotlivých scénářů.
Rozšíření Vinohrad – Kolem světa nabízí intenzivní zážitek pro ty, kteří hledají výzvu v týmovém duchu a chtějí si užít nový obsah pro hru Vinohrad. Pro mnoho hráčů, kteří měli pocit, že původní hru již plně zvládli a že jim nepřináší nové výzvy, je toto rozšíření příležitostí, jak se k Vinohradu vrátit s novým nadšením. No a díky společnosti Albi se jej dočkáme již z kraje příštího roku v našem mateřském jazyce.