
Divukraj: Dálava
Přímořské dobrodružství ve světě Divukraje.
Divukraj Dálava přináší zcela nové pojetí oblíbené deskové hry Divukraj, která si v posledních letech získala srdce tisíců hráčů po celém světě. Její autoři, James A. Wilson a Clarissa A. Wilsonová, se rozhodli navázat na poetiku a mechanismy původního titulu, avšak tentokrát umístili děj na tajemné severní pobřeží. Společnost Starling Games, jenž hru vydala v roce 2023, vtiskla samostatně hratelnému rozšíření Divukraj: Dálava charakteristický rukopis: krásně ilustrované karty, detailní komponenty a unikátní herní prvky doplňující ověřené systémy známé z původního Divukraje. A pochopitelně do místních luhů a hájů, stejně jako drtivou většinu ostatních titulů z tohoto univerza, přinesla v našem mateřském jazyce společnost REXhry.

Jedním z největších lákadel této varianty je samotné prostředí. Namísto hustých lesů a majestátního prastarého stromu, se nyní ocitáme na pobřeží lákajícím svou rozlehlou mořskou krajinou a nevyzpytatelnými vlnami. Vzduch tu voní mořskou solí a větrem, z písečných pláží lze hledět na vzdálené ostrovy, kde se skrývají cenné poklady. Na útesech se tyčí maják, jenž v této hře nahrazuje symbolický prastrom, a slouží jako místo setkávání, obchodů i nejrůznějších příprav pro námořní výpravy.

Příběhové pozadí, byť o to v Divukraji tak úplně nejde, se soustředí na dobrodruhy a tvory obývající severní pobřeží. Mniši se uchylují do klášterů a skriptorií, kde vytrvale pracují na překladu a iluminaci prastarých textů. Po moři se plaví posádky odvážných námořníků, doufaje, že naleznou ztracené ostrovy a cenné relikvie. Mezitím další zvířecí obyvatelé pobřeží shánějí klíčové suroviny a zakládají přímořská města, jejichž rozmach je hlavním motorem celé hry.
Základní pravidla si zachovávají princip worker-placementu, známý z původního Divukraje. Hráči využívají svoje pracovníky k obsazování různých míst na herním plánu, kde mohou získávat zdroje, spouštět efekty karet nebo si otevřít prostor pro výhodné akce v pozdější fázi hry. No a na základě toho vykládat různé karty obyvatel nebo obydlí tak, abyste vytvořili to nejroztomilejší obydlí široko daleko okolo stolu, což v řeči deskové hry znamená mít co nejvíce vítězných bodů. Zatímco v původní hře jste museli pečlivě zvažovat, kam své figurky vyšlete, aby vám zajistily maximum benefitů, Dálava do tohoto systému přidává další vrstvu v podobě mořských cest, kapitánských kotev a inovativního systému větrných růžic.

A začněme hnedle tou první inovací. Hráči nyní disponují nejen pracovníky, ale i třemi zmíněnými kotvami, které jim umožňují zdarma vykládat nové karty do svého města. Toto je mimochodem hezký mechanismus, který bych rád trochu rozvedl. V původním Divukraji bylo potřeba čekat, aby se našla synergie obydlí s obyvatelem, například Farma do níž jste zdarma mohli umístit Farmáře nebo Farmářku, tak v Dálavě stačí použít zmíněnou kotvu a obyvatele můžete ve svém městě přivítat zdarma. Další věc, která z této hry dělá více strategickou, protože byl šikovně eliminován prvek náhody.
Velkým osvěžením je mechanismus větrných růžic, představujících proměnlivé proudy a směry větru ovlivňující, jaké karty a akce se v daném ročním období vyplatí hrát. V každé fázi ročního cyklu (zima, jaro, léto a podzim) může být vítr příznivý pro určité typy karet, díky čemuž hráč získává výhodu v podobě bonusových bodů nebo snazšího placení zdrojů. Tento systém je doplněn o možnost vyplout na pobřežní dráhu, kde se při vhodném načasování dají nasbírat vzácné poklady. Právě poklady přinášejí do hry další strategickou hloubku, protože je lze využít nejen jako vítězné body, ale jako žolík namísto jakékoliv suroviny.

S větrnými růžicemi souvisí ještě jedna velmi důležitá věc. Kdykoli hráč vyloží kartu, jejíž typ nebo klíčové slovo odpovídá jedné z větrných růžic, posune svou loďku o jedno pole vpřed na stupnici po obvodu herního plánu; pokud karta odpovídá oběma růžicím, posune ji o dvě pole. Loďky lze posouvat také díky jiným efektům, ty však nespouštějí odměny spojené s větrnými růžicemi – například aktivací Šalupy se nespustí efekt Navigátora. Kdykoli hráč zastaví, nebo přejde přes pole s pokladem, vezme si jeden žeton pokladu ze společné zásoby, jenž může kdykoli použít jako libovolnou surovinu. Nepoužité poklady přinášejí na konci hry dva body a v kombinaci s Galeonou ještě další bonus. Výchozí pozice loďky ovlivňuje konečný bodový zisk, ale při samotném pohybu se žádné body neudělují. Jakmile hráčova loďka dosáhne pole se šedesáti body, již s ní není možné dále hýbat.

Hratelnost se významně liší i ve způsobu získávání zdrojů, jimiž jsou tentokrát houby, naplavené dřevo, chaluhy a kameny. Každý z těchto materiálů je nezbytný pro stavbu rozličných budov a pro hraní konkrétních typů karet tvorů. Například houby jsou zásadní pro pozvání nových obyvatel do města, zatímco chaluhy mají klíčovou úlohu při aktivaci určitých efektů. Úmyslná omezenost některých lokalit na herním plánu povzbuzuje kompetitivního ducha: kdo první sebere zajímavé suroviny, získá rozhodující náskok.

Roční období se v Divukraj: Dálava odehrávají podobně jako v původním Divukraji, přesto však přidávají několik nových možností, aby hráči museli neustále přehodnocovat svá rozhodnutí. Zima bývá začátkem hry, kde máte k dispozici méně pracovníků i zdrojů. Postupně přichází jaro se svěžími možnostmi, v létě narazíte na příliv, který může zaplavit některé lokality a dočasně je znemožnit, a závěrečný podzim vám umožní dovršit váš plán s největším počtem pracovníků. Každé období poskytuje pocit odlišného tempa hry, takže jste neustále nuceni měnit strategii podle toho, které zdroje jsou dostupné a jak se vyvíjejí podmínky na moři. Tím nejzásadnějším, respektive změnou, je zaplavení ostrovů. Na začátku hry je určité množství kartonových ostrůvků, kam je možné vyslat své pracovníky pro pořádnou porci zdrojů. Jenže v momentě, kdy poslední hráč vstoupí do období léta, tak náhodně otočí dva tyto ostrovy lícem dolů a od teď jsou již zaplavené. Tím je mnohem náročnější získávat suroviny pro všechny.

Velkou ozdobou jsou rozhodně samotné karty. Možná se budu opakovat, ale stejně jako v původním Divukraji jsou zde zelené, které po aktivaci přinesou hráčům nové suroviny, modré karty služeb, dovolující získávat různé efekty při vykládání do města dalších karet, hnědé karty, které přinesou jen určitý efekt při vyložení a fialové karty rozkvětu, přinášející velké množství bodů na konci hry. No a pak tu máme červené karty míst, které sice přinesou bodové hodnocení, ale zároveň efekt, který pokud hráč chce získat, musí tam umístit svého pracovníka. V původním Divukraji jste se takto mohli pro získání konkrétního efektu „nasáčkovat“ i do protihráčova města. V Dálavě to možné není. Zde může těchto karet využít jen jejich majitel.
Komponenty hry posouvají estetickou laťku, kterou nastavil původní Divukraj, opět o kousek výš. Ilustrace Jacqui Davisové zůstávají laděny v pohádkovém stylu, ale díky přímořskému prostředí přidávají do palety chladné a vodnaté odstíny, podtrhující dojem svěžího mořského vánku. Dřevěné figurky zvířat, jako jsou krabi, papuchalkové, kachny a bobři, působí nádherně a zachovávají si tematické zasazení. Jediné co mě trochu mrzí, je skutečnost, že suroviny jsou v Dálavě kartonové, zatímco v původním Divukraji byly z různorodých materiálů, tak aby co nejvíce připomínaly oblázky, smůlu, bobule a dřevo. Nicméně, co je v naprostém pořádku, je plně funkční insert, do nějž se vleze i ikonický maják.

Z hlediska komplexnosti pravidel, se Divukraj: Dálava nachází někde uprostřed, mezi původním Divukrajem a jeho rozsáhlejšími rozšířeními. Díky novým mechanismům, jako je plavba po moři a systémem větrných růžic, může hra na první pohled působit složitěji, ale ve skutečnosti se do ní rychle dostanou i hráči, kteří s Divukrajem ještě nepřišli do styku. Možnost postupného přidávání volitelných modulů či úprav obtížnosti navíc znamená, že si hru můžete přizpůsobit svým zkušenostem i preferovanému hernímu stylu.
Herní zážitek se navíc výrazně liší podle počtu hráčů. V menším počtu bývá větší prostor pro plánování pohybu po moři a pro vyhledávání optimálních momentů k získávání klíčových karet. Ve čtyřech hráčích se zase dramaticky zvyšuje konkurence o zdroje a je nutné pružně reagovat na akce protihráčů, protože společná nabídka karet v zátoce na herním plánu se neustále rychle obměňuje. Tato variabilita činí tento titul hrou, do níž se lze opakovaně vracet s rozdílnými skupinami přátel nebo rodinou, aniž by se omrzela.

Plujeme do finále
Divukraj: Dálava je skvělým příkladem toho, jak rozšířit a zároveň osvěžit oblíbenou deskovou značku. Přináší propracované nové prvky, jako jsou kotvy, pohyb po moři či systém větrných růžic, a přesto zůstává věrná svým kořenům v budování města, sbírání surovin a charakteristickému worker-placementu. Nabízí bohatý příběhový kontext, nádherné zpracování a plynulou hratelnost, která dokáže zabavit jak začátečníky, tak zkušené hráče. Pokud hledáte středně náročnou ekonomickou hru se silnou atmosférou a s vysokou mírou znovuhratelnosti, Divukraj: Dálava by rozhodně neměl uniknout vaší pozornosti.
Divukraj: Dálava získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Hru můžete zakoupit přímo zde.