
Hutan – Život v pralese
Pod korunami stromů uprostřed deštného pralesa…
Teplý vlhký vzduch prosycený vůní květů a tlumený šum listí přehrávají pradávnou píseň života. Pod spletí lián a mohutnými kmeny se rodí i mizí celé ekosystémy a každý nový výhonek slibuje příběh o křehké rovnováze. Tropický les nikdy nespí, barvy a tvary se prolínají v nepřetržitém tanci a každé semínko hledá svoji šanci prodloužit řetězec života.

Desková hra Hutan – Život v pralese od dvojice autorů Asger Harding Granerud a Daniel Skjold Pedersen tuto dynamiku převádí přímo na herní stůl. Do místních luhů a hájů tento titul přineslo v našem mateřském jazyce vydavatelství Asmodee. No a pro úplnost údajů zmíním, že hra je určená pro jednoho až čtyři hráče s doporučeným věkem od osmi let a jedna partie zabere přibližně třicet až čtyřicet pět minut, což se v praxi opravdu dá reálně stihnout.

Po otevření krabice okamžitě zaujme výtvarné zpracování ilustrátora Vincenta Dutraita, které dává celé hře jasnou atmosféru živoucího pralesa. Nezůstává však jen u vzhledu, ale pod víkem je i praktický insert (je potřeba si jej složit, avšak není to nikterak náročné), který v krabici přehledně třídí více než sto žetonů květin, několik desítek kartonových 3D stromů, barevné figurky zvířat a pořádná kupa karet. Dále jsou pod víkem čtyři oboustranné herní desky pralesa pro každého hráče, které jsou navíc variabilní, tzn., lze je libovolně natáčet a pokaždé tak vytvářet nový prostor pro hru.

Partie se odehrává v devíti kolech, jejichž délku určuje balíček karet květin, přizpůsobený počtu hráčů. V každém kole hráči volí ze dvou karet. Tu vhodnější pro svůj rozrůstající se les, případně si vezmou žeton začínajícího hráče pro kolo následující. Každá karta přináší jednu až tři květiny, které musí navazovat na dříve položené porosty. Dvě květiny stejné barvy naskládané na sebe vyženou do výšky strom. Ten je následně zdrojem bodů i klíčem k obratu nepovedeného tahu, protože dovoluje přetvořit ztrátovou oblast ve vítěznou.

Herní desky rozdělují prales potůčky do oblastí o velikosti dvou až pěti polí. Úplné zaplnění jednou barvou přináší body, zatímco nedokončené nebo smíšené území je nežádoucí a hráči se odečtou body. Když v dokončené oblasti vyrůstají stromy na všech květech, vzniká dokonalý biotop. Strom se promění ve figurku zvířete a sousední půda se obohatí, takže do ní hráč přidá další květy zdarma. Zvířata jsou však omezená a soupeři je mohou ukořistit dřív, než se podaří vytvořit ideální podmínky. Jemný prvek soutěživosti tím nenásilně doplňuje jinak poklidnou atmosféru a přináší příjemné napětí.

Vedle základní rodinné verze existuje varianta pokročilá, v níž pět náhodně losovaných karet ekosystémů zohledňuje různé herní situace, například stromy určité barvy u vody, řadu zvířat na okraji mapy nebo souvislý pás dokončených oblastí. Ještě dál jde sólo režim se čtrnácti scénáři, které předepisují konkrétní uspořádání herních desek, pevně danou pětici karet ekosystémů a minimální bodovou hranici. Úspěchy lze zapisovat do tabulky a pomocí drobných modifikací postupně zvyšovat obtížnost, třeba omezením počtu zvířat či pokládkou květin po úhlopříčce. Možnost úpravy variability je veliká, což jednoznačně zvyšuje znovuhratelnost.

Plánování a rozhodování ve hře stojí na včasném načasování růstu stromů a chytrém plánování barevných oblastí. Počáteční tahy působí uvolněně, závěr partie ale utahuje šrouby a nedostatek prostoru odhalí každou chybu. Náhoda v dobírání karet dovede zamíchat plány, přesto chytrá volba a flexibilní přístup obvykle odmění hráče, jenž dokážou riskovat ve správný okamžik. Přímá interakce je malá, většina bodů vzniká z toho, co si každý pěstuje na vlastní desce, a proto je hra ideální pro klidné rodinné večery i přestávku mezi složitějšími tituly.
Produkční kvalita je špičková, kartonové stromy drží pohromadě, kartonové květiny jsou přehledně barevné a celé panorama na stole vypadá jako pohlednice z tropického ráje. Závěrečná stránka pravidel navíc přidává malý přírodopisný atlas, takže se mimo zábavu dozvíte, že temně fialová orchidej se indonésky nazývá anggrek hitam a sumaterský tygr harimau Sumatra. Hra tím nenápadně připomíná, proč stojí za to tropický les chránit a objevovat.

Hutan – Život v pralese sice nepřináší revoluci v herních mechanikách, přesto vyniká svěží atmosférou a pečlivým zpracováním. Snadno pochopitelné principy potěší děti i příležitostné hráče, zatímco scénáře, karty ekosystémů a variabilní desky zajistí, že se ke hře budete vracet. Hledáte-li titul, který prověří schopnost plánovat, zaujme na první pohled i svou rozloženou podobou na stole a přitom připomene krásu i křehkost tropických ekosystémů, výprava pod koruny pralesa by ve vaší sbírce rozhodně neměla chybět.
Hutan – Život v pralese získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Asmodee

Hru můžete zakoupit přímo zde.