
Dávné vědění
Napínavá a velmi chytrá cesta za tajemstvím zaniklých civilizací.
Představte si, že uchováváte vzácné památky zaniklých civilizací, odhalujete tajemství zapomenutých textů a bojujete s neúprosným během času, který se neustále hlásí o slovo. Starobylé monumenty se rozkládají a vyspělá kultura pomalu ustupuje do temnoty dějin. A právě v téhle chvíli přichází chvíle vaší geniality a odvahy, abyste pomohli zachránit jedinečné vědění minulosti. Tak přesně tento strhující pocit vás čeká v deskové hře Dávné vědění.

Dávné vědění (v originále Ancient Knowledge) je moderní strategická hra od vydavatele IELLO, kterou navrhl autor Rémi Mathieu. A do místních luhů a hájů tento titul přineslo v našem mateřském jazyce vydavatelství REXhry. Hra zaujme především svým originálním mechanismem postupného rozkladu karet na časové ose, což do poměrně jednoduchého konceptu vnáší překvapivou komplexnost a vyžaduje od hráčů důkladné plánování. Ve hře se ocitáme v roli správců dávných civilizací, snažících se zachraňovat a rozvíjet zděděné vědomosti, ale zároveň čelí neúprosnému času a hrozbě ztracených znalostí. Přestože téma nemusí na první pohled hrát hlavní roli, jeho zasazení do herních mechanismů dokáže navodit silný pocit naléhavosti a vyvolat napínavé momenty při každém posouvání monumentů vlevo, směrem k jejich nevyhnutelnému rozkladu.

Pravidla sama o sobě jsou překvapivě přístupná a musím přiznat, že jsou i moc hezky strukturovaná, tzn., je reálné se tak do hodinky pustit do první partie. Pochopitelně nechybí řada příkladů, usnadňujících pochopení jakéhokoliv herního mechanismu. Pod víkem krabice je i pro každého účastníka partie jeho hráčská deska, která je rozdělena tak, že v horní části se nachází dvě řady s šesti sloupci, kam pokládáte monumenty, v dolní části pak pět pozic na artefakty. K dispozici jsou také tři desky technologií, rozdělené na základní a pokročilé. Na každou technologickou desku se dají umístit tři karty technologie, které vám buď poskytnou okamžitý efekt, nebo naopak přinesou výhody v závěrečném bodování. Hned při pohledu do krabice je zřejmé, že hra je sestavena z opravdu velkého počtu karet monumentů, artefaktů a technologií. Díky jejich grafickému zpracování je přehledná, i když pro některé může působit lehce sterilně. Na mě osobně však tento styl funguje a moc se mi líbil a dokonale dokresluje téma hry. V krabici je i insert, což velmi výrazně urychluje úvodní přípravu hry a dá se začít hrát do pěti minut od přinesení krabice na stůl.

Dávné vědění se vyznačuje mechanismem umisťování monumentů na časovou osu, kde se každý tah posouvají o jednu pozici doleva, dokud definitivně nesklouznou do minulosti. Tam sice hráčům přinesou body, ale pokud si na nich nestihli odložené žetony znalostí tzv. archivovat, přetaví se tyto žetony v negativní body. Tento koncept prohlubuje rozhodování mezi snahou umístit monument co nejvíce vpravo a mít tak více kol na odstranění ztracených znalostí, nebo naopak využít výhod dřívějšího vstupu do minulosti, kdy monument přestane zabírat místo a navíc se z něj mohou spustit užitečné efekty při zániku. Ztracené znalosti se v okamžiku rozpadu přenášejí do příslušné sekce na hráčské desce, kde přestavují hrozbu záporných bodů na konci hry. Po několika partiích je zřejmé, že i tato negativní hodnota může být příležitostí, protože některé karty nabízejí zajímavé bonusy za větší množství ztracených znalostí. Osobně musím přiznat, že takto hezky navržený mechanismus se mi velmi líbí a všechny účastníky partií nutil nad tím přemýšlet. Ne však natolik, že by docházelo u některých spoluhráčů k analytické paralýze, tak jak tomu dochází u jiných her.

Prostřednictvím pěti akcí mají hráči vždy možnost volit mezi několika cestami, jak rozvíjet svou strategii. Mohou hrát monumenty přímo v určené kolonce na časové ose, nebo využít odhazování karet k tomu, aby je umístili o něco dál či blíž, pokud to není zamknuté symbolem zámku. Mohou také vytvářet artefakty, které zůstávají v dolní části jejich desky a poskytují trvalé schopnosti bez rizika rozkladu. Další zajímavou činností je studium technologií, jež obohacují hráčův rozvoj buď okamžitým efektem u první úrovně, nebo závěrečným bodováním u úrovně druhé. Pokud situace volá po tom, aby se co nejvíc zbavili ztracených znalostí, mohou hráči provést akci archivace a odhodit z ruky tolik karet, kolik znalostí chtějí odstranit z monumentů v časové ose či z vlastního ukazatele na desce. Pro efektivnější dobírání karet slouží akce vykopávek, během níž se mohou monumenty v minulosti otočit o devadesát stupňů a tak odměnit hráče novými kartami. Jejich opětovné „zprovoznění“ vyžaduje využití dalších karet nebo efektů, a i to přináší do hry další možnosti.

Na první pohled se hra může jevit jako solitérní, neboť mnoho akcí probíhá čistě v rámci vlastního herního plánu. Přesto lze najít určité prvky interakce. Ve hře existují i karty, které mohou hráčům ublížit či narušit jejich plány, ale často působí neorganicky. Ve vyšším počtu hráčů se může objevit pocit delšího čekání na tah, ačkoli každý má během soupeřových tahů dost prostoru promýšlet příští kroky. Výrobce navíc podporuje alternativní týmovou variantu, kdy se při čtyřech hráčích hraje ve dvojicích paralelně, což výrazně zrychluje hru a posiluje vzájemnou spolupráci.

Hra končí ve chvíli, kdy někdo dokáže nashromáždit čtrnáct monumentů v minulosti. Následně se vyhodnotí body, především za monumenty a technologie, a připočítají se také body za karty, které ještě zůstaly v časové ose. Negativní body ve formě ztracených znalostí se odečtou a vítězem se stane ten, kdo dosáhne nejvyššího bodového součtu. Zvlášť je třeba zmínit, že monumenty přinášejí mnohdy nejen různé bodové výnosy, ale také zajímavé efekty, které se aktivují buď během pobytu na časové ose, nebo v okamžiku rozpadu a přesunu do minulosti.
Velkou předností Dávného vědění je okamžitá variabilita a strategická hloubka daná rozsáhlou sbírkou karet. Hráči se pokaždé setkají s jiným rozložením artefaktů a monumentů, musí přizpůsobovat své plány náhodnému dobírání a snažit se nalézt funkční souhru mezi umístěním karet, odstraněním znalostí a využitím artefaktů. Učení se, jak včas urychlit či zpomalit rozklad na časové ose, jak nakládat se ztracenými znalostmi a kdy vytěžit maximum z efektů některých monumentů, je základ, který dělá každou další partii zajímavou.

Dávné vědění se prezentuje jako výborná volba pro milovníky karetních engine-building her, kombinujících relativně rychlé hraní s důrazem na dlouhodobé plánování a originálními mechanismy. Hra umí překvapit jednoduchým vstupem pro začátečníky, protože pravidla nejsou složitá, ale zároveň dává dostatek prostoru k objevování chytrých a netradičních kombinací. Díky možnosti různých cest k vítězství potěší ty, kteří mají rádi variabilitu, a zároveň nabízí silný pocit rozvoje. Ať už se rozhodnete hrát s důrazem na okamžité bodové zisky, komplexní řetězení efektů či dokonce vědomé hromadění ztracených znalostí, pravděpodobně si najdete styl, který vám vyhovuje. Díky existujícím předpřipraveným startovním kartám je rovněž snazší naučit pravidla nováčky, jenž se tak rychle dostanou do tempa. Fanoušci rozsáhlých karetních strategií s netradičním pojetím času by Dávné vědění rozhodně neměli minout. Za mě je to ve své podstatě takový skrytý klenot, který mi tak nějak podklouzl pod radarem a jsem moc rád, že jsem měl možnost se této hry ujmout. REXíci opět sáhli po vynikajícím titulu.
Dávné vědění získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Hru můžete zakoupit přímo zde.