Černý les
Líbí se vám naše tvorba? Podpořte nás prosím na našem Instagramu, stačí pouze Sledovat.
Budování hutí a statků v neproniknutelných hvozdech Schwarzwaldu
V hustých lesích na jihozápadě Německa, kde se po staletí usazovali skláři, řemeslníci a hospodáři, se odehrává desková hra Černý les. Do místních luhů a hájů ji přinesla v našem mateřském jazyce společnost TLAMA Games a pod autorským vedením Uwe Rosenberga a Tida Lorenze se zde rozehrává poutavý příběh o práci, řemesle a rozvoji. Prostředí Schwarzwaldu, známého svou tajuplnou atmosférou i bohatou historií sklářských hutí, tvoří ideální kulisu pro hru, v níž se hráči ujímají rolí zakladatelů usedlostí a postupně je rozšiřují o nové stavby, zvířata i hospodářské činnosti. Již od 13. století se v těchto hvozdech zakládaly první hutě a kolem nich rostly komunity, které musely čelit proměnlivým podmínkám a hledat rovnováhu mezi přírodou a obživou.

Každý účastník začíná se svou produkční deskou, sklářskou hutí a několika základními surovinami. Cílem je vybudovat prosperující hospodářství, které přinese co nejvíce bodů v závěrečném hodnocení. Cesta k tomu vede přes stavbu budov, rozšiřování statku, získávání a chov zvířat, návštěvy vesnic a využívání schopností řemeslníků. Významnou roli hrají zakázky, které lze během hry plnit a které poskytují potřebné odměny. Herní partie končí ve chvíli, kdy některý z hráčů posune své produkční kolo na hranici proviantu a spustí tak závěrečné kolo. Poté se vyhodnotí všechna hospodářství, množství vyrobeného skla, postavené budovy, zvířata a další dílčí úspěchy. Čím lépe dokáže hráč využít dostupné zdroje a prostor, tím více bodů mu hra na závěr přidělí.

Základní mechanika je postavena na pohybu figurky po mapě, která je rozdělena do pěti vesnic. V každé vesnici se nachází řemeslníci poskytující rozmanité akce. Hráč se vždy pohybuje mezi dvěma řemeslníky a může využít jejich dovedností. Možnost výměny spočívající v zaplacení určitého zboží navíc umožňuje změnit pozici jednoho z řemeslníků a tím přizpůsobit nabídku. Tento prvek vytváří pocit živého prostředí, kde se činnost obyvatel neustále mění a přináší nové příležitosti. Nezanedbatelný je také fakt, že přítomnost soupeřů v jedné vesnici znamená povinnost nabídnout jim surovinu, což vytváří prostor pro drobnou interakci a podporuje atmosféru sousedského soužití i rivality. A přesně tento prvek je mnohdy alfou a omegou celé partie.

Velkým tahákem hry jsou otočná produkční kola, která určují nejen stav zásob, ale i samotný proces výroby. Na jednom kole se nachází základní suroviny, jako je dřevo, uhlí, voda a písek, jejichž kombinací vzniká sklo. Na druhém kole se spravuje jídlo, maso a proviant. Kdykoliv má hráč od každého základního zdroje alespoň jeden kus, kola se automaticky posunou a dojde k přeměně na výrobky vyšší hodnoty. Tento systém nejen že usnadňuje přehled, ale zároveň věrně simuluje práci hutí a kuchyně, kde se základní zdroje spojují a mění na užitečnější produkty. Právě tento mechanismus, převzatý a dále rozvinutý z dřívější Rosenbergovy hry Glass Road, je jeden z nejoriginálnějších prvků Černého lesa. Hráči musí s koly nakládat s citem, protože každé pootočení může přinést užitek, ale i ztrátu důležitých surovin, což zvyšuje napětí a nutí přemýšlet o každém kroku dopředu. Zkrátka a dobře, hutné euro jak se patří se vším všudy.

Stavba budov přináší jak nové možnosti, tak i body na konci hry. Menší stavby nabízejí okamžité efekty, směny surovin nebo trvalé přínosy, zatímco větší přinášejí hodnotnější odměny a dlouhodobý přínos. Výběr budov je pokaždé jiný, protože část z nich se otáčí na alternativní stranu, což zajišťuje znovuhratelnost. Do hry vstupují také pracovní příležitosti ve formě speciálních „jobů“, které sice nepřinášejí přímo body, ale umožňují získat velké množství surovin za vysokou cenu a na konkrétním místě plánu. Jejich využití dokáže citelně změnit průběh hry. Tyto úkoly často představují silné možnosti, které však vyžadují oběti v podobě surovin či polí, a hráči se musí rozhodnout, zda krátkodobý zisk stojí za ztrátu do budoucna.

Samotný průběh hraní je poměrně plynulý díky jasným principům a intuitivnímu chodu, přesto však přináší složité volby. Hráči musí zvažovat pohyb mezi vesnicemi, využití proviantu, správu zvířat i možnost bourání polí a lesů, které poskytují potřebné suroviny, ale zároveň se jedná o omezený prostor. Nechybí ani pocit neustálého rozhodování mezi okamžitým ziskem a dlouhodobým plánem, kdy každé otočení kola a každé nové umístění budovy má svůj význam. Zajímavým prvkem je i přítomnost zvířat, která přinášejí nejen body, ale také možnost dalšího využití v průběhu hry, ať už pro rozvoj statku, nebo pro naplnění požadavků zakázek. Vše dohromady vytváří pocit komplexního hospodaření, kde se jednotlivé složky prolínají a podporují.

Grafická stránka hry působí vcelku tradičně. Zatímco ilustrace na krabici uchvátí svou moderní a atmosférickou malbou prozářeného lesa, samotné herní komponenty působí spíše klasickým dojmem německých euroher. Přesto si zachovávají vysokou přehlednost a ikonografie je natolik funkční, že ulehčuje učení i vysvětlování pravidel. V krabici se skrývá velké množství obsahu, od desek budov přes množství žetonů až po dřevěné figurky, včetně zvířat, která patří k Rosenbergovu typickému rukopisu. Příprava hry tak sice zabere více času, odměnou je ale bohatý herní materiál. První rozložení může působit poněkud zahlcujícím dojmem, avšak po několika partiích se dostaví pocit jistoty a jednotlivé komponenty začnou do sebe zapadat.

Černý les se hraje dobře v různém počtu účastníků. Partie s jedním hráčem funguje na upraveném principu a nabízí odlišný zážitek. Ve dvou se využívá fiktivní pracovník pro zachování dynamiky, zatímco ve vyšším počtu se prodlužuje doba hraní a zvyšuje se konkurence o místa. Interakce není přímá v podobě škodění, ale především v obsazování vesnic a soupeření o budovy, což přináší přirozené napětí. Každý počet hráčů tak přináší trochu jinou zkušenost, přičemž čtyřčlenná partie bývá nejživější a nejvíce konkurenční, zatímco sólo režim umožňuje soustředit se čistě na optimalizaci vlastního hospodářství.

Černý les je jedna z nejpovedenějších novinek poslední doby. Hra dokáže spojit jednoduchost základních pravidel s bohatým herním zážitkem. Produkční kola dodávají jedinečný prvek, budování statků a hutí přináší uspokojivý pocit rozvoje a celé prostředí Schwarzwaldu dýchá historií i atmosférou. Přestože se může u některých hráčů dostavit zdlouhavé přemýšlení v rámci jejich analytické paralýzy, hra odměňuje trpělivost bohatým a uspokojivým průběhem. Pro všechny, kdo mají rádi tituly zaměřené na hospodaření a rozvoj, je Černý les skvělou volbou a důstojným pokračovatelem Rosenbergovy tvorby. Díky kombinaci atmosférického tématu, bohatého obsahu a originální mechaniky se řadí mezi hry, které dokážou zaujmout nejen zkušené hráče, ale i ty, kteří hledají nové zážitky v prostředí historického Schwarzwaldu. Asi bych tento titul neoznačil rodinou hrou, ale je určená především pro milovníky euro her, kteří si budou libovat ve velkém množství možností toho co mohou dělat a optimalizvoat své činy.

Černý les získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games

Hru můžete zakoupit přímo zde.





















