Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě

Cyclades – Legendární edice

Antická rubačka v novém hávu.

Cože, Kyklady? Zase?!!

V Tlama Games nezahálí a kromě lokalizace nových her občas sáhnou i po současných verzích starších kousků. Stalo se tak v případě české Loděnice a nejinak tomu je i v případě legendární civilizační rubačky Cyclades z roku 2009, která se dočkala nového Legendárního vydání. Zahrnuje některé prvky z rozšíření a je ve své lehce přepracované verzi trochu jednodušší a sevřenější. Stojí za ní původní trio, tedy autoři Bruno Cathala a Ludovic Maublanc a ilustrátor Miguel Coimbra.

Cathala je věhlasným francouzským autorem a především spoluautorem mnoha titulů, ať již jde o 7 Divů světa Duel, Splendor Duel, Shadows over Camelot, Kingdomino či Papírové moře. Maublanc spolupracoval s Cathalou již třeba na hrách Mr. Jack či Cleopatra and the Society of Architects, či se s Bauzovým týmem podílel na tvorbě Draftosaura. Coimbrův styl najdete v hrách jako BattleLore, Small World, Zombicide či ve zmíněných 7 Divech světa. A když máme představení za sebou, pojďme do antického Řecka, utkat se o moc na souostroví Kyklady.

Herní varianty

Cyclades je možné hrát všichni proti všem ve třech až pěti hráčích. V šesti hráčích je povinná týmová varianta tří dvojic, ve čtyřech hráčích lze hrát po dvojicích i jednotlivě. Co se týká duelovky, je možnost jen jedna – každý z hráčů ovládá dvě frakce. Týmy sdílí zlaťáky a budovy pro stavbu metropolí, ale jinak hrají samostatně se svými vlastními zdroji. Vše se odehrává na nově modulární mapě, která zaručuje pokaždé originální partie (oproti původnímu statickému hernímu plánu).

Principy

Cílem hry je postavit tři metropole (nikoliv dvě, jak tomu bylo dříve), tehdy partie končí, ale je možné i předčasné ukončení při zničení jednoho protivníka. Hráč se neustále rozhoduje v množství akcí a možností, zda bude stavět své vlastní město, anebo svými vojáky a hrdiny útočit, dobývat a ničit. Hráči se navzájem v této area-control drží v šachu a je radno spojit síly vždy proti tomu nejsilnějšímu, kdo se blíží k vítězství. Aby hráč postavil metropoli, musí prve postupně postavit čtyři různé budovy (akademii, přístav, pevnost a chrám), případně shromáždit čtyři filosofy, anebo splnit podmínky svého hrdiny a obětovat ho. Samozřejmě je možné i dobýt soupeřovu metropoli.

Hráči nejprve dostanou příjem za hory hojnosti ze svých ovládaných oblastí pevniny a moře, poté musí přinést dary bohům, jinými slovy nastává aukce, ve které se předhání, kdo kterému bohu přinese větší zlaté obětiny. Jakmile je hráč přebit, musí svým sloupkem označit svou nabídku na desce jiného boha. Když už hráči nemohou zaplatit víc, či jsou spokojeni tam, kde jsou, mohou utratit některé zbývající zlaťáky na udržení si mýtických tvorů. A pak tu je již fáze akcí odehrávaných podle pořadí stanoveném na začátku epochy.

Bohové

Hráč provede povinné akce zdarma u uctěného boha a následně smí zaplatit za další akce volné. Athénou postavíte akademii a najmete filozofa; připlatíte si za dalšího filozofa. Diem postavíte chrám zlevňující mýtické tvory a najmete kněžku; připlatíte si za další kněžku či zahrání první karty tvora z balíčku. Poseidonem postavíte přístav, jež zvyšuje obranu v dané oblasti moře, a najmete loď; za poplatek najmete další lodě či s nimi pohnete. Arés staví pevnosti a verbuje vojáka vaší armády; připlatit si lze za naverbování dalších vojáků či jejich pohyb, jakožto i pohyb hrdinů. Héra staví jakoukoliv ze čtyř budov a verbuje námezdního vojáka; zaplatit lze verbování dalších žoldáků či jednoho hrdiny. Mezi společné volné placené akce bohů patří uplacení tvorů a pohyb hrdinou. Apollónem přeskočíte tah, ušetříte zlaťáky, získáte dva rohy hojnosti pro zvýšení budoucích příjmů a též dva okamžité zlaťáky.

Co zbývá dodat? Metropole vám dají okamžitý bonus, hrdinové přidají sílu armádě, a oni i mýtičtí tvorové dokáží dost zahýbat děním na mapě překvapivou silnou akcí. Co se týká boje, je prováděn hodem kostkou a postupnou eliminací armád slabšího. Pěšáci se mezi ostrovy pohybují přes lodní mosty (obsazené sousedící oblasti moře mezi ostrovy). A nyní můžeme jít na hodnocení.

Zhodnocení hry

Tak jaké to je? Pravidla jsou skvěle sepsaná a jen v úvodu pravidel chybí nějaká kratší pasáž, o co přesně ve hře jde, co tam člověk potká, jak se o co bude pokoušet. Komponenty jsou kvalitní a ikonografii staré edice nahradil text na kartách a upřesňující přehledy v sešitu pravidel. Krabice disponuje jakýmsi papírovým insertem, který mi nepřijde zcela bezchybný, ale vměstná se do něj vše s přehledem a to se počítá. Deska aukcí je přehledná a je jen škoda, že není větší, respektive že součástí komponentů není deska obecné zásoby dílků. Matoucí je při rozbalení i černá (hráčova) a šedá (námezdní) armáda a není jasné, která je která, neboť žetony kontroly jsou šedé a nikoliv černé, přestože náleží černé armádě.

Původní edici bylo vytýkáno přesílení Pegase, který přesouvá armádu z jedné pevniny bleskově na jinou. To mi zde zas tolik nevadí, těch silných efektů je tu vícero a je nutné vzít na vědomí, že v této rubačce se chaos a náhoda snaží balancovat sebe navzájem. Není tomu tak vždy, odvíjí se to od desek bohů a jak se sejdou karty hrdinů a tvorů, ale zkrátka Olymp je nevyzpytatelný. Přesílení bych spíše viděl v univerzální Héře a je otázkou, zda nemohly být v retail edici zahrnuty i některé balanční prvky z mnohem našlapanější Kickstarterové edice. To je snad jediné, co bych vytkl Legendární edici, která dobře zapracovala v pozměněné podobě rozšíření Hádes i prvky ostatních rozšíření.

Hráč se nejen rozhoduje, kdy staví a kdy bojuje, ale snaží se efekty hrdinů a tvorů skloubit právě stavbu a boj. Legendární edice se suma sumárum povedla, jedná se však stále o taktickou bitku pro rodinné hraní či ameritrashové nadšence, nikoliv o strategii přibližující válečné hry. Líbí se mi i po stránce ekonomiky, že jednotlivé další jednotky k doplacení v rámci volných akcí jsou odstupňovány různými poměry.

Hrdinů a tvorů jsme se dočkali sice méně, než jich vyšlo v KS edici, přesto jich je tu dost. Jejich silné efekty dokáží již tak poměrně volnou a pravidly benevolentní hru otočit. Je libo zablokovat oblast Medúsou, či Polyfémem? Použiji k ničení Krakena, nebo Hydru, která mi i zdvojnásobí příjem? Přivlastním si příjem ze soupeřovy oblasti Kerberem? Našetřím si díky Graiím na Kroisův efekt sebeobětování a postavím metropoli za patnáct zlaťáků? Který hrdina mi pro můj právě chystaný boj poslouží nejlépe? Přeskáču nepřátelské lodě Iásonem? Připravím soupeřovu pevnost o sílu Odysseem? Spolehnu se na Helenu, která vždy hodí pro boj dvojku? Či si přivlastním soupeřovy žoldáky Pandórou? Je tu opravdu hodně nuancí k objevování, přesto hru za hodinu za dvě od rozbalení rozjedete bez potíží, včetně vyloupání kartonu a přečtení celých pravidel.

Ovšem doba hraní, můžete to stihnout pod dvě hodiny, ale klidně se to celé může o hodinu o dvě ještě natáhnout. Vše se odvíjí od počtu a zkušenosti hráčů a situace na mapě. Hru lze doporučit pro vyhrané děti od deseti let, ve dvanácti letech by ji měl již zvládnout každý.

Závěrem mohu konstatovat, že na poli her tohoto typu byla posledních deset let vyzdvihována a neustále porovnávána trojice her – Cyclades, Kemet a Inis. Nové edice Kemetu: Krev a písek jsme se dočkali díky Foxům před pár lety, nyní k nám díky Tlamě zamířil i titul Cyclades. A Inis? Pokud vše půjde dobře, šušká se, že se během dvou let dočkáme česky i této hry z prostředí Keltů!

Cyclades – Legendární edice získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je TlamaGames.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: