Divoká kolej
Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.
Železniční dobrodružství na Divokém západě
Vlak píská, kolo za kolem se rozjíždí a plán rozšiřování železniční sítě po prériích se právě začíná rýsovat. Vstupte do role železničního magnáta, který se snaží propojit města, uspokojit místní podnikatele a zapsat se do historie západu. Tohle přesně je startovní premisa nově příchozí hry Divoká kolej, kterou do místních luhů a hájů přinese v našem mateřském jazyce vydavatelství TT Games. No a než se hra dostane na pulty obchodů, pojďme se podívat na to, co od hry můžeme čekat.
Divoká kolej (v originále Pioneer Rails) je zakreslovací desková hra z prostředí Divokého západu, která využívá flip-and-write mechaniku a klasické pokerové karty. Hráče staví do role majitelů železničních společností v období osidlování amerického pohraničí. Každý z vás se snaží rozšířit své železniční impérium do neprobádaných končin a propojit své tratě s co největším počtem měst a podniků, aby splnil požadavky místních obyvatel. Hra je určena pro téměř libovolný počet hráčů, přičemž všichni hrají souběžně na svých mapách. Jedna partie zabere zhruba 30–45 minut a pravidla doporučují věk od 10 let. Cílem hry je získat co nejvíce bodů, které získáváte za chytře naplánovanou železniční síť, splněné úkoly, a také za kvalitní pokerové kombinace nasbírané během hry.

Každý hráč má vlastní arch s mapou znázorňující krajinu prérie rozdělenou na hexová pole. Na mapě se nachází města (uzly, ke kterým mohou vést tratě) a různé objekty či zajímavosti, např. doly na zlato, ranče s dobytkem, banky, saloony nebo pevnosti. Ty jsou obvykle označené symbolem a číslem udávajícím, kolik stran hexu musí být obklíčeno tratí, aby byl daný prvek aktivován pro bodování. Po okrajích mapy jsou vyznačené startovní železniční stanice čtyř různých železničních společností. Tyto stanice odpovídají čtyřem barvám v balíčku pokerových karet (pikové, srdcové, kárové a křížové). Hra totiž používá speciální balíček 20 pokerových karet. Každá karta má svou barvu (symbolizující jednu ze stanic) a hodnotu (10, J, Q, K nebo A). Dále se na začátku partie náhodně vyloží tři karty společných cílů, které představují úkoly platné pro všechny hráče. Tyto cíle typicky souvisí s rozvojem tratí (například propojit určitý počet měst, obklíčit několik stejných objektů, vybudovat mosty či tunely z různých stanic apod.) a motivují hráče budovat svoji síť různými směry.
Hra se odehrává celkem ve čtyřech kolech, přičemž každé kolo sestává z pěti tahů. V každém tahu jsou z balíčku odhaleny pokerové karty a každý hráč si jednu z nich zvolí pro sebe. Zvolená karta má dva paralelní efekty: barva karty určuje, ze které výchozí stanice na okraji svého plánu smíte v daném tahu stavět železniční trať, zatímco hodnota karty se zapíše do vaší pokerové kombinace pro aktuální kolo. Ve svém archu si pak zakreslíte několik úseků železniční tratě (typicky tři kratší úsečky) z příslušné stanice dané barvy. Můžete navázat buď přímo od stanice, nebo pokračovat z již dříve postaveného konce tratě stejné barvy. Každá trať musí vést od stanice k nejbližšímu městu a jakmile do tohoto města dorazí, ukončí se (nemůžete projet městem skrz dál, místo toho případně začnete jinou trasu z jiné stanice). Tím na mapě postupně vzniká síť několika železničních linek různé barvy (každá barva má svou stanici a může mít i více větví, pokud je vhodně rozdělíte).

Kromě spojování měst se při zakreslování tratí snažíte také obkružovat různé objekty na mapě. Pokud se vám podaří kolem některého objektu (například banky, dolu, pevnosti apod.) dokola vybudovat koleje, považuje se tento prvek za dokončený. Tím jej aktivujete a vyznačíte si to zakroužkováním příslušného symbolu v bodovací části svého archu. Takto aktivované prvky vám pak přinesou vítězné body na konci hry. Například u dolu s číslem 3 musíte ze tří stran tohoto hexu vést trať, abyste důl dokončili; u banky s číslem 4 je nutné obklíčit pole banky čtyřmi úseky tratí atd. Specifickým typem objektu je dobytek (ranč). Jednotlivá dobytčí pole se nebodují za obklíčení, ale za oddělení ohradami: jakmile kolejemi oddělíte jedno stádo od druhého (tzn. mezi dvěma sousedícími symboly krav povede trať), považuje se takový ranč za uzavřený. Tím vším to na mě působí tak, že hra připomíná příjemný rébusový charakter, kdy přemýšlíte, kam táhnout koleje, abyste uzavřeli co nejvíce výnosných oblastí.
Města na mapě slouží nejen jako cíle tratí, ale také poskytují jednorázové bonusy. Když poprvé napojíte nové město na svoji železnici, označíte si ho (zakroužkujete) na svém plánu. Takové propojené město pak můžete později jednou využít (spotřebovat ho přeškrtnutím) abyste získali speciální akci či výhodu. Ve hře je pět různých speciálních akcí: můžete postavit most a vést trať přes vodu, tunel skrz horské pohoří, zkratku napříč prázdnou planinou mezi dvěma protilehlými rohy hexu, dále můžete vytvořit výhybku a odbočit novou trať z již existující linie, nebo jednorázově změnit barvu karty (tj. stavět koleje ze stanice jiné barvy, než odpovídá zahraná karta). Tyto mocné bonusy umožňují porušit či obejít základní omezení při stavbě tratí, a tím dosáhnout na místa, kam byste se jinak nedostali, nebo stavět efektivněji. Každé takto propojené město lze využít právě jednou, takže bude zapotřebí promyslet, kdy a kterou výhodu nejlépe využít. Například pokud vám v cestě stojí řeka, může se hodit spálit jeden bonus a postavit si most; jindy zase změna barvy karty umožní natáhnout trať z jiné stanice, než by vám normálně příslušelo.

Společné cíle vyložené na začátku partie představují ve své podstatě závod o bonusové body. Vždy jsou ve hře tři náhodné úkoly, do jejichž plnění se mohou pustit všichni hráči, například dodat určitý počet zlatých nuggetů do bank, propojit tři města s jednou stanicí, aktivovat dva saloony apod. Kdykoli na konci tahu některý z hráčů splní podmínku některého cíle, oznámí to a získává okamžitou odměnu. První hráč, kterému se podaří daného cíle dosáhnout, si smí ve svém archu zakroužkovat 10 bodů u dané karty cíle (resp. všichni hráči, pokud více z nich splní tentýž cíl zároveň v tom samém tahu, obdrží plných 10 bodů). Ostatní hráči si v tu chvíli musí vyšší bodovou hodnotu u daného cíle škrtnout a později, pokud cíl splní, obdrží už jen 5 bodů. Každý ze tří cílů tak může splnit postupně více hráčů, ale plnou odměnu získá pouze první v pořadí.
Po pěti tazích končí jedno kolo a následuje průběžné bodování pokerových kombinací. Každý hráč si za uplynulé kolo sestavil z hodnot odehraných karet svou pokerovou ruku o pěti kartách. Tu vyhodnotí a obdrží odpovídající bodový zisk. Na archu je uvedena tabulka, kolik bodů přináší různé pokerové kombinace (například pár, dva páry, trojice, postupka, flush/barva, full house atd.). Lepší kombinace znamená více bodů, přičemž například za nejvyšší kombinaci (pokerové eso-high straight flush či royal flush) lze získat opravdu výrazný bodový bonus. Zajímavostí je symbol saloonu na mapě: pokud se vám v daném kole podaří aktivovat saloon (tj. obklíčit jej tratěmi), získáte možnost zdvojnásobit bodový zisk ze své pokerové kombinace v tom kole. Naopak pokud saloon v daném kole nezískáte, musíte si příslušné pole v tabulce vyškrtnout a bonus už v tomto kole dodatečně nemůžete získat. Po vyhodnocení pokerových karet začíná nové kolo a hráči si ponechávají rozkreslené tratě na svých mapách a pokračují dalším kolem, v němž opět odehrají pět tahů s novými kartami. Hra takto pokračuje celkem čtyři kola (postačí projít balíček karet čtyřikrát).

Na konci čtvrtého kola přichází závěrečné bodování. Do finálního skóre se započítají jednak všechny body získané v průběhu hry (za splněné cíle a za pokerové kombinace v každém kole) a dále body za aktivované objekty na mapě. V bodovací části hráčova archu jsou přehledně uvedeny kategorie: za každé obklíčené zlato (zlatý nugget) získáte příslušný počet bodů, uzavřené banky vám dávají body podle svého počtu, podobně se bodují dokončené pevnosti, oddělené dobytek na rančích, vybudovaná vlaková depa (železniční stanice propojené tratěmi z více směrů) či napojená města atd.. Hráči si sečtou své body ze všech kategorií a kdo má nejvíce, stává se vítězem. V případě shody rozhoduje jako dodatečné kritérium síla pokerových kombinací (hráč s vyšším součtem bodů z pokerových hand vítězí).
Divoká kolej tak kombinuje strategické stavění tratí s prvky sbírání karet (tvorba pokerových kombinací) a závodí se nejen o splnění společných cílů, ale i s náhodou v balíčku karet. Díky variabilním cílům v každé partii a náhodnému pořadí pokerových karet může mít každá hra trochu jiný průběh a zaměření. Mechanismus obkličování prvků na mapě navíc dává hře zajímavý logický rozměr a nutí hráče pečlivě rozmýšlet vedení každé nové koleje. Divoká kolej tak může nabízet bohatou paletu rozhodování a hráči musí plánovat svoji železniční síť tak, aby efektivně spojovali města, maximalizovali bodový zisk z různých objektů na mapě, a současně nezapomínali sbírat silné pokerové kombinace. To vše bude pro nás již brzy připravené na pultech obchodů plně v našem mateřském jazyce díky společnosti TT Games.















