
Frosthaven
Mrazivá výprava na hranici civilizace
Zatímco ledový vítr sviští pustinou daleko na severu, fanoušci deskových her netrpělivě vyhlížejí Frosthaven – pokračování legendárního Gloomhavenu. Toto epické kooperativní dobrodružství slibuje stovky hodin hraní v nehostinném zimním prostředí, kde poslední bašta civilizace bojuje o přežití. Hráči v místních luzích a hájích sice na vydání čekali dlouhé roky, ale o to větší očekávání Frosthaven provází. Jaké novinky a zážitky můžeme od tohoto „mrazivého“ nástupce jedné z nejslavnějších deskovek světa čekat? Vzhledem k faktu, že vydání v našem mateřském jazyce se nezadržitelně blíží díky společnosti Albi, pojďme si o hře něco málo říci.
Gloomhaven se stal pojmem, který otřásl světem moderních deskových her. Tato monumentální fantasy kampaňová hra plná soubojů si vysloužila první místo v žebříčku BoardGameGeek a desítky ocenění. Obří krabice vážící kolem 10 kilo nabízela přes sto hodin herního času a inovativní legacy systém, v němž se herní svět trvale mění podle rozhodnutí hráčů. Hráči v roli žoldáků procházeli temným světem Gloomhavenu, plnili scénáře, vylepšovali své postavy a dokonce je po splnění osobních úkolů … asi neprozradím, kdyby náhodou se našel někdo, kdo tento twist ještě nezažil, tak ať není ochuzen o překvapivé momenty. Obrovský úspěch Gloomhavenu ukázal, že hráči prahnou po komplexních, příběhově propojených zážitcích, a vyšlapal cestu dalším megahrám. Není divu, že pokračování s názvem Frosthaven se stalo jedním z nejočekávanějších projektů v historii. Jeho kampaň na Kickstarteru v roce 2020 dokonce stanovila rekord v kategorii deskových her.
Zatímco původní Gloomhaven se odehrával v okolí temného města plného intrik, Frosthaven přesouvá děj na samý okraj civilizace – do malé opevněné osady kdesi v mrazivé pustině na dalekém severu. Podle oficiálního popisu je Frosthaven „jedinou baštou civilizace na drsném severu“ obléhanou ze všech stran nestvůrami a záhadnými hrozbami. Pokud má osada přežít nadcházející zimu, bude potřebovat pomoc zkušených válečníků a vůdců – a těmi válečníky jste vy, skupina zachmuřených dobrodruhů bez domova, kteří jsou poslední nadějí Frosthavenu. Atmosféra hry tak slibuje zoufalý boj o přežití v nehostinných podmínkách, kde každý scénář a rozhodnutí mohou znamenat rozdíl mezi tím, zda vesnice zůstane stát, nebo ji pohltí ledový mráz. Tvůrce Isaac Childres tentokrát zasadil příběh do prostředí zimy, které je v deskovkách méně obvyklé (ačkoliv je pravdou, že od té doby, co měl Frosthaven kampaň na Kickstarteru vyšlo i u nás řada her s urputnou zimou – například. Frostpunk, Věčná zima …) – namísto temných kobek Gloomhavenu nás čekají zasněžené pláně, zamrzlé lesy a ledové jeskyně, zkrátka výprava do mrazivé divočiny se vším všudy. Z prvních ohlasů vyplývá, že Frosthaven se snaží vyprávět ještě hlubší příběh než jeho předchůdce, a to na pozadí boje o udržení posledního ostrůvku civilizace. Osada Frosthaven samotná díky tomu nepůsobí jen jako kulisa, ale naopak se v průběhu kampaně stane téměř dalším „hráčem“, živým organismem, který se vyvíjí, roste a může i utrpět rány. Budeme ji společně budovat, bránit a pozorovat, jak se mění s ročními obdobími. Prvek zimy a léta je totiž ve hře novinkou. Čas je rozdělen do cyklů, které ovlivňují dění ve světě. Dá se předpokládat, že zatímco krátká léta budou obdobím relativního klidu na zásobení, tuhé zimy prověří hráče neustávajícími útoky a nedostatkem zdrojů. Autoři potvrdili, že v létě bude skutečně více možností vydávat se do divočiny shánět suroviny a připravovat zásoby, zatímco zimní sezóna přinese zvýšenou frekvenci obrany pevnosti proti nepřátelům, které podivně přitahuje právě zamrzlá tvrz Frosthaven.

Je to „jen“ větší Gloomhaven? Tuto otázku si mnozí kladou a sami autoři přiznávají, že odpověď zní „ano i ne“. Frosthaven staví na stejných základech, které udělaly z Gloomhavenu fenomenální hit. Nemění tedy funkční mechanismy, místo toho je piluje a rozšiřuje. Základní herní princip zůstává známý: taktický boj řízený kartami, žádné házení kostkou ani náhoda v útoku. Každý hráč má balíček akčních karet své postavy rozdělených na horní a dolní polovinu; v každém kole zvolí dvě karty a použije z nich jednu horní a jednu dolní akci. Tím postava provede například pohyb a útok, případně podpůrnou schopnost, a současně určí svou iniciativu pro dané kolo. Nepřátelé mají vlastní karty chování a celé to vytváří důmyslný systém soubojů, kde úspěch závisí spíše na plánování a správném zahrání karet než na štěstí. Stejně jako v Gloomhavenu i zde mají hrdinové omezený počet karet v ruce a vyčerpání (trvalé odhození karty při odpočinku) funguje jako měřič výdrže postavy. Dlouhý dungeon tak může družinu udolat, i když jim třeba ještě neubývají životy. V tomto ohledu čekáme od Frosthavenu stejně napínavé logistické „puzzle“ v každém scénáři: kdy ještě vydržet bojovat a kdy raději zvolit odpočinek, který vás však oslabí tím, že přijdete o jednu kartu navždy.
Navzdory pokračující herní filosofii „plánuj a spolupracuj místo házení kostkami“ nepůsobí Frosthaven jako pouhá kopie originálu. Naopak – rozsahem a propracovaností jde ještě dál. Krabice Frosthavenu je ještě o něco větší a těžší než původní Gloomhaven, a to především kvůli ohromnému množství komponent uvnitř. Najdeme zde více než 2500 karet, 27 archů kartonových punchboardů, desítky mapových dílů, figurky a nesčetně žetonů – celkem neuvěřitelných 16 kilogramů obsahu. Již samotné vybalení a roztřídění hry bude určitě zážitkem (a výzvou) na celé hodiny. Tvůrci se však poučili z připomínek a zapracovali i na organizaci komponent: přímo v balení jsou připravené plastové přihrádky, sáčky a dokonce návod, jak všechny díly uložit, takže opětovné sestavení hry na stůl by mělo být přehlednější než u Gloomhavenu, který v tomto směru nechával vše na hráčích. Přesto je dobré počítat s tím, že setup Frosthavenu zabere nějaký ten čas. Kdo chce, může využít i fanouškovské mobilní aplikace (např. X-Haven Assistant) k zaznamenávání stavu příšer a toku iniciativ – tím lze značně „odlehčit“ stolu od hromady kartiček a žetonů a nechat hráče soustředit se na rozhodování. Tak jako tak je jasné, že Frosthaven není jen hra, ale hobby a projekt, kterému je třeba věnovat prostor v domácnosti i v kalendáři. S tím souvisí i fakt, že bude nutné hned na začátku si pečlivě zvolit partu lidí se kterou se do příběhu pustíte. Nebo druhou možností je se do hry ponořit sám. Očekávám, že měsíční přestávka mezi scénáři hráče uvede v zapomnění na jednotlivé dějové linie. Stejně tak jako, když mám rozkoukaný seriál na Netflixu a za rok vyjde druhá série a už si nic z té první nepamatuji.

Frosthaven na první pohled působí jako „Gloomhaven ve sněhu“, ale pod povrchem na hráče čeká řada nových prvků a vylepšení, které rozšiřují herní obzory. Největší novinkou je bezesporu fáze správy osady mezi výpravami a bojovými scénáři, která by měla zásadně měnít rytmus kampaně. V Gloomhavenu se mezi scénáři odehrávaly jen krátké náhodné události ve městě, případně nákupy vybavení. Naproti tomu Frosthaven má plnohodnotnou fázi základny, která z něj dělá tak trochu kombinaci deskové RPG a strategické budovatelské hry. Po každé misi se družina vrací do Frosthavenu, kde může stavět a vylepšovat budovy, využít nasbírané zdroje k výrobě předmětů a lektvarů a zažít různé události v osadě. Za dokončené scénáře totiž hráči nezískávají jen zlato jako dříve – místo toho obdrží konkrétní suroviny (například dřevo, kov, kožešiny apod.), které pak slouží jako materiál pro crafting a budování. V praxi to může vypadat tak, že po poražení banditů v lese získáte svazky dřeva, které investujete do rozšíření palisád či výstavby nové dílny ve Frosthavenu. Budovy odemykají nové možnosti – třeba kovárna zajistí lepší zbraně, laboratoř umožní míchat silnější lektvary z nasbíraných bylin a vybudováním loděnice si dokonce zpřístupníte námořní výpravy po pobřeží! Rozhodnutí, co vylepšit, a které suroviny utratit, ovlivní další průběh kampaně.
Neměli bychom však očekávat budování města ve stylu jednoduché eurohry – fáze základny je spíše narativní a administrativní část kampaně. Probíhá tak, že se otočí karta představující událost nebo situaci v osadě, hráči zareagují (např. rozhodnou o řešení problému) a poté mohou utratit zdroje za výstavbu či craft. Frosthaven je zkrátka v mnohém ambicióznější než jeho předchůdce – snaží se propojit strategii, příběh a boj v jeden ucelený celek. Je otázkou, jak hladce tato soukolí zapadnou do sebe v praxi, ale potenciál na nezapomenutelný zážitek tu rozhodně je.

Jedním z nejlákavějších aspektů Frosthavenu je zbrusu nová sestava hratelných postav. Tvůrci se rozhodli nevytahovat žádnou z původních tříd Gloomhavenu – místo toho připravili 17 nových hrdinů, z nichž 6 je dostupných od začátku kampaně a další se odemykají postupně během hry. Fanoušci se tak mohou těšit na objevování nových „povolání“ a jejich unikátních schopností. Každá postava má opět svůj balíček akčních karet, figurku a sadu vybavení, ale styl hry za jednotlivé třídy je prý ještě rozmanitější než dříve. Zatímco Gloomhaven záměrně nabízel na úvod relativně klasické archetypy (zloděj, válečník, mág atd.) pro snadnější vstup do hry, Frosthaven si v tomto směru nebere servítky a hned úvodní šestice hrdinů je po stránce mechanik velmi svébytná. Hra tedy na nováčky rozhodně necílí tak shovívavě jako kdysi Gloomhaven. Ačkoliv toto může být z mé strany velmi odvážné tvrzení, proto jej berte s rezervou, přeci jen, hru samotnou jsem ještě neměl možnost vyzkoušet a soudím jen na základě dostupných informací.
A jaké postavy tedy v Frosthavenu najdeme? České vydání odhalilo i názvy nových tříd. Začátečníkům bude nejspíše sympatický Tulák, což je bojovník zaměřený na přežití, který spoléhá na dlouhodobé efekty. Umí zahrát podpůrné karty, které pak několik kol poskytují bonusy, a dokonce jejich efekt může podle potřeby zkracovat pro okamžitý silnější účinek. Tulák je označován za nejméně složitou postavu a měl by tak posloužit jako vstupní brána pro nováčky. Na opačném spektru obtížnosti stojí tajemná Dvojtvář, kterou si tvůrci schovali mezi odemykatelné povolání a která představuje skutečnou výzvu – doslova jde o dvě bytosti v jednom hrdinovi, střídající formu bojovníka na blízko a střelce na dálku, přičemž každá forma má vlastní sadu karet. Ovládnout Dvojtvář znamená zvládnout dvojnásobnou porci schopností, což je určeno spíše pro velmi zkušené hráče. Mezi těmito extrémy najdeme další fascinující charaktery: například Vlajkonošku, což je bojovnice v těžké zbroji plnící roli tanka, která může do boje vztyčovat válečné prapory posilující spojence. Zároveň vládne plošnými útoky, takže působí jako neúnavný ochránce týmu v první linii. Další zajímavou postavou je Skokan – název napovídá, že jde o hbitou postavu, která experimentuje s časem. Skokan se umí „přepínat“ mezi režimem pomalým a rychlým; v pomalé fázi si připravuje energii (sbírá žetony času) a v rychlé je pak najednou spálí, což mu umožňuje provádět bleskové útoky a pohyby. Ačkoli na první pohled může připomínat klasickou zlodějskou postavu, jeho schopnost manipulovat tokem času je osvěžující a rozhodně neobvyklá. Dále tu máme temnou Nekromantku – ta naplňuje svou roli přesně podle očekávání: přivolává nemrtvé posluhovače, kostlivce a jiné hrůzy, které bojují po jejím boku. Zaplatí za to však daň na svém vlastním životě, protože některá kouzla ji stojí část zdraví. Nekromantka tedy není žádný výdržný hrdina, spíš křehká čarodějka spoléhající na své armády mrtvých, aby ji ochránily. Smrtonoška je další zvláštní třída – umí vyvolávat stíny na bojišti, a pak se skrze ně teleportovat či z nich čerpat moc. V rukou chytrého hráče se Smrtonoška může měnit v nepolapitelného ducha, který se zjeví tam, kde to nepřítel nejméně čeká, a šíří zkázu zpoza opony stínů. A to jsme zmínili jen zlomek – celkem 17 odlišných charakterů slibuje nevídanou variabilitu. Každý hrdina má unikátní sadu schopností a designéři se zjevně vyhnuli stereotypním škatulkám typu „válečník, zloděj, klerik“ – namísto toho dostaneme zcela originální kombinace schopností a stylů, které nutí hráče objevovat a učit se novým trikům. Lze očekávat, že právě zkoušení nových postav a jejich synergie bude jednou z velkých zábav Frosthavenu, podobně jako tomu bylo u Gloomhavenu, kde mnohé hráče nejvíce bavilo odemykat tajemné nové figurky a zkoumat, co umí.

Osobně to na mě působí tak, že: Frosthaven bude obtížnější hra než jeho předchůdce. Nejen, že samotné mechaniky hrdinů jsou komplexnější, ale také scénáře mají být pestřejší a náročnější na taktiku. Už první mise umí prověřit koordinaci skupiny – hra vás rozhodně nevede za ručičku. Pokud tedy někdo s tímto univerzem nemá žádné zkušenosti, možná ocení nejprve okusit jednodušší Gloomhaven: Lví chřtán (zjednodušená odbočka a prequel série), který obsahoval výukové scénáře a postupné vysvětlování pravidel. Frosthaven sice obsahuje tréninkový scénář 0, jenže ten funguje spíš jako lehčí úvodní bitva než plnohodnotný tutoriál. Hra zkrátka předpokládá, že základní pravidla ovládáte, nebo že jste ochotni se do nich ponořit s vervou.
Změna prostředí samozřejmě přináší i zcela nové protivníky. Ve Frosthavenu narazíme na více než 60 různých typů nestvůr a nepřátel, včetně nástrah, s nimiž se veteráni Gloomhavenu dosud nesetkali. Namísto známých démonů nebo banditů z jihu se bude hrdinům stavět do cesty například národ zvaný Algox – kmeny mohutných, sněhem ošlehaných tvorů, kteří obývají zamrzlé pláně. Právě Algoxové mají tvořit jednu z hlavních hrozeb kampaně, přičemž jejich chování je popisováno jako nepředvídatelné a nebezpečné, s vysokou mobilitou a zuřivostí v boji. Dále se v oblasti Frosthavenu mají vyskytovat podivné mechanické bytosti přezdívané „Unfettered“, které naznačují přítomnost dávno ztracených technologií v tomto světě. Samozřejmě nechybí nové variace známých „potvor“: z lovců severské divočiny to mohou být různá zvířata a kreatury přizpůsobené zimě, od vlků po obří ledové červy, a také nemrtví zmrzlí válečníci číhající v ruinách. Tvůrci se očividně vyřádili na pestrosti nepřátel tak, aby každý typ představoval odlišnou taktickou výzvu – jedni útočí z dálky, druzí se hrnou do boje na blízko a mají imunitu vůči chladu, další třeba přivolávají posily nebo kladou pasti. Souboje by proto měly nutit hráče neustále přizpůsobovat strategii aktuální situaci. Zajímavým doplněním jsou i bossové a speciální scénáře – lze čekat, že v průběhu kampaně narazíte na mocná stvoření či vůdce frakcí, kteří prověří schopnosti skupiny v delších, mnohafázových bitvách. A jak už zaznělo, může dojít i k přímému útoku na vaši základnu, což obrací klasický dungeon-crawl naruby: místo abyste vnikali do nepřátelského území vy, bráníte vlastní pevnost před nájezdníky. Takové momenty slibují dramatické zvraty a intenzivní atmosféru obklíčení. Kromě bojů ale narazíte i na hádanky a rébusy zakomponované do některých scénářů. Snad neprozradím příliš, když řeknu, že může jít o hledání správné kombinace symbolů k odemčení prastarých vrat, dešifrování run, nebo třeba logické úkoly v rámci příběhových rozhodnutí. Tyto prvky by měly osvěžit hratelnost a dát hráčům i jiný druh výzvy než jen bojovou. Z popisů vyplývá, že tvůrci vyslyšeli volání komunity po pestřejších úkolech – nelze tedy očekávat jen repetitivní „vyčisti místnost od nepřátel“ scénáře, naopak budou zahrnuty i mise zaměřené třeba na obranu určitého místa, vyjednávání, či právě řešení specifických úkolů v rámci příběhu.

Frosthaven v zahraničí sbírá nadšené ohlasy i věcné kritiky – jedni ho označují za „ještě větší a lepší Gloomhaven“, druzí upozorňují na odvrácenou stranu obrovské kampaně (časová náročnost, složitost a také skutečnost, že jde opět o legacy zážitek na jedno plné dohrání). Vzhledem k ceně a jednorázovosti kampaně (samolepky lepíte přímo na mapu a karty trvale měníte) má Frosthaven podobné dilema jako jeho předchůdce: investovat do něj mohou bez obav ti, kteří vědí, že hru skutečně „odehrají“ – ostatním Albi naštěstí nabídne řešení v podobě odlepovacích nálepek, jež umožní kampaň po dokončení resetovat. Díky nim se z jednorázové záležitosti může stát klidně rodinná sága na pokračování, kterou po první kampani začnete znovu s novými hrdiny či jiným okruhem přátel. A i kdyby většina lidí hrála Frosthaven „jen“ jednou, pořád je řeč o desítkách až stovkách hodin intenzivní zábavy, což investici jistě obhájí. Ostatně autor Isaac Childres otevřeně říká, že Frosthaven je koncipován pro úzký okruh nadšenců – není to hra pro každého, ale ti, kdo milují náročné kooperativní výzvy, v ní najdou takřka učebnicový příklad špičkového herního designu propojujícího mechanismy s tématem. Jde o „intenzivně uspokojivý kooperativní rébus převlečený za dungeon crawler“, který ohromuje měřítkem, pompézností a smyslem pro detail.

A přeci jen, ještě jednu věc tu máme, která se týká všech, kteří nechtějí číst zdlouhavé pasáže. Web priběhovky.cz už připravuje, resp., má hotovou lokalizovanou audio podporu pro Frosthaven. Důležité příběhové pasáže si tak hráči brzy budou moci přehrát nahlas přímo na stránce, bez nutnosti je sami číst. Tato funkce výrazně usnadní vedení kampaně, zejména při hraní s více hráči, a zároveň pomůže lépe se ponořit do atmosféry vyprávění. Podobně jako u předchozích projektů na tomto webu (například Spící bohové nebo Gloomhaven) bude přehrávač dostupný přímo v rozhraní webu, s možností snadného výběru scénáře a nastavení rychlosti přehrávání. Autor projektu je podporován komunitou a za dobrovolný příspěvek ve formě virtuálního piva získávají hráči přístup k plnému obsahu, včetně připravované zvukové verze Frosthavenu.
Čekání se každopádně chýlí ke konci. Podle informací by se české vydání Frosthavenu mělo objevit na pultech obchodů již během pár týdnů. Společnost Albi se musela popasovat s mamutí překladatelskou prací – hra obsahuje přes tisíc normostran textu v příbězích, denících a knihách scénářů – což vysvětluje opakované odklady. Jakmile však Frosthaven dorazí, čeká nás pravděpodobně jedinečný zážitek. Připravme se na dlouhé zimní večery plné taktické spolupráce, napětí a objevování. Frosthaven hodlá navázat na legendu Gloomhavenu a přitom otevřít nové kapitoly dobrodružství v mrazivé divočině. Zda skutečně naplní své ambice a očekávání hráčů, to je otázka, na kterou brzy dostaneme odpověď v praxi – při prvních vlastních výpravách za hranice civilizace, do sněhem zaváté pevnosti jménem Frosthaven. Jedno je jisté už teď: tak velký a odvážný projekt se na české deskoherní scéně neobjevuje každý měsíc, a už minimálně proto stojí za pozornost všech, kdo touží po epickém kooperativním dobrodružství, jež je schopno pohltit na dlouhé měsíce. Frosthaven už klepe na dveře … Každopádně již nyní je možné si hru předobjednat, tak abyste se do dobrodružství mohli ponořit co nejdříve.