
Far Cry 3 – Escape from Rook Islands
Desková adaptace plná akce a charismatických záporáků.
Desková hra Far Cry 3 je převodem videoherního zážitku do podoby strategické a kooperativní deskovky, která přináší do herního světa jedinečnou atmosféru a napětí. Tato hra je inspirovaná videoherní předlohou Far Cry 3, což znamená, že hráči se ocitají ve známém univerzu, které se vyznačuje velmi charismatickými hlavními záporáky, jako je ikonický Vaas Montenegro. Hra je zasazena do souostroví Rook Islands, které známe z videoherní verze, a klade před hráče úkoly přežití, souboje s nepřáteli a postupné plnění misí směřujících k útěku z ostrovů. Hra je určena pro jednoho až čtyři hráče od čtrnácti let. Důležitou informací je také fakt, že hra bude během několika týdnů vydána v našem mateřském jazyce díky společnosti Asmodee. Proto se pohodlně usaďte a pojďme si něco málo říci o tom, jak se tato hra rozhýbe na stole, o jejích mechanikách a strategických prvcích. A vlastně, co od hry jako takové očekávat.
Hráči se ocitají v roli protagonistů, kteří se snaží přežít na ostrově ovládaném krutými nepřáteli a gangy. Příběh začíná ztroskotáním na souostroví Rook Islands, kde hlavní hrdinové musí čelit mnoha nebezpečím, od divoké přírody až po fanatické bojovníky pod vedením charismatických záporáků, jako je již zmiňovaný Vaas Montenegro. Cílem hry je nejen přežít, ale také postupně plnit mise, které hráče přiblíží k úniku z ostrova a porážce Vaase. Každá mise má své specifické cíle a výzvy, které se hráči snaží splnit, a přitom čelí postupně rostoucímu nebezpečí. Mise jsou rozděleny na různé kapitoly, z nichž každá představuje odlišné výzvy a úkoly, například záchranu spojenců, zničení nepřátelských základen, nebo sběr důležitých zdrojů. Hra tak nabízí variabilní zážitek, kde se příběh postupně odvíjí, a hráči se musí přizpůsobovat aktuálním okolnostem. Každá mise může trvat devadesát až sto dvacet minut, což umožňuje hráčům prožít intenzivní dobrodružství plné napětí a akce.

Důležitou součástí příběhu je také interakce s dalšími postavami na ostrově, což zahrnuje jak přátelské NPC, které mohou hráčům pomoci, tak nepřátelské frakce představující neustálou hrozbu. Hráči mají možnost se rozhodovat, jakým způsobem budou jednotlivé mise plnit – zda se zaměří na přímý boj s nepřáteli, nebo využijí plížení a taktiku, aby se vyhnuli přímým střetům. Tyto rozhodnutí ovlivňují průběh příběhu a mohou vést k různým výsledkům, což dodává hře na znovuhratelnosti.
Herní součásti hry Far Cry 3 zahrnují desky misí, nepřátel, desky postav, karty zbraní, modifikací, šílenství, předmětů a dalšího vybavení. Osobně neočekávám nic jiného, než pořádně nabušenou krabici plnou herního materiálu. Před zahájením hry je nutné pečlivě připravit jednotlivé desky a komponenty podle konkrétní mise. Příprava zahrnuje složení mapy z desek misí, umístění nepřátel na barevné podstavce, rozmístění žetonů kořisti, munice, ohně a dalších zdrojů, které hráči během hry mohou získat, nebo na ně narazit. Tato fáze přípravy je klíčová pro zajištění plynulého průběhu hry, ačkoliv vypadá, že by mohla být časově náročnější. Jednotlivé desky postav obsahují sloty na žetony a karty, jako jsou žetony zdraví, bodů pohybu, předměty, zbraně, modifikace, a také impulzní žetony a žetony obvazů. Každá postava má také určitý počet bodů zdraví a bodů pohybu, které se mohou v průběhu hry měnit podle toho, jaké talenty postava získá nebo jaké zranění utrpí.

Správa inventáře je jednou z nejdůležitějších součástí hry, tak si o ní něco mále ve stručnosti řekněme. Hra omezuje počet předmětů a zbraní, jež mohou hráči nést, což přináší do hry prvek realismu i rozhodování. Hráči si mohou nosnost vybavení navýšit pomocí batohů a pouzder, jenž lze mezi misemi vyrobit z kůží, nasbíraných během průběhu mise. Zbraně jsou hlavním prostředkem k eliminaci nepřátel, a proto jejich správná volba a vylepšení mohou být klíčové pro úspěch v misi. Hráči si mohou zbraně vylepšovat modifikacemi, které lze zakoupit mezi misemi – například kolimátory, puškohledy nebo většími zásobníky.
Zbraně mají určitý počet slotů na modifikace, což znamená, že hráč musí pečlivě zvážit, jaké modifikace zvolí, aby byly efektivní ve specifických situacích. Například puškohled zvyšuje dostřel a přesnost, zatímco větší zásobník umožňuje více střel předtím, než bude nutné zbraň znovu nabít. Modifikace také ovlivňují, jakým způsobem budou zbraně fungovat při různých typech přesunů, jako je akrobatický nebo standardní přesun, což může být rozhodující při boji s nepřáteli v těsných prostorách. Na toto jsem opravdu zvědav, jestli bude mít reálný dopad. Dalším klíčovým prvkem správy inventáře je nutnost efektivně využívat týmové zdroje. Všechny nasbírané kůže, listy, zbraně a nepoužívané předměty mohou hráči uložit do týmových zásob, kde jsou k dispozici pro všechny. To znamená, že spolupráce mezi hráči bude klíčová, a bude třeba pečlivě plánovat, jaký hráč si vezme jaké vybavení, aby byl tým co nejsilnější.

Každá mise je rozdělena na jednotlivá kola, která se dělí na tři fáze: události, tah hráčů a tah nepřátel. Události mohou být buďto spouštěny na začátku každého kola nebo mohou být podmíněné určitými situacemi ve hře. Tyto události mohou mít různé dopady na průběh hry, jako je příchod nových nepřátel, požáry nebo jiné překážky. Poté následuje tah hráčů, kde mohou všichni hráči hrát souběžně. Hráči mohou během svého tahu provádět různé typy akcí dělící se na opakovatelé, omezené a unikátní. Opakovatelé akce zahrnují přesuny, sbírání žetonů nebo použití speciálních objektů, zatímco omezené akce, jako je nabití zbraně nebo likvidace nepřátele, lze provést pouze jednou za tah. Unikátní akce jsou velmi silné schopnosti, které lze použít pouze jednou za celou misi, jako například impulzní akce, jenž může hráči zachránit život v krizové situaci apod.
Kromě standardních nepřátel se hráči musí vypořádat i se šílenstvím, jenž je stále přítomné a neustále se zhoršuje. Šílenství přidává do hry další vrstvu nebezpečí, neboť hráči čelí nejen fyzickým hrozbám, ale i psychickým výzvám. Skoro už, jako bychom se měli těšit na hru od lovecrafta v kulisách malebného ostrova. Ale zpět ke deskové hře Far Cry 3. Každý hráč má stupnici šílenství, která se postupně zvyšuje podle toho, jak moc se jeho postava dostává do stresujících situací. Pokud šílenství překročí určitou hranici, hráč musí uplatnit účinky šílenství, což může zahrnovat nepředvídané akce, jako je útok na spojence nebo nezvladatelný impulz.

Souboje ve Far Cry 3 jsou středobodem mnoha herních situací. Hra se zaměřuje na kombinaci taktického boje a správy vybavení, což znamená, že hráči musejí dobře promyslet, jaké zbraně a modifikace si na misi vezmou. Každá zbraň má určitý dostřel, počet střel a účinek, který způsobí. Boj se odehrává pomocí kostek určující zda hráčův útok zasáhne cíl. Výsledek hodu kostkou může být ovlivněn modifikacemi, jako je kolimátor zlepšující přesnost střelby. Ano, pro milovníky analytického přemýšlení to asi nebude to pravé ořechové, ale to od her tohoto typu ani nečekáme. Boj zahrnuje také výběr cíle a rozhodnutí, zda zaútočit nebo se raději přesunout a připravit na lepší pozici pro útok v příštím kole. Viditelnost cíle a krytí by mohlo být další důležitou složkou boje – pokud je nepřátelská jednotka skryta za překážkou, může být obtížnější ji zasáhnout. Kromě toho hráči mohou využít akrobatický přesun umožňující překonat překážky, dostat se na lepší pozici a útok provést efektivněji.
Tah nepřátel je další fází každého kola, během nichž se nepřátelé pokoušejí zabránit hráčům v dosažení jejich cílů. Nepřátelé jsou řízeni pravidly, která určují jejich pohyb, výběr cíle a útok. Chování nepřátel je předurčeno jejich typem – běžní nepřátelé, bossové nebo divoká zvířata mají různé schopnosti a priority při útoku. Bossové mají často speciální schopnosti, jenž mohou hráče velmi rychle přivést do tíživé situace.
Spojenci jsou nedílnou součástí hry a mohou hráčům velmi usnadnit plnění cílů. Existují dva typy spojenců – autonomní a hráčem ovládaní. Hráčem ovládaní spojenci jsou plně pod kontrolou týmu a jejich akce mohou být synchronizovány s akcemi hráčů, zatímco autonomní spojenci jednají podle předem určených pravidel. Spojenci mohou přebírat část útoků, poskytovat krytí a představují vítaný prvek podpory, zejména při obtížných misích, kdy hráči čelí přesile nepřátel.

Far Cry 3 jako desková hra na papíře vypadá na velmi intenzivní herní zážitek kombinující taktiku, strategii, kooperaci a trochu té náhody v prostředí plném napětí a nebezpečí. Otázkou však zůstává, jak bude hra fungovat ve skutečnosti, až ji vyzkoušíme doma na stole. Věřím, že nepůjde jen o využití úspěšné videoherní značky, resp., asi nejúspěšnějšího dílu série Far Cry. Závěrem tohoto preview ještě jednou zmíním, že hru vydá v češtině vydavatelství Asmodee již během několika málo týdnů. Už se nemohu dočkat, až se nám hra dostane do rukou, abychom vám ze hry přineseme naše podrobné dojmy v recenzi.