Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Jak jsme hrávali před dvaceti lety

Ohlédnutí za deskovými hrami v Česku a radost z dnešního bohatého výběru.

Před dvaceti lety, zhruba na přelomu tisíciletí a v prvních letech dvacátého prvního století, se herní kultura v České republice opírala především o tradiční a všeobecně známé deskové hry. Ačkoliv výběr nebyl tak pestrý jako dnes, české rodiny i herní nadšenci měli své oblíbené stálice. Dnes, s odstupem času, můžeme být rádi, že se odvětví stolních her posunulo správným směrem – z původní hrstky klasických titulů se stala široká paleta moderních, strategických, rodinných i příběhových her, doplněná o rozvinutou komunitní scénu a snadný přístup k informacím. V kontextu této proměny si dnes uvědomujeme, že rozmanitost a kvalita současné nabídky jsou výsledkem postupného zrání a smělého prorůstání nových herních konceptů do českého prostředí.

Na přelomu tisíciletí byly české rodiny zvyklé především na ověřené tituly. Člověče, nezlob se! se těšilo stále stejné popularitě, neboť bylo snadno pochopitelné a přístupné všem generacím. Do této kategorie spadaly i hry jako Dáma, Mlýn či Šachy, které dlouhodobě formovaly logické uvažování a soutěživost u mnoha hráčů. Tyto klasiky provázely rodinné večery, oslavy i dovolené, kde se k nim lidé rádi vraceli.

K neotřesitelné stálici mezi deskovými hrami patřily už od osmdesátých let Dostihy a sázky. Zatímco na západě se hrály především Monopoly, české domácnosti se nadšeně vrhaly v investice do koní, stájí a dostihových závodů. Hra, která rozvíjela strategii a finanční povědomí, dokázala roky udržet své výsadní postavení a spojovat u jednoho stolu hráče různých generací.

První roky dvacátého prvního století nepřinesly jen setrvačnost tradičních titulů, ale i pronikání moderních evropských deskových her na náš trh, které nabízely propracovanější pravidla, strategičtější herní principy a atraktivní design. Osadníci z Katanu, dnes už legendární hra o dobývání a osidlování ostrova, rozvíjení obchodu i surovinové strategie, byla pro mnoho hráčů zjevením. Carcassonne, založené na pokládání dlaždic a gradujícím budování krajiny, ukazovalo, že deskové hry mohou být nejen promyšlené, ale i esteticky přitažlivé. Ačkoliv tyto hry tehdy působily jako okrajový fenomén, postupně nabíraly na síle a staly se základem pro dnešní pestrou nabídku.

Ačkoliv středobodem hraní byly klasické a rodinné hry, řada hráčů objevovala i kouzlo her na hrdiny, což v Česku reprezentoval především legendární systém Dračí doupě. Tento ryze český fenomén, inspirovaný zahraničními RPG systémy, otevíral dveře do fantastických světů plných monster a chrabrých hrdinů. Přestože Dračí doupě nebylo klasickou deskovkou, sehrálo významnou roli v rozvoji herní kultury, přispělo k rozvíjení komunitního ducha, spolupráce, komunikace, fantazie a připravovalo tak půdu pro dnešní bohatou paletu herních žánrů.

V této době se také začalo dařit tzv. párty hrám, mezi nimiž vyčnívala hra Activity, kombinující pantomimu, kreslení a slovní popis. Takové hry přinášely do českých domácností dynamickou interakci, smích a příležitost k nenáročné společenské zábavě. Setkání s přáteli, rodinné oslavy či dovolené se tak často nesly v duchu tvořivého soupeření a spontánních nápadů.

Před dvaceti lety byl výběr her v obchodech omezený a specializované herny či kluby teprve vznikaly. Hráči byli často odkázáni na tipy přátel, na překlady pravidel zahraničních titulů či na herní komunity, které se formovaly ve školách, domech dětí a mládeže či v kulturních centrech. Zde se pomalu rodila hráčská základna, zkoušely se nové styly a koncepty, a položily se základy k pozdějšímu rozmachu.

Postupně se objevili i první čeští autoři a nakladatelé, kteří se zpočátku inspirovali zahraničními úspěchy, aby brzy začali přicházet s vlastními nápady. Vznik specializovaných vydavatelství, jako je Mindok, Albi či Czech Games Edition, společně s rozvojem herních festivalů a akcí zaměřených na deskové hry, přispěly k tomu, že se český trh nebývale rozrostl. Mnohé nové tituly navíc získaly ocenění na mezinárodní úrovni a ukázaly, že i z malé země mohou vzejít originální a nápadité hry, které si najdou fanoušky po celém světě.

Když se dnes ohlédneme zpět, vidíme, jak dalece se situace proměnila. Zatímco před dvaceti lety jsme byli odkázáni hlavně na osvědčené klasiky, skromnou nabídku a několik nových titulů, dnes se český hráč setkává s obrovským množstvím her nejrůznějších žánrů a náročností. Tento posun je důvodem k radosti a potvrzením, že česká herní scéna vykročila správným směrem. Výběr je bohatší, kvalita vyšší a komunita propojenější než kdy dříve. Dnešní hráči mají možnost ponořit se do komplexních strategických výzev, budovat úchvatné světy, prožívat epické příběhy a poznávat nové kultury prostřednictvím deskovek. Je to proměna, na kterou můžeme být hrdí a z níž můžeme mít upřímnou radost.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: