Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Dávné vědění

Strategická cesta za záchranou ztracených znalostí.

V lidské historii se znalosti a zkušenosti často ztrácely s postupem času. Ať už šlo o starodávné civilizace, které stavěly monumentální památky, nebo o zapomenuté umění a vědecké objevy, mnoho vědomostí upadlo do zapomnění. Přestože snaha uchovat tyto poznatky přetrvává, čas je neúprosný a vzpomínky i objevy často podléhají zkáze. Tento cyklus zániku a znovuobjevování lidských znalostí se stal inspirací pro mnohé příběhy i herní koncepty, jenž se snaží připomenout pomíjivost vědomostí a snahu lidstva udržet své dědictví naživu.

A přesně tomuto nelehkému tématu se věnuje hra Dávné vědění, kterou si do portfolia her vybralo české vydavatelství REXhry a během začátku příštího roku nám ji přinesou do místních luhů a hájů v našem mateřském jazyce. Pojďme si pro jistotu ale říci o co jde. Ve své podstatě jde o hru, přinášející zajímavou mechaniku zániku, a je založena na práci s kartami, které se pohybují po časové ose a postupně podléhají zkáze. Cílem hráčů je zachránit znalosti minulých generací, jenž se ukrývají v monumentech a artefaktech, dříve než nenávratně zmizí. To, co na první pohled vypadá jako jednoduchá zápletka, se ukáže být komplexním a hlubokým strategickým úkolem, nabízejícím širokou paletu rozhodnutí a zajímavých možností.

Hra se zaměřuje na záchranu minulých poznatků. Hráči staví monumenty a vykládají artefakty na svou časovou osu, přičemž se snaží využít jejich schopnosti a udržet znalosti co nejdéle. Jakmile se karta dostane na konec časové osy, podléhá zániku a může přinést negativní body za ztracené vědění. Monumenty, které hráči budují, mají různé schopnosti a interagují s ostatními herními mechanismy, což může vytvářet velmi napínavé logické puzzle.

Hlavní herní prostor tvoří vlastní hráčské desky, na nichž každý hráč spravuje své artefakty, zkoumá nové objevy a snaží se uchovat získané znalosti. Uprostřed herního stolu se nachází společná nabídka tří sloupů, obsahujících karty s tajemstvími, starověkými osobnostmi a zapomenutými spisy. K dispozici je i balíček monumentů a artefaktů, z něhož si hráči na začátku rozdělí deset karet, z nichž si ponechají šest, a zbytek odloží.

Jednoduchá pravidla a rychlý herní setup činí hru velmi přístupnou, i když samotný průběh hry může být zpočátku komplikovaný. Hráči mají na začátku hry k dispozici předem sestavené startovací balíčky, usnadňující první kroky. Během každého kola hráči provádějí tři fáze. Nejprve nastává fáze akcí, během níž mají k dispozici několik různých možností, jako je stavění monumentů, studium nových objevů nebo archivování vědomostí. Následuje fáze časové osy, v níž se aktivují efekty karet s příslušnými symboly, a na závěr dochází k fázi zániku, během níž monumenty na časové ose postupují vpřed a některé z nich mohou propadnout do minulosti.

Dávné vědění je příkladem hry typu „multiplayer-solitér“, kde přímá interakce mezi hráči není klíčová. To může být pro některé hráče výhodou, protože se mohou plně soustředit na své vlastní strategie, ale jiným může chybět větší zapojení ostatních hráčů. Přestože se hra vyznačuje jednoduchými pravidly, rozhodování během jednotlivých tahů může být náročné kvůli velkému množství možností a kombinací, které se otevírají. Tedy alespoň takto to na mě působí na papíře po přečtení pravidel a shlédnutí pár videí.

Dávné vědění nabízí zajímavý mix strategického plánování a logického uvažování, zajišťující, že každá partie bude jedinečná a plná výzev. Osobně jsem na tento titul velmi zvědavý a pakliže to jen bude možné, rádi vám přineseme naši recenzi s podrobnými pocity a dojmy z hraní.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: