Dune: Imperium – Povstání
Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.
Písky Arrakisu znovu volají a přinášejí příslib zrady, vzestupu rodů i nezkrotné síly červů
Pouštní vítr se prohání nad dunami Arrakisu a z jeho zrn se opět rodí příležitost k boji i zradě. Dune: Imperium – Povstání přichází jako vylepšená a odvážnější verze oblíbeného strategického hitu, která vtahuje hráče do neúprosného soupeření o vládu nad kořením. Tentokrát na vás čekají nebezpeční špióni, nepředvídatelní píseční červi a propracovanější cesty k moci, které zkoušejí věrnost i odhodlání všech velkých rodů. Stejně jako původní Dune: Imperium, tak i tento titul do místních luhů a hájů přinesla v našem mateřském jazyce společnost REXhry.

Dune: Imperium – Povstání je samostatná a v mnoha ohledech vylepšená podoba deskové hry, která před pár lety otevřela brány univerza Franka Herberta zcela novým způsobem. Nadále propojuje tvorbu balíčku karet s worker placementem a nabízí intenzivní konflikty o nadvládu nad planetou Arrakis, ale nyní přidává nové možnosti, rozšiřuje původní mechaniky a mnohem více se zaměřuje na vyhrocené soupeření a kooperativní režim. Tematicky se hra inspiruje druhým filmem Duna a rozšiřuje výběr postav i událostí z celé předlohy. I přes řadu podobností s původním Dune: Imperium působí Povstání ve výsledku jako samostatný titul, jež díky několika chytrým úpravám přináší pocit propracovanějšího a odvážnějšího díla.

Na první pohled může deska působit podobně jako v původní hře, ale při zevrubném prozkoumání brzy zjistíte, že řada akčních polí byla přeskupena nebo obohacena o nové efekty. Přístup k oblíbeným tahům, jako je rychlé získávání koření či snadná cesta k dalším agentům, už nemusí být tak přímočarý, protože designéři se pokusili rozložit bonusy a zajistit, aby hráče lákalo vícero oblastí. Kromě toho přichází i nové prvky jako špióni. Malé cylindry lze umístit mezi dva sousedící prostory, a díky tomu obejít blokace protivníků. Schopnosti špionů navíc propojují i některé karty a vůdce, což vede k zajímavým momentům, kdy promyšlené umístění špiona připraví půdu pro následnou akci. Celý systém podporuje dynamičtější styl hry a eliminuje frustraci z obsazených polí.

Nejvýraznější inovací jsou píseční červi, kteří dokáží zásadně ovlivnit konflikty. Pokud se vám podaří ve správnou chvíli prolomit bariéru na severní části mapy, mohou se tihle obří tvorové objevit v bitvách na všech frontách a zdvojnásobit odměny i pro hráče, který skončí na druhém nebo dokonce třetím místě. Získat červa stojí čas a zdroje, ale odměnou je prudký bodový zisk, jenž dokáže zamíchat pořadím i v pokročilé fázi hry. Na první pohled to může vyvolávat pocit nevyváženosti, nicméně píseční červi představují riskantní strategii, která hráče nutí si šetřit správné karty, pečlivě volit moment útoku a spoléhat na to, že se konkurence nestihne vyzbrojit dříve. Právě to umožňuje zůstat ve hře o vítězství i ve chvíli, kdy jeden z hráčů výrazně utekl v prvních kolech. Konflikty obecně působí díky písečným červům živěji.

Upravená je také nabídka lídrů a karet. Noví velitelé, včetně oblíbených postav z filmů, disponují výraznými schopnostmi, jež ulehčí budování balíčku, přidají extra bojovou sílu nebo vás naučí efektivněji pracovat se zdroji. Karty intrik jsou rozmanitější a častěji ovlivňují alianční pozice na stupnicích čtyř frakcí. I zdánlivě slabší intriky mohou v kombinaci s balíčkem umožnit hráči překvapivý obrat, zatímco silné a vzácné karty na konci partie dokáží přinést masivní bodový přísun. Deckbuilding je stále klíčový, a přestože v Dune: Imperium – Povstání dochází k menšímu množství míšení balíčků než v tradičních deckbuildingových hrách, právě umění „zbavit se“ horších karet z ruky, využívat efektů na dobírání a perfektně načasovat hru se zbraněmi v závěrečné fázi každého kola představuje rozdíl mezi úspěchem a prohrou. Pocit náhody z nepovedených karet v kritickém okamžiku zůstává, ale možnosti, jak si vylepšit dobírání, jsou tentokrát rozšířené – mimo jiné i díky špionům, jejichž odstranění může přinést drobnou, ale důležitou kompenzaci v podobě líznutí další karty.

Nedílnou součástí hry zůstává kompetitivní „závod“ ke zhruba deseti bodům. Atmosféra v závěru většinou graduje, protože partii téměř vždy rozhodne boj o cenné vítězné body. Odměny z konfliktů jsou pestřejší, někdy přinášejí body do sbírky, jindy nabízejí významné posílení zdrojů. Postupné budování vlivu u frakcí a snaha udržet si vzácnou alianci někdy naráží na skryté intriky soupeřů, což dodává hře prvek napětí až do poslední odhalené karty. Není neobvyklé, že partie skončí rozdílem jediného bodu díky zmiňovaným intrikám nebo dovedně načasované účasti písečného červa v závěrečné bitvě.

Tvůrci hry také přidali týmový mód pro šest hráčů, v němž Harkonneni soupeří s Atreidy, a připravili lépe propracovaný solo systém. A popravdě tento týmový mód je zcela geniální a mohu jej vřele doporučit. Tedy je pravda, že je asi vhodné, aby všichni účastníci za sebou měli už několik partií klasického kompetetivního režimu, aby už měli zažité nejen herní mechaniky, ale i tušili jednotlivé návaznosti a komba, pak je to pro všechny zúčastněné nelítostná bitva. V sólové variantě se hráč postaví proti jednomu nebo dvěma virtuálním oponentům, kteří ztělesňují slavné postavy a mají specifické preference a strategie řízené dedikovaným balíčkem karet. Botům nechybí ani aktivování speciálních schopností a jejich mechanika v některých situacích dokáže nepříjemně překvapit. Osobně jsem odehrál okolo 7 sólo her a mohu říct, že jde o důmyslný a napínavý sólo režim, který se nevyhýbá momentům, například když virtuální protivník mi obsadil klíčovou pozici na plánu a znepříjemnil mi tak cestu za vítězstvím apod.

Co se týče vzhledu a zpracování, Dune: Imperium – Povstání si uchovává minimalistický styl prvního dílu. Hráčům, kteří hledají spektakulární ilustrace, může hra připadat nenápadná nebo dokonce nevzhledná. Praktická stránka mapy je však podle mě dobře vyřešená, akce jsou zřetelně oddělené a neplýtvá se místem. I obrázky na kartách jsou v duchu původní hry a mě osobně vůbec neurazili, spíše naopak jsou v duchu celého univerza.
Hlavním lákadlem zůstává to, co fungovalo už v první hře – svižná pravidla, napětí pramenící z výběru akčních míst a z odhalení karet v konfliktu, skryté intriky v rukou hráčů, asymetrické schopnosti vůdců a stále dynamičtější tahy v závěru partie. Povstání tuto funkční kostru zachovává a přidává důmyslné úpravy, jež zvyšují znovuhratelnost i možnosti strategií, ať už sázíte na agresivní styl, nebo na sofistikované budování balíčku. V partii s šesti hráči či v novém sólo režimu navíc hra otevírá další obzory, aniž by popřela vlastní charakter. Pro milovníky Duny představuje Povstání skvělý způsob, jak si znovu projít pískem planety Arrakis a nasát ducha románů i filmového zpracování. Pro hráče deskových her, kteří ocení výrazný konflikt, kombinaci deckbuildingu a worker placementu a téma vrcholného sci-fi díla, je Povstání jistou volbou, která může dlouhodobě obohatit jejich herní sbírku.

V porovnání s původním Dune: Imperium je nová verze přístupnější novým hráčům, protože od začátku nabízí rozmanitější kombinace karet, výraznější lídry a lépe promyšlené rozmístění akčních polí. Zkušení veteráni pak ocení větší variabilitu a zároveň relativně snadno pochopí přidané mechanismy. Jedinou kontroverzí zůstávají obří červi, neboť vyžadují vyšší míru pozornosti a schopnosti reagovat na nenadálé vývoje, aby nenarušili rovnováhu na bojišti. Právě v tom ale leží podstata Duny – flexibilita, překvapení a neustálý boj o přetavení těžce získané moci ve vítězství. Povstání díky tomu nabízí nejen zajímavé strategie pro dlouholeté fanoušky, ale i vrátka pro ty, kdo se ke stolu Duny vrací po pauze nebo se na Arrakis vydávají úplně poprvé.
Dune: Imperium – Povstání získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry

Hru můžete zakoupit přímo zde.























