Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Klub sběratelů

Sběratelé umění čeká vás hromada zábavy!

Zářící světla se odrážejí od zarámovaných pláten čekajících na své nové majitele, a místnost naplněná tichým šumem očekávání najednou ztichne, když do středu vstoupí iniciátor. S elegancí sobě vlastní pozvedne kladívko a pronikavým hlasem ohlásí první položku – vzácný obraz, který již nyní upoutal zraky několika vážených sběratelů v sále. Tiše se mezi sebou rozhlížejí, odhadují své soupeře, přemýšlejí, kdy přijde jejich chvíle. Někdo lehce kývne, jiný zvedne aukční kartičku, a bitva o nejlepší místo na stěně galerie začíná. Každá nabídka přináší nový nádech napětí – riskovat vše pro toto dílo, nebo počkat na další? Iniciátorovy oči sledují každý pohyb, připravené kladívko v jeho ruce signalizuje, že osud tohoto uměleckého klenotu je téměř zpečetěn.

I o tomto bude nová desková tetrisoidní hra Klub sběratelů (v originále Art Society), kterou do místních luhů a hájů přinesli kluci z brněnského vydavatelství REXhry. Ke hře mohou usednout dva až čtyři hráči a je navržená Mitchem Wallacem a vydaná společností Mighty Boards, známou pro své tituly jako Vengeance a Excavation Earth. Tato hra kombinuje aukční mechanismy s umisťováním kartonových dílků (obrazů), kde se hráči stávají sběrateli umění, kteří usilují o vytvoření nejprestižnější galerie. Hra je vhodná pro hráče od deseti let a její herní doba se pohybuje mezi třiceti až šedesáti minutami. Reálně se většina partií spíše pohybovala okolo horní hranice, tzn., jedné hodiny, resp., mnohdy i o něco málo přes.

Ve hře mají hráči za úkol nakupovat obrazy prostřednictvím aukcí a umisťovat je na stěny své galerie. Každý hráč má sadu dvaceti nabídkových karet očíslovaných od jedné do dvaceti, jenž využívá k tajné nabídce na dostupné malby. Na začátku každého kola si hráč, který plní roli hlavního dražitele, vybere počet maleb, rovnajících se počtu hráčů plus jedna, jenž se objeví na aukci. Poté, co jsou nabídky otočeny, hráči tajně zvolí jednu ze svých nabídkových karet, a všechny nabídky jsou následně současně odkryty. Hráči vybírají malby v pořadí od nejvyšší nabídky k nejnižší, přičemž nevybraná malba je přidána do muzea, což zvýší prestižní hodnocení jejího typu. A na tento prvek je zapotřebí opravdu brát zřetel. Chápu, že chcete nejlepší obraz mít ve své galerii, ale ty co si nikdo nevybere, skončí v muzeu a tak navyšují prestiž danému typu obrazů, což je v závěrečném bodování zcela zásadně cítit.

Umístění uměleckých děl hraje klíčovou roli při konečném bodování. Obrazy se liší nejen svými typy, ale i rámy, a zatímco umístění maleb se stejným typem vedle sebe vede k nulovému bodování těchto obrazů na konci hry, umístění maleb se stejným rámem vedle sebe přináší hráči žetony dekorací, poskytující vítězné body. Tyto žetony také pomáhají zaplnit volné prostory na herním plánu hráče. Každý nový obraz musí být umístěn tak, aby sousedil s jinou malbou.

Dalším důležitým herním mechanismem je možnost využití asistenta, kterého hráč může využít pro uložení jedné malby na později. To se stává zvláště užitečné ve chvílích, kdy hráči chybí prostor na desce, nebo se rozhodnou neumisťovat malbu ihned. Asistent může držet jednu malbu až do dalšího kola, kdy ji může hráč umístit buď před, nebo po umístění aktuálně získané malby. Za mě moc šikovný mechanismus, který hru mnohdy ulehčí, nebo možná přesněji řečeno hráči dovolí větší manévry s jeho galerií.

Konec hry nastane třemi způsoby. Pokud hráči dojdou nabídkové karty, pokud jeden z hráčů nemůže dvě kola za sebou umístit žádný obraz, nebo pokud jeden z hráčů zcela zaplní jeho galerii. Když hra skončí, provede se závěrečné bodování, v němž hraje důležitou roli prestiž jednotlivých typů maleb. Každý typ malby má své vlastní bodové ohodnocení, jenž je násobeno pozicí na prestižním žebříčku. Typ malby s nejvyšším prestižním hodnocením přináší pětinásobek své bodové hodnoty, druhý typ čtyřnásobek a tak dále. Hráči také získávají body za žetony dekorací, kompletní zaplnění hrací plochy, resp., své galerie, a také se odečítají body za neumisťované malby. Hráč s nejvyšším počtem bodů vyhrává a stává se nejprestižnější galerií široko daleko okolo stolu.

Jedním z klíčových prvků hry je rozložení maleb na desce galerie. Hráči se musí snažit dosáhnout rovnováhy mezi umisťováním maleb se stejnými rámy vedle sebe, aby získali žetony dekorací, a vyhnout se umístění maleb stejného typu vedle sebe, aby se vyhnuli tzv. faux pas, což by vedlo k zisku nula bodů z těchto maleb. Tato strategie přidává do hry takový poměrně výrazný puzzloidní rozměr, který hráči řeší během každého tahu. Jak jsem již zmínil výše, hráči musí navíc brát v úvahu nejen aktuální kolo, ale i dlouhodobé možnosti pro získání bodů v závěrečném bodování. Kromě toho je důležité sledovat prestižní žebříček jednotlivých typů maleb, protože nevybraná malba v každém kole zvýší prestižní hodnocení svého typu, což může mít zásadní vliv na konečné bodování. Jinými slovy: typy obrazů, jenž byly v jednom kole takřka nežádoucí, mohou být v nadcházeních kolech nejvíce chtěné. Moc hezký mechanismus vyvažující v průběhu partie kvalitu jednotlivých typů obrazů.

Hra je vysoce interaktivní, zejména díky aukčnímu systému umožňujícímu tzv. hate drafting, tedy vybírání malby nejen pro vlastní užitek, ale také pro zkomplikování situace protihráčům. Zatímco hra s menším počtem hráčů, například ve dvou, může být méně dynamická a méně konkurenční, s třemi a čtyřmi hráči se hra stává mnohem zajímavější, a mnohdy vede k častému škození protihráčům. Přestože hra neobsahuje žádné revoluční herní mechanismy, její kombinace aukčního a umisťovacího systému dílků do své galerie poskytuje mnoho zábavy.

Komponenty hry jsou velmi kvalitní a vizuálně atraktivní, resp., z každého dílku je cítit závan umění. Dokonce i samotná krabice, resp., víko krabice se odlišuje dvojvrstvým kartonem, kde jsou obrazy zasazeny do rámů. Hráči mají k dispozici sto šestnáct různých obrazů, které jsou rozděleny do čtyř typů: městský život, portréty, zátiší a krajiny. Kvalita ilustrací je velmi vysoká, přičemž mnoho maleb se inspiruje známými uměleckými díly, jenž jsou upravena do hravější podoby. Vizuální stránka hry a její estetika vytvářejí na stole nádherný dojem umocňující atmosféru hry. Herní plán hráče, který představuje stěny galerie, má také drobné zářezy mající zabránit posouvání dlaždic, ačkoliv je pravda, že by mohly být o něco výraznější, aby byly účinnější.

Přestože hra funguje nejlépe s více hráči, nabízí dostatečnou variabilitu a zábavu i v menších počtech. S každým dalším hráčem se dynamika hry mění, což přidává další vrstvu strategie, ale hlavně interakce. Hráči si musí být vědomi nejen toho, co potřebují sami, ale také toho, co potřebují jejich soupeři, což vede k zajímavým situacím při rozhodování, které malby vybrat a ponechat nevybrané pro zvýšení jejich prestiže.

Pojďme si to shrnout

Klub sběratelů je výborná volba pro hráče, kteří mají rádi kombinaci aukčních her a umisťování dílků do jedinečné mozaiky. Nabízí jednoduchá pravidla, jenž jsou snadno pochopitelná, ale zároveň poskytují dostatek herních možností. Díky své krásné grafice, kvalitním komponentům a zábavným herním mechanismům, je Klub sběratelů hrou, která si jistě najde místo na stole mnoha hráčů. Ačkoli má hra některé drobné nedostatky, například menší dynamiku při hře ve dvou hráčích, celkově se jedná o silný příspěvek do sbírky každého hráče, který bude bavit jak příležitostné hráče, tak zkušené herní nadšence.

Klub sběratelů získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: