
Když les ožije zprávami
Na mýtině mezi stromy vládne nečekaný rozruch. Paní Divočáková se prý chystá zveřejnit svůj vzácný recept na lanýže a vytrvalá paní Želvíra právě dokázala nemožné, když předběhla namachrovaného Zajdomila Zaječího. Vzduch tu voní novými příběhy a každý z obyvatel lesa se snaží získat své místo na titulních stránkách. Přetahování o senzace i drobné kuriozity, je v plném proudu, jen čas se neúprosně krátí. Prostě takový divukrajový blesk v praxi.

Ve hře Les v pressu se hráči ocitají v roli redaktorů, kteří musí sestavit lokální noviny dříve, než vyprší poslední vteřiny uzávěrky. Z původně klidného lesního městečka Thistleville se stává centrum dění, kde se den co den objevují nové články, tematické fotografie a nezbytné reklamy, zajišťující finanční stabilitu redakce. Hráči mají za úkol zvolit si vlastní strategii: upoutat pozornost bohatým obrazovým materiálem, spoléhat na informativní texty, nebo těžit z inzerátů, jenž jim mohou v konečném zúčtování zachránit rozpočet. Takto v kostce by se dala popsat tato hra, kterou na pulty obchodů v místních luzích a hájích přinese v našem mateřském jazyce vydavatelství TLAMA Games.

Příprava na vydání každého čísla začíná rozložením novinových dílků lícem dolů doprostřed stolu, k němuž se posadí několik hráčů vybavených vlastní redaktorskou kartou a 3D stojánkem na odkládání vybraných článků. Všichni si tak chystají svou „na papír ještě nepřevedenou“ verzi novin, do které už mají vložený středový díl. Uprostřed stolu se navíc nachází žetony pořadí dokončení a stopky, které spustí fázi reportáží. Ta probíhá v reálném čase a dává každému možnost nasbírat potřebné texty, fotografie a reklamy.

Jakmile se někdo rozhodne, že už má na stole dostatek vhodného materiálu, přechází do fáze rozložení. Teprve v tu chvíli se články, obrázky i inzeráty fyzicky umisťují na herní desku, kde musí zapadnout do vyznačeného prostoru. Při skládání se nesmí překrývat dva dílky stejné barvy ani stejného typu, takže vedle sebe nesmí ležet dvojice fotografií, reklamy nebo články se stejnou tématikou. Souběžně je třeba hlídat vyvážení dobrých a špatných zpráv, protože přebytek jedné nebo druhé strany veřejnost příliš nepotěší.

Když hráč prohlásí, že jde do tisku, čeká ho už jen kontrola, zda vše odpovídá pravidlům a nic nepřesahuje okraje novin. Zazvonění stopek ukončí každé kolo a současně rozhodne o pořadí, v jakém si účastníci pro příští vydání vybírají nové středové dílky. Postupně se tak projde páteční, sobotní i nedělní výtisk, přičemž s každým dalším dnem se zvětšuje plocha pro umístění novinového obsahu. Na konci hry končí nejhůře hráč s nejnižšími příjmy z reklam, který se nevyhne bankrotu, zatímco vítězem se stane ten, kdo dokázal vyvážit své články, fotografie a finance do podoby nejúspěšnějšího lesního vydání.

Celkovou dynamiku posiluje skutečnost, že si redaktoři mohou v průběhu hry vybrat různé speciální schopnosti, přidat si do balíčku takzvané Breaking News, nebo přejít do zvláštních herních módů, které rozšiřují základní principy o další pravidla a možnosti. Díky těmto úpravám získává Les v pressu variabilitu a odlišný charakter pro každý z celkem tří hracích dnů, přičemž partie může probíhat v rozmezí dvaceti až třiceti minut a nabídnout tak svižný, ale přesto překvapivě propracovaný vhled do dění rušného novinového zákulisí.

Nevím, jak vás, ale mě osobně tato hra zaujala svým tématem. Pokud se nemůžete dočkat, tak vězte, že na pulty obchodů se titul dostane již v dubnu letošního roku, tzn., můžete předobjednat, abyste se do pressu novin z lesa dostali hned od prvního dne vydání.