
Dawn of Madness je ztělesnění psychologického hororu na vašem stole
Když se herní stůl promění v portál do temného nitra lidské mysli a každý tah odhaluje nové vrstvy hrůzy, vzniká zážitek, který není snadné zapomenout. Desková hra Dawn of Madness: Complete Collection od studia Diemension Games není jen další hororovou hrou s monstry a figurkami. Je to zneklidňující cesta skrze duševní zhroucení, trauma a noční můry, které mají kořeny v podvědomí hráčů i postav. Tato hra, která aktuálně běží na Gamefoundu v rámci mohutné kampaně, přichází ve své ultimátní podobě, aby nabídla bezkonkurenční zážitek plný děsivých vizí, nelineárního vyprávění a intenzivní kooperativní taktiky. Prostě a jednoduše, takový trochu odlišný Etherfields.
Dawn of Madness je příběhová hra pro 1 až 4 hráče, jejíž hlavním tahákem je silná narativní složka a fascinující atmosféra inspirovaná psychologickým hororem a groteskními sny. Hráči se ujímají rolí tzv. Travelers – ztracených duší, které se ocitly v Otherworld, místě, kde se realita bortí a minulost se vrací v těch nejzvrácenějších podobách. Každý Traveler má svou vlastní kampaň, která trvá několik hodin a odehrává se ve zcela odlišném světě vybudovaném kolem jeho minulosti, viny, bolesti a osobních traumat. V rámci kampaně Complete Collection je k dispozici osm kompletních světů – každý z nich nabízí unikátní vizuální styl, mechaniky, monstra a větvený příběh s více zakončeními.

Kampaň na Gamefoundu běží od 25. května do 24. června 2025 a zaznamenala ohromný úspěch. Již během prvních dnů překonala 600 % cílové částky. Tvůrci z Diemension Games otevřeně říkají, že tato verze hry je určena výhradně pro backery, a neuvažují o klasickém maloobchodním vydání, což z ní činí unikátní sběratelský kus. Complete Collection obsahuje kromě všech základních komponent i vylepšené miniatury, rozšíření, nové scénáře, herní knihy a další doplňky, jenž zajišťují nesmírně vysokou znovuhratelnost. Snad jedinou vadou na kráse je absence české verze hry.
Z herního hlediska Dawn of Madness kombinuje několik herních mechanik. Na povrchu jde o kooperativní hru s důrazem na přežití, správu zdrojů a plánování akcí na tahy. Hráči se pohybují po modulárním herním plánu, kde čelí různým událostem, příšerám a rozhodnutím. Každý tah je naplněn dilematy, která mohou mít dopady na celý průběh příběhu. Akce hráčů jsou ovlivněny jejich psychickým stavem, jenž se dynamicky vyvíjí během hraní. Tato tzv. Mental Stability mechanika mění způsob, jakým postavy vnímají svět kolem sebe. S narůstajícím šílenstvím se mění i karty příběhu, nepřátelé a možnosti interakce – hra vás nutí rozhodovat se nejen podle strategických úvah, ale i podle toho, jak blízko jste zhroucení.

Silnou stránkou hry mohou být příběhové události řízené tzv. Storybookem – bohatě ilustrovanou knihou plnou textových pasáží, rozhodovacích větví a dramatických zvratů. Každá postava má svůj osobní deník, z něhož hráči čtou při určitých spouštěčích, což vytváří pocit interaktivního románu. Hráčská rozhodnutí často vedou k drastickým a nezvratným následkům, které určují nejen průběh aktuálního scénáře, ale i budoucí osudy celého příběhu. Údajně neexistuje zde jedna správná cesta – hra počítá s tím, že uděláte chyby a ponese vás dál do ještě temnějších zákoutí.
Soubojový systém je takticky náročný a spoléhá na správu karet a symbolů. Každý Traveler i protivník má unikátní schopnosti a proměnlivé chování, přičemž častou volbou je, zda bojovat nebo utéct. Konflikty nejsou jen souboj na sílu, ale často psychologická konfrontace s minulostí postavy. Například některé monstra zhmotňují výčitky svědomí, ztracené vztahy nebo dětská traumata. Vítězství v takovém boji znamená mnohem víc než jen odstranění překážky – často přináší katarzi, nebo naopak hlubší pád do šílenství.

Esteticky je Dawn of Madness silně stylizovaná. Miniatury jsou detailní a bizarní, inspirované tvorbou Beksińského a Gigerovými motivy. Vizuál hry působí jako mix živoucího nočního můry a výtvarného pekla, které výborně doplňuje psychologický tón vyprávění. Nejde o horor v klasickém smyslu, ale spíš o pocit nepohodlí, úzkosti a fascinace z neznámého. Každá figurka, karta a ilustrace má svůj příběh a smysl, což jen podtrhuje autorovu snahu vytvořit dílo, které přesahuje hranice deskové hry. Tedy alespoň takto to na mě působí z dostupných obrázků a videí.
Dawn of Madness: Complete Collection není hra pro každého. Je to náročný, hluboký a emocionálně vysilující zážitek, který odměňuje trpělivé a ponořené hráče. Pokud hledáte rychlou zábavu nebo klasickou kampaňovou hru s jasnou strukturou, možná budete zklamáni. Hluboký, děsivý a nezapomenutelný. Dawn of Madness je desková hra, která vypráví příběhy, jaké byste raději nikdy nečetli – a přesto se k nim možná budete chtít stále vracet. Ale takto to na mě působí z dostupných informací v rámci kampaně na Gamefoundu. Škoda jen absence české lokalizace, zas na druhou stranu si dokáži představit, že by šlo o extrémně náročný počin na lokalizaci, který by se nejspíše ekonomicky nevyplatil i vzhledem k faktu, že jde jen o kampaň, která se nedočká retailového vydání.