Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Kočka v krabici

Štychová mánie říznutá šchrodingerovým paradoxem Kočky v krabici.

Cat in the Box je nově oznámená hra, kterou jak by název napovídal do místních luhů a hájů nepřinese vydavatelství Fox in the Box, ale vydavatelství TLAMA Games a na pultech obchodů ji najdeme během listopadu pod českým názvem Kočka v krabici. Ve své podstatě jde o další deskovou hru přinášející zase trochu jiný pohled na tradiční štychové hry. Její základní mechanika vychází z principů kvantové fyziky, což ji odlišuje od klasických karetních her. Na první pohled může připomínat hry jako Bridge, Whist nebo Crew, ale zde se přidává klíčový prvek – karty, které hráči drží v ruce, jsou zpočátku černé, bez určené barvy. Barva každé karty je odhalena až ve chvíli, kdy je zahrána, čímž hra odkazuje na slavný Schrödingerův paradox, kde se realita určuje až pozorováním.

Základní herní mechanika spočívá v tom, že hráči postupně hrají karty ve čtyřech barvách, přičemž jedna barva – červená – slouží jako trumfová. Avšak zde přichází zásadní inovace: barvu karty si hráči vybírají až v momentě jejího zahrání. Kromě toho je každá zahraná karta zaznamenána na společné desce, kde hráči umisťují své symboly, což přidává do hry prvek – ovládání území. Tento dvojí systém, kde se karty hrají a zároveň se bojuje o prostor na centrální desce vypadá, že by mohlo být opravdu netradiční a zajímavé propojení.

Hra se točí kolem tzv. „štychů“, tedy vyhraných kol, kdy hráči postupně hrají karty a kdo zahraje nejvyšší kartu, bere štych. Ve hře Kočka v krabici je však vítězství odvislé nejen od počtu štychů, jenž hráč získá, ale také od správné predikce, kolik štychů plánuje získat. Tento prvek hry dodává další úroveň taktiky, protože špatný odhad může hráče stát klíčové body. Další důležitou mechanikou je paradox, který nastává, pokud hráč nemůže zahrát platnou kartu. Tento paradox může nastat, protože balíček obsahuje pět karet s každou hodnotou, ale deska má jen čtyři barvy. Když se hráč ocitne s pátou kartou, která už nemá barvu k zahrání, hra končí a všechny jeho dosavadní štychy se počítají proti němu.

Na začátku každého kola mají hráči možnost tajně odhodit jednu kartu, což jim umožňuje minimalizovat riziko paradoxu. Toto rozhodnutí může ovlivnit celý průběh hry a klíčové je dobře zvážit, kterou kartu odhodit. Důležitou roli ve hře hraje i bodování za územní kontrolu. Hráči získávají body nejen za jednotlivé štychy, ale i za to, jak se jejich symboly na centrální desce propojí do souvislé oblasti.

Kočka v krabici vypadá, že by mohla být pěknou kombinací tradičních karetních mechanismů a moderních herních prvků, přinášejících svěží závan do žánru štychových her. Osobně jsem moc zvědavý, jak to bude v praxi vypadat, protože takto na papíře to vypadá opravdu dobře. No a mě nezbývá než říct, že TLAMA Games má opravdu našlápnuto, aby nám během října/listopadu přinesli hromadu pěkných a zajímavě vypadajících her v našem mateřském jazyce. Pokud se na hru těšíte tak jako my, a nevíte, jak si zkrátit čekání, můžete si ji třeba předobjednat.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: